De duitsers melden waarnemingen van een Lynx in het uiterste Noord oosten van hun land. De waarnemingen worden betrouwbaar geacht en men zoekt naar een verklaring.
http://www.nordkurier.de/ueckermuende/luchs-in-ueckermuender-heide-gesichtet-3016506107.html Mijn eerste gedacht is dat dit "gewoon" een lynx is uit de Harz. Probleem hieraan is dat de Harz wel erg ver weg is. Ik heb even gekeken met Google maps en de afstand Ueckermünde naar de Harz (Goslar) is volgens Google maps, lopend, 355 km. Ik weet dat de lynxen zich inmiddels als een olievlek verspreiden vanuit de Harz, maar ze zitten nu maximaal op 150-250 km van de Harz.
De alternatieve verklaring is een uitbraak uit een privé dierentuin. Dat zal het dan ook wel zijn denk ik. Er is een lynx uitgebroken uit een privé dierentuin daar. Dat dier is uitgebroken in 2010, dus 5 aar geleden. Ik had al gelezen dat het jagen van lynxen gewoon genetisch is en niet aangeleerd. Dus dierentuin dieren hoeven niet door hun moeder opgeleid te worden om jagen te leren, ze kunnen het gewoon. Met dit dier als een bevestiging van die stelling.
Het dier is weinig tot niet eerder waargenomen. Kennelijk heeft het ongezien de weg van de Harz doorlopen, wat best zou kunnen. Of het heeft jaren ongezien in z'n huidige omgeving rondgelopen. Maar waarom wordt het dan nu wel opeens waargenomen?