Hoofdmenu

Alsemabrosia?

Gestart door HPM, augustus 11, 2009, 15:29:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik kan mij niet herinneren dat ik deze soort eerder heb gezien,
en er is geen bloem te bekennen, maar ik denk aan Alsemambrosia.
Is dat juist? Zo niet, in welke richting moet ik dan zoeken?

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

belle

Ja, volgens mij alsemambrosia.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

HPM

Citaat van: lubach op augustus 11, 2009, 15:46:29 PM
Ja, volgens mij alsemambrosia.

Dank je wel. Dat hij vrij algemeen is zou je aan de waarnemingen niet zeggen.

--
Groeten,
Herman van der Meer

Herman van der Meer

Hinko

Slaat vaak op uit vogelvoer.
mvgr, Hinko

HPM

Citaat van: Hinko op augustus 11, 2009, 22:45:11 PM
Slaat vaak op uit vogelvoer.

Ja, ik las dat in o.a. Duitsland vogelvoer met dat zaad is verboden. Vanwege de hooikoorts.
Overigens stonden er geen andere mogelijke vogelvoerdingen, ook niet in de buurt.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

Hinko

#5
Ik vind Alsemambrosia regelmatig langs de grachten, bij woonschepen. Vrijwel altijd in het gezelschap van Trosgierst en diverse naaldaren (Groene, Geelrode en Krans)
mvgr, Hinko

HPM

#6
Citaat van: Hinko op augustus 11, 2009, 22:58:59 PM
Ik vind Alsemambrosia regelmatig langs de grachten, bij woonschepen. Vrijwel altijd in het gezelschap van Trosgierst en diverse naaldaren (Groene, Geelrode en Krans)

Hier stond alleen Straatgras, Varkensgras, Canadese fijnstraal en Grote weegbree.
En de soort was nieuw voor me (en in Waarneming voor de wijde omgeving)

--
Groeten,
Herman van der Meer

Herman van der Meer

Thea

Ik ben gestopt met vogelzaad op de grond strooien vanwege o.a. de alsemambrosia.
Voor de mussen strooi ik in de winter gebroken rijst.
Na 2 winters niet strooien is er toch nog een alsemambrosia opgekomen, zonder de andere vogelvoerplanten. Omdat het een aangevoerde tuinsoort is, sta ik niet te popelen om hem te melden. Misschien toch maar eens doen.

Groet, Thea Spruijt

Margreet Kwh

Op natuurkalender, http://www.natuurkalender.nl/ kun je de ambrosia's melden, daar zijn ze er blij mee! Zelf heb ik er ook een gehad uit vogelzaad.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Gras

Ze zijn misschien blij met de melding, maar niet met de plant!
Hij schijnt in jaren met een lange warme herfst zaad te kunnen produceren. Dat blijft vervolgens zo'n 50 jaar kiemkrachtig. Op die manier zou hij hier in kunnen burgeren en zich uitbreiden. Als dat zou gebeuren hebben we er een flinke hooikoortsverwekker bij.
Het zaad zou inmiddels niet meer in vogelvoer zitten. Wieden is toegestaan, hij is niet beschermd.
Groetjes,
Ria

Hinko

Citaat van: MarKoHu op augustus 14, 2009, 22:13:16 PM
Op natuurkalender, http://www.natuurkalender.nl/ kun je de ambrosia's melden, daar zijn ze er blij mee!

Waarom nemen ze de waarnemingen uit Wrn.nl dan niet over? Ik heb geen zin in dubbel invoeren.
mvgr, Hinko

Margreet Kwh

Hier ligt een schone taak voor samenwerking van alle verschillende loketten. Ik ben blij dat telmee en waarneming.nl al samenwerken. Aan de andere kant, er zijn vast argumenten te vinden waarom loketten hun zelfstandigheid willen bewaren. Vergelijk het maar met de verschillende kerkgenootschappen. ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Nietspitten

Citaat van: Hinko op augustus 14, 2009, 22:51:24 PM
Citaat van: MarKoHu op augustus 14, 2009, 22:13:16 PM
Op natuurkalender, http://www.natuurkalender.nl/ kun je de ambrosia's melden, daar zijn ze er blij mee!

Waarom nemen ze de waarnemingen uit Wrn.nl dan niet over? Ik heb geen zin in dubbel invoeren.

Wie zegt dat ze dat ook niet doen?
groeten, Gerrit

Hinko

Citaat van: MarKoHu op augustus 14, 2009, 22:56:42 PM
Vergelijk het maar met de verschillende kerkgenootschappen. ;)

Dat heb ik ook nooit begrepen ...
mvgr, Hinko

WimV

Overigens valt dat met dat enorme hooikoortsverwekkeridee wel mee. Vorig jaar liep ik door een enorm veld van bloeiende alsemambrosia en had geen centje pijn. Ook dit jaar heb ik weer een veld gevonden waar weer een paar honderd van die dingen staan en ook dat leverde geen enkele niesbui op voor ondergetekende notoire hooikoortsniezer.
Net als met Jacobskruiskruid wordt het weer enorm over de top getrokken. Er zit beslist een kern van waarheid in, maar over het algemeen zijn het allemaal broodje aap verhalen.
De enige twee invasieve planten die mijns inziens echt problemen geven zijn Reuzenberenklauw en Grote waternavel. De rest valt allemaal wel mee.

Groetjes,
Wim

Gras

Hoi Wim,

volgens allergieplein:
Bij wie komt hooikoorts voor?

Hooikoorts is een allergie en wordt daardoor langzaam opgebouwd als de persoon voor langere tijd wordt blootgesteld aan het allergeen. Hooikoorts komt daardoor weinig voor bij jonge kinderen, maar de eerste verschijnselen van hooikoorts beginnen meestal wel gedurende de eerste 25 levensjaren.

Als de Alsemambrosia pollen maar lang genoeg en vaak genoeg langskomen krijgt een deel van de mensen er "hooikoorts" van. Het kan sterk wisselen waar je allergisch voor bent. Jij kunt waarschijnlijk wel tegen berkenpollen en katten. Daar zijn anderen weer overgevoelig voor en hebben totaal geen last van grassen. In gebieden waar Alsemabrosia inheems is is het en notoire allergieverwekker. Hier zou het hooikoortsseizoen met zeker een maand worden verlengd. Mensen die voor 1 ding allergisch zijn lopen een gerede kans dat op termijn ook te worden voor iets anders. Er zijn mensen overgevoelig voor hazelaar + berk (gaat vaak samen) én grassen. Hun hooikoortsseizoen loopt al van januari tot en met augustus. Moet daar nóg een maand bij?

Groetjes,

Ria