Pestvogels dood aangetroffen (stroperij)

Gestart door harderbroek, maart 01, 2005, 18:04:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

De melding van Pestvogels op"diverse plaatsen in Nederland" komt wel vaker voor.
Is dat toeval, of naar aanleiding van de stroperijen?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

harderbroek

> Vandaag had ik wat jongens van de veldpolitie bij me die in beslag
> genomen vogels kwamen laten determineren. Ze vertelden me dat er op
> het ogenblik vrij veel pestvogels in de handel zijn. Een dezer dagen
> is er een man in Zeewolde betrapt die lijmstokjes in de struiken had
> geplaats. Resultaat: vier dode pestvogels en een aantal levende in
> een kooitje. Die man vertelde dat hij de pestvogels makkelijk kon
> vinden omdat elke dag op de Dutchbirdingsite precies stond waar ze te
> halen waren. Daarom was hij, een Utrechter, naar Zeewolde gereisd.
> Opbrengst: meer dan honderd euro per koppel. Ook in Limburg en
> Brabant zijn er al vers gevangen vogels in beslag genomen, en op
> internet rouleren berichten hoe de lijm van de vogels af te halen
> (mededeling AID).
>
> De dutchbirding site kan natuurlijk gewoon door gaan met het plaatsen
> van de waarnemingen van pestvogels, maar bedenk wel dat niet iedereen
> even goedwillend is. Misschien toch enige vertraging inbouwen of
> minder nauwkeurige plaatsbepalingen?
Van EBNNL namens Kees Roselaar
doorgestuurd door Michel Veldt

groet
Rob van Swieten
Hopelijk dat ik  een paar van jullie eens zie op de Landelijke Roofvgogeldag.
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jan-Pieter

je moet niemand natuurlijk helpen bij stropen maar waarom nu alleen bij de pestvogels? Een wild paar Goudvink of appelvink is ook nooit weg he. Dus daar ook maar geen plaatsbepaling meer bij?

En om maar even een andere aspect aan te halen? Een bestand zonder goede plaatsbepaleing is nutteloos dus die ------ staat wel ergens geregistreerd?

JP

Marianne

Zoals je op de home-page kan zien wordt er ook gevraagd van goudvinken en dergelijke geen preciese plaatsbepaling te geven.
Ik denk dat als je precies wil weten waar ze gesignaleerd zijn je gewoon een mailtje moet sturen aan de waarnemer.
groet,
Marianne Cramer

DaanKuiper

En dat blijkt inmiddels dankzij jullie adviezen prima te werken.
Daan
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Jan-Pieter

Deze tekst staat bij de waarnemingen van 4 maart 2005 op de DBA site en ik moet zeggen.......helemaal mee eens:

Er komen steeds meer berichten binnen die melding maken dat vogelvangers, op illegale wijze welteverstaan, Pestvogels vangen middels lijmstokken. Deze personen proberen (en met succes) de vogels te vangen om deze vervolgens door te verkopen voor grof geld. Enkele vogels hebben dit al met de dood moeten bekopen. Inmiddels zijn een aantal vangers opgepakt door de politie.
Door middel van vogelsites met vaste dagelijkse waarnemingenrubrieken worden exacte foerageer- en verblijfplaatsen bekend gemaakt waarvan deze types 'handig' gebruik maken.
Dit voorkomen is onmogelijk, immers waarnemingen moeten gewoon gemeld kunnen worden op deze site zonder een 'vertraging' van melden of een vervaging van plaats.
Als we aan bovenstaande maatregelen zouden beginnen is het einde zoek!
Mocht u personen zien, die zich verdacht ophouden bij groepen Pestvogels of sporen zien van vangmiddelen, meld dit direct bij de plaatselijke politie. Velen hebben tegenwoordig een digitale camera of zelfs een camera in hun telefoon; maak een foto van de situatie (met of zonder personen...)


JP

thijs

Ik niet hoor, hun doel is toch ook wel zorgen dat die Pestvogels niet gevangen/gedood worden?
Voor een natuurorganisatie vind ik dit een zeer vreemde uitspraak, omdat dit suggereert dat ze het belangrijker vinden dat wij ze zien, en dat ze dan een dag later door een stroper gepakt worden is maar jammer <_<

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Niemand wil dat vogels die wild zijn gevangen worden. En nu er Pestvogels gevangen zijn moet in ene de plaats geheim gehouden worden. In een andere forumgesprek worden in ene uitspraken gedaan over Slechtvalken en de steden genoemd waar ze broeden. Een koud kunstje om zelf te bedenken waar dat dan is omdat Slechtvalken toch een uitgesproken voorkeur hebben en daar worden verder uitspraken gedaan en niemand die zegt van ho! Slechtvalk is nog steeds erg gewild.
Ik vind dat er een dubbele moraal aanwezig is en omdat de ene gevangen is wordt daar niets meer over gemeld en de andere potentiele soort gaan we gewoon mee door.

Of alles of niets he.

JP

Marianne

Tot mijn verbazing zag ik vandaag bij de invoer van pestvogels dat er toch wel erg precies verteld wordt waar ze zitten (bij meerdere invoeren). Is daar op de een of andere manier wat aan te doen?
Het probleem hierbij is dat twee van deze invoeren door vogelwerkgroepen zijn gedaan en geen e-mailadres achter de invoer hebben staan. :angry:  
groet,
Marianne Cramer

Jan-Pieter

En dan komen we weer op het begin punt. Waarom geen juiste plaatsbepaling?

Thijs zegt over het standpunt van DBA:
Voor een natuurorganisatie vind ik dit een zeer vreemde uitspraak, omdat dit suggereert dat ze het belangrijker vinden dat wij ze zien, en dat ze dan een dag later door een stroper gepakt worden is maar jammer .

Volgens mij is de DBA site en deze site opgezet om elkaar te vertellen waar we wat kunnen zien en dan is het antwoord: ja het is belangrijk dat we ze zien anders kijken we niet hier!

Het weglaten van plaatsbepalingen doet te kort aan een waarneming. Sterker nog een waarneming zonder juiste plaatsbepaling is waardeloos!

Dus geen actie tegen het wel invoeren van plaatsen.

JP

thijs

Ik vind dit nogal iets dat erop wijst dat jij het zien van een vogel belangrijker vindt dan de bescherming hiervan...
Hier ben ik het geheel en al niet mee eens, aangezien na jou misschien niemand die vogel ooit nog ziet, hooguit in een kooitje...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Thijs nu moet jij niet mijn worden gaan verdraaien daar houd ik niet van. Ik heb nooit gezegt dat vogels zien belangrijker is dan ze beschermen. Ik zeg alleen dat sites zoals deze en de DBA site in het leven zijn geroepen om mensen die vogels willen zien te vertellen waar deze zitten en dat kan alleen maar door ook daadwerkelijk te vertellen waar ze zitten.

Ik heb meerdere malen gezegt dat er met twee standaarden wordt gemeten hier. Er worden pestvogels gevangen en dan mag je in ene niet meer zeggen waar ze zitten. Maar noordse goudvinken op die en die camping en appelvinken daar en daar kan nog steeds wel. Of helemaal niets zeggen of alles dat is wat ik zeg en dat er dan een zieke geest is die daar misbruik van maakt dat is heel erg jammer en die moeten ook zeker gestraft worden. Daarom roepen ze op de DBA site ook op om als je iets verdachts ziet ook meteen te bellen en volgens mij heb ik dat op dit forum geplaatst.

Dus lees eerst critisch voordat je woorden verkeerd gaat lezen!!

JP

thijs

<_<
Naja, het zal wel, maar er worden oproepen gedaan toch om zelfs bij Vink en Keep geen exacte plaatsvepaling te geven?
En het verdraaien van jouw woorden valt wel mee, het is alleen even doordenken vind ik.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

CiteerEn dan komen we weer op het begin punt. Waarom geen juiste plaatsbepaling?

Thijs zegt over het standpunt van DBA:
Voor een natuurorganisatie vind ik dit een zeer vreemde uitspraak, omdat dit suggereert dat ze het belangrijker vinden dat wij ze zien, en dat ze dan een dag later door een stroper gepakt worden is maar jammer .

Volgens mij is de DBA site en deze site opgezet om elkaar te vertellen waar we wat kunnen zien en dan is het antwoord: ja het is belangrijk dat we ze zien anders kijken we niet hier!

Het weglaten van plaatsbepalingen doet te kort aan een waarneming. Sterker nog een waarneming zonder juiste plaatsbepaling is waardeloos!

Dus geen actie tegen het wel invoeren van plaatsen.

JP
Lees ook je eigen woorden even na...
Ik zie daar staan als antwoord op de vraag of het waarnemen van vogels belangrijker zou zijn dan de bescherming tegen stropers het volgende:
En dan is het antwoord: ja het is belangrijk dat we ze zien anders kijken we niet hier!
Wat is er verdraaid?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Ik lees alleen dat ik zeg dat het belangrijk is dat we ze zien anders kijken we hier niet. Deze site is voor een groot deel bedoelt om mensen die er op uit willen te laten weten wat ze waar kunnen zien en daar heb je nu eenmaal een plaatsbepaling voor nodig. Ik heb NIET gezegt dat het zien belangrijker is dan beschermen en jij zegt van wel.

En als er gevraagt wordt om zelfs bij vink en keep niets tevermelden waarom wordt daar dan noit over gepraat en nu het over pestvogels gaat in ene wel?

Nogmaals een waarneming is niets zonder plaatsbepaling en dat daar dan mensen misbruik van maken dat si ziek maar ook dat heb ik al gezegt.

JP

thijs

Jij zal je eigen standpunt wel beter kennen dan ik, maar zo kwam het op mij over.
Vooral door de zin "Dus geen actie tegen het wel invoeren van plaatsen" kreeg ik het idee dat ik al eerder uitgebreid heb beschreven (ga het niet nog een keer typen ;) )
Mijn excuses als dit een verkeerde intrepetatie was...
En over de Kepen enzo is ook gepraat, alleen waren Pestvogels het eerste discussie onderwerp.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

Misschien is het beter dat Jan-Pieter en Thijs nu even stoppen met op elkaar reageren. Alles is gezegd.

Wat mij betreft, ik wil best rekening houden met zieke mensen, maar de waarnemingsplek bepaalt wat mij betreft ook wat ik schrijf. Sommige plaatsen zijn goed beschermd, door de aanwezigheid van woningen b.v.
Andere zijn te geisoleerd om nauwkeurige informatie te geven. Een zorgvuldige omschrijving is dan de uitdaging.

Overigens vind ik het anderen naar een waarneming te leiden niet de enige reden om een waarneming in te voeren. Het is om een andere reden dan vogelroof ook niet zo positief.  Bij de pestvogels zie ik bijvoorbeeld soms zoveel mensen in de buurt, die ook nog wel eens te hard willen praten, dat de vogels weer vluchten.
Voor mij is de registratie van welke vogels er waar worden gezien het belangrijkste.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan-Pieter

Ik ben er van overtuigd dat wij het zelfde denken Thijs. Beschermen is belangrijker dan zien maar........... En nu vraag ik dit niet om te zieken begrijp me goed. Mag ik vragen waarom jij deze site checked? Ik neem aan dat je nieuwsgrierig bent wat waar gezien is en dat je er misschien wel gaat kijken als het in de buurt is. Of heb ik het mis? En naast deze site en de DBA site zijn er meer sites die gegevens verzamelen. Ik denk dan aan die van VWG Wierhaven en aan de site van je eigen vogelwerkgroep uit Alkmaar. Beide sites geven een waarnemingenbestand weer van de afgelopen dagen en ook daar zie ik dat atlasblokken staan of een straatnaam en soms zelfs tot op de boom nauwkeurig beschreven waar de vogesl zaten. En ik ben er van overtuigd dat meerdere groepen op deze manier werken.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat het geen zin heeft om op 1 of 2 sites niets te vermelden omdat op andere sites ook info te vinden is en dat ze, als ze willen, altijd achter hun info kunenn komen zonder al te veel moeite.

JP

hiskodevries

CiteerVWG Wierhaven
= waarneming.nl (qua data)


ik denk dat de meeste mensen hier niet iets invoeren om anderen naar een lokatie te sturen, maar meer om anderen mee te laten genieten van hun (natuur)plezier. hier opereren weinig pieper bezitters

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Ik check deze site natuurlijk ook om te zien wat er wordt gezien, maar ik vind, om een hele bekende aan te halen, een beter milieu begint bij jezelf.
Als iedereen denkt, och, als wij ze proberen te beschermen heeft het geen nut gebeurd er niks, net zoals alles een bende word als je denkt, och mijn blikje in de bosjes valt wel mee...
Maar wij denken gelukkig wel hetzelfde wat betreft de bescherming van vogels en het waarnemen :duim:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Ik kijk ook waar ze waargenomen zijn en ben al 3 keer naar de bewuste plek gereden
en wat denk je
iedere keer zijn de vogels gevlogen  :censored:  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

harderbroek

Wat men al niet aanhaald met een berichtje niet??

En zo is het gedonder begonnen.
Gewoon blijven melden geen probleem.
Het is gebleken dat dit soort mensen toch wel de weg weten. (bron AID)
En nog geen 200 jaar geleden schoten (we) de beesten zelf om ze goed te kunnen bestuderen. Veelal mensen van goede komaf of sterker nog van Adel.

Beste mensen ga het elkaar niet moeilijk maken of verdraaien van woorden of verkeerd interpreteren.
Gaat gewoon lekker vogels kijken in het veld.

Vandaag me eerste roofvogelnesten weer afgezocht ( tja en dat moet ik bekennen die ga ik net op waarneming.nl zetten.
poldergroet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jan-Pieter

OP Natuurpunt (de belgische DBA) stond het volgende onder een Pestvogelwaarneming:

We verzoeken om zoveel mogelijk waarnemingen langs de Inspreeklijn bekend te maken. Er werd reeds vastgesteld dat illegale vogelvangers (o.a. door middel van lijmstokken) vogels trachten te vangen. Enkel bij regelmatig bezoek door vogelkijkers kunnen deze personen worden afgeschrikt. In het geval vogelvangers worden opgemerkt, gelieve ook dit dan onmiddellijk te melden!!

Dat is natuurlijk ook een manier en dan zijn de liefhebbers meteen bezig met bescherming. ;)

JP

thijs

Er zit wat in, alleen kan je niet verwachten dat er 's nachts mensen staan te kijken of er lijmstokken worden geplaatst.
's Ochtends zouden ze wel vastgelijmd ( :angry: ) kunnen worden gevonden, maar weet een doorsnee vogelaar wat te doen in zo'n situatie?
Volgens mij neem je zo een heel groot (onaanvaardbaar) risico.
Maar ik wil geen hele discussie weer doen opwaaien, en zal me hierna maar afzijdig houden en iedereen zijn zegje laten doen (zonder dat ik weer vervelend word) -_-

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Ik denk dat het niet uitmaakt wat je probeert om het tegen te houden dat vogels worden gevangen. We moeten er alleen alles aan doen om het tegen te gaan en dan is controle een juist middel denk ik. Iemand die ze wil vinden vind ze heus wel maar als hij daar dan elke keer wordt geconfronteerd met verrekijkers, foto toestellen en telefoons dan is het een stuk minder aantrekkelijk.

JP

thijs

#85
CiteerIk denk dat het niet uitmaakt wat je probeert om het tegen te houden dat vogels worden gevangen. Iemand die ze wil vinden vind ze heus wel
Ja, dat is het grote probleem, wij kunnen er betrekkelijk wienig aandoe, behalve ons best.
Zoals al eerder gezegd, als je kwaad wil lukt het altijd wel :(

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar