Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op december 23, 2015, 21:07:52 PM
Misschien een idee om dat dan in Nederland te doen?

Het is inderdaad een idee, alleen niet een heel goed idee.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Het is geen wetmatigheid dat de Lynx in Nederland voor móet komen. In een publicatie uit 2002 is voor Duitsland een kaart gemaakt van de potentiele verspreiding in de toekomst. Deze gebieden liggen redelijk ver verwijderd van Nederland, dus je zou daaruit kunnen afleiden dat Nederland niet zo geschikt wordt geacht voor de Lynx. Bijgaand de kaart die afgeleid is van die publicatie uit 2002 (rood zijn de belangrijkste gebieden en blauw de subgebieden).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Het merendeel van de rode gebieden is toch wel bergachtig landschap zo te zien met (dichte) bossen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 04, 2016, 10:45:03 AM
Het merendeel van de rode gebieden is toch wel bergachtig landschap zo te zien met (dichte) bossen.
Ik heb er ook over nagedacht of Lynxen wel in Nederland zouden kunnen leven, want dat is inderdaad niet vanzelfsprekend. Die duitsers hebben er kennelijk ook over nagedacht en die zijn met dat kaartje gekomen. Ik denk dat het gedeeltelijk klopt, maar niet helemaal. Het is niet zo zwart wit. De lynxen kunnen in bepaalde gebieden makkelijker leven dan in andere gebieden, dat is voor de hand liggend. Wat je dan krijgt is dat de lynxen in staat zijn om meer jongen groot te brengen die dan met elkaar gaan vechten om de beschikbare ruimte, waarbij uiteindelijk iedereen minder ruimte krijgt. Het is net als mensen in de grote stad, zoals Amsterdam. Ideaal om te wonen, maar geen plek om je auto te parkeren. In eerste instantie zullen dus de ideale gebieden bewoont worden. Zodra dat bezet is gaan de jongen nieuwe gebieden ontdekken waar ze dan zullen proberen te leven. Minder ideale gebieden zijn dat. (Almere, moet je maar denken) Gezien vanuit het oogpunt van de lynx: minder voedsel, minder plekken om rustig jongen groot te brengen en mogelijk meer vijanden zoals mensen en auto's. Ergens zal een grens bereikt worden. We zullen niet snel een Lynx over de dam in Amsterdam zien lopen, maar ik zie de Lynx zeker wel in Nederland opduiken. Er is tenslotte voedsel (ree) en ook nog wel plek om jongen groot te brengen. Het lukt in ieder geval wel vossen en die zijn maar iets kleiner. De grootste vijand van de Lynx lijkt mij de stroper, de trophee-jager. Dat is ook iets cultureels. In Beieren wordt zoveel gestroopt dat de lynxen populatie maar niet wil groeien, terwijl een paar honderd kilometer naar het Noorden de populatie uit de Harz een gezonde groei vertoond. Qua mentaliteit denk ik dat Nederland meer lijkt op de Harz dan op Beieren, dus ik heb goede hoop. We zullen het zien.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Ik heb het kaartje ook bestudeerd. Het zegt me eerlijk gezegd niet alles. Je zou et hele rapport moeten bestuderen. Wat zijn aannames en wat zijn feiten.
Zijn berggebieden geschikt omdat ze bergachtig zijn. Of zitten er meer lynxen in de bergen omdat deze gebieden relatief rustig zijn? Door veranderde wetgeving en doorn een andere opstelling van de mens ten opzichte van dieren zijn al veel soorten steeds dichter bij de mens komen wonen. Reiger, ijsvogel en bever zijn zomaar een paar voorbeelden. De wolf lijkt zich ook bij dit rijtje te voegen. De waarheid van 50 jaar geleden was een andere waarheid dan de waarheid van nu. Alleen de toekomst kan ons leren wat dit voor de lynx betekent.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#276
Het verhaal van de zwerver in Zuid Duitsland: http://www.20min.ch/schweiz/news/story/Liebeshungriger-Luchs-laeuft-1600-Kilometer-26543241

Het wordt gebracht als een lynx op zoek naar sex. Gedeeltelijk klopt dat wel, zeker nu, want dit is daarvoor de tijd. Maar de rest van het jaar? Misschien wel, dat het dier blijft doorlopen totdat het een territorium gevonden heeft waar ook vrouwtjes rondlopen. Maar bij wolven werkt dat niet zo. Die vestigen zich ergens, de mannetjes dan, en die wachten dan tot er een vrouwtje voorbijkomt. Misschien zijn lynxen niet zo territoriaal en zwerven ze gewoon wat meer. Wat ik hier wel zie is dat die dieren toch nog flinke gebieden kunnen verkennen op zoek naar een geschikte omgeving. Het dier heeft  1600 km gelopen sinds April, dus 1600 km in 9 maanden, dat is een 170 km per maand, 170 km in 30 dagen =  6 km per dag. Als hij in een rechte lijn was doorgelopen was hij al lang in Nederland aangekomen. Kennelijk lopen ze nog hele stukken zonder contact met soortgenoten. Nederland ligt zeker al in het bereik van zwervers uit de Harz populatie. Maar wat bij dit dier ook al opvalt is dat ze nu weten waar hij is door zn halsband, maar dat hij vrijwel niet wordt waargenomen door mensen op de grond. Ook niet door de vonds van gedode schapen. Dus mogelijk lopen er al lynxen door Nederland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Interessant, http://www.focus.de/regional/rheinland-pfalz/tiere-luchs-ansiedlung-wird-vorbereitet-ankunft-nicht-vor-april_id_5199852.htmlze gaan daadwerkelijk beginnen in het nabije Duitsland (Rheinland Pfalz), met de overplaatsing van Lynxen van Zwitserland en Slowakije naar Duitsland. De duitsers willen graag Lynxen en de zwiters willen ervan af, dus dat hebben ze mooi geregeld.
Deze dieren of hun nakomeliingen zullen ook in staat zijn om Nederland te bereiken. Een vergelijkbaar project in de Harz in Duitsland loopt uitstekend. De nakomelingen vertoen zich na 15 jaar al in gebieden die 200 km verwijderd zijn van het oorspronkelijke uitzetgebied. Ik verwacht hier in Rheinland Pfalz iets vergelijkbaars. Ik weet niet precies waar ze die dieren gaan uitzetten, maar stel dat het Trier is. Dat is 170 km van Maastricht. Dus als dit project vergelijkbaar verloopt als dat in de Harz zijn er over 15 jaar Lynxen in Maastricht (de omgeving van).  Dat is dan in het jaar 2030.
We zullen zien.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#278
Een Lynx in Beieren is geen bijzonderheid, maar op deze locatie wel. https://www.google.nl/maps/place/Berchtesgaden,+Duitsland/@47.6370042,10.7986521,7z/data=!4m2!3m1!1s0x4776eb5da8d79dd3:0x41d25a40937b770?hl=nl De populatie die het dichtst bij zit is 120 km verderop. Geeft wel aan dat lynxen ook zwerven. Wij zouden het moeten hebben van het her-populatieproject dat op een 150-200 km van de zuidelijke grens gaat lopen. http://www.br.de/nachrichten/oberbayern/inhalt/luchs-berchtesgadener-land-fotofalle-100.html
Ook interesant om te zien dat de camera's die steeds goedkoper worden en overal opgehangen worden, nu dit soort beelden gaan opleveren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Goed verhaal over hoe dat herintroductieproject nu ging in de Harz. http://www.volksstimme.de/sachsen-anhalt/20160122/luchs-wieder-zu-hause
Veel wist ik wel, maar wat ik niet wist was dat alle dieren uit gevangenschap kwamen en wat ik niet wist was dat ze testen of de dieren wel geschikt waren om uitgezet te worden, of ze wel schuw genoeg waren. Eigenlijk is het wel leuk als de dieren niet schuw zijn, dan kun je ze misschien als natuurliefhebber nog eens zien, maar bedacht was dat dieren die niet schuw waren de bevolking angst zouden aanjagen. Interessante gedachte. Bij de Wisenten lijkt iets vergelijkbaar te spelen de dieren zijn zo gewend aan mensen, het zijn net koeien, of schotse Hooglanders, als er een mens aankomt staan ze niet op en gaan niet weg. Zoiets zal ook wel spelen bij de koniks. Ik lees ook zo nu en dan dat er lynxen worden waargenomen in het bos die niet weglopen. Waarschijnlijk omdat ze bij een prooidier zitten die ze gedood hebben en bewaken tegen aaseters. Daar wordt ook wel op gereageerd op een manier van dat klopt niet. Mensen lijken toch een beetje bang te zijn voor het dier.

Maar ook goed om te weten dat gewoon lynxen uit dierentuinen weer uitgezet kunnen worden. In Nederland kan men dan theoretisch gewoon met jongen lynxen die in Nederlandse dierentuinen geboren worden de eigen natuur weer herbevolken. Gewoon bij de dieren in in de auto laden en in het bos loslaten zal wel niet kunnen wegens allerlei burocratische hobbels, maar waar een wil is is een weg. Erg moeilijk hoeft het niet te zijn en een ambitieuze bosbeheerder kan vrij eenvoudig zijn natuur opwaarderen en opvrolijken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een bericht van Friedl. Dat is een lynx die door Baden Wurtemberg zwerft. http://www.swp.de/geislingen/lokales/geislingen/BUNTE-Kontrollierte-Einwanderung;art1158503,3644261 ik vind het interessant om te weten dat het dier in April kennelijk een paar lammetjes heeft (hoe zeg je dat netjes: gedood) vervolgens heeft men lokaal herkent dat het om een lynx ging en kennelijk direct een val opgezet. Daar is het dier ingetrapt en die loopt sind die tijd met een halsband rond. Dat het daar zo goed georganiseerd is dat men na de vondst van een paar dode lammetjes in staat was om een val voor een lynx te organiseren is al geweldig. Dat zie ik SBB in drente nog niet doen, of welke andere NL organisatie dan ook. Wat je dan kunt verwachten is dat het dier dus dagelijks via z'n halsband z'n positie doorgeeft, dat kun je verwachten met een hals band natuurlijk. Het dier loopt gewoon door, het vestigt zich nergens, en als je 8 km per dag loopt dat ben je in 200 dagen 1600 km verder, dat is ook geen verrassing. 8 km per dag is ook geen verrassing voor mij. 20 km had ik ook gelooft, net als 2 km. Verrassend vind ik wel dat het zich nergens vestigt. Wat ik verder opvallend vind is dat het in een fotoval loopt. Ik vind het verrassend dat er kennelijk al zoveel fotovallen (wildcamera's) hangen in de natuur dat de enige lynx die er wild rondloopt ook daadwerkelijk een maal per jaar tegen de lamp loopt. Het aantal en de dichtheid van die wildcamera's vind ik opvallend. Een Lynx is heel onopvallend, en toch vangt een wildcamera hem!!! Dan weten we ook hoe goed die camera's met z'n allen zijn, zo goed dat we elke lynx, wolf, beer, jakhals en Eland in de gaten hebben.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Citaat van: Freek Verkerk op januari 22, 2016, 19:41:12 PM
Maar ook goed om te weten dat gewoon lynxen uit dierentuinen weer uitgezet kunnen worden. In Nederland kan men dan theoretisch gewoon met jongen lynxen die in Nederlandse dierentuinen geboren worden de eigen natuur weer herbevolken. Gewoon bij de dieren in in de auto laden en in het bos loslaten zal wel niet kunnen wegens allerlei burocratische hobbels, maar waar een wil is is een weg. Erg moeilijk hoeft het niet te zijn en een ambitieuze bosbeheerder kan vrij eenvoudig zijn natuur opwaarderen en opvrolijken.


Gelukkig mag dat niet nee. Dat zijn geen bureaucratische hobbels maar een kritischere blik op het verschil tussen een dierenparkje en natuur.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2016, 23:09:01 PM
Ik vind het verrassend dat er kennelijk al zoveel fotovallen (wildcamera's) hangen in de natuur dat de enige lynx die er wild rondloopt ook daadwerkelijk een maal per jaar tegen de lamp loopt.
Dat is geen toeval: in het monitoringsplan voor wolf, beer en lynx in Duitsland is voorzien in een systematische monitoring met 72 fotovallen, wiskundig verdeeld over een grid met hokken van 2,5 x 2,5 km per 900 km2 groot onderzoeksgebied. De Duitsers hebben hier goed over nagedacht.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: grunsven op januari 25, 2016, 09:36:19 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 22, 2016, 19:41:12 PM
Maar ook goed om te weten dat gewoon lynxen uit dierentuinen weer uitgezet kunnen worden. In Nederland kan men dan theoretisch gewoon met jongen lynxen die in Nederlandse dierentuinen geboren worden de eigen natuur weer herbevolken. Gewoon bij de dieren in in de auto laden en in het bos loslaten zal wel niet kunnen wegens allerlei burocratische hobbels, maar waar een wil is is een weg. Erg moeilijk hoeft het niet te zijn en een ambitieuze bosbeheerder kan vrij eenvoudig zijn natuur opwaarderen en opvrolijken.


Gelukkig mag dat niet nee. Dat zijn geen bureaucratische hobbels maar een kritischere blik op het verschil tussen een dierenparkje en natuur.
Volgens mij is het dier zodra het buiten loopt een beschermde diersoort. Maar die dieren kunnen ook door de duitsers uitgezet worden in hun herintroductie project en dan zelfstandig naar Nederland lopen. Nu gaan ze gebruik maken van het vangen van wilde dieren in Zwitserland en Slovenië. Daar is natuurlijk ook wel wat over te zeggen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op januari 25, 2016, 20:00:32 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2016, 23:09:01 PM
Ik vind het verrassend dat er kennelijk al zoveel fotovallen (wildcamera's) hangen in de natuur dat de enige lynx die er wild rondloopt ook daadwerkelijk een maal per jaar tegen de lamp loopt.
Dat is geen toeval: in het monitoringsplan voor wolf, beer en lynx in Duitsland is voorzien in een systematische monitoring met 72 fotovallen, wiskundig verdeeld over een grid met hokken van 2,5 x 2,5 km per 900 km2 groot onderzoeksgebied. De Duitsers hebben hier goed over nagedacht.
Zoiets doen ze in zwitserland ook, maar in Duitsland alleen in de Harz. In dit specifieke geval ging het om een lynx in het zuid oosten van Zwitserland; Baden Wurtenberg, tegen Zwitserland aan zeg maar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op januari 25, 2016, 20:04:17 PM
Citaat van: grunsven op januari 25, 2016, 09:36:19 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 22, 2016, 19:41:12 PM
Maar ook goed om te weten dat gewoon lynxen uit dierentuinen weer uitgezet kunnen worden. In Nederland kan men dan theoretisch gewoon met jongen lynxen die in Nederlandse dierentuinen geboren worden de eigen natuur weer herbevolken. Gewoon bij de dieren in in de auto laden en in het bos loslaten zal wel niet kunnen wegens allerlei burocratische hobbels, maar waar een wil is is een weg. Erg moeilijk hoeft het niet te zijn en een ambitieuze bosbeheerder kan vrij eenvoudig zijn natuur opwaarderen en opvrolijken.
Gelukkig mag dat niet nee. Dat zijn geen bureaucratische hobbels maar een kritischere blik op het verschil tussen een dierenparkje en natuur.
Volgens mij is het dier zodra het buiten loopt een beschermde diersoort. Maar die dieren kunnen ook door de duitsers uitgezet worden in hun herintroductie project en dan zelfstandig naar Nederland lopen. Nu gaan ze gebruik maken van het vangen van wilde dieren in Zwitserland en Slovenië. Daar is natuurlijk ook wel wat over te zeggen.
Toevallig een duitstalig artikel dat beschrijft dat er een lynx is uitgebroken uit een dierentuin, die na jaren weer teruggevonden is. Kennelijk was het dier in staat om z'n eigen voedsel te vergaren. http://www.volksstimme.de/lokal/burg/20160127/experten-uneins-wie-viele-luchse-haben-wir-schon Verder vraagt men zich af of en hoeveel lynxen er in Altengrabow rondlopen. Ik heb even snel gekeken hoe ver het van de Harz afligt. Hemelsbreed is dat 140 km en volgens mijn schattingen zijn de lynxen nu al 200 km van hun oorspronkelijke uitzetgebied verspreid, dus is het aannemelijk dat er ook in Altengrabow lynxen rondlopen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

kennelijk is het uitzetten van een lynx de ene keer duurder dan de andere keer. Volgens dit artikel kost het in Oostenrlijk 15.000 euro. http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/Nationalpark-will-Luchs-Jaegerin-klagen;art4,2098348 In Duitsland is men met een project bezig waarbij men 2.5 miljoen heeft uitgetrokken om 25 lynxen uit te zetten dus 100.000 euro per dier. Waarschijnlijk zit daar meer monitoring bij en quarantaine, persvoorlichting enz.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het gaat niet altijd goed met het overplaatsen van "wilde"Lynxen. Dit dier is wel overgeplaatst, maar is er toen vandoor gegaan :) http://www.sueddeutsche.de/bayern/berchtesgadener-land-luchs-mit-bewegter-vergangenheit-1.2842793
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Meer nieuws over het herintroductieproject vlak bij Nederland. http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/karpaten-luchse-fuer-den-pfaelzerwald/  ze doen een beetje onduidelijk over waar precies nu die dieren worden uitgezet, maar kennelijk in Rheiland Pfalz en noordelijk van de B10. In een rustig bosgebied. MIjn inschatting is hier: https://www.google.nl/maps/place/Leimen,+Duitsland/@49.2883842,7.5048747,10z/data=!4m2!3m1!1s0x47966f3f29f88511:0x0422d4d510db46f0?hl=nl  Dat is 280 km van Maastricht. Dan is het maar de vraag of deze populatie dichter bij Nedrland is dan de Harz populatie. De Harz populatie heeft haar hart op 400 km van Maastricht, maar inmiddels hebben ze daarvan al de helft overbrugt, ds zijn ze nu op 200 km van de Nederlandse grens. We zullen het zien. Ik blijf het volgen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hier het vervolg van de jagerin die een Lynx had doodgeschoten. De rechter zegt nu dat wilde dieren wild zijn en van niemand, de natuurbeheersorganisatie kan dan ook geen geld vorderen omdat zij niet bestolen zijn, de geschoten lynx was namelijk niet van hen. Dat het een nakomeling was van een uitgezette lynx was geen voldoende reden. Op zichzelf begrijp ik die manier van denken wel. http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/steyr/Rechnung-fuer-den-illegalen-Abschuss;art68,2111594
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Al die artikelen vertellen eigenlijk steeds hetzelfde, het gaat goed met de lynx en de jagers klagen dat er minder voor hen overblijft. http://www.wochen-zeitung.ch/Details/mit-fotofallen-wird-derzeit-bestimmt-wie-viele-luchse-hier-leben Begrijpelijk. Nieuw in dit artikel is dat men zegt dat de afgelopen jaren  Een interssante opmerkking vind ik: «Beispielsweise hat sich der Bestand an Rothirschen in den letzten fünf Jahren fast verdreifacht. Nur, für einen passionierten Gämsjäger hat die Rotwildjagd nicht denselben Stellenwert.»
[/size]Rot hirschen = Edelhert. Twee dingen begrijp ik niet. Waarom het aantal edelherten toeneemt. Op zichzelf staat edelhert ook wel op het menu van de lynx, het dier is een beetje groot, mogelijk dat het daarom toch minder belaagt wordt dan de reeen en de gemsen, maar dan zouden de jagers het besatnd toch moeten reguleren. Zou dat de reden zijn? Ten tweede wat ik niet begrijp is dat het voor een jager interessanter is om een gems te schieten dan een edelhert.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Nederlandstalig artikel over lynxen die vanuit de dierentuin in de natuur losgelaten worden: http://inspanje.nl/algemeen/8771/in-gevangenschap-geboren-iberische-lynxen-vrijgelaten/ werkt uitstekend in Spanje. Gelukkig maar, want het gaat hier om een ernstig bedreigde diersoort. In Nederland laat men ook in dierentuinen opgefokte dieren in de natuur vrij, maar het gaat dan om Korhoenders en hamsters en misschien nog een paar soorten. Verder ontsnappen wel dieren uit dierentuinen op een manier waarvan ik denk dat het meer om vrijlatingen gaat dan echt ontsnappingen. Bijvoorbeeld met bevers heb ik dat gevoel. Wat mij betreft kunnen er ook in de Nederlandse dierentuinen lynxen gefokt worden om in de Nederlandse natuur vrijgelaten te worden. Het is tenslotte een ernstig bedreigde diersoort die elke ondersteuning kan gebruiken. Misschien is het beter om die europees aan te pakken en dieren bij te dragen aan in Duitsland, bijvoorbeeld in de eiffel, lopende projecten. Maar europa is niet zo populair meer. Aan de ander kant ben ik ook erg nieuwsierig of een lynx kan bijdragen aan het onder controle krijgen van het exploderende aantal damherten in bepaalde Nederlandse duingebieden. Ik zie wel mogelijkheden voor een meer ondernemende natuurbeheerder. het afschieten van herten is eigenlijk overal in Nederland omstreden. Het inzetten van lynxen kan bijdragen aan een meer acceptabele bestandsbeheersing in bijvoorbeeld de oostvaardersplassen of de de kennemerduinen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Waar haal je het vandaan? Het herstel van Iberische lynx komt voornamelijk door bescherming een verbetering van leefomgeving. De paar dierentuinbeesten krijgen veel aandacht maar zijn niet maar een heel klein deel van het verhaal. Europese lynx is trouwens helemaal geen ernstig bedreigde diersoort, Lynx heeft de status least concern een gaat vooruit in Europa (ook afgezien van de herintroducties). Dat maakt de enorme hoeveelheid geld die aan lynxen besteed wordt ook erg dubieus.

Misschien moet je het stuk over rewilding in de laatste Current biology even lezen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

#294
Citaat van: grunsven op februari 09, 2016, 22:55:36 PM
Waar haal je het vandaan? Het herstel van Iberische lynx komt voornamelijk door bescherming een verbetering van leefomgeving. De paar dierentuinbeesten krijgen veel aandacht maar zijn niet maar een heel klein deel van het verhaal. Europese lynx is trouwens helemaal geen ernstig bedreigde diersoort, Lynx heeft de status least concern een gaat vooruit in Europa (ook afgezien van de herintroducties). Dat maakt de enorme hoeveelheid geld die aan lynxen besteed wordt ook erg dubieus.

Misschien moet je het stuk over rewilding in de laatste Current biology even lezen.
Interessant artikel inderdaad: http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(15)01575-4 wat ze zeggen is dat veel van die herintroducties of andere ingrepen in de natuur (rewilding) vaak onverwachte gevolgen hebben. En dat je vooraf goed moet nadenken voor je iets doet. Er worden herintroducties genoemd zoals de Nijlbaars, die minder succesvol waren. Je moet inderdaad wel even nadenken voor je iets doet, maar in dit geval, kan ik het nog wel verdedigen. Ik ben wel voor de (her)introductie van de lynx in Nederland. Er wordt wel gezegd dat het maar de vraag was of de lynx hier ooit geleefd heeft. Mogelijk kan het dier hier ook helemaal niet (over)leven. Goede vragen en opmerkingen. Er zijn weinig historische vondsten, maar ik denk dat het dier in de omgeving geleefd heeft en de mogelijkheid had ook in Nederland te komen. Het kan zijn dat er te weinig voedsel was, (denk ik niet), of dat het landschap niet toegangkelijk was (te moerassig, waterig) (zou kunnen), of dat andere dieren (wolven) het dier tegen hielden (mogelijk, denk het niet). Dus eigenlijk weten we dat niet. Ook zou kunnen dat het huidige landschap (bijvoorbeeld de kennemerduinen) te weinig voedsel heeft en te klein is om op de lange duur een populatie in leven te houden. Te veel mensen met auto's ook misschien. Allemaal verstandige woorden, maar ik zou het graag gewoon uitproberen en kijken wat er gebeurt als we een mannetje loslaten. In het slechtste geval gaat het dier snel dood, komt bijvoorbeeld onder een auto. Ik vind dat een acceptabel risico. Het dier zit nu misschien al jaren opgesloten in een dierentuin, dus voor het dier vind ik het zo slecht nog niet. Een leven lang opgesloten zitten of de kans krijgen om in vrijheid te leven en misschien snel te sterven. In het gunstigste geval overleeft het gewoon dagen, weken, maanden, jaren en moeten we gewoon constateren dat een lynx in Nederland kan leven. Misschien moeten we dan ook wat meer dieren loslaten, tegen die tijd, na bewezen succes.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Wolf en lynx kunnen in hetzelfde gebied leven. Als Nederland geschikt is komt de lynx vanzelf. In Limburg komt hij in ieder geval af en toe op bezoek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grunsven

De introductie van nijlbaars was zeer succesvol. Voor ecologen jammer want die zijn hun leuke kleine visjes kwijt maar voor de lokale visserij was het zeker geen mislukking.


Natuur beheer is al redelijk uit zijn kinderschoenen aan het groeien. Je kunt tegenwoordig niet zomaar aanrommelen. Als je dingen doet die potentieel bestaande natuurwaarden in gevaar brengen en (veel) publiek geld kosten moet je goed beargumenteren waarom je dat doet. Dat is alleen acceptabel met een goede wetenschappelijke onderbouwing. Mislukkingen die ooit een goed idee leken kennen we al genoeg.
Dat lynx hier ooit voor kwam is een noodzakelijke voorwaarde voor een introductie maar absoluut geen voldoende voorwaarde. Je moet hard kunnen maken wat je er mee wil bereiken en waarom je dat geld niet beter anders kunt gebruiken (bijvoorbeeld meer leefgebied voor Iberische lynx aankopen of in Nederland natuurgebieden beter beheren).


Daarnaast is voor lynxen herintroductie helemaal niet nodig, die beesten kunnen prima zelf lopen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

wimtegels

De discussie of de lynx in het verleden wel of niet in Nederland voorkwam is eigenlijk helemaal niet van belang. Te vaak praten we over natuurherstel met daarbij een of ander verleden in gedachten. De evolutie heeft echter weinig boodschap aan het verleden. Dingen terugbrengen naar het verleden kan de evolutie in gevaar brengen. Natuur is geen monument dat je moet herstellen. Natuur is in levend geheel in ontwikkeling. Het belangrijkste wat we kunnen doen is deze ontwikkeling ruimte geven. Of de lynx in Nederland een stukje van deze ruimte gaat gebruiken zal de toekomst leren.
In ieder geval lijken steeds meer soorten de (beschermde) ruimte te gebruiken. En daarmee wordt de afstand tussen mens en natuur letterlijk kleiner. Wat willen we? Echte natuur, of een (proef)tuin voor ecologen.......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op februari 10, 2016, 10:48:20 AM
..... Wat willen we? Echte natuur, of een (proef)tuin voor ecologen.......
Als je met de auto door Nederland rijdt, dan lijkt het op voortgezet tuinieren. Wat mij betreft mag er duidelijk meer natuur komen, natuur met minder menselijke invloed; beken zonder dammen, bossen zonder hek eromheen, maar de mens helemaal verwijderen uit de natuur vind ik (veel) te ver gaan. Wat mij betreft is de natuur er ook voor de mensen om te ontspannen, tot rust te komen, paddestoelen te verzamelen, hutten te bouwen en ook om te experimenten, inderdaad als proeftuin voor ecologen. Laten we eens wat bisons loslaten in een afgesloten stuk bos, paarden loslaten in de uiterwaarden, wat edelherten in de polder en bijvoorbeeld wat konijnen, damherten en lynxen in de duinen.


Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

De mens kun je niet uit de natuur halen. De mens is natuur. Maar een bison in een afgesloten bos is een dierentuin en heeft niets met natuur te maken. Grote grazers en browsers moet kunnen trekken. Eigenlijk door heel Europa en verder. Die hekken om de mens eruit en de dieren erin te houden hoeven wat mij betreft ook niet. Als wij ons gewoon gedragen leren dieren ons als niet bedreigend kennen, en verstoren we veel minder.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels