Hoofdmenu

Vliegend Hert?

Gestart door Northwinds, juni 23, 2006, 21:44:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Northwinds

Ik kwam deze kever tegen bij een tankstation in midden-oost Frankrijk vanmorgen.
Lag op zijn rug te spartelen terwijl ik aan het tanken was.
Ik heb zijn foto vergeleken met de foto's van Lucanus cervus op de site, maar deze uit Frankrijk heeft veel kleinere kaken.
Is dit mischien een andere soort of een ondersoort?

Peter


Jeroen Nagtegaal

Ik zou zeggen dat het een gewoon vliegend hert is, maar zullen we wachten tot Theodoor antwoord?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

#2
Ik dacht dat er 5 soorten van waren. Het precieze kenmerk ben ik kwijt.  Maar misschien vergis ik me...

CiteerDe grootste mannetjes vindt men vooral in de koelere en/of hoger gelegen delen van Europa. In Zuid-Europa ontwikkelen de larven zich vaak sneller, maar blijven de volwassen kevers aanmerkelijk kleiner. Deze kleinere ecotypen (forma capreolus) zijn niet alleen kleiner in lichaamsgrootte, maar hebben ook verhoudingsgewijs kleinere kaken.

marcel123

In Europa komen er maar vier voor...(Ned. Fauni. med. 2003, nr 19)

Antonello

Kan de capreolus zijn (hongervorm); werd vroeger als zelfstandige soort beschouwd; zij ontstaan als de larven niet genoeg te eten hebben gehad en ontwikkelen korte spiesvormige bovenkaken.


Th.Heijerman

Het lijkt me een gewone L. cervus. De afmetingen van de kaken kunnen varieren en de grootte wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel die de larve heeft gegeten (allometrische variatie). Er is nog een Lucanus-soort in Frankrijk, maar die heeft geen mediane lijn op de thorax en de kaken zien er anders uit. Het hangt er een beetje van af wat je vliegende herten noemt, maar in ruime zin zijn er 8 soorten in Frankrijk en 4 in Nederland.

Theodoor