Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Citeerdie denkt dat lynxen NIET van open landschap houden en daarom niet naar Nederland komen.

En daar heeft hij dan deels gelijk in: lynxen houden inderdaad niet van open landschap, maar er is toch ook bos in Nederland? Of altans, bomenakkers die Nederlanders "bos" noemen?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Citaat van: tekenaar op september 12, 2020, 23:09:43 PM
Citeerdie denkt dat lynxen NIET van open landschap houden en daarom niet naar Nederland komen.

En daar heeft hij dan deels gelijk in: lynxen houden inderdaad niet van open landschap, maar er is toch ook bos in Nederland? Of altans, bomen akkers die Nederlanders "bos" noemen?
Mee eens. Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor een aanwezigheid van lynxen in Nederland, meer eerst moeten ze hier maar komen want voorlopig zijn ze nog ver weg. In het volgende artikel staat nog wat meer informatie over waar M12 is waargenomen:  https://www.faz.net/aktuell/rhein-main/region-und-hessen/m12-streift-durch-hessen-ungewoehnliches-verhalten-fuer-einen-luchs-16947682.html  Diemelstadt wordt genoemd. Ik denk dat het dier M12, gewoon elke dag een paar kilometer loopt totdat hij ergens blijft. Als je elke dag 5 km loopt ben je in een jaar ook 1500 km verderop. Maar hij loopt niet in een rechte lijn. Dus in principe is Nederland bereikbaar, maar in de praktijk zien we nog weinig waarnemingen in Nederland, en die paar waarnemingen in België vertrouw ik ook niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Maar als een dier niet van open gebieden houdt, zal hij ze ook niet snel doorkruisen, en om in Nederland te komen zal een lynx, vanuit de huidige gebieden waar lynxen zitten, toch echt een behoorlijk aantal kilometers door open gebied moeten lopen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

OJGoreng

#753
Citaat van: Freek Verkerk op september 12, 2020, 22:14:50 PMwel wordt een anoniem persoon van de zoogdiervereniging aangehaald die denkt dat de lynx van open landschap houden en daarom niet naar Nederland komen.

Zo te zien raadpleegt de columnist (want dat is het, en daar gelden andere kwaliteitsstandaarden voor dan voor een journalist) gewoon de pagina over de lynx op de site van de zoogdierenvereniging. De bron over het open landschap is deze.

Citaat van: Lelieveld et al. 2019Het model laat zien dat slechts vier gebieden met geschikt leefgebied van voldoende grootte zijn om tenminste één vrouwelijke lynx te herbergen. Eén gebied, de Veluwe, heeft voldoende ruimte voor vier territoria van vrouwelijke lynxen met, overlappend, één territorium van een mannelijke lynx.

Maar ja daar zitten tegenwoordig dan weer wolven.
Met vriendelijke groet, Zainal

tekenaar

Wolf en lynx kunnen prima samen vorkomen, ook samen met beren. Ik heb ze hier alledrie achter mijn huis.

Wolf en jakhals lijken elkaar wel min of meer uit te sluiten, d.w.z. in wolvengebieden lijkt het erop dat jakhals opener gebieden kiest waar wolven weinig komen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

#755
Citaat van: tekenaar op september 16, 2020, 23:25:25 PM
Wolf en lynx kunnen prima samen vorkomen, ook samen met beren. Ik heb ze hier alledrie achter mijn huis.

Dat ze samen voorkomen (ook met beren) is een vaststaand feit, ze kunnen elkaar echter (direct) wel flink beconcurreren. Prof. Vadim Sidorovich heeft daar recentelijk in Belarus ook onderzoek naar gedaan. Blijkt dat lynxen wolven kunnen onderdrukken door systematisch pups op te sporen en te doden. In 1 op 1 gevechten delft een wolf ook nog wel eens het onderspit. Een lage wolvendichtheid in een gebied ten westen van Minsk wordt (o.a.) toegeschreven aan een hoge(re) dichtheid aan lynx.
Jelle

Freek Verkerk

Citaat van: jva op september 20, 2020, 20:45:18 PM
Citaat van: tekenaar op september 16, 2020, 23:25:25 PM
Wolf en lynx kunnen prima samen voorkomen, ook samen met beren. Ik heb ze hier alledrie achter mijn huis.

Dat ze samen voorkomen (ook met beren) is een vaststaand feit, ze kunnen elkaar echter (direct) wel flink beconcurreren. Prof. Vadim Sidorovich heeft daar recentelijk in Belarus ook onderzoek naar gedaan. Blijkt dat lynxen wolven kunnen onderdrukken door systematisch pups op te sporen en te doden. In 1 op 1 gevechten delft een wolf ook nog wel eens het onderspit. Een lage wolvendichtheid in een gebied ten westen van Minsk wordt (o.a.) toegeschreven aan een hoge(re) dichtheid aan lynx.
Ik vind dat je ook altijd je gezonde verstand moet gebruiken. Ik weet dat lynxen, wolven en waarschijnlijk ook beren samen in een gebied kunnen voorkomen. Over andere combinaties ben ik ook wat onzeker. Wolven en moeflons is een moeilijke combinatie (voor de mouflons) als ze zich niet kunnen terugtrekken op rotsachtig gebied. Ook wolven en Jakhalzen schijnt moeilijk te zijn voor de jakhalzen. Maar dat lynxen SYSTEMATISCH wolven pups opsporen vind ik onwaarschijnlijk. Ten eerste worden wolvenpups vaak beschermd door of één van de ouders of een oudere broer of zuster. Ten tweede denk ik dat de lynxen gewoon opportunistisch zijn, dus niet SYSTEMATISCH op zoek zijn naar wolvenpups. Als ze ze tegenkomen zullen ze mogelijk wel even onderzoeken of ze eetbaar zijn, dat geloof ik zeker, maar dan hangt het van hun bescherming af. Alhoewel een lynx misschien wel van een wolf kan winnen is de kans op grote verwondingen ook zeker aanwezig, dus zal de lynx zich logisch gedragen en geen verwondingen riskeren. Ik denk dat een Pup-beschermer zich niet zal laten wegjagen door een lynx.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jva

Citaat van: Freek Verkerk op september 20, 2020, 23:35:47 PM
Citaat van: jva op september 20, 2020, 20:45:18 PM
Citaat van: tekenaar op september 16, 2020, 23:25:25 PM
Wolf en lynx kunnen prima samen voorkomen, ook samen met beren. Ik heb ze hier alledrie achter mijn huis.

Dat ze samen voorkomen (ook met beren) is een vaststaand feit, ze kunnen elkaar echter (direct) wel flink beconcurreren. Prof. Vadim Sidorovich heeft daar recentelijk in Belarus ook onderzoek naar gedaan. Blijkt dat lynxen wolven kunnen onderdrukken door systematisch pups op te sporen en te doden. In 1 op 1 gevechten delft een wolf ook nog wel eens het onderspit. Een lage wolvendichtheid in een gebied ten westen van Minsk wordt (o.a.) toegeschreven aan een hoge(re) dichtheid aan lynx.
Ik vind dat je ook altijd je gezonde verstand moet gebruiken. Ik weet dat lynxen, wolven en waarschijnlijk ook beren samen in een gebied kunnen voorkomen. Over andere combinaties ben ik ook wat onzeker. Wolven en moeflons is een moeilijke combinatie (voor de mouflons) als ze zich niet kunnen terugtrekken op rotsachtig gebied. Ook wolven en Jakhalzen schijnt moeilijk te zijn voor de jakhalzen. Maar dat lynxen SYSTEMATISCH wolven pups opsporen vind ik onwaarschijnlijk. Ten eerste worden wolvenpups vaak beschermd door of één van de ouders of een oudere broer of zuster. Ten tweede denk ik dat de lynxen gewoon opportunistisch zijn, dus niet SYSTEMATISCH op zoek zijn naar wolvenpups. Als ze ze tegenkomen zullen ze mogelijk wel even onderzoeken of ze eetbaar zijn, dat geloof ik zeker, maar dan hangt het van hun bescherming af. Alhoewel een lynx misschien wel van een wolf kan winnen is de kans op grote verwondingen ook zeker aanwezig, dus zal de lynx zich logisch gedragen en geen verwondingen riskeren. Ik denk dat een Pup-beschermer zich niet zal laten wegjagen door een lynx.

https://sidorovich.blog/

https://lynxinbelarus.com/page/2/
Jelle

Freek Verkerk

Citaat van: jva op september 21, 2020, 09:03:26 AM
Citaat van: Freek Verkerk op september 20, 2020, 23:35:47 PM
Citaat van: jva op september 20, 2020, 20:45:18 PM
Citaat van: tekenaar op september 16, 2020, 23:25:25 PM
Wolf en lynx kunnen prima samen voorkomen, ook samen met beren. Ik heb ze hier alledrie achter mijn huis.

Dat ze samen voorkomen (ook met beren) is een vaststaand feit, ze kunnen elkaar echter (direct) wel flink beconcurreren. Prof. Vadim Sidorovich heeft daar recentelijk in Belarus ook onderzoek naar gedaan. Blijkt dat lynxen wolven kunnen onderdrukken door systematisch pups op te sporen en te doden. In 1 op 1 gevechten delft een wolf ook nog wel eens het onderspit. Een lage wolvendichtheid in een gebied ten westen van Minsk wordt (o.a.) toegeschreven aan een hoge(re) dichtheid aan lynx.
Ik vind dat je ook altijd je gezonde verstand moet gebruiken. Ik weet dat lynxen, wolven en waarschijnlijk ook beren samen in een gebied kunnen voorkomen. Over andere combinaties ben ik ook wat onzeker. Wolven en moeflons is een moeilijke combinatie (voor de mouflons) als ze zich niet kunnen terugtrekken op rotsachtig gebied. Ook wolven en Jakhalzen schijnt moeilijk te zijn voor de jakhalzen. Maar dat lynxen SYSTEMATISCH wolven pups opsporen vind ik onwaarschijnlijk. Ten eerste worden wolvenpups vaak beschermd door of één van de ouders of een oudere broer of zuster. Ten tweede denk ik dat de lynxen gewoon opportunistisch zijn, dus niet SYSTEMATISCH op zoek zijn naar wolvenpups. Als ze ze tegenkomen zullen ze mogelijk wel even onderzoeken of ze eetbaar zijn, dat geloof ik zeker, maar dan hangt het van hun bescherming af. Alhoewel een lynx misschien wel van een wolf kan winnen is de kans op grote verwondingen ook zeker aanwezig, dus zal de lynx zich logisch gedragen en geen verwondingen riskeren. Ik denk dat een Pup-beschermer zich niet zal laten wegjagen door een lynx.

https://sidorovich.blog/

https://lynxinbelarus.com/page/2/
mooie artikelen :)  Bedankt. Uit Afrika weten we ook dat katachtigen zoals leeuwen ook wel samen optrekken en jagen. En we wisten natuurlijk al dat moeders en jongen lang met elkaar optrekken. Dus dat volwassen lynxen samen optrekken (jagen) is niet helemaal verrassend maar wist ik nog niet, bedankt. Het heeft natuurlijk met hun jachtgedrag te maken. Als ze vanuit een hinderlaag lagen heeft het weinig voordeel om dat met z'n tweeën te doen, maar het opsporen van achtergelaten jongen van andere dieren zoals wolven, maar ook zwijnen, herten etc. zou voordelen kunnen opleveren. Maar ik zie ze nog niet snel een soort drijfjacht houden, wat wolven en mensen wel doen. Leeuwen zijn ook vaak prooi-afpakkers. Want waar liggen de voordelen voor lynxen voor een gezamenlijk leven?   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jva

Vanuit de context in Belarus (wordt tegenwoordig boven 'Wit-Rusland' geprefereerd) is de aanname door Sidorovich dat minimaal de helft van de mortaliteit onder wolvenwelpen het gevolg is van predatie door lynx (bij dichtheden boven en gelijk aan 2 ind/100km2). Het zijn dan vooral (solitaire!) adulte mannelijke lynxen die daarvoor verantwoordelijk zijn. Vastgesteld is (er wordt veel met cameravallen gewerkt) dat wolven angst hebben voor lynxen en al van geurvlaggen van lynx op de vlucht slaan, laat staan als een lynx een wolvenhol met pups nadert. Een lynx is zeker niet opgewassen tegen een heel roedel, maar een solitaire wolf is geen match en dat weet de wolf zelf ook. Bijgevolg is het voor de lynx dus kennelijk vrij gemakkelijk om de pups te doden en daarmee de soort - en concurrentie - de kop in te drukken. Sidorovich is ook nog nooit aangevallen door een wolf op de momenten dat hij wolvenpups opspoort, op de momenten dat hij een verblijfplaats nadert zijn de overige dieren uit het roedel al lang en breed gevlogen. Net als bij de lynx associeren ze de mens met gevaar (gevolg van jacht en stroperij).  Dat lynx en wolf dus samen kunnen coexcisteren ja, maar in geval van een gezonde lynxenpopulatie zal de wolf onderdrukt worden en in lagere dichtheden voorkomen (of zelfs gebieden met lynx gaan mijden).

Tip: Sidorovich voert heel wat interessant wetenschappelijk werk uit waarin nog maar weinigen hem (in zijn thuisland althans) zijn voorgegaan en publiceert daar (in het Engels!) aardig wat over. Het merendeel (waaronder een groot aantal (omvangrijke) boekwerken), is gratis te raadplegen/ downloaden, o.a. via zijn website. Een exemplaar thuis voor in de boekenkast zit er niet in ben ik al wel achter.. :blink:
Jelle

Freek Verkerk

#760
Een lynx is waargenomen in Sargenroth https://www.allgemeine-zeitung.de/lokales/mainz/nachrichten-mainz/luchs-im-hunsruck-gesichtet_22339545 Dat is een zwerver, waarschijnlijk uit het laatste herintroductie project. Dat is 115 km van Dahn wat ik wel vaker als oriëntatiepunt neem voor dit tweede her-introductieproject. Hoe bijzonder is dit? Het komt vaker voor dat Lynxen grotere afstanden lopen, wel meer dan 200 km. dus zo bijzonder is dit niet, maar toch wel interessant. https://www.google.at/maps/dir/Dahn,+Duitsland/55471+Sargenroth,+Duitsland/@49.5399835,5.4008977,7z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4796617ab5e878d5:0x63bddd483538860e!2m2!1d7.7820727!2d49.1537096!1m5!1m1!1s0x47be057795654e23:0xdf050efbd13851f1!2m2!1d7.5147768!2d49.930656!3e2?hl=nl&authuser=0  Het is ook nog mogelijk dat de zwerver die we op dat sportveld gezien hebben, een stukje is doorgelopen. Jammer voor die zwerver, maar hij is daar vrij alleen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Nieuws uit Spanje over de Iberisch Lynx https://inspanje.nl/algemeen/14552/beelden-van-lynx-in-het-wild-in-spanje-met-vijf-welpjes/
Kennelijk fokken ze hier lynxen in dierentuinen die dan uitgezet worden. Dat zouden wij hier ook in Nederland kunnen doen natuurlijk. Waar een wil is is een weg. Maar de europese Lynx wordt niet met uitsterven bedreigd in mijn ogen en vanuit de herintroductie projecten in Duitsland en Frankrijk lopen de lynxen vanzelf de Benelux binnen en nemen hun oude habitat weer in gebruik. Dat de populatie een bepaalde omvang moet hebben om levensvatbaar te zijn vind ik een vreemde gedachte.  Of een populatie levensvatbaar is zien we vanzelf en natuurlijk hoe groter de startpopulatie hoe meer kans op overleven, maar levensvatbaar??? Zijn de heckrunderen in de Oostvaardersplassen levensvatbaar? De wisenten in het kraansvlak? De eekhoorns in Amsterdam? De hamsters in Limburg, de wolven in Drenthe, de duiven op de Dam? De tulpen uit Holland?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

OJGoreng

#762
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 04, 2020, 11:54:01 AMDat de populatie een bepaalde omvang moet hebben om levensvatbaar te zijn vind ik een vreemde gedachte. 

Dat idee houdt o.a. verband met inteeltdepressie. Bij kweekvormen die worden beheerd, zoals heckrunderen en tulpen, kun je er als beheerder/kweker bovenop zitten en de beestjes/plantjes die zich mogen voortplanten gewoon zelf uitkiezen, wat in geval van de Heckrunderen overigens als snel heel enge connotaties heeft vanwege de historische achtergrond van die beesten. Bij de rest is het inderdaad een kwestie van afwachten, al zijn er wel schattingen van hoe groot een populatie minimaal moet zijn om die kans verwaarloosbaar te maken. Getallen die je vaak ziet zitten dan ergens tussen de 500 en 5000 dieren, maar iets zegt me dat Peter de Knijff of anderen hier daar meer zinnige dingen over kunnen vertellen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Freek Verkerk

Een dode Lynx in Alb Donau Tal. https://www.swp.de/suedwesten/landkreise/alb-donau/zugewandertes-wildtier-luchs-kommt-im-achtal-unters-auto-52046384.html Er waren al enkele waarnemingen, maar volgens mij nog niet van voortplantende lynxen in dit gebied. Dit zijn waarschijnlijk alleen nog mannetjes die uit Frankrijk of zwitserland komen. Misschien Bayern. Ach het worden er steeds meer het is eerder een goed teken dat we nu zelfs al verkeersslachtoffers zien. Een zeker bewijs dat er lynxen rondlopen. Het verkeer is bekend als doodsoorzaak van Lynxen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 05, 2020, 23:19:18 PM
Een dode Lynx in Alb Donau Tal. https://www.swp.de/suedwesten/landkreise/alb-donau/zugewandertes-wildtier-luchs-kommt-im-achtal-unters-auto-52046384.html Er waren al enkele waarnemingen, maar volgens mij nog niet van voortplantende lynxen in dit gebied. Dit zijn waarschijnlijk alleen nog mannetjes die uit Frankrijk of zwitserland komen. Misschien Bayern. Ach het worden er steeds meer het is eerder een goed teken dat we nu zelfs al verkeersslachtoffers zien. Een zeker bewijs dat er lynxen rondlopen. Het verkeer is bekend als doodsoorzaak van Lynxen.
Ze gaan van de gevonden lynx onderzoeken waar het dier vandaan gekomen is. https://www.augsburger-allgemeine.de/neu-ulm/Luchs-auf-B492-bei-Blaubeuren-ueberfahren-und-tot-geborgen-id58268841.html Dat wordt Zwitserland of Frankrijk. Ik gok: Franse Jura :) Want daar zit een grote populatie, waardoor waarschijnlijk losse mannetjes overal weggejaagd worden en gedwongen worden nieuwe gebieden te ontdekken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Citaat van: OJGoreng op oktober 04, 2020, 23:18:46 PM
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 04, 2020, 11:54:01 AMDat de populatie een bepaalde omvang moet hebben om levensvatbaar te zijn vind ik een vreemde gedachte. 

Dat idee houdt o.a. verband met inteeltdepressie. Bij kweekvormen die worden beheerd, zoals heckrunderen en tulpen, kun je er als beheerder/kweker bovenop zitten en de beestjes/plantjes die zich mogen voortplanten gewoon zelf uitkiezen, wat in geval van de Heckrunderen overigens als snel heel enge connotaties heeft vanwege de historische achtergrond van die beesten. Bij de rest is het inderdaad een kwestie van afwachten, al zijn er wel schattingen van hoe groot een populatie minimaal moet zijn om die kans verwaarloosbaar te maken. Getallen die je vaak ziet zitten dan ergens tussen de 500 en 5000 dieren, maar iets zegt me dat Peter de Knijff of anderen hier daar meer zinnige dingen over kunnen vertellen.

'Levensvatbaar' is vaak een geschatte drempelwaarde voor de kans van overleving van een populatie over een bepaald aantal jaren, of generaties, op basis van beschikbare gegevens en aannames. Maar meestal komt dat inderdaad wel tussen de 500 en 5000 dieren uit. Vaak wordt uitgegaan van 50-100 jaar, zelden meer omdat omstandigheden uiteraard kunnen veranderen, en hoe verder in de tijd, hoe onvoorziener die kunnen zijn. Maar het wordt ook vooral gebruikt bij kleine populaties, niet zozeer om de absolute kans te schatten dat zo'n populatie overleeft, maar de relatieve kans op overleving van een populatie onder een bepaald scenario ten opzichte van andere scenarios. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Goed nieuws er zijn weer 3 jongen gesignaleerd in Duitsland. De soort heeft in Duitsland maar een 200 dieren, dus 3 jongen is toch interessant. De soort breidt zich gelukkig wel uit. In 2000 zijn in de Harz dieren geherintroduceerd (30 denk ik, maar weet het niet zeker) nu 20 jaar later zijn dat er iets van 90 in de Harz en omstreken. Enkelen daarvan zwerven inmiddels flink uit. In het volgende een verhaal over een mannetje dat het tot in Friedenfels heeft gered. https://www.google.at/maps/dir/Landkreis+Harz,+Duitsland/Friedenfels,+Duitsland/@51.3657319,9.1148843,5.42z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5a053c8ffe44f:0xa146ef01e5c7f4d3!2m2!1d11.0267438!2d51.7583353!1m5!1m1!1s0x47a051d91c6020c7:0x689620b0f5895e89!2m2!1d12.1048584!2d49.8813636!3e2?hl=nl&authuser=0   Dat is toch lopend nog 260 km. https://www.onetz.de/oberpfalz/friedenfels/drei-junge-luchse-steinwald-entdeckt-id3121918.html  Friedenfels ligt midden tussen de populaties uit de Harz en de zuidelijke populatie in Beieren. Het is goed dat die populaties op elkaar aansluiten en er uitwisseling plaatsvindt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er is een jonge lynx gevangen die midden in stedelijk gebied verdwaald was, gescheiden van zn moeder. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Junger-Luchs-in-Goslar-eingefangen,luchs520.html

Er wordt gezegd dat het die in dit stedelijk gebied weinig kans heeft om te overleven. Binnen kort wordt het weer uitgezet. Ik vind die redenatie een beetje vreemd. Het jonge dier is kennelijk dit jaar geboren en blijft normaal nog maanden bij zn moeder. Het is vaker voorgekomen dat men jonge lynxen in stedelijk gebied heeft gezien en gevangen. Die jonge dieren blijven niet voor niets bijna een jaar bij hun moeder. Zonder moeder wordt het moeilijker, maar misschien redden ze het wel zelfstandig. In het verleden aten ze de kattenbakjes leeg die voor de huiskatten klaargezet waren. Daarmee kun je ook als lynx overleven. Misschien aangevuld met muizen, katten, konijnen, kippen, hamsters, ratten, kortom alles wat ze kunnen vangen. Als ze weer in de vrije natuur worden uitgezet, weet ik niet of dat veel beter is voor het dier zo zonder moeder. Voor zover ik mij kan herinneren werden die jonge dieren in het verleden een hele tijd opgevangen, een half jaar ofzo, tot ze in staat geacht werden zelfstandig zonder moeder in de vrije natuur te overleven, EN dan werden ze weer uitgezet, voorzien van een halsband met zender. Misschien doen ze dat nu ook weer, en is het artikel niet geheel juist. Als ze het snel net buiten de stad weer vrijlaten is er wel de mogelijheid dat het om zn moeder gaat roepen en dat ze weer herenigd worden. Ik weet niet hoe groot die kans is. De moeder kan ook al overleden zijn. en die territoria van lynxen zijn vrij groot.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op september 13, 2020, 00:30:45 AM
Citaat van: tekenaar op september 12, 2020, 23:09:43 PM
Citeerdie denkt dat lynxen NIET van open landschap houden en daarom niet naar Nederland komen.

En daar heeft hij dan deels gelijk in: lynxen houden inderdaad niet van open landschap, maar er is toch ook bos in Nederland? Of altans, bomen akkers die Nederlanders "bos" noemen?
Mee eens. Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor een aanwezigheid van lynxen in Nederland, meer eerst moeten ze hier maar komen want voorlopig zijn ze nog ver weg. In het volgende artikel staat nog wat meer informatie over waar M12 is waargenomen:  https://www.faz.net/aktuell/rhein-main/region-und-hessen/m12-streift-durch-hessen-ungewoehnliches-verhalten-fuer-einen-luchs-16947682.html  Diemelstadt wordt genoemd. Ik denk dat het dier M12, gewoon elke dag een paar kilometer loopt totdat hij ergens blijft. Als je elke dag 5 km loopt ben je in een jaar ook 1500 km verderop. Maar hij loopt niet in een rechte lijn. Dus in principe is Nederland bereikbaar, maar in de praktijk zien we nog weinig waarnemingen in Nederland, en die paar waarnemingen in België vertrouw ik ook niet.
M12 is niet meer. Het dier bleek zich vreemd te gedragen, is gevangen on onderzocht en bleek "raupe" te hebben. (Hondsdolheid). Een ziekte die behalve bij honden/wolven dus kennelijk ook bij katachtigen kan voorkomen en die "dolheid" veroorzaakt. Het tast de hersenen aan. Men dacht dat het dier niet meer in staat zou zijn zichzelf te voeden en ze hebben het dier maar een spuitje gegeven. Dat het dier zich op een sportveld vertoonde was al een beetje bijzonder. https://www.fnp.de/lokales/hochtaunus/oberursel-ort69327/oberursel-luchs-sichtung-frankfurt-interational-school-taunus-m12-wild-traurig-eingeschlaefert-13874330.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

#770
Freek: "Staupe" is in het Nederlands "hondenziekte" en geen hondsdolheid. Bij hondsdolheid in Duitsland was er paniek ontstaan, want hondsdolheid is ook voor mensen dodelijk. Hondenziekte is voor mensen niet gevaarlijk.

"Raupe" is overigens een ... rups. Ik vermoed dat de lynx daar niet aan leed ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

#771
Citaat van: tekenaar op november 02, 2020, 21:26:27 PM
Freek: "Staupe" is in het Nederlands "hondenziekte" en geen hondsdolheid. Bij hondsdolheid in Duitsland was er paniek ontstaan, want hondsdolheid is ook voor mensen dodelijk. Hondenziekte is voor mensen niet gevaarlijk.

"Raupe" is overigens een ... rups. Ik vermoed dat de lynx daar niet aan leed ...
Inderdaad: "Staupe". Sorry, goed dat er zo kritisch meegelezen wordt. :)  Google translate zegt inderdaad hondeziekte, maar er was geen Nederlandstalig artikel op Wikipedia beschikbaar, of ik kon het niet vinden.  Dit is wat de Duitse Wikipedia daarover zegt:

https://de.wikipedia.org/wiki/Staupe
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Ik ben een echte fan van wildcamera's: https://www.mdr.de/thueringen/nord-thueringen/eichsfeld/luchs-nachwuchs-bund-100.html Eichsfeld ligt 100 km ten zuid westen van de Harz.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het lijkt normaal te worden dat jonge lynxen gescheiden raken van hun moeder en dan bij mensen de kattenbakjes legen. https://www.volksstimme.de/lokal/wernigerode/nationalpark-harz-verwaister-luchs-im-harz-unterwegs
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Lynx nummer 4 woont nu in Baden Württemberg.  https://www.nau.ch/news/europa/vier-luchse-leben-jetzt-in-baden-wurttemberg-65824978.
Konstanz, ligt tegen de Zwitserse grens aan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Steeds meer lynxen: https://www.toponline.ch/news/schaffhausen/detail/news/luchs-im-revier-stein-am-rhein-entdeckt-00146948/ Geinig dat hun monitoring zo goed is dat ze zicht hebben op de hele stamboom. Schaffhausen ligt in noord zwitserland tegen zuid Duitsland aan. De lynxen breiden hun gebied uit naar het Noorden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er zijn lynxen met haldbanden met zenders die zo nu en dan een nieuwe batterij nodig hebben.  https://www.zak.de/Nachrichten/Lias-ist-wieder-auf-Empfang-Neuer-Sender-fuer-den-Donautal-Luchs-143936.html Ik vind die halsbanden nog steeds vrij groot. Dat moet een belemmering voor de lynx opleveren. Maar ja, dit levert natuurlijk ook gegevens op. Ik kan trouwens niet de gegevens van deze lynx en halsband vinden. Vraag me eigenlijk ook af wat we aan informatie krijgen dat we al niet wisten. Maar ja, het voordeel van de twijfel.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#778
Er is een lynx waargenomen tijdens een drukjacht, waar men nog niet eerder een lynx gezien heeft: https://www.br.de/nachrichten/bayern/luchs-im-flachen-isarmuendungsgebiet-gesichtet,SKXxXSP Eigenlijk zegt men dat de lynx zich uitbreidt, en dat is al jaren het geval en eigenlijk geen nieuws, maar goed om dat maar weer eens te bevestigen. Even concreet: waar is de lynx waargenomen: "Plattling" Wat zegt google maps: https://www.google.nl/maps/dir/Harz,+38875+Elend,+Germany/94447+Plattling,+Germany/@50.2435145,7.2665505,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5104d7a4f43c9:0xfbbccf0e8d7ff95c!2m2!1d10.633333!2d51.75!1m5!1m1!1s0x47750dbb9cce56d9:0x3e8be490276de975!2m2!1d12.8690362!2d48.7806071!3e2?hl=en-GB Het is eigenlijk zwak verbonden met de Harz en is meer een uitbreiding vanuit het beierse-tsjechische grensgebied.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk