Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

Dat is naar mijn idee wel een heel slecht argument om je natuurbeheer op te baseren.


Het is toch veel mooier om te volgen hoe die dieren hun oude areaal te heroveren dan ze overal uit te zetten? De essentie van natuur is dat planten en dieren zelf bepalen waar ze voor komen, dat het niet in detail geregisseerd wordt door mensen. Een (her-)introductie is daarom het tegenovergestelde van natuur.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

migratorius

Typisch Duits natuurbeleid!

JanHein

peterv

De IUCN heeft criteria opgesteld voor herintroductie van verdwenen diersoorten. Die randvoorwaarden gelden in Nederland en ook in Duitsland. Je kunt ze met wat googlen als pdf downloaden. Het (her-)introduceren van dieren kan nergens omdat het gewoon een leuk idee lijkt. Als een diersoort binnen pakweg 25 jaar ook spontaan kan komen is een dure en ingewikkelde herintroductie ook overbodig.
Peter Venema

peterv

Citaat van: grunsven op november 09, 2015, 14:02:59 PM
Een (her-)introductie is daarom het tegenovergestelde van natuur.
Klopt, maar .... het uitroeien van een soort in een bepaald gebied is ook niet zo natuurlijk, toch?
Peter Venema

Freek Verkerk

In Oostenrijk zijn ze in ieder geval van plan om nog dit jaar (heuer) een vervangend mannetje te regelen. http://www.volksblatt.at/regionales/erschossener_luchs_soll_heuer_noch_ersetzt_werden_10112015/

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

@Peterv Ik ben ook geen voorstander van het uitroeien van dieren. Wat mij betreft mogen die IUCN richtlijnen een stuk strikter gehanteerd worden. In Nederland zijn veel voorbeelden van herintroducties te vinden die minstens zeer dubieus zijn volgens de IUCN richtlijnen en waarbij ik niet snap dat er een vergunning afgegeven is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

peterv

Citaat van: grunsven op november 10, 2015, 14:23:02 PM
In Nederland zijn veel voorbeelden van herintroducties te vinden die minstens zeer dubieus zijn volgens de IUCN richtlijnen en waarbij ik niet snap dat er een vergunning afgegeven is.
Ik snap ze ook lang niet allemaal, zeker voor grotere en relatief mobiele soorten is het vaak meer politieke haast dan ecologische noodzaak om te herintroduceren.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 30, 2015, 12:46:45 PM
Kennelijk gaat het goed met de lynxen in Zuid-oost Zwitserland. http://www.suedostschweiz.ch/panorama/2015-08-30/die-jager-im-linthgebiet-wollen-den-luchsen-ans-fell Interessant wat de jagers zeggen, die zeggen namelijk dat de lynxen ook reeen en gemsen jagen (en dat is correct) waardoor er voor de jagers minder te schieten overblijft. Zij zeggen in goed duits: Ihr Hauptgeschäft, die Jagd auf Rehe und Gämse, leidet markant darunter. Seit der Wiederansiedlung des Luchses gingen die Abschussquoten um mehr als die Hälfte zurück. Die Jäger verdienen so weniger, die Jagd wird zeitintensiver und teurer. 

Kennelijk verdienen de jagers aan het afschieten van reeen en gemsen. Ik vraag me dan natuurlijk ook af hoeveel dat dan zal zijn. Als je een ree met een geit vergelijkt zal die misschien 50 euro per stuk opleveren. Als ze een avondje gaan jagen zullen ze misschien 1 of 2 reeen schieten. Minder denk ik eigenlijk. En dat weegt dan amper op tegen de benzinekosten. Jammer voor de jagers zeg ik dan. Moeten ze mee leren leven. Andere hobby zoeken, misschien iets met computerspelletjes :)
Ik reageer nog even op een oud bericht. Om zaken uit Zwitserland te kunnen begrijpen moet je weten dat elke regio (Kanton) een hoge graag van zelfbestuur heeft. Zwitserland kent geen landelijke jachtwetgeving zoals bij ons. Er zijn 3 totaal verschillende systemen in Zwitserland: 1. Verhuur van jachtvelden voor een aantal jaren, net als op de meeste plaatsen in Nederland. 2. Verhuur van jachtrecht voor 1 jaar, de jager mag dan in het hele Kanton jagen, niet aan een bepaald jachtveld gebonden. 3. Uitoefening van de jacht door het Kanton zelf. Dit laatste bijvoorbeeld in Genève, waarbij het Kanton besloten heeft om die jacht niet te doen. Daar wordt dus helemaal niets gejaagd. Per Kanton liggen de kaarten en belangen voor jagers dus anders.   
Peter Venema

Freek Verkerk

Er komen nu van alle kante berichten over de situatie in Oostenrijk waar door stoperij een aantal met name mannelijke dieren verdwenen is. Men is nu druk op zoek naar vervanging. http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/Nationalpark-will-Luchse-aus-Slowenien;art4,2027357
Ik weet niet of de aantallen kloppen: http://www.krone.at/Tierecke/Elf_Luchs-Weibchen_suchen_dringend_neue_Partner-Sechs_Maennchen_weg-Story-481093


en nog een link: http://ooe.orf.at/news/stories/2741509/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op november 10, 2015, 21:04:47 PM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 30, 2015, 12:46:45 PM
Kennelijk gaat het goed met de lynxen in Zuid-oost Zwitserland. http://www.suedostschweiz.ch/panorama/2015-08-30/die-jager-im-linthgebiet-wollen-den-luchsen-ans-fell Interessant wat de jagers zeggen, die zeggen namelijk dat de lynxen ook reeen en gemsen jagen (en dat is correct) waardoor er voor de jagers minder te schieten overblijft. Zij zeggen in goed duits: Ihr Hauptgeschäft, die Jagd auf Rehe und Gämse, leidet markant darunter. Seit der Wiederansiedlung des Luchses gingen die Abschussquoten um mehr als die Hälfte zurück. Die Jäger verdienen so weniger, die Jagd wird zeitintensiver und teurer. 

Kennelijk verdienen de jagers aan het afschieten van reeen en gemsen. Ik vraag me dan natuurlijk ook af hoeveel dat dan zal zijn. Als je een ree met een geit vergelijkt zal die misschien 50 euro per stuk opleveren. Als ze een avondje gaan jagen zullen ze misschien 1 of 2 reeen schieten. Minder denk ik eigenlijk. En dat weegt dan amper op tegen de benzinekosten. Jammer voor de jagers zeg ik dan. Moeten ze mee leren leven. Andere hobby zoeken, misschien iets met computerspelletjes :)
Ik reageer nog even op een oud bericht. Om zaken uit Zwitserland te kunnen begrijpen moet je weten dat elke regio (Kanton) een hoge graag van zelfbestuur heeft. Zwitserland kent geen landelijke jachtwetgeving zoals bij ons. Er zijn 3 totaal verschillende systemen in Zwitserland: 1. Verhuur van jachtvelden voor een aantal jaren, net als op de meeste plaatsen in Nederland. 2. Verhuur van jachtrecht voor 1 jaar, de jager mag dan in het hele Kanton jagen, niet aan een bepaald jachtveld gebonden. 3. Uitoefening van de jacht door het Kanton zelf. Dit laatste bijvoorbeeld in Genève, waarbij het Kanton besloten heeft om die jacht niet te doen. Daar wordt dus helemaal niets gejaagd. Per Kanton liggen de kaarten en belangen voor jagers dus anders.
Op zichzelf ben ik wel voor decentralisatie. Zou in Nederland ook beter zijn, dat bijvoorbeeld dit soort zaken per provincie geregeld worden. Ik ben econoom dus juist die geldzaken begrijp ik wel. De  jagers klagen dat er minder reeën zijn door de lynxen, maar als er minder reeën zijn (om af te schieten) zouden ze ook minder hoeven te betalen voor hun jachtrecht lijkt me. Dan krijgen de verschillende overheden minder inkomsten uit de jacht. Voor de jagers hoeft dat dus geen probleem te zijn. Wel als ze vooraf bedacht hadden dat ze in een bepaald gebied 100 dieren zouden schieten en het worden er nu opeens 30, maar dat is dan hun zakenrisico. Op een gegeven moment kun je berekenen wanneer de lynxen komen en gaan meeeten. Ik denk dat de inkomsten uit de jacht voor de overheden peanuts zijn. De aanwezigheid van Lynxen verhoogt de natuurwaarde van een gebied en is goed voor het toerisme. Ik denk dat overheden, zoals bijvoorbeeld de provincie Drente alleen maar blij is als er lynxen rondlopen. De derving van inkomsten uit de jacht hebben ze daar graag voor over.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 11, 2015, 12:44:44 PM
Ik denk dat overheden, zoals bijvoorbeeld de provincie Drente alleen maar blij is als er lynxen rondlopen. De derving van inkomsten uit de jacht hebben ze daar graag voor over.
Nee, in Nederland zit dat totaal anders in elkaar. Het recht om te jagen is gebonden aan het eigendom van de grond, niet aan het bestuur. Wie grond bezit mag daarop (onder voorwaarden) jagen of de jacht verhuren. De meeste provincies hebben weinig grond, vooral grond onder de provinciale wegen, en verdienen dus sowieso weinig of niets aan verhuur van jacht. Bovendien is een prooidier als een ree in Nederland geen jachtwild.
Peter Venema

Freek Verkerk

Wandelaar fotografeert Lynx. Vlak bij de Harz. Qua locatie niet zo bijzonder, daar zitten ze gewoon.  http://www.thueringer-allgemeine.de/web/zgt/leben/detail/-/specific/Luchs-im-Wald-bei-Grossbodungen-gesichtet-269882950 Dat lynxen niet hard wegrennen vind ik eigenlijk niet bijzonder, dat doen huiskatten ook niet. Die dieren vertrouwen op hun camouflage en verder hebben ze geleerd dat mensen weinig gevaarlijk zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op november 11, 2015, 18:41:08 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 11, 2015, 12:44:44 PM
Ik denk dat overheden, zoals bijvoorbeeld de provincie Drente alleen maar blij is als er lynxen rondlopen. De derving van inkomsten uit de jacht hebben ze daar graag voor over.
Nee, in Nederland zit dat totaal anders in elkaar. Het recht om te jagen is gebonden aan het eigendom van de grond, niet aan het bestuur. Wie grond bezit mag daarop (onder voorwaarden) jagen of de jacht verhuren. De meeste provincies hebben weinig grond, vooral grond onder de provinciale wegen, en verdienen dus sowieso weinig of niets aan verhuur van jacht. Bovendien is een prooidier als een ree in Nederland geen jachtwild.
OK, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er in Nederland 10.000 reeen per jaar afgeschoten worden. Klopt dat niet of hoe zit dat dan?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op november 12, 2015, 11:49:28 AM
Citaat van: peterv op november 11, 2015, 18:41:08 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 11, 2015, 12:44:44 PM
Ik denk dat overheden, zoals bijvoorbeeld de provincie Drente alleen maar blij is als er lynxen rondlopen. De derving van inkomsten uit de jacht hebben ze daar graag voor over.
Nee, in Nederland zit dat totaal anders in elkaar. Het recht om te jagen is gebonden aan het eigendom van de grond, niet aan het bestuur. Wie grond bezit mag daarop (onder voorwaarden) jagen of de jacht verhuren. De meeste provincies hebben weinig grond, vooral grond onder de provinciale wegen, en verdienen dus sowieso weinig of niets aan verhuur van jacht. Bovendien is een prooidier als een ree in Nederland geen jachtwild.
OK, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er in Nederland 10.000 reeen per jaar afgeschoten worden. Klopt dat niet of hoe zit dat dan?

Het is een woordspelletje. Er mag niet op gejaagd worden, maar er worden per jaar wel circa 16.000 geschoten. Hoe zit dat dan? De jacht op het Ree is niet geopend, het mag daarom geen jachtwild genoemd worden. Afschieten van Reeen mag alleen met een aparte vergunning. Die worden in grote hoeveelheden afgegeven. Ondanks dat het Ree geen jachtwild is kunnen er per jaar dus toch 16.000 worden geschoten. Dat aantal van 16.000 is het aantal van 2008, het laatste jaar waarover landelijke gegevens zijn gepubliceerd (voor zover ik weet). Nu is alles per provincie geregeld, mij zijn geen landelijke afschotgegevens bekend van na 2008. Dat er van vrijwel geen enkele diersoort landelijke afschotgegevens meer gepubliceerd worden, terwijl die er wel zijn, is eigenlijk wel onbegrijpelijk.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

grunsven

Decentralisatie heet dat toch? ;D
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op november 12, 2015, 16:38:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 12, 2015, 11:49:28 AM
Citaat van: peterv op november 11, 2015, 18:41:08 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 11, 2015, 12:44:44 PM
Ik denk dat overheden, zoals bijvoorbeeld de provincie Drente alleen maar blij is als er lynxen rondlopen. De derving van inkomsten uit de jacht hebben ze daar graag voor over.
Nee, in Nederland zit dat totaal anders in elkaar. Het recht om te jagen is gebonden aan het eigendom van de grond, niet aan het bestuur. Wie grond bezit mag daarop (onder voorwaarden) jagen of de jacht verhuren. De meeste provincies hebben weinig grond, vooral grond onder de provinciale wegen, en verdienen dus sowieso weinig of niets aan verhuur van jacht. Bovendien is een prooidier als een ree in Nederland geen jachtwild.
OK, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er in Nederland 10.000 reeen per jaar afgeschoten worden. Klopt dat niet of hoe zit dat dan?

Het is een woordspelletje. Er mag niet op gejaagd worden, maar er worden per jaar wel circa 16.000 geschoten. Hoe zit dat dan? De jacht op het Ree is niet geopend, het mag daarom geen jachtwild genoemd worden. Afschieten van Reeen mag alleen met een aparte vergunning. Die worden in grote hoeveelheden afgegeven. Ondanks dat het Ree geen jachtwild is kunnen er per jaar dus toch 16.000 worden geschoten. Dat aantal van 16.000 is het aantal van 2008, het laatste jaar waarover landelijke gegevens zijn gepubliceerd (voor zover ik weet). Nu is alles per provincie geregeld, mij zijn geen landelijke afschotgegevens bekend van na 2008. Dat er van vrijwel geen enkele diersoort landelijke afschotgegevens meer gepubliceerd worden, terwijl die er wel zijn, is eigenlijk wel onbegrijpelijk.
16.000 reeën; dan is er in ieder geval voldoende voedsel voor zowel wolf als Lynx. Ik ben wel voor decentralisatie dan, kan men per provincie het natuurbeleid vorm geven in samenhang met ruimtelijke ordening, economie en recreatie. De natuur is belangrijk voor het welbevinden van de mensen, voor zowel recreatie als ook wonen. En de provinciele politiek en pers kan de afschotcijfers opvragen en ter discussie stellen. EN dat gebeurt ook:http://www.volkskrant.nl/archief/staatsbosbeheer-ziet-af-van-afschieten-reeen~a399787/

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op november 12, 2015, 11:55:45 AM
Veel nieuws vandaag, dit keer qua locatie interessanter. https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/Landkreis+Bad+Kissingen,+Duitsland/@51.0350101,5.7640936,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47a2e22005de1327:0x6e4f533d19690fe0!2m2!1d9.93638!2d50.2126505!3e2?hl=nl  Ingebroken in een hertenkampje met damherten.  http://osthessen-news.de/n11516188/in-privates-wildtiergehege-eingedrungen-nicht-menschenscheu.html


222 km van de Harz waar ze in 2000 zijn uitgezet, dus in 15 jaar 222 km verspreid, is dus 222 / 15 ongeveer 15 km per jaar.
http://www.mainpost.de/regional/bad-kissingen/Schoenderling-Entschaedigung-nach-Luchs-Angriff;art433647,9004741  De Lynx was niet zo mensenschuw werd gezegd. Niet zo schuw als men gedacht had. Lynxen zijn roofdieren, die zijn slim en kennelijk kunnen ze zich ook aan mensen aanpassen. Alleen maar een goed teken vind ik. Dat het dier uit gevangenschap ontsnapt is geloof ik niet, gezien de locatie, anders had ik er wel over gelezen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Waarop baseer je dat hij niet ontsnapt is?
Om meteen te concluderen dat wilde Lynxen zich aanpassen aan mensen lijkt me erg hard van stapel lopen en of dat een gunstige ontwikkeling is, is ook maar de vraag.
Als ze meer bij bewoning gaan jagen kan dit er ook toe leiden dat ze meer huisdieren gaan eten. lijkt me niet echt goed voor het draagvlak.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Hier een artikel over een project in Duitsland waarbij men in een bepaald gebied de aanwezige lynxen in kaart brengt met een methode die erg lijkt op de zwitserse methode. https://www.hna.de/kassel/kreis-kassel/kaufungen-ort43178/luchse-bauen-kaufunger-wald-soehre-eigene-population-5870306.html De duitse methode lijkt mij niet zo gedegen als de zwitserse methode en de resultaten zijn dan ook niet helemaal vergelijkbaar, voornamelijk omdat de duitsers die niet op dezelfde manier presenteren als de zwitsers. Wat de duitsers wel goed doen in mijn ogen is dat ze proberen draagvlak te vinden bij de bevolking. Individuele lynxen worden geidentificeerd, overigens net als in Zwitserland, maar dan krijgen ze geen namen als B174, maar er wordt een prijsvraag op een nabijgelegen school uitgeschreven en de dieren krijgen namen als Felux. Het lijkt erop dat de cameras het hele jaar blijven hangen en niet zoals in Zwitserland na 2 maanden weer opgeborgen worden. En nu hebben ze ook lokaal geld binnengehaald voor het projekt. Zoiets kan ik ook aanbevelen voor Nederland. De zwitserse manier van monitoring, cameras het hele jaar laaten hangen en scholen in de omgeving erbij betrekken. Dan wordt het ook moeilijk voor stropers, veel moeilijker.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#260
Citaat van: grunsven op november 16, 2015, 11:38:53 AM
Waarop baseer je dat hij niet ontsnapt is?

Er zijn niet veel particulieren en dierentuinen die Lynxen houden dus de kans dat er een ontsnapt is al klein. Verder heb ik niets gelezen over een ontsnapping in die buurt. Overigens ontsnappen zo nu en dan wel lynxen, het zijn goede klimmers en ze kunnen zich ook goed redden in de natuur, dus ik ben het met je eens dat het wel een mogelijkheid is.


Citaat van: grunsven op november 16, 2015, 11:38:53 AM
Om meteen te concluderen dat wilde Lynxen zich aanpassen aan mensen lijkt me erg hard van stapel lopen .....
Lynxen in gevangenschap kunnen zich aan mensen aanpassen en als men ze uitzet in de natuur is dat ook iets waar je op moet letten. Omdat ze gevoerd zijn, hebben ze weinig angst voor mensen en lopen naar de mensen toe en dat vinden mensen bij een zo groot dier wel eens beangstigend. Of wilde lynxen zich daadwerkelijk aanpassen aan hun leefomgeving is een vraag, maar ik neem aan dat ze dat wel doen, ook omdat ze het in gevangenschap al doen. Het is ook slim gedrag.
Citaat van: grunsven op november 16, 2015, 11:38:53 AM..... en of dat een gunstige ontwikkeling is, is ook maar de vraag. Als ze meer bij bewoning gaan jagen kan dit er ook toe leiden dat ze meer huisdieren gaan eten. lijkt me niet echt goed voor het draagvlak.
Tot nog toe is het draagvlak voor lynxen uitstekend. Ze worden wel gestroopt ,omdat men het als een trophee ziet, of omdat men hen als concurrent ziet die reeen jaagt, maar ze zijn, op enkele uitzonderingen na, ongevaarlijk voor mensen. Als je hen ook ziet, bewegen ze ook langzaam, bijna statig, veel rustiger dan wolven / honden die iets onrustigs aggressiefs kunnen hebben. Dat Lynxen jagen op huisdieren gebeurt uiteraard, zoals in dit geval damherten, maar ook geiten en schapen en zelfs struisvogels worden wel eens slachtoffer. Ik verwacht ook konijnen, eenden, ganzen, katten en honden. Dus dat zou slecht kunnen zijn voor het draagvlak. Maar ik denk dat men de lynxen ook waardeert voor hun jacht op ree, konijn en vossen en exoten als marterhond en wasbeer. In principe is aanpassen goed voor het behoud van de soort. Richting Nederland wordt de wereld steeds drukker bevolkt met mensen en als ze zich daar niet aan kunnen aanpassen moeten ze zich beperken tot de bossen en zouden ze Nederland niet halen dat zou jammer zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Noorwegen is doodsoorzaak nummer 1 voor Lynxen de mens, met haar stropperij. http://derstandard.at/2000026139476/Hauptsache-Ruhe-im-Bau Is eigenlijk een onverwachte uitkomst voor een zo modern land.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Opeens een jonge Lynx in de tuin is wel bijzonder, jammer dat dat waarschijnlijk komt omdat de moeder dood is. http://www.20min.ch/schweiz/romandie/story/Ploetzlich-stand-ein-Luchs-Baby-im-Garten-16202911
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In de omgeving van de Harz worden steeds meer fotocamera's opgesteld. Goede zaak want zo weten we steeds beter hoe het met de dieren gaat. https://www.hna.de/lokales/hann-muenden/hann-muenden-ort60343/nachbarn-sind-gemeinsam-luchsen-spur-5899241.html

Overigens niet zo goed want er worden dieren gevonden met een ziekte die in het duits Räude heet. Schurft in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schurft_(dieren)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De balkan: The Balkan lynx on the IUCN Red List (News in German and English)
and Documentary on the Balkan Lynx Recovery Programme

For more information see:
http://www.kora.ch/index.php?id=132&no_cache=1&L=0

https://www.youtube.com/watch?v=NN9A0Wd3aUA




Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De Lynxen verspreiden zich vanuit de Harz naar nieuwe gebieden waar het dan een sensatie is als ze voor het eerst worden waargenomen. http://www.infranken.de/regional/bad-kissingen/Der-Luchs-geht-um;art211,1435891  Burkardroth is 215 km van de Harz vandaan, https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/Stangenroth,+Duitsland/@51.0724209,5.8062251,6z/data=!4m15!4m14!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47a31e5b1a0f66bf:0x5013650d5ca13768!2m2!1d9.9821918!2d50.2860958!3e2!5i2?hl=nl  [/size]waar in 2000 de eerste lynxen zijn uitgezet. Dus dan hebben ze zich in 15 jaar 215 km verspreid. Dat is 215 / 15 = bijna 15 km per jaar. Er wordt gezegd dat er al drie jaren lynxen zijn, dus eigenlijk hebben we het dan over een verspreidingssnelheid van 215 / 12 = bijna 20 km per jaar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Baden Würtenberg is gesproken over een voorstel om ook hier Lynxen opnieuw te herintroduceren, maar voorlopig gaat het in ieder geval niet door. http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.debatte-unter-naturschuetzern-gehoert-der-luchs-zu-baden-wuerttemberg-page1.b4339cfe-decf-494e-8a0f-b406081d64d9.html Ik ben ook niet voor een herintroductie omdat de dieren wel uit zichzelf vanuit Zwitserland zullen komen. Verder is een herintroductie volgens mij ook weer niet onmogelijk als men het met dierentuin dieren doet. Het wegvangen in andere gebieden is namelijk ook niet makkelijk en gratis en bovendien laat ik die lynxen liever gewoon overal met rust.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Beieren is een jonge Lynx gevangen waarvan de moeder verdwenen is. http://www.sueddeutsche.de/bayern/artenschutz-der-naechste-luchs-ist-weg-1.2793823  Het dier is nog te jong, 6 maanden, om zich alleen in leven te houden, alhoewel het al wel bezig was om kattenvoer te kapen en op boederijen rond te lopen. Het jong is nu gevangen en na 6 maanden gaat men het weer los laten. Misschien een idee om dat dan in Nederland te doen? Daarmee kan dan de geschikheid van Nederland als Lynxland getest worden. We hebben dan een sponsor nodig, of misschien kan van de bestaande infrastructuur gebruik gemaakt worden. Mensen en instanties die zich met de natuur bezighouden in Nederland. Het dier zou een halsband om moeten en dan moeten de gegevens opgevangen worden. Elk dier gaat dood, dus ook dit dier, maar tot die tijd krijgen we dan gegevens over waar het liep en hoe erg dat opviel bij de bevolking. Ook schades aan huisdieren worden duidelijk en ook hoe en waar de barrieres liggen voor dit dier. Het is veel organisatie, maar daar krijg je dan ook veel voor terug. Op zichzelf is het misschien zielig om een lynx zonder soortgenoten uit te zetten in bijvoorbeeld drente.  Maar als het dier het eerste jaar overleefd lijkt het gebied geschikt en kunnen we gaan nadenken over hoe we een tweede lynx kunnen krijgen. Lynxen kunnen in de natuur iets van 10 jaar worden, dus zoveel haast is er ook niet bij. Bovendien gaan ze zelf ook zwerven en misschien vind het dan zelf ook wel een partner. In de Eifel bijvoorbeeld
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk