Thanatus-, Philodromus-renspinnen, Lynx??

Gestart door hdeheer, augustus 15, 2009, 02:28:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Dit  spinnetje gevonden op korstmos in de duinen. Kan hem niet in Roberts/Nieuwenkamp vinden.
Had redelijk lange, zwarte stekels op de poten.
P.S.
Omdat de ogen sterk recurf staan lijkt Kustrenspin af te vallen. Blijft over Duinrenspin, maar deze vrouw lijkt niet op de afbeelding plaat 11 nummer 5 in Roberts. Lynxspin heeft ogen in zeshoek, dus die valt waarschijnlijk ook af.

Iolaire

Ze staat op plaat 19 in Roberts, al is de tekening van het abdomen in Roberts niet erg overeenkomend (in dit geval). De streep op het carapax moet je verder kunnen brengen. ;)

Succes!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

hdeheer

Bedankt Willem,
Ik was er nooit opgekomen.
Op grond van je aanwijzing denk ik dat het de Kraamwebspin, Pisaura mirabilis is.
Dan is die tekening in Roberts wel erg misleidend en mijn vrouwtje is slechts 5 mm en geen 12-15 mm. zoals naast plaat 19 staat vermeld voor de Kraamwebspin.
Is het een extreem jong dier?
Trouwens het diertje is vannacht verveld.
Weet je ook hoe vaak Pisaura vervelt?
BVD
Herman de Heer

Iolaire

Ze vervellen minimaal vijf keer. Hoeveel precies dat is voor Pisaura weet ik niet. Misschien dat Spinnenvrouw hier meer over kan vertellen.
Een lengte van 5 mm duidt erop dat het idd nog een jong dier is. De vervelling bevestigt dat. Als ze eenmaal volwassen zijn vervellen ze niet meer.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens