Leucistische merel

Gestart door matthijsbroere, maart 01, 2005, 07:51:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Afgelopen weekend in Beekbergen gezien, foto is slecht, maar de kleurafwijking is overduidelijk! Het oog is zelfs rood.
Ik heb wel vaker gehoord van kleurafwijkingen bij merels, maar meestal is dit beperkt tot enkele veren. Komt het vaker voor zoals op de foto te zien is?

Matthijs Broere

harderbroek

CiteerKomt het vaker voor zoals op de foto te zien is?
Ja Matthijs.

Zo hadden we op de Veluwe een man Merel (inmiddels al weer een jaar weg)

Deze had er zes jaar gezeten. Kop en rug geheel wit. Rest delen zwart.

groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

matthijsbroere

Okee  :)
Toch een merkwaardige verschijning!
Matthijs Broere

Ellen Luijks

Je hebt ook geheel albino merels
Groetjes

Ellen

jasper

Altijd een raar gezicht, wat orgineel een zwarte vogel is, is bij een gehele (albino) wit  

thijs

Voor de duidelijkheid, dit is een partieel albinistische vogel.
Leucistisch is een gebrek aan wit pigment, waardoor veren beige of iets in die richting worden, albinistisch is geheel wit door het totaal ontbreken van wit pigment en met een rood oog, en partieel albinistisch is op sommige delen helemaal wit, ook door het geheel  missen van wit pigment op die plekken.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

Bedankt voor deze uitleg. De betekenis van leucistisch dus toch verkeerd begrepen.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

Om over leucistisch verder te gaan. Er was een leucistische meerkoet waargenomen bij informatiepunt de trekvogel almere. Heb hem zelf niet gezien... maar van horen zeggen...

Wel apart zo'n merel...
Thijs Fijen

Piter Anjema

#8
Wat dacht je van deze, deze heeft alleen een zwarte staart.
Hij zwerft hier al meerdere jaren rond.

http://image16.webshots.com/16/0/97/2/195809702UujONT_ph.jpg


carel

ik zie alleen een rood kruisje
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Thijs Fijen

Wat is hier?? en de foto is bij mij niet zichtbaar.. Kan ook aan mij liggen..

Thijs
Thijs Fijen

Piter Anjema

#11
DEZE:


Thijs Fijen

Citeer
An error has occurred.

You do not appear to be the owner of this album.
Make sure you are logged in.

Please push the Back button on your browser to correct this problem.
Thank you.

Kunnen wij niet zien..
Thijs Fijen

thijs

Ik zie niks, alleen "user posted image" of een foutmelding.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Piter Anjema

Ja ik merk het.
Heb je een online fotoalbum, kun je het aan niemand laten zien, fijn is dat.
Ik zal binnenkort het ergens anders online zetten waar ik het wel kan publiceren, niet bij webshots dus.

Het gaat om een foto van een bijna helemaal albino merel, op de staart na.

Ook heb ik nog een foto van een Nijlgans waarvan ik dacht dat het een kruising was tussen een casarca en een nijlgans.

Naar mijn mening 2 wilde exemplaren die hier 6 jongen grootgebracht hebben.

wordt vervolgd

Thijs Fijen

Verwilderde zul je bedoelen denk ik... Nijlgans komt hier niet in het wild voor. Casarca heel soms..
Thijs Fijen

boogey55

#16
CiteerVerwilderde zul je bedoelen denk ik... Nijlgans komt hier niet in het wild voor. Casarca heel soms..
Fazanten zij hier ook de Romeinen gekomen. In het wild en wild geboren zou wild genoemd kunnen worden.

Vorige zomer een ekster gezien die voor een groot dee bruinig was. Mogelijk ook leucistisch?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

Zou kunnen. Maar dan krijgen we die eeuwige discussie weer. Dus ga ik er maar niet op in. Dat is voor iedereen anders welke wel en welke niet wild.
Thijs Fijen

boogey55

CiteerMaar dan krijgen we die eeuwige discussie weer.
Die discussie was ik niet bij. Maar ik ga hier ook niet verder mee.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Piter Anjema

Ja, wat is wild en wat is niet wild?

bij die nijlganzen bedoel ik dat ze zomaar gekomen zijn en jongen grootgebracht hebben, en daarna weer vertrokken zijn. En dat het geen escapes zijn
Misschien komen ze dit jaar weer. Ik ben niet zo thuis in de ganzen.


carel

#20
mislukt
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

thijs

Ohh daaaar ^_^
Zelf wel eens in het park een albino ekster gezien.
Omdat pigment veren sterk maakt, had ie al bijna geen staart meer :o

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

CiteerEr was een leucistische meerkoet waargenomen bij informatiepunt de trekvogel almere. Heb hem zelf niet gezien... maar van horen zeggen...

Die heb ik wel gezien. Maf beest!  :D  
Matthijs Broere

Rick van der Weijde

Inderdaad een maf beest. Een collega-vogelaar die mij vergezelde die dag twijfelde in eerste instantie zelfs aan Meerkoet... :lol:
Heb er trouwens nog foto's van ook. Zal eens kijken of ik die ken vinden.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

-Arthy-

Bob heeft ook mooie foto's van een gedeeltelijk albinistische/leucistische merel meen ik me te herinneren, als die ze nou eens plaatst ;)
Rick Gevers

Piter Anjema


Thijs Fijen

CiteerJa, wat is wild en wat is niet wild?

bij die nijlganzen bedoel ik dat ze zomaar gekomen zijn en jongen grootgebracht hebben, en daarna weer vertrokken zijn. En dat het geen escapes zijn
Misschien komen ze dit jaar weer. Ik ben niet zo thuis in de ganzen.
Nijlganzen zijn hiet het hele jaar en ze zijn uit gevangenschap ontsnapt. Daarna hebben ze zich ontzettend snel voort geplant. Dat komt omdat ze nesten hebben van soms wel 10 jongen. Veel daarvan overleven. Ze moeten er wel zoveel hebben want ze leven oorspronkelijk in de nijl en daar overleven er maar mischien 1 of 2 van die 10.

Wat wild is en wat niet wild is moet je zelf bepalen. Dat ligt voor iedereen anders. Ik vind bijvoorbeeld dat Fazanten hier wel wild komen en knobbelzwanen ook.

Maar weer ff on topic.
Laat eens die foto's eens zien van die leucistische meerkoet. Lijkt me wel grappig..
Thijs Fijen

jasper

Wat ik altijd maf vind is een zwarte vogel (meerkoet, Kauw of andere zwarte vogel) die geheel of gedeeltelijk wit of licht beige is!

-Arthy-

fototjes van de meerkoet:
Rick Gevers