Waar haal je het vandaan? Het herstel van Iberische lynx komt voornamelijk door bescherming een verbetering van leefomgeving. De paar dierentuinbeesten krijgen veel aandacht maar zijn niet maar een heel klein deel van het verhaal. Europese lynx is trouwens helemaal geen ernstig bedreigde diersoort, Lynx heeft de status least concern een gaat vooruit in Europa (ook afgezien van de herintroducties). Dat maakt de enorme hoeveelheid geld die aan lynxen besteed wordt ook erg dubieus.
Misschien moet je het stuk over rewilding in de laatste Current biology even lezen.
Interessant artikel inderdaad:
http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(15)01575-4 wat ze zeggen is dat veel van die herintroducties of andere ingrepen in de natuur (rewilding) vaak onverwachte gevolgen hebben. En dat je vooraf goed moet nadenken voor je iets doet. Er worden herintroducties genoemd zoals de Nijlbaars, die minder succesvol waren. Je moet inderdaad wel even nadenken voor je iets doet, maar in dit geval, kan ik het nog wel verdedigen. Ik ben wel voor de (her)introductie van de lynx in Nederland. Er wordt wel gezegd dat het maar de vraag was of de lynx hier ooit geleefd heeft. Mogelijk kan het dier hier ook helemaal niet (over)leven. Goede vragen en opmerkingen. Er zijn weinig historische vondsten, maar ik denk dat het dier in de omgeving geleefd heeft en de mogelijkheid had ook in Nederland te komen. Het kan zijn dat er te weinig voedsel was, (denk ik niet), of dat het landschap niet toegangkelijk was (te moerassig, waterig) (zou kunnen), of dat andere dieren (wolven) het dier tegen hielden (mogelijk, denk het niet). Dus eigenlijk weten we dat niet. Ook zou kunnen dat het huidige landschap (bijvoorbeeld de kennemerduinen) te weinig voedsel heeft en te klein is om op de lange duur een populatie in leven te houden. Te veel mensen met auto's ook misschien. Allemaal verstandige woorden, maar ik zou het graag gewoon uitproberen en kijken wat er gebeurt als we een mannetje loslaten. In het slechtste geval gaat het dier snel dood, komt bijvoorbeeld onder een auto. Ik vind dat een acceptabel risico. Het dier zit nu misschien al jaren opgesloten in een dierentuin, dus voor het dier vind ik het zo slecht nog niet. Een leven lang opgesloten zitten of de kans krijgen om in vrijheid te leven en misschien snel te sterven. In het gunstigste geval overleeft het gewoon dagen, weken, maanden, jaren en moeten we gewoon constateren dat een lynx in Nederland kan leven. Misschien moeten we dan ook wat meer dieren loslaten, tegen die tijd, na bewezen succes.