Hoofdmenu

Epiblema ?

Gestart door Robert Heemskerk, juni 23, 2006, 23:04:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag microforum,

Ik dacht zelf aan Epiblema sticticana.
Nu zijn dit moeilijke soorten die onderling veel op elkaar kunnen lijken.
Deze heeft een bruinoranje/bruingele kleur met in de staart meer rood.

Wat denken jullie?

Ter vergelijking;
http://www.schmetterlinge.at/L_Seiten/Micros/1971.htm

groet, Robert

Robert Heemskerk

een idee wat voor soort dit kan zijn?

han.endt

#2
Beide behoren tot het groepje E. sticticana/cirsiana/scutulana.

Ik heb het bladrollerboek er op na geslagen en ik ben toch bang dat er op uiterlijk weinig van te maken is. De bovenste benaderd door zijn bruine kleur inderdaad E. sticticana het meest, maar zekerheid is alleen door genitaal onderzoek te krijgen. De onderste is grijzer en zou dan eventueel tot één van de andere twee kunnen horen. Als ze echter bij elkaar in de buurt gevangen zijn is de kans echter groter dat ze tot dezelfde soort behoren. Binnen de soort verschillen de kleuren en tekening van enigszins van elkaar. Bruiner of grijzer, meer of minder zwarte en witte vlekjes.

Robert Heemskerk

Bedankt voor de moeite Han,

Ik zal de soort als Epiblema sticticana met een vraagteken invoeren.
Onderling verschil in kleur kan 'ook' nog op sexverschil duiden denk ik..?
Dat maakt het natuurlijk helemaal lastig  :o

groet, robert

- in ieder geval weer eens kennis gemaakt met de soort Epiblema (problemicana)

zakdrager

Robert,

volgens mij klopt het niet. Ik ben in ieder geval niet erg overtuigd. De grote wiite vlek op de achterrand halverwege de vleugel lijkt op jouw foto duidelijk - hoewel afgezwakt - door te lopen naar de voorrand van de vleugel. Dat is niet zo op de foto's achter je link van scutulana etc.
Wat mij betreft kan het net zo goed een Dichrorampha, Pammene of een Cydia zijn, al geef ik meteen toe dat ik die bladrollers erg lastig vind.  

Henk