Het begint een beetje off-topic te worden, maar wel interessant. Ik heb ook wel een nagedacht wat ik zou doen als in natuurbeheerder zou zijn. Ik lees dat er op het ogenblik veel beheerders zijn die bomen planten of heidevelden ontbomen, dieren afschieten, sloten dempen, etc. Erg veel doen dus, ingrijpen in de natuur. Tuinieren zal ik maar zeggen. Ik denk laat de natuur z'n gang gaan en de mens ook maar geef de natuur een kans door grond op te kopen en beschikbaar te stellen voor natuurlijke projecten. Dat gebeurt ook wel, maar na de grondaankoop wordt er dan meteen een aannemer bijgehaald die met grote machines zand gaat verschuiven etc. en allemaal kosten gaat maken. Beetje overdreven vind ik dat. Ik ben er nog wel voor om van aangekochte grond alle menselijke rotzooi op te ruimen, zoals prikkeldraad, hekwerk en al het plastic, asbest etc, maar hout en beton en stenen en dijken en sloten en greppels etc. mogen wat mij betreft al blijven liggen. Laat dat natuur maar z'n best doen, dan komen de bevers die de sloten afdammen en dan komt het vanzelf goed. De mens mag dan ook nog paddestoelen plukken, hutten bouwen, wandelen, fotograferen, hardlopen, paard rijden, tentje opzetten en vuurtje stoken, maar al niet meer jagen. Eventuele behheerders mogen dan alleen nog de prullenbakken legen en het zwerfvuil opruimen. Terug naar de oernatuur.