Welke wants?

Gestart door fireswamp, augustus 15, 2009, 16:33:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

fireswamp

In loonse en drunense duinen
Groetjes G

MarjoSmeets

In elk geval een nimf (jonkie van wants). Waarschijnlijk 5e stadium. Ik denk van een Koolwants, Eurydema oleracea, maar ik ben maar een leek dus kan het net zo goed een andere zijn!  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Ik zet in op Troilus luridus, al weet ik nog steeds niet waar ik echt op moet letten om ze van Arma custos te onderscheiden  - dus aan mij heb je (ook?) nix :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Zou ook een nimf kunnen zijn van de Troilus luridus.

Denk dat we moeten wachten op (de) een echte expert.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Hmm, na jullie "input" ben ik die anderen eens gaan bekijken en vergelijken en nu denk ik dus, dat, op basis van de kleur van de dijen, de Koolwants toch afvalt. Ik zie bij deze nimf hier roodachtige dijen en op alle foto's van nimfen van de Koolwants zie ik zwarte dijen. Klopt mijn veronderstelling?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

fireswamp

Ik ga voor de Troilus luridus.
De Arma custos nimf Heeft m.i. oranjere poten,en de antennes hebben in het uiteinde meer oranje en de rug tekening is ook wat anders.
Allen bedankt voor het mee denken  :duim:.
Groetjes G

maria48_4

Ik zie bij zowel de dovenetel als de kool zwarte pootjes maar ik weet niet of dit een wet is, gezien de tekeningen komen beiden in aanmerking. Ik gok op een Eysarcoris venustissimus

lo.troisfontaine

Hoi,

Troilus luridus.  De combinatie van de antennes en het halsschild geven mijn inziens de doorslag.

groeten,

Lo

MarjoSmeets

Citaat van: maria48_4 op augustus 15, 2009, 23:48:12 PM
Ik gok op een Eysarcoris venustissimus
In mijn ogen is die meer geel-groen dan oranje-geel. Wat zijn die beestjes toch moeilijk!  :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ik zet 50c in op Troilus luridus

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Wat ben jij een grove gokker zeg!  :P Normaal zijn ze hier met 1 of 2 cent bezig, dan ben je zeker erg zeker van je zaak!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

maria48_4

Grof geschut, we maken gewoon een goktent van waarneming! Nieuwe pol? En wie doet dan de financiele administratie? Ik speel safe, 1 eurocent op mijn suggestie ;-) Hoezo onzeker???

harry60

Het verlossende woord zal van Berend moeten komen.  ;D


M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema


maria48_4

aaaa Harry je krijgt een cent van mij! (Je zit hoop ik nu in Belgie voor een poos? moet ff sparen hoor!)

harry60

Nee hoor, de vakantie is helaas voorbij, ben weer volop aan het werk.  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning