Ik hoop dat ze hem snel vangen. Dan zijn zijn overlevingskansen het grootste. ......
Ben ik het mee eens, maar een kort leven in vrijheid is toch beter dan een lang leven in een grote kooi.
... Als je dieren uitzet moet dat een bewuste actie zijn. De dieren moeten goed voorbereid zijn ..
het dier was totaal niet voorbereid, maar ik heb de indruk dat voorbereiding bij lynxen ook niet nodig is. Ze moeten eventueel voorbereid worden om zelfstandig voedsel te vinden. En gevonden voedsel te consumeren. Ik weet niet hoe het dier in het verleden voedsel gekregen heeft. Of het gewoon kattenbrokjes gekregen heeft of dat het levende konijnen gevoerd werd. Het zal er wel iets tussenin geweest zijn, maar ik lees dat voedsel niet het probleem is, want het jaaginstinct is sterk bij katten. Onze huiskatten komen ook met muizen thuis, maar die eten ze niet op voor zover ik weet. Maar we zullen zien wat deze lynxkater ervan maakt. Verder is een voorbereiding mogelijk nodig om to zorgen dat het dier mensen uit de weg gaat en niet gaat bedelen. Dat zullen we ook zien. Tot nog toe is het niet gelukt om het dier te vangen omdat hij de mensen goed uit de weg gaat.
... en het uitzetgebied dient zorgvuldig gekozen te worden. Een lynx in een stedelijke omgeving ....
Een stedelijke omgeving is natuurlijk niet ideaal voor een lynx. Aan de andere kant weten sommige wilde dieren ook in een stedelijke omgeving hun kostje te verzamelen. We kennen eenden, ganzen, zwanen, duiven en reijgers maar ook muizen, ratten, konijnen, eekhoorntjes, vossen en exoten als wasbeer. Aanvullend natuurlijk ook huiskatten en kleine honden.
... Een lynx in een stedelijke omgeving heeft een vergroot risico verkeersslachtoffer te worden.
Op zichzelf rijdt het verkeer in een stedelijke omgeving natuurlijk langzamer dan buiten de stad omdat er rekening gehouden moet worden met plotseling overstekende oude dametjes en jonge kinderen.
Maar inderdaad het wordt spannend wat nu precies het einde van de vrijheid gaat bepalen. Ik vind het een geweldig experiment.