Er is weer een lynx ontsnapt, ...
Niet 1 maar 2.
Ja, en omdat de dieren zeer tam zijn, vergelijkbaar met huiskatten, lopen ze gewoon op mensen af. Foto's kunnen gemaakt worden van soms maar enkele meters afstand. Probleem is wel dat een hond is aangevallen. De burgemeester heeft nu het gehele gebied afgesloten. Beetje overdreven reactie vind ik. Alleen afsluiten voor honden lijkt mij voldoende. Totdat de lynxen weer gevangen zijn natuurlijk. Lynxen ontsnappen vaker en worden meestal vrij snel weer met vallen gevangen, waarschijnlijk omdat ze nog niet zo goed kunnen jagen en het neergelegde voedsel dan aantrekkelijk ruikt.
https://www.noen.at/ybbstal/stadt-sperrt-buchenberg-entlaufener-luchs-attackiert-hund-luchs-werner-krammer-buchenberg-naturpark-buchenberg-111449595#111449595-111449595,more
na 2 weken radiostilte zijn ze weer geflitst door één van de opgestelde camera's
https://www.noen.at/ybbstal/waidhofen-ybbs-entlaufene-luchse-wieder-am-buchenberg-gesichtet-luchs-naturpark-buchenberg-andreas-plachy-113907269 Eigenlijk vind ik het gedrag van de mensen interessanter dan van de lynxen. Zo langzamerhand weet ik ongeveer hoe lynen zich gedragen, maar de mensen blijven mij verbazen. Voor de meeste mensen (gezagsdragers) zijn lynxen natuurlijke vreemde dieren. Ze lijken op tijgers en zijn mogelijk levensgevaarlijk is het idee van de gemiddelde europeaan. In elk artikel moet verteld worden dat ze niet gevaarlijk zijn voor mensen. Echt nieuws is dat niet natuurlijk, maar kennelijk moet dat oude nieuws herhaald worden. Interessant is ook dat op het boordje staat dat betreden op eigen risico is, dus kennelijk gelooft niet iedereen dat die lynxen ongevaarlijk zijn. En ook niet voor niets is het hele gebied tot spergebiet verklaard. Ook interessant is, dat er kennelijk mensen zijn die vinden dat dit soort wilde dieren (lynxen) niet in dierentuinen thuis horen (kan ik mij overigens ook wel in vinden) maar dat ze dan daaruit de consequentie trekken om de kooi open te zetten, dat is wel een radicale stap. Heel leuk vind ik dan weer om te lezen dat die lynxen net als onze huiskater gewoon naar mensen toeloopt om zich te laten aaien.
Daar gaat dan je imago van gevaarlijke kat. En overigens net als onze huiskat blijkt het dier goed in staat om nog wat te jagen. Ook het verdedigen van je eigen jongen tegen honden vind ik een heel sympathiek gebaar. Kortom ik mag deze lynxen. Overigens verwacht ik wel dat ze gewoon binnenkort weer gevangen worden. Dat omdat in vergelijkbare gevallen de lynxen ook steeds gevangen werden. Kennelijk zijn de kant en klare kattenbrokjes te verleidelijk.
Het moederdier is weer gefotografeerd:
https://www.krone.at/1776365 Kennelijk wordt het jong alleen gelaten, of begint een eigen leven te leiden. Het moederdier lijkt zo tam als een huiskat. Het loopt ook gewoon door tuinen etc. Het is ook net zo gevaarlijk als een huiskat, dus eigenlijk is het niet onverwacht, maar toch wel een beetje. Dit is min of meer normaal gedrag. Het dier komt uit een dierentuin waar het gewend was aan mensen en het heeft de ervaring dat mensen geen gevaar zijn, dus waarom vluchten? Aan de andere kant doen wij mensen nu de ervaring op dat lynxen ongevaarlijk zijn, dus kunnen we met hen samenleven zoals we samenleven met honden, huiskatten, eenden, ganzen, wilde konijnen, dassen, marters, vossen, zwijnen etc. De lynx is natuurlijk een roofdier en voorlopig is het beschermd, streng beschermd. Ze zijn beschermd omdat er weinig lynxen in de natuur leven. Als de aantallen toenemen, zou de bescherming ook aangepast kunnen worden. De bescherming kan vergelijkbaar gemaakt worden met de bescherming van andere diersoorten, andere vleeseters, die in hogere aantallen voorkomen zoals marters, vossen en ratten. Maar daar zijn we nog niet. Eigenlijk dus een geweldig beeld; deze rustig rondlopende lynx.