Waarop baseer je dat hij niet ontsnapt is?
Er zijn niet veel particulieren en dierentuinen die Lynxen houden dus de kans dat er een ontsnapt is al klein. Verder heb ik niets gelezen over een ontsnapping in die buurt. Overigens ontsnappen zo nu en dan wel lynxen, het zijn goede klimmers en ze kunnen zich ook goed redden in de natuur, dus ik ben het met je eens dat het wel een mogelijkheid is.
Om meteen te concluderen dat wilde Lynxen zich aanpassen aan mensen lijkt me erg hard van stapel lopen .....
Lynxen in gevangenschap kunnen zich aan mensen aanpassen en als men ze uitzet in de natuur is dat ook iets waar je op moet letten. Omdat ze gevoerd zijn, hebben ze weinig angst voor mensen en lopen naar de mensen toe en dat vinden mensen bij een zo groot dier wel eens beangstigend. Of wilde lynxen zich daadwerkelijk aanpassen aan hun leefomgeving is een vraag, maar ik neem aan dat ze dat wel doen, ook omdat ze het in gevangenschap al doen. Het is ook slim gedrag.
..... en of dat een gunstige ontwikkeling is, is ook maar de vraag. Als ze meer bij bewoning gaan jagen kan dit er ook toe leiden dat ze meer huisdieren gaan eten. lijkt me niet echt goed voor het draagvlak.
Tot nog toe is het draagvlak voor lynxen uitstekend. Ze worden wel gestroopt ,omdat men het als een trophee ziet, of omdat men hen als concurrent ziet die reeen jaagt, maar ze zijn, op enkele uitzonderingen na, ongevaarlijk voor mensen. Als je hen ook ziet, bewegen ze ook langzaam, bijna statig, veel rustiger dan wolven / honden die iets onrustigs aggressiefs kunnen hebben. Dat Lynxen jagen op huisdieren gebeurt uiteraard, zoals in dit geval damherten, maar ook geiten en schapen en zelfs struisvogels worden wel eens slachtoffer. Ik verwacht ook konijnen, eenden, ganzen, katten en honden. Dus dat zou slecht kunnen zijn voor het draagvlak. Maar ik denk dat men de lynxen ook waardeert voor hun jacht op ree, konijn en vossen en exoten als marterhond en wasbeer. In principe is aanpassen goed voor het behoud van de soort. Richting Nederland wordt de wereld steeds drukker bevolkt met mensen en als ze zich daar niet aan kunnen aanpassen moeten ze zich beperken tot de bossen en zouden ze Nederland niet halen dat zou jammer zijn.