Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Citaat van: grunsven op maart 20, 2017, 20:34:24 PM
Ziektes zijn geen onderdeel van de natuur?
Wat zijn dit voor dierentuinen?
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. De katten hadden afweerstoffen, dus ze hadden de ziekten al overwonnen. Beetje overbodig om ze dan nog af te maken. En het zijn nog wel streng beschermde dierensoorten!!! Bovendien zouden ze in de natuur, als ze niet gevangen waren, toch ook hun ziekten eventueel hebben kunnen verspreiden. En als de ziekte ernstig was zouden ze eraan overlijden of verzwakt aan de concurrentie ten onder gaan. Menselijk ingrijpen overbodig eigenlijk, zelfs ongewenst.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

#481
Citaat van: Freek Verkerk op maart 20, 2017, 20:40:17 PM
Citaat van: grunsven op maart 20, 2017, 20:34:24 PM
Ziektes zijn geen onderdeel van de natuur?
Wat zijn dit voor dierentuinen?
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. De katten hadden afweerstoffen, dus ze hadden de ziekten al overwonnen. Beetje overbodig om ze dan nog af te maken. En het zijn nog wel streng beschermde dierensoorten!!! Bovendien zouden ze in de natuur, als ze niet gevangen waren, toch ook hun ziekten eventueel hebben kunnen verspreiden. En als de ziekte ernstig was zouden ze eraan overlijden of verzwakt aan de concurrentie ten onder gaan. Menselijk ingrijpen overbodig eigenlijk, zelfs ongewenst.
Dit hele lynx-project is goed bekeken menselijk ingrijpen in optima forma, er worden her en der door mensen lynxen gevangen en in andere gebieden uitgezet, ook in gebieden waar het nog maar de vraag is of het wel wenselijk is of uberhaupt zin heeft om daar lynxen uit te zetten.
Zeker de populatie in Zwitserland zal ook op eigen kracht gebieden gaan bevolken en zie wat er met de lynxen vanuit de Harz gebeurd, geduld is een schone zaak en zullen ze er met de huidige verbeterde bescherming wellicht toch nog wat langer over doen dan sommige mensen willen. 

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 20, 2017, 20:40:17 PM
Citaat van: grunsven op maart 20, 2017, 20:34:24 PM
Ziektes zijn geen onderdeel van de natuur?
Wat zijn dit voor dierentuinen?
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. De katten hadden afweerstoffen, dus ze hadden de ziekten al overwonnen. Beetje overbodig om ze dan nog af te maken. En het zijn nog wel streng beschermde dierensoorten!!! Bovendien zouden ze in de natuur, als ze niet gevangen waren, toch ook hun ziekten eventueel hebben kunnen verspreiden. En als de ziekte ernstig was zouden ze eraan overlijden of verzwakt aan de concurrentie ten onder gaan. Menselijk ingrijpen overbodig eigenlijk, zelfs ongewenst.
Voor wat betreft de aanwezigheid van antistoffen. wanneer er antistoffen worden aangetroffen in het bloed bij een onderzoek naar  virale besmettingen betekent dit niet dat de ziekte overwonnen is. Bij onderzoek is dit juist vaak de enige manier om aan te tonen of dier of mens besmet is met een bepaald virus. Men zoekt in het bloed dan naar de zogenaamde "markers" (eiwitten, antistoffen ) aangemaakt juist tegen een bepaald virus. De drager kan dus gewoon de ziekte nog doorgeven en eventueel zonder behandeling ook nog ernstiger ziek worden of overlijden.       

Freek Verkerk

Der Luchs ist im Deister angekommen http://www.ndz.de/startseite_artikel,-hegering-der-luchs-ist-im-deister-angekommen-_arid,2357901.html  Deister ligt 100 km ten noord-westen van de Harz. In 17 jaar is de Lynx dus 100 km opgeschoten in noordwestelijke richting, dat is ongeveer 6 km per jaar. Ze verspreiden zich dus minder snel naar het Noorden dan naar het zuiden, waar ze zich inmiddels al op 200 km van de Harz hebben laten zien. https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/Deister,+31832+Springe,+Duitsland/@52.0123002,7.7940019,7z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47ba9c97ae2f536f:0x4483f21fac53bcee!2m2!1d9.5075!2d52.2472222!3e2?hl=nl De noordduitse laagvlakte is wat meer open gebied, misschien dat dat meespeelt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De nieuwste Lynx in het Pfalzer Wald ordt besproken: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/archos-zu-gast-am-donnersberg-nicht-alle-freuen-sich-ueber-luchs-besuch/ Wat mij opvalt is dat ze het hebben over een herintroductieproject in de Vogezen dat grotendeels gefaald heeft. Auf die Frage, wie er dazu stehe, wenn sich im Donnersbergkreis Luchse auf Dauer festsetzten würden, verweist Lothar Burkhart, Leiter des Forstreviers Wittgemark, auf seine Ausführungen bei der Rockenhausener Stadtwaldbegehung vom Juli 2015 (wir berichteten). Zunächst sei demnach in den zurückliegenden Jahren in der Region gleich zweimal ein Luchs gesehen worden. Diesen Sichtungen fehle allerdings der wissenschaftliche Nachweis. Burkhart hielt es seinerzeit für möglich, es könne sich dabei um einen ,,Grenzgänger" von der französischen Seite handeln, der einen ,,Jagdausflug" an den Donnersberg gemacht habe. In diesem Zusammenhang verwies der Forstmann auf das Wiederansiedlungs-Programm in den Vogesen aus dem Jahre 1983 mit 20 Luchsen, das mittlerweile als weitgehend gescheitert angesehen werden könne. Ik had a begrepen dat in Noord Oost Frankrijk lynxen zijn uitgezet. Die populatie is niet gegroeid en mogelijk zelfs verdwenen. Ik weet net hoe dat komt. Weet iemand anders dat?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 25, 2017, 21:32:44 PM
De nieuwste Lynx in het Pfalzer Wald ordt besproken: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/archos-zu-gast-am-donnersberg-nicht-alle-freuen-sich-ueber-luchs-besuch/ Wat mij opvalt is dat ze het hebben over een herintroductieproject in de Vogezen dat grotendeels gefaald heeft. Auf die Frage, wie er dazu stehe, wenn sich im Donnersbergkreis Luchse auf Dauer festsetzten würden, verweist Lothar Burkhart, Leiter des Forstreviers Wittgemark, auf seine Ausführungen bei der Rockenhausener Stadtwaldbegehung vom Juli 2015 (wir berichteten). Zunächst sei demnach in den zurückliegenden Jahren in der Region gleich zweimal ein Luchs gesehen worden. Diesen Sichtungen fehle allerdings der wissenschaftliche Nachweis. Burkhart hielt es seinerzeit für möglich, es könne sich dabei um einen ,,Grenzgänger" von der französischen Seite handeln, der einen ,,Jagdausflug" an den Donnersberg gemacht habe. In diesem Zusammenhang verwies der Forstmann auf das Wiederansiedlungs-Programm in den Vogesen aus dem Jahre 1983 mit 20 Luchsen, das mittlerweile als weitgehend gescheitert angesehen werden könne. Ik had a begrepen dat in Noord Oost Frankrijk lynxen zijn uitgezet. Die populatie is niet gegroeid en mogelijk zelfs verdwenen. Ik weet net hoe dat komt. Weet iemand anders dat?
Na herintroductie in de periode 1983-1993 met 21 lynxen waarvan er in diezelfde periode al een aantal ten offer vielen aan stroperij groeide de populatie aanvankelijk naar een 30 tal dieren in het jaar 2000. Ondanks het feit dat er tijdens het monitoringsproject in deze periode 58 jonge lynxen zijn geteld daalde de populatie (naar schattting) tot 5 exemplaren in 2013 maar onderzoek met cameravallen leverde geen enkele lynx meer op.
Tijdens de gehele periode 1983-2013 werd slechts een verkeersslachtoffer geregistreerd en 10 aanwijsbare gevallen van stroperij. Ben zelf bang dat deze 10 gevallen van stroperij slechts het topje van de bekende ijsberg zijn daar nu eenmaal bij stroperij 90 procent onontdekt blijft. Wellicht hebben ook een aantal door huiskatten overdraagbare ziektes hun tol geëist en zijn er een aantal exemplaren vertrokken naar andere gebieden? De lynxen die eventueel zijn overgebleven zijn echte overlevers die een zodanig verborgen leven zijn gaan leiden dat ze nagenoeg onzichtbaar blijven in dit grote gebied.     

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op maart 26, 2017, 11:46:54 AM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 25, 2017, 21:32:44 PM
De nieuwste Lynx in het Pfalzer Wald ordt besproken: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/archos-zu-gast-am-donnersberg-nicht-alle-freuen-sich-ueber-luchs-besuch/ Wat mij opvalt is dat ze het hebben over een herintroductieproject in de Vogezen dat grotendeels gefaald heeft. Auf die Frage, wie er dazu stehe, wenn sich im Donnersbergkreis Luchse auf Dauer festsetzten würden, verweist Lothar Burkhart, Leiter des Forstreviers Wittgemark, auf seine Ausführungen bei der Rockenhausener Stadtwaldbegehung vom Juli 2015 (wir berichteten). Zunächst sei demnach in den zurückliegenden Jahren in der Region gleich zweimal ein Luchs gesehen worden. Diesen Sichtungen fehle allerdings der wissenschaftliche Nachweis. Burkhart hielt es seinerzeit für möglich, es könne sich dabei um einen „Grenzgänger“ von der französischen Seite handeln, der einen „Jagdausflug“ an den Donnersberg gemacht habe. In diesem Zusammenhang verwies der Forstmann auf das Wiederansiedlungs-Programm in den Vogesen aus dem Jahre 1983 mit 20 Luchsen, das mittlerweile als weitgehend gescheitert angesehen werden könne. Ik had a begrepen dat in Noord Oost Frankrijk lynxen zijn uitgezet. Die populatie is niet gegroeid en mogelijk zelfs verdwenen. Ik weet net hoe dat komt. Weet iemand anders dat?
Na herintroductie in de periode 1983-1993 met 21 lynxen waarvan er in diezelfde periode al een aantal ten offer vielen aan stroperij groeide de populatie aanvankelijk naar een 30 tal dieren in het jaar 2000. Ondanks het feit dat er tijdens het monitoringsproject in deze periode 58 jonge lynxen zijn geteld daalde de populatie (naar schattting) tot 5 exemplaren in 2013 maar onderzoek met cameravallen leverde geen enkele lynx meer op.
Tijdens de gehele periode 1983-2013 werd slechts een verkeersslachtoffer geregistreerd en 10 aanwijsbare gevallen van stroperij. Ben zelf bang dat deze 10 gevallen van stroperij slechts het topje van de bekende ijsberg zijn daar nu eenmaal bij stroperij 90 procent onontdekt blijft. Wellicht hebben ook een aantal door huiskatten overdraagbare ziektes hun tol geëist en zijn er een aantal exemplaren vertrokken naar andere gebieden? De lynxen die eventueel zijn overgebleven zijn echte overlevers die een zodanig verborgen leven zijn gaan leiden dat ze nagenoeg onzichtbaar blijven in dit grote gebied.   
Bedankt, ik vreesde al zoiets. Stroperij is niet in alle gebieden even erg. Ik denk dat het cutureel bepaald is. In de Harz en noord Duitsland lijkt het minder en Beieren en Oostenrijk is het ook sterk. Ik denk dat Nederland qua stroperij meer de Noord-duitse cultuur volgt dan de Franse. Maar we zullen zien. Die nieuw herintroductieprojecten besteden ook veel aandacht aan de bevolking. Men probeert de bevolking mee te krijgen en nu met die halsbandzenders kan men de lynxen beter volgen. Overigens is er al 1 van de 4 uitgezette lynxen in de Pfalz verdwenen. Ook stroperij denk ik dan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De uit Zwitserland afkomstige Lynx genaamd Arcos, die was uitgezet in het Pfalzer wald, heeft het gebied verlaten en lijkt op weg terug naar Zwitserland. http://www.swr.de/swraktuell/rp/luchs-verlaesst-die-pfalz-tschuess-arcos/-/id=1682/did=19273324/nid=1682/5iuaqm/ Zeer interessant. Ik wist niet dat verplaatste dieren weer terug naar huis gaan en ik wist ook niet dat ze dat konden. Kennelijk hebben ze een soort intern GPS. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben het in principe over een afstand van 300-400 km. Het dier schijnt 10 km per dag te lopen, dus dan is het in 1 a 2 maanden weer thuis. :)  Zeer leuk dat eigen initiatief.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 12:12:50 PM
De uit Zwitserland afkomstige Lynx genaamd Arcos, die was uitgezet in het Pfalzer wald, heeft het gebied verlaten en lijkt op weg terug naar Zwitserland. http://www.swr.de/swraktuell/rp/luchs-verlaesst-die-pfalz-tschuess-arcos/-/id=1682/did=19273324/nid=1682/5iuaqm/ Zeer interessant. Ik wist niet dat verplaatste dieren weer terug naar huis gaan en ik wist ook niet dat ze dat konden. Kennelijk hebben ze een soort intern GPS. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben het in principe over een afstand van 300-400 km. Het dier schijnt 10 km per dag te lopen, dus dan is het in 1 a 2 maanden weer thuis. :)  Zeer leuk dat eigen initiatief.
Lynxen hebben van nature een sterke binding met hun territorium en gaan slechts op zoek naar een ander territorium bij schaarste/ontbreken prooi of verstoring/vernietiging leefgebied anders dan dat jonge dieren natuurlijk op zoek moeten naar eigen territoria. Een van de redenen dat verspreiding lynx waarschijnlijk zeer langzaam gaat op natuurlijke wijze. 
Dat katachtigen het vermogen hebben hun "huis" (territorium) terug te vinden is bekend, gezien de vele verhalen van onze huiskat die soms grote afstanden aflegt om na een verplaatsing zijn vorige woonplaats te ontdekken. Ook bij honden zijn tal van verhalen bekend waarbij dit gebeurt.   

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op maart 29, 2017, 13:41:13 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 12:12:50 PM
De uit Zwitserland afkomstige Lynx genaamd Arcos, die was uitgezet in het Pfalzer wald, heeft het gebied verlaten en lijkt op weg terug naar Zwitserland. http://www.swr.de/swraktuell/rp/luchs-verlaesst-die-pfalz-tschuess-arcos/-/id=1682/did=19273324/nid=1682/5iuaqm/ Zeer interessant. Ik wist niet dat verplaatste dieren weer terug naar huis gaan en ik wist ook niet dat ze dat konden. Kennelijk hebben ze een soort intern GPS. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben het in principe over een afstand van 300-400 km. Het dier schijnt 10 km per dag te lopen, dus dan is het in 1 a 2 maanden weer thuis. :)  Zeer leuk dat eigen initiatief.
Lynxen hebben van nature een sterke binding met hun territorium en gaan slechts op zoek naar een ander territorium bij schaarste/ontbreken prooi of verstoring/vernietiging leefgebied anders dan dat jonge dieren natuurlijk op zoek moeten naar eigen territoria. Een van de redenen dat verspreiding lynx waarschijnlijk zeer langzaam gaat op natuurlijke wijze. 
Dat katachtigen het vermogen hebben hun "huis" (territorium) terug te vinden is bekend, gezien de vele verhalen van onze huiskat die soms grote afstanden aflegt om na een verplaatsing zijn vorige woonplaats te ontdekken. Ook bij honden zijn tal van verhalen bekend waarbij dit gebeurt.
Van honden ken ik dit uit eigen ervaring, dat klopt, maar van katten kende ik dit niet. In mijn geval ging het om een hond die 20 km overbrugde. We zullen zien of de lynx helemaal terug gaat lopen. Ik zou het wel geweldig vinden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 14:03:16 PM
Citaat van: ronris op maart 29, 2017, 13:41:13 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 12:12:50 PM
De uit Zwitserland afkomstige Lynx genaamd Arcos, die was uitgezet in het Pfalzer wald, heeft het gebied verlaten en lijkt op weg terug naar Zwitserland. http://www.swr.de/swraktuell/rp/luchs-verlaesst-die-pfalz-tschuess-arcos/-/id=1682/did=19273324/nid=1682/5iuaqm/ Zeer interessant. Ik wist niet dat verplaatste dieren weer terug naar huis gaan en ik wist ook niet dat ze dat konden. Kennelijk hebben ze een soort intern GPS. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben het in principe over een afstand van 300-400 km. Het dier schijnt 10 km per dag te lopen, dus dan is het in 1 a 2 maanden weer thuis. :)  Zeer leuk dat eigen initiatief.
Lynxen hebben van nature een sterke binding met hun territorium en gaan slechts op zoek naar een ander territorium bij schaarste/ontbreken prooi of verstoring/vernietiging leefgebied anders dan dat jonge dieren natuurlijk op zoek moeten naar eigen territoria. Een van de redenen dat verspreiding lynx waarschijnlijk zeer langzaam gaat op natuurlijke wijze. 
Dat katachtigen het vermogen hebben hun "huis" (territorium) terug te vinden is bekend, gezien de vele verhalen van onze huiskat die soms grote afstanden aflegt om na een verplaatsing zijn vorige woonplaats te ontdekken. Ook bij honden zijn tal van verhalen bekend waarbij dit gebeurt.
Van honden ken ik dit uit eigen ervaring, dat klopt, maar van katten kende ik dit niet. In mijn geval ging het om een hond die 20 km overbrugde. We zullen zien of de lynx helemaal terug gaat lopen. Ik zou het wel geweldig vinden.
Wat mij tot nu toe wel opvalt aan de tocht van "Arcos" is het gegeven dat hij tot nu het minst beboste en meest bebouwde, zowel stedelijk al agrarisch, gebied heeft gebruikt. 

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op maart 18, 2017, 22:43:03 PM
Flummie is ontsnapt. In Januari 2017 is er een lynx ontsnapt en de lynx dame is nog steeds niet terug. https://www.op-online.de/region/hanau/wildpark-hanau-keine-spur-luchsin-flummi-7823620.html Tot voor kort hadden ze de ontsnapping geheim gehouden. Het dier is ontsnapt in Klein-Auheim. Dat is vlak bij Frankfurt. Klik o de volgende link als je wilt zien waar dat is: https://www.google.nl/maps/place/Klein-Auheim,+63456+Hanau,+Duitsland/@50.0984549,7.8052465,8z/data=!4m5!3m4!1s0x47bd16886eff405b:0xa224352aa8eaff0!8m2!3d50.1005333!4d8.9265675?hl=nl  In die omgevingen lopen (nog) geen andere lynxen rond. Ik hou niet van dit soort ontsnappingen sinds ik weet dat die dierentuuin dieren niet raszuiver zijn.
De ontsnapte lynx genaamd Flummie is zwaargewond teruggevonden. Het dier is afgemaakt. http://primavera24.de/hanauer-luchs-flummi-aus-dem-wildpark-ist-tot/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#492
Citaat van: ronris op maart 29, 2017, 17:03:01 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 14:03:16 PM
Citaat van: ronris op maart 29, 2017, 13:41:13 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 12:12:50 PM
De uit Zwitserland afkomstige Lynx genaamd Arcos, die was uitgezet in het Pfalzer wald, heeft het gebied verlaten en lijkt op weg terug naar Zwitserland. http://www.swr.de/swraktuell/rp/luchs-verlaesst-die-pfalz-tschuess-arcos/-/id=1682/did=19273324/nid=1682/5iuaqm/ Zeer interessant. Ik wist niet dat verplaatste dieren weer terug naar huis gaan en ik wist ook niet dat ze dat konden. Kennelijk hebben ze een soort intern GPS. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben het in principe over een afstand van 300-400 km. Het dier schijnt 10 km per dag te lopen, dus dan is het in 1 a 2 maanden weer thuis. :)  Zeer leuk dat eigen initiatief.
Lynxen hebben van nature een sterke binding met hun territorium en gaan slechts op zoek naar een ander territorium bij schaarste/ontbreken prooi of verstoring/vernietiging leefgebied anders dan dat jonge dieren natuurlijk op zoek moeten naar eigen territoria. Een van de redenen dat verspreiding lynx waarschijnlijk zeer langzaam gaat op natuurlijke wijze. 
Dat katachtigen het vermogen hebben hun "huis" (territorium) terug te vinden is bekend, gezien de vele verhalen van onze huiskat die soms grote afstanden aflegt om na een verplaatsing zijn vorige woonplaats te ontdekken. Ook bij honden zijn tal van verhalen bekend waarbij dit gebeurt.
Van honden ken ik dit uit eigen ervaring, dat klopt, maar van katten kende ik dit niet. In mijn geval ging het om een hond die 20 km overbrugde. We zullen zien of de lynx helemaal terug gaat lopen. Ik zou het wel geweldig vinden.
Wat mij tot nu toe wel opvalt aan de tocht van "Arcos" is het gegeven dat hij tot nu het minst beboste en meest bebouwde, zowel stedelijk al agrarisch, gebied heeft gebruikt.
Het dier loopt verder naar het zuiden. Het is nu in franstalig gebied, vandaar franstalig nieuws http://www.dna.fr/actualite/2017/04/03/un-loup-et-un In het artikel heeft men het over: département des Vosges. en dat ligt hier: https://www.google.nl/maps/place/Vosges,+Frankrijk/@48.1580289,4.054237,7z/data=!4m5!3m4!1s0x47930c34451ceecf:0x30a5fb99a372b00!8m2!3d48.1446427!4d6.3355935?hl=nl
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er wordt weer een nieuw Lynx uitgezet in het Pfalzer Wald. http://www.morgenweb.de/newsticker/newsticker-rhein-neckar_ticker,-pfalz-luchs-wird-ausgesetzt-_tickerid,77150.html Vreemd genoeg wil men niets vertellen over de leeftijd en het geslacht van het dier. Vanwaar die geheimzinnigheid? De vorige dieren hadden juist namen gekregen om de bevolking beter bij het project te betrekken. Ik begrijp het niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op april 05, 2017, 12:08:54 PM
Er wordt weer een nieuw Lynx uitgezet in het Pfalzer Wald. http://www.morgenweb.de/newsticker/newsticker-rhein-neckar_ticker,-pfalz-luchs-wird-ausgesetzt-_tickerid,77150.html Vreemd genoeg wil men niets vertellen over de leeftijd en het geslacht van het dier. Vanwaar die geheimzinnigheid? De vorige dieren hadden juist namen gekregen om de bevolking beter bij het project te betrekken. Ik begrijp het niet.
Nu wordt wel het geslacht (vrouw) en de naam (Bell) bekend gemaakt!!! Het zal wel een tijdelijk embargo geweest zijn om anderen de primeur te laten hebben. http://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=665&cHash=17b35b678e874e492ff73df84abf6156
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#495
Citaat van: Freek Verkerk op april 04, 2017, 13:33:49 PM
Citaat van: ronris op maart 29, 2017, 17:03:01 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 14:03:16 PM
Citaat van: ronris op maart 29, 2017, 13:41:13 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2017, 12:12:50 PM
De uit Zwitserland afkomstige Lynx genaamd Arcos, die was uitgezet in het Pfalzer wald, heeft het gebied verlaten en lijkt op weg terug naar Zwitserland. http://www.swr.de/swraktuell/rp/luchs-verlaesst-die-pfalz-tschuess-arcos/-/id=1682/did=19273324/nid=1682/5iuaqm/ Zeer interessant. Ik wist niet dat verplaatste dieren weer terug naar huis gaan en ik wist ook niet dat ze dat konden. Kennelijk hebben ze een soort intern GPS. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. We hebben het in principe over een afstand van 300-400 km. Het dier schijnt 10 km per dag te lopen, dus dan is het in 1 a 2 maanden weer thuis. :)  Zeer leuk dat eigen initiatief.
Lynxen hebben van nature een sterke binding met hun territorium en gaan slechts op zoek naar een ander territorium bij schaarste/ontbreken prooi of verstoring/vernietiging leefgebied anders dan dat jonge dieren natuurlijk op zoek moeten naar eigen territoria. Een van de redenen dat verspreiding lynx waarschijnlijk zeer langzaam gaat op natuurlijke wijze. 
Dat katachtigen het vermogen hebben hun "huis" (territorium) terug te vinden is bekend, gezien de vele verhalen van onze huiskat die soms grote afstanden aflegt om na een verplaatsing zijn vorige woonplaats te ontdekken. Ook bij honden zijn tal van verhalen bekend waarbij dit gebeurt.
Van honden ken ik dit uit eigen ervaring, dat klopt, maar van katten kende ik dit niet. In mijn geval ging het om een hond die 20 km overbrugde. We zullen zien of de lynx helemaal terug gaat lopen. Ik zou het wel geweldig vinden.
Wat mij tot nu toe wel opvalt aan de tocht van "Arcos" is het gegeven dat hij tot nu het minst beboste en meest bebouwde, zowel stedelijk al agrarisch, gebied heeft gebruikt.
Het dier loopt verder naar het zuiden. Het is nu in franstalig gebied, vandaar franstalig nieuws http://www.dna.fr/actualite/2017/04/03/un-loup-et-un In het artikel heeft men het over: département des Vosges. en dat ligt hier: https://www.google.nl/maps/place/Vosges,+Frankrijk/@48.1580289,4.054237,7z/data=!4m5!3m4!1s0x47930c34451ceecf:0x30a5fb99a372b00!8m2!3d48.1446427!4d6.3355935?hl=nl
Arcos is nu bij Epinal: al ruim over de helft op weg terug naar huis :)  https://www.google.nl/maps/dir/Kaiserslautern,+Duitsland/88000+%C3%89pinal,+Frankrijk/@48.8007972,4.8575756,7z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x479612b9168c0e31:0xa686b1e52337cb89!2m2!1d7.7491265!2d49.4400657!1m5!1m1!1s0x4793a07d8ca9399f:0xed28a47550dd46de!2m2!1d6.449403!2d48.172402!3e2?hl=nl  en hier het kaartje met de route die Arcos genomen heeft: http://luchs-rlp.de/index.php?id=519
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In de buurt van Kassel heeft men een speurhond ingezet om lynxen en wolven op te sporen, of in ieder geval hun uitwerpselen. Het werkt het dier heeft 2 lynxen gevonden. https://www.hna.de/kassel/kreis-kassel/kreis-kassel-ort306256/spuerhund-entdeckte-zwei-luchse-in-soehre-und-im-kaufunger-wald-8104412.html Dus goed dat een speurhond succesvol ingezet kan worden hiervoor. Kennelijk is Kassel ongeveer de grens van de verspreiding van Lynxen; er zijn al wel mannetjes, maar het wachten is op de vrouwtjes.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In het Pfalzerwald is men bezig met een grootschalig project naar het effect van de lynxen op de reeën. http://www.volksfreund.de/nachrichten/region/rheinlandpfalz/rheinland/Rheinland-Pfalz-Luchse-im-Pfaelzerwald-machen-Rehen-bislang-kaum-zu-schaffen;art158726,4625064 Is wel belangrijk want jagers claimen dat lynxen (hun) reeën opeten. Wat natuurlijk klopt. En we weten ook ongeveer hoeveel, namelijk 1 ree per week per lynx, maar als die reeën anders toch een natuurlijke dood gestorven zouden zijn (omdat de lynxen mogelijk alleen de oude, zwakke en zieke dieren opeten), dan zou het effect minimaal kunnen zijn. En het is eigenlijk altijd beter om dingen zekerder te weten dan maar een beetje te gokken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

#498
Citaat van: Freek Verkerk op april 09, 2017, 12:31:20 PM
In het Pfalzerwald is men bezig met een grootschalig project naar het effect van de lynxen op de reeën. http://www.volksfreund.de/nachrichten/region/rheinlandpfalz/rheinland/Rheinland-Pfalz-Luchse-im-Pfaelzerwald-machen-Rehen-bislang-kaum-zu-schaffen;art158726,4625064 Is wel belangrijk want jagers claimen dat lynxen (hun) reeën opeten. Wat natuurlijk klopt. En we weten ook ongeveer hoeveel, namelijk 1 ree per week per lynx, maar als die reeën anders toch een natuurlijke dood gestorven zouden zijn (omdat de lynxen mogelijk alleen de oude, zwakke en zieke dieren opeten), dan zou het effect minimaal kunnen zijn. En het is eigenlijk altijd beter om dingen zekerder te weten dan maar een beetje te gokken.
Ben toch wel benieuwd naar de precieze telmethodiek, tellen vanuit een auto (dus vanaf de weg) met infrarood en 30 camera's op een gebiedsgrootte van 180.000 Ha lijkt mij wel een opgave. Hoe elimineert met bijvoorbeeld dubbeltellingen, gaat men op vaste tijdstippen en met vaste revieren werken? Opgaven van wildtellingen in Duitsland worden al decennia lang als zeer betrouwbaar bestempeld door goede methodiek en ervaring door mensen in het veld bij de diverse "Hege-gemeinschaften" . 
De opmerking van Carolin Tröger "wij tellen de levende reeën" kan ik dan ook niet helemaal plaatsen, dit doen de Wildbeheerseenheden in Duitsland al sinds jaar en dag om aan de hand van deze cijfers het afschot te bepalen.       

Freek Verkerk

#499
En er is weer een nieuwe lynx vanuit zwitserland naar Duitsland verplaatst http://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=667&cHash=59f23017f8b4e498e0fb2d39f48ff6c2  Ik ben ook steeds benieuwd hoe het staat met dat enen mannetje dat weer op weg terug naar zwitserland schijnt. :) Ik vind het geweldig die eigenwijsheid.
Hier de link naar de nieuwe kaart. Hij is in de buurt van Colmar, steeds verder in de richting van Zwitserland:
http://luchs-rlp.de/index.php?id=519
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

En lynx nummer 7 wordt vrijgelaten in het Pfalzer Wald. http://www.volksfreund.de/nachrichten/region/rheinlandpfalz/rheinland/Rheinland-Pfalz-Im-Pfaelzerwald-zieht-Luchs-Nummer-sieben-ein;art158726,4630799 1 is weer op weg terug naar Zwitserland, van ééntje ontbreekt elk spoor, dus eigenlijk heeft het project nu dan 5 dieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

vrijwel iedereen heeft tegenwordig een smartphone bij zich zodat veel bijzondere waarnemingen meteen opgenomen worden. Hierbij een ruim 2 minuten durend filmje van een lynx gemaakt door een jager. Er wordt altijd gezegd dat Lynxen schuwe dieren zijn, maar dat is niet helemaal waar. Ze zijn ook nieuwsgierig, Kijk maar zelf. http://osthessen-news.de/n11557243/spektakulare-videoaufnahme-jager-filmt-luchs-im-seulingswald.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er bestaa kennelijk een fokprogramma voor de karpaten lynx. http://gotha.thueringer-allgemeine.de/web/gotha/startseite/detail/-/specific/Beteiligt-am-Zuchtprogramm-fuer-den-Karpaten-Luchs-1459268490

Dat is een andere lynx soort, dan degenen die op weg zijn naar Nederland, want die komen uit de Harz, ed dat is een herintroductie project met lynxen uit slovenie. En dat valt volgens mij nie onder de Karpaten.

Overigens: In het artikel wordt gezegd dat lynxen ook loslopende honden aanvallen, maar dat klopt niet helemaal volgens mij. Lynxen zijn opportunisten en ik heb wel beelden gezien van lynxen met wasberen in hun mond. Ook gevechten tussen lynxen en vossen en er is wel bekend dat lynxen (jacht) honden aanvallen, die te dicht bij hun jongen komen. Ook heb ik wel beelden gezien van lynxen en wolven. Maar die lieten elkaar met rust. Samenvattend: lynxen zijn zo groot als een herdershond, ze zullen goed in staat zijn om kleinere dieren aan te vallen, te doden en op te eten, zoals de kleinere hondensoorten, maar grotere dieren zoals sommige honden soorten en ook wolven zullen ze toch wel met rust laten, tenzij het echt niet anders kan en ze jongen te verdedigen hebben.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Nee dat is geen andere soort, het is een ondersoort.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

In het zwarte woud zijn weer een paar huisdieren gedood, door mogelijk een lynx. http://www.suedkurier.de/region/linzgau-zollern-alb/beuron/Luchs-steht-erneut-unter-Toetungsverdacht;art372553,9229663 waaro is dat interessant? Mogelijke DNA sporen kunnen vertelen welk dier het was. Het zal wel een Lynx zijn, maar mogelijk is er een nieuwe bijgekomen. Zoals we u weten lopen er in dat gebied 2 mannetjes rond. Zonder vrouwtjes wordt de voortplanting moeilijk :(  DIt is het grensgebied van de frans/ zwitserse lynx populatie. Er zij er nog niet veel de Rijn overgestoken, maar mijn verwachting is dat het er wel meer zullen worden. De lynx populatie in Zwitserland groeit en die zal zich uitendelijk ook uitbreiden richting het zwarte woud.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op april 22, 2017, 12:29:39 PM
En lynx nummer 7 wordt vrijgelaten in het Pfalzer Wald. http://www.volksfreund.de/nachrichten/region/rheinlandpfalz/rheinland/Rheinland-Pfalz-Im-Pfaelzerwald-zieht-Luchs-Nummer-sieben-ein;art158726,4630799 1 is weer op weg terug naar Zwitserland, van ééntje ontbreekt elk spoor, dus eigenlijk heeft het project nu dan 5 dieren.
De ontbrekende Lynx (Luna) is teruggevonden. Gelukkig levend. http://www.metropolnews.info/mp254019/pfaelzerwald-luna-aufgespu%CC%88rt
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk



grunsven

Ja natuur is leuk maar het moet zich wel aan de planning houden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)