sprinkhanen?

Gestart door cody, september 18, 2009, 15:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

cody

Dit lijken mij sprinkhanen, toch...?
Wat voor soort dan?
groet Corine

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Arp

Hey Corine,

Waar heb je deze gefotografeerd ?  :o

Het lijkt mij Micrelytra fossularum (Alydidae) en die staat niet op de Nederlandse lijst. FE geeft ze wel voor Belgiƫ maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze daar ook niet echt erg algemeen zullen zijn (wat meer een zuidelijke soort).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#3
Vond het ook al opmerkelijke wantsen ben ook benieuwd.

Ik lees in kevers dat corine in het voorjaar in Hongarije is geweest.
Zegt niets over deze foto maar ben bang dat deze ook in Hongarije zitten.

Wachten even wat Corine zegt, wie weet  :lol:
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#4
Citaat van: harry60 op september 19, 2009, 21:35:02 PM... ben bang dat deze ook in Hongarije zitten.
Volgens Fauna Europae niet (kaartje).

Spannend ...  ;D

P.S. Maar Hongarije heeft volgens FE dan weer wel Megalotomus junceus, kende ik nog niet, maar ziet er zo uit - dat kon'm dus heeeeel misschien ook nog wel eens wezen - al lijken de voelers niet te passen??. Foto van Corine had wat groter (of onder een andere hoek) gemogen wat dat betreft ;D maar ik blijf voorlopig bij Micrelytra fossularum; nou nog weten waarvandaan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik zet ook in op Micrelytra fossularum door de lichtere delen van de antennes.


Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

cody

deze zaten in mijn achtertuin in bretagne, Frankrijk.
Ben trouwens niet in hongarije geweest hoor, dat is vast een andere Corine.
Alvast bedankt voor alle reacties,
groetjes Corine

Arp

Citaat van: cody op september 20, 2009, 12:24:52 PMdeze zaten in mijn achtertuin in bretagne, Frankrijk.
AH, dat maakt het weer een stuk minder opzienbarend  ;D

In het algemeen is het wel handig om dat soort dingen erbij te zetten hoor, net als afmeting en datum (grofweg) ;)

Maar wel probleemloos Micrelytra fossularum dus B)

Voer je ze in op observado.org? Er zijn nog weinig foto's van  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Bensure, natuurlijk een frans stelleke wel een leuke vonsd toch.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

cody

allemaal bedankt voor jullie antwoorden!
Ik wilde ze graag invoeren in observado, maar hij pikt Micrelytra fossularum niet,
hoe los ik dat op?
bedankt, groeten corine

Arp

Hallo Corine,

Citaat van: cody op september 20, 2009, 20:55:38 PM
... hij pikt Micrelytra fossularum niet
De soort is wel aangemaakt en ik had zelf ook al een observatie ingevoerd - dus dat is het probleem niet.

Wellicht moet je er even aan denken om eerst de "soortgroep" op "Wantsen" te zetten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cody

nee sorry, dat is het niet.
Misschien omdat ik moet invoeren bij 'andere landen'? (frankrijk). telkens als ik ook maar wat verander haalt hij 'Micrelytra fossularum' weer weg en als ik dat als laats invoer geeft hij fout en heeft hij het ook weer weggehaald. ben misschien nit zo handig maar vlinders invoeren lukt wel.
groeet corine

Arp

Euhm, ja, dat lijkt erop dat je probeert om hem in Nederland in te voeren? Je moet inderdaad eerst helemaal rechtsbovenaan bij "Kies taal en/of site" voor "Andere Landen" kiezen - of ga rechtstreeks naar http://observado.org/wn.php (en eventueel nog eens apart inloggen voor observado.org?).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik kon zonder problemen deze invoeren op observado.org , uiteraard heb ik dat niet gedaan alleen even getest.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

cody

bedankt, het is gelukt, het was een kwestie van een hoofdletter teveel, denk ik.
Ik had knippen plakken gebruikt.
groeten corine