Hoofdmenu

Tips gevraagd...

Gestart door Joram de Gans, augustus 12, 2009, 21:33:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joram de Gans

Begonnen met de macro's, betreed ik nu langzaam de wondere wereld van de micro's. Graag zou ik mooiere foto's van micro's willen maken dan ik nu doe. Ik fotografeer nu met een Canon 400D met een macro-lens van of 60 MM of 100 MM. Ik maak vaak gebruik van de flitser, maar heb geen speciale flitser. Is er beter materiaal dan dit of ligt het gewoon aan mijn fotografische kwaliteiten?
Groet,
Joram 

rrrrr

Tip 1:
Ringflitser of macroflitser gebruiken. Geeft een betere verlichting van het object. (ik gebruik een Metz macro flitser die draadloos aangestuurd wordt door mijn camera (geen Canon)).
Tip 2:
Zet een teleconverter tussen de lens en de camera (ook hier weet ik niet of dit met een Canon kan).
Die info moet je elders boven water zien te halen.
Kan dat?: Dan kun je met een HELE vaste hand misschien de allerkleinste pakken......Let wel: het scheelt je in scherpte-diepte. Nog lastiger dus om iets volledig goed op de plaat te krijgen.

Succes.

Rob

Sifco

Aanvulling: de fotos van Peter Buchner en Ruedi Bryner (zie microlepidoptera fotos op lepiwiki.de) zijn allemaal gemaakt met een Canon 65mm lens en een twin light flitser. Dezelfde combinatie gebruiken we ook sinds medio 2008 voor de fotos op microlepidoptera.nl De 65mm lens is geschikt voor bijna alle micros, met uitzondering van de grotere Pyralidae. De Tortricidae vormen dorgaans geen probleem. Alles wat kleiner is (het overgrote deel zelfs tot en met de Nepticulidae) is perfect te fotograferen met deze lens (maximale vergroting factor 5).

Het nadeel van deze lens is dat hoogste diafragma waarde F16 is..en dus vrij beperkt is. Voor het fotograferen van zelfs zeer kleine micros gebruik ik de lens tot ongeveer een vergrotingsfactor van 3.5-4. Het fotograferen is trouwens wel iets waar je geduld voor moet hebben. Geen autofocus en je zit bovenop je object..topsport dus.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


rrrrr

Leuke tip Sifra, die 5x macro lens kende ik nog niet: "helaas" heb ik een Nikon  :-\
Nu overstappen op Canon of op zoek naar een adapterring......... ;D

Rob

mabeline

ik heb de EOS 50D met een Sigma 105mm, voor voorbeeldfoto´s kan je kijken bij mijn waarnemingen
kan wel zeggen dat je vooral heel erg veel moet oefenen. niet alles ziet er even goed uit uiteraard

macro is niet de makkelijkste tak van fotografie, een ringflitser is zeker wel een goede optie, de flitser van je toestel of ee normale flitser is minder goed hiervoor.

ik heb zelf ook de 400D gehad en ook mooie resultaten mee behaald, staan overiges niet op waarneming
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Date Lutterop

In plaats van een teleconverter kun je ook kiezen voor tussenringen tussen je body en macrolens.

Groet,

Date


Ben Kruijsen

of met een voorzetlens op je macro-objectief

mabeline

ik vind zelf wel dat de scherpte snel afneemt bij tussenringen of voorzetlenzen, omdat je camera nog gevoeliger wordt voor begingsonscherpte, een statief is dan zeker een aanrader
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Gert Veurink

Citaat van: NW66 op augustus 13, 2009, 01:01:36 AM
Aanvulling: de fotos van Peter Buchner en Ruedi Bryner (zie microlepidoptera fotos op lepiwiki.de) zijn allemaal gemaakt met een Canon 65mm lens en een twin light flitser. Dezelfde combinatie gebruiken we ook sinds medio 2008 voor de fotos op microlepidoptera.nl De 65mm lens is geschikt voor bijna alle micros, met uitzondering van de grotere Pyralidae. De Tortricidae vormen dorgaans geen probleem. Alles wat kleiner is (het overgrote deel zelfs tot en met de Nepticulidae) is perfect te fotograferen met deze lens (maximale vergroting factor 5).

Het nadeel van deze lens is dat hoogste diafragma waarde F16 is..en dus vrij beperkt is. Voor het fotograferen van zelfs zeer kleine micros gebruik ik de lens tot ongeveer een vergrotingsfactor van 3.5-4. Het fotograferen is trouwens wel iets waar je geduld voor moet hebben. Geen autofocus en je zit bovenop je object..topsport dus.

Ik heb juist zitten verdiepen in deze combi... jullie ervaringen zijn dus wel goed?  De grotere Pyralidae kun je natuurlijk met de 100 mm lens fotograferen, daar kun je die flitser ook bij gebruiken.

Is die twinlightflitser geschikter dan de ringflitser?
groet!
Gert Veurink



Sifco

#9
Hoi Gert,
Heb zelf weinig ervaring met een ringflitser, wellicht dat anderen je wel kunnen helpen daarmee. Twin light is ideaal aangezien je op diverse manieren je opject kan belichten (erg flexibel) omdat je ze niet perse op de ring hoeft te monteren. Al met al is het fotograferen van micros altijd erg inspannend vind ik, vooral de extreem kleintjes. De belichting moet net goed zijn: zoveel mogelijk tegenlicht met binnenfotograferen, maximale sluitertijd om reflextie van de vleugels en het blad tegen te gaan en het liefst fotograferen op een maximaal diafragma. De lens is heel zwaar en met 1 hand fotograferen is lastig. Tip is dus statief en proberen iets te maken voor het raam met blad waarop de micro goed blijft zitten zodat je beide handen vrij hebt voor de camera. Voornaamste probleem is het laten zitten van micros op een mooi stukje blad bijv. Voordat gelechiidae gaan zitten.... Soms ben ik anderhalf uur bezig met een beestje. Maar als je een goeie foto hebt kunnen maken is het t zeker waard.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Gert Veurink

Citaat van: NW66 op augustus 13, 2009, 11:47:29 AM
Hoi Gert,
Heb zelf weinig ervaring met een ringflitser, wellicht dat anderen je wel kunnen helpen daarmee. Twin light is ideaal aangezien je op diverse manieren je opject kan belichten (erg flexibel) omdat je ze niet perse op de ring hoeft te monteren. Al met al is het fotograferen van micros altijd erg inspannend vind ik, vooral de extreem kleintjes. De belichting moet net goed zijn: zoveel mogelijk tegenlicht met binnenfotograferen, maximale sluitertijd om reflextie van de vleugels en het blad tegen te gaan en het liefst fotograferen op een maximaal diafragma. De lens is heel zwaar en met 1 hand fotograferen is lastig. Tip is dus statief en proberen iets te maken voor het raam met blad waarop de micro goed blijft zitten zodat je beide handen vrij hebt voor de camera. Voornaamste probleem is het laten zitten van micros op een mooi stukje blad bijv. Vooral gelechiidae gaan zitten.... Soms ben ik anderhalf uur bezig met een beestje. Maar als je een goeie foto hebt kunnen maken is het t zeker waard.

Klinkt goed en klinkt als een dure tijd die ik tegemoet ga... flitser, lens, boeken... micro,s tsja, het leven was overzichtelijker toen ik nog alleen vogels deed, ook een stuk makkelijker uitleggen aan je omgeving ;)
groet!
Gert Veurink



rrrrr

#11
Het regent tips.
Ik heb dus deze flitser:
Metz Mecablitz 15 MS-1 Digital Macroflitser.
Helaas een pechgevalletje gehad en die ligt nu dus bij de dealer net nu er veel micro's rondvliegen en ik vakantie heb :angry:
Maar zonder gekheid: als 'ie werkt, werkt het prima. Wat je wel in de gaten moet houden is dat de macrolens INTERNE focus moet hebben! Een uitschuiflens gaat stuk door het extra gewicht aan het einde van de lens en wordt afgeraden door de fabrikant.

Rob


Elachista

CiteerDe 65mm lens is geschikt voor bijna alle micros, met uitzondering van de grotere Pyralidae.

En vedermotten, niet leuk! Maar de standaardlens van de moderne Canons (zoals die van de 400d) zijn toch al hele mooie macrolenzen voor wat net weer te groot is voor de 65 mm. Soms is die lens wel erg lastig zeker met beweeglijke beesten (rupsen) dus dan kun je soms nog beter een andere macrolens overwegen.
Een goede flitser is het halve werk. Tegenwoordig werk ik ook veel met een stuk wit papier, bevestigd aan het koppelstuk van de flitser, die het licht breekt en verdeelt waardoor je doorgaans heldere platen kunt schieten.
Groet,
Tymo

Joram de Gans

Dank voor de tips. Ik denk dat ik mijn keuze al heb gemaakt. Hoop jullie binnenkort de eerste resultaten daarvan te kunnen tonen.
Groet,
Joram