In Baden wurtenberg (Zuid Duitsland) lopen 4 manneleijke lynxen rondt. Die zijn binnen komen wandelen vanuit waarschijnlijk Zwitserland en of Frankrijk. zelfstandig. Alleen zijn de dames iets langzamer. Bekend is dat de dames territoria zoeken naast bestaande territoria van andere dames, maar omdat mannetjes grotere territoria hebben, zijn er meer terrotorria voor dames beschikbaar in Zwitserland / Frankrijk.
https://meinka.de/schlechte-chancen-fuer-luchsnachwuchs-in-baden-wuerttemberg/In het artikel wordt gesproken over "Heransiedlung". Ik ben het met de autoriteiten eens in dit geval, namelijk dat we moeten wachten op de natuurlijke toestroom van de dames. Het duurt wat langer, maar ze komen vanzelf

. De vraag is dan wanneer??? Ik weet niet precies in hoeverre de dames al heel Zwitserland bezet hebben. Dat zou ergens op de site van de zwitserze natuurorganisaties moeten staan. Ik dacht eigenlijk dat ze al wel in de buurt van de zwitserse noord grens zijn Basel usw. Dus binnenkort verwacht ik ze wel. De mannetjes lopen wel 300 km maar de vrouwtjes toch ook wel 50-100. Dus het zou me niets verbazen als het volgend jaar wel het geval is.