Hoofdmenu

onbekende vogel

Gestart door mcanic, juni 24, 2006, 12:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcanic

ik was mijn foto's aan het bekijken en toen ik bijna klaar was keek ik nog eens naar een paar wat onduidelijke foto's. op 4 daarvan ontdekte ik een vogel met een rode snavel... mij niet opgevallen in het veld. Geen idee wat het voor vogel is, help mij ff aub!!
Edit: was trouwens op het buurserzand (dicht bij Enschede), veenachtig heide gebied.



beetje uitvergroot:



BWoets

Heb je nog meer informatie over de vogel?
Wat voor soort zangvogelachtige?
Ik verwacht een vink-achtige?
Maakte hij nog geluid, was het er 1, enzovoorts..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

mcanic

Helaas verder geen info over de vogel. Ik was eigenlijk bezig met het fotograferen van roodborsttapuiten. Ik dacht in het veld dat dit een boompieper oid was, verder niet goed naar gekeken.

ik heb de vogelboeken er op nageslagen maar ik zie nergens een vogel met een rode snavel...
Trouwens het zijn maar 2 foto's die ik van dit beestje heb zie ik nu... ik zal ff de images editen.

teunvankessel

volgens mij heeft hij een beetje kastanje-bruin kopje
maar lijkt me geen roodkopklauwier

groetjes Teun
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

mcanic

ff rondgegoogled.... brilgrasmus ??

Thijs Fijen

Nou het silouet is of een vinkachtige, of een gorsje. Maar zeker geen grasmus achtige of klauwier!

Eerlijk gezegd denk ik aan een escape

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

En mijn eerste reactie was Barmsijs spec. Maar toen zag ik dat het rood afgezakt was naar de snavel.

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Het lijkt wel of het een blaadje is, want bij de eerste foto (de uitvergrote) zie je dat het rode niet aan de vogel vast zit. en anders gevormd is dan een normale snavel.

Verder zie je in de struik ongeveer hetzelfde rood ook in een blaadje/vruchtje terug.

En in dat geval geeft het een hele andere kijk op de vogel..

Thijs
Thijs Fijen

BWoets

Het zou een blaadje kunnen zijn, maar wel stug dat je het roze ziet als hij zowel rechtop zit als wanneer hij zijn buik zit te poetsen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Kaja

Misschien heeft ie rooie besjes gegeten?
Ik vind de snavel te smal/dun voor een vink of gors.
Is de foto niet bewerkt :gun: >ik bedoel dat de snavel is rood gekleurd :ph34r:
:D  

Thijs Fijen

CiteerMisschien heeft ie rooie besjes gegeten?
Ik vind de snavel te smal/dun voor een vink of gors.
Is de foto niet bewerkt :gun: >ik bedoel dat de snavel is rood gekleurd :ph34r:
:D
Nee hij is niet bewerkt, dat kan je zien.

Wat betreft dat het stug is dat het blaadje met de vogel meebeweegt heeft volgens mij 2 mogelijke verklaringen nl:

Alle blaadjes zijn ongeveer hetzelfde veranderd van plaats, waarschijnlijk door de wind. Zo is dit ook ongeveer met het rode blaadje/vruchtje

Of de vogel heeft een beetje slordig een besje gegeten, (die je bij de 2e foto rechts in de struik ziet), en het is op zijn/haar snaveltje blijven hangen.

Thijs
Thijs Fijen

Diederick Meinen

Rode snavel? Misschien een Sint-Helenafazantje. Is een exoot die je wel eens in het wild ziet. In juni 2005 heb ik er nog eentje gezien in Tienhoven. Heb je een rood masker en een rode buik gezien? Kijk eens hier: Soortenbank
Groeten, Diederick

Bram Rijksen

dat rode is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch écht een rood, pas uitlopend blaadje o.i.d. maar zeker niet de snavel.
En dan blijven er nog wel wat opties over..

Thijs Fijen

Citeerdat rode is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch écht een rood, pas uitlopend blaadje o.i.d. maar zeker niet de snavel.
En dan blijven er nog wel wat opties over..
Precies, en daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo 123 kan zeggen welke mogelijkheden..

Thijs
Thijs Fijen

redmar_woudstra

vreemd vogeltje, sint helenafazantje of napoleonnetje lijkt me niet, aangezien de anaalstreek en staart bruinig zijn. Hij doet me (als hij echt een rood snaveltje heeft) qua kleuren wat denken aan woestijnvink, maar de snavel lijkt me ongeschikt (en het lijkt me nogal onlogisch)
groet,
Redmar

P1234

#15
Als het rood wat wij voor snavel verslijten nu eens een blaadje zou zijn, dan oogt de vogel, vooral op de eerste 2 foto's toch wel een beetje als een (adult) vrouwtje Grauwe Klauwier.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Thijs Fijen

Naar mijn mening een te smalle en kleine snavel voor grauwe klauwier

Thijs
Thijs Fijen

Vincent Hart

#18
CiteerNaar mijn mening een te smalle en kleine snavel voor grauwe klauwier

Thijs
Welke snavel? ;-)
Ga mee met klauwier spec, grauwe is dan idd de meest logische optie.

EDIT: Op de derde foto zijn ook de schubjes op de borst zichtbaar, goed voor klauwieren in kleden anders dan adult man...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

teunvankessel

was mijn eerste indruk toch goed en klauwier
maar geen roodkop.. haha ;)  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

Oke, ik denk dat ik me over geef. Ik heb gelukkig wel 1 doel bereikt, en dat is dat het rode geen snavel is.

Over de soort had ik het dan niet goed. Maar ik zie nu ook wel in dat het een goede optie is.

Ondanks alles is het een leuke soort.
Thijs Fijen

Vincent Hart

CiteerOke, ik denk dat ik me over geef. Ik heb gelukkig wel 1 doel bereikt, en dat is dat het rode geen snavel is.
Ja, goed gezien idd!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

carel

volgens mij een vrouwtje van de roodkopwever
ontsnapt exemplaar
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jos Welbedacht

Ik dacht gewoon een Tapuit...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

mcanic

Hey bedankt allemaal voor jullie reacties.

Hmmm een BLAADJE daar had ik nog niet aan gedacht... ik dacht, ik zie eindelijk eens een keer een zeer echt zeldzame vogel... is het een een fokking blaadje!! Blaadje zit in beide foto's op andere plek, maar zou kunnen dmv wind. En als dit een blaadje is, dan is de vogel erachter zeer waarschijnlijk een vrouwtje van de roodborsttapuit aangezien deze daar veel zitten.

Dus, daar houd ik het maar op... vrouwtje roodborsttapuit.
Als er iemand bezwaar heeft of andere suggesties, posten!

Groeten Gerard

JaapHennevanger

Ik denk ook vrouwtje Roborap! ik zie geen schubjes op de borst wel de kop die donker is dan de vleugels bij volgens mij een vrouw Grauwe Klauwier is dit niet.
Jaap Hennevanger



Vincent Hart

Nou vooruit, laten we het principe dat het waarschijnlijk de meest algemene soort is (blijven) huldigen, op basis van deze foto kan een robotap ook prima   :lol:  

Is ivm verstoring ook beter voor dat paartje grauwe klauwier dat wij dat denken toch?  :P  B)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Mensen, Dat rood is echt wel de snavel, kijk waar het zit en op de 2e foto is hij bezig met het poesten van zijn veren, kijk naar de houding van de kop en de plaats van de snavel, op de 1e foto is er ook een snavel vorm en waar zit in de plant dan dezelfde kleur/vorm?? Nergens dus.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

CiteerMensen, Dat rood is echt wel de snavel, kijk waar het zit en op de 2e foto is hij bezig met het poesten van zijn veren, kijk naar de houding van de kop en de plaats van de snavel, op de 1e foto is er ook een snavel vorm en waar zit in de plant dan dezelfde kleur/vorm?? Nergens dus.
Dezelfde kleur? Bijv. blaadjes linksboven de vogel. Dezelfde vorm? Overal...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan-Pieter

Ben het helemaal met Jeroen eens. Dat rood is de snavel.

MVG JP