Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

#540
Citaat van: peterv op november 12, 2017, 15:15:49 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 11, 2017, 17:07:52 PM
Volgens de engelsen kan een lynx een bedreiging vormen voor mensen. Volgens sommige engelsen dan, een dierenarts. Mijn respect voor dat beroep gaat hard achteruit. https://www.nu.nl/dieren/5002466/woede-in-wales-doden-ontsnapte-lynx.html
En nu bericht de volkskrant er ook over: https://www.volkskrant.nl/buitenland/woede-en-ontzetting-over-doodschieten-ontsnapte-lynx-in-wales-optreden-was-geboden~a4535975/
Er wordt gesproken over een nationale schapenhoudersorganisatie en de overheid in Wales. Ik krijg nu een mooie indruk van hoe de politiek werkt in Wales. Door gebrek aan kennis denken de nationale schapenhouders dat lynxen slecht zijn voor hun dieren. Een experiment met lynxen staat op stapel in Schotland en voortijdige kleinschalige experimenten (met per ongeluk ontsnaptte lynxen)  zien men niet zitten, Er zou eens kunnen blijken dat de lynx helemaal niet gevaarlijk is. Ook is men bang voor verminderde toeristenaantallen. Het lijkt mij een angstig volkje door in Wales. Enfin die shcapenboeren bellen met de regering en die belt met de eigenaar van de dierentuin en die belt met de ingehuurde jager en zegt: schiet hem maar dood. We zeggen gewoon dat het dier ee bedreiging van de mensen vormde. De jager [resenteerd het als zijn eigen beslissing waarbij hij als held de mensheid beschermt. Achterkamertjes politiek in optima forma. Democratische controle 0,0.  Rechtsstaat, ho maar, gewoon afknallen.
Deze lynx had de pech dat het een ontsnapt dier was, dus met een eigenaar. Voor ontsnapte dieren gelden andere wettelijke regels dan voor wilde dieren, ook al betreft het precies dezelfde soort. Een wilde lynx is vrijwel overal goed Europees beschermd maar die bescherming geldt niet voor gehouden dieren, ook niet als ze zijn ontsnapt en zich wellicht goed kunnen redden in de natuur. De eigenaar van een ontsnapt dier (in dit geval de dierentuin) blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor alles wat zo'n dier veroorzaakt.  Of er nu een lynx of een koe ontsnapt, als het dier niet weer gevangen kan worden mag een eigenaar opdracht geven om het te doden.  De vraag of het dier een reëel gevaar vormde voor mensen of schapen doet in dit geval niet eens ter zake. 
Citaat van: peterv op november 12, 2017, 15:15:49 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 11, 2017, 17:07:52 PM
Volgens de engelsen kan een lynx een bedreiging vormen voor mensen. Volgens sommige engelsen dan, een dierenarts. Mijn respect voor dat beroep gaat hard achteruit. https://www.nu.nl/dieren/5002466/woede-in-wales-doden-ontsnapte-lynx.html
En nu bericht de volkskrant er ook over: https://www.volkskrant.nl/buitenland/woede-en-ontzetting-over-doodschieten-ontsnapte-lynx-in-wales-optreden-was-geboden~a4535975/
Er wordt gesproken over een nationale schapenhoudersorganisatie en de overheid in Wales. Ik krijg nu een mooie indruk van hoe de politiek werkt in Wales. Door gebrek aan kennis denken de nationale schapenhouders dat lynxen slecht zijn voor hun dieren. Een experiment met lynxen staat op stapel in Schotland en voortijdige kleinschalige experimenten (met per ongeluk ontsnaptte lynxen)  zien men niet zitten, Er zou eens kunnen blijken dat de lynx helemaal niet gevaarlijk is. Ook is men bang voor verminderde toeristenaantallen. Het lijkt mij een angstig volkje door in Wales. Enfin die shcapenboeren bellen met de regering en die belt met de eigenaar van de dierentuin en die belt met de ingehuurde jager en zegt: schiet hem maar dood. We zeggen gewoon dat het dier ee bedreiging van de mensen vormde. De jager [resenteerd het als zijn eigen beslissing waarbij hij als held de mensheid beschermt. Achterkamertjes politiek in optima forma. Democratische controle 0,0.  Rechtsstaat, ho maar, gewoon afknallen.
Deze lynx had de pech dat het een ontsnapt dier was, dus met een eigenaar. Voor ontsnapte dieren gelden andere wettelijke regels dan voor wilde dieren, ook al betreft het precies dezelfde soort. Een wilde lynx is vrijwel overal goed Europees beschermd maar die bescherming geldt niet voor gehouden dieren, ook niet als ze zijn ontsnapt en zich wellicht goed kunnen redden in de natuur. De eigenaar van een ontsnapt dier (in dit geval de dierentuin) blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor alles wat zo'n dier veroorzaakt.  Of er nu een lynx of een koe ontsnapt, als het dier niet weer gevangen kan worden mag een eigenaar opdracht geven om het te doden.  De vraag of het dier een reëel gevaar vormde voor mensen of schapen doet in dit geval niet eens ter zake.
Interessante gedachten gang. Als mijn kat ontsnapt kan ik hem dus ook gewoon (laten) afschieten onder het motto dat het een bedreigng van de mensheid is. Ik kan me wel indenken dat een eigenaar aansprakelijk is voor een (ontsnapt) dier. Maar om dan zo'n lul-verhaal op te hangen dat het dier een bedreiging is voor mensen. Dat zegt eigenlijk wel iets over de mentaliteit van die mensen, die jagers en dierentuinhouders. Ze zijn bang voor kosten en hebben er geen probleem mee om onzin te vertellen. Geeft wel weer aan hoe flexibel men met de waarheid om gaat. In dit geval dan. En is een waarschuwing voor alles wat uit de mond van jagers komt. etc.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Voor zover ik het heb begrepen is de Lynx niet op verzoek van de eigenaar afgeschoten.
Overigens zijn er al jaren plannen/wensen om Lynxen in GB uit te zetten.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

In zwitserland zorgen lynxen in die gebieden waar ze leven, voor een vermindering van het aantal reeën en gemzen. Er wordt ook nog steeds dieren door jagers geschoten, dus tot nog toe hebben de lynxen de overbevolking niet volledig uitde wereld geholpen, maar ze hebben wel meegeholpen aan de beheersing van hun aantallen. Reeën en gemsen vreten de bomen aan en die zijn nodig om ervoor te zorgen dat er niet teveel stenen en grond naar beneden rolt op wegen, auto's, huizen en mensen. Maar nu klagen de jagers dat ze bedreigd worden in hun hobby en levensonderhoud. De jagers worden nu geholpen door lynxen te vangen en over te plaatsen naar andere gebieden in Zwitserland, waar nog teveel schade wordt aangericht door reeën en gemzen en waar de jagers dat niet (alleen) onder controle kunnen houden.  Wel een vreemd verhaal eigenlijk, dat de jagers de aantallen reeën en gemzen niet onder controle kunnen houden. Vreemd; zijn de aantallen af te schieten reeën en gemzen te laag, of lukt het de jagers niet hun opgelegde aantallen te schieten. Of zijn er niet genoeg jagers? Is dat iets van de laatste tijd? vreemd. Maar goed voor de lynxen, dat ze zo gewaardeerd worden. https://www.blick.ch/news/schweiz/ostschweiz/toggenburger-jaeger-kriegen-nichts-mehr-vor-die-flinte-luchs-du-hast-das-wild-gestohlen-id7615561.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op november 19, 2017, 15:33:48 PM
Wel een vreemd verhaal eigenlijk, dat de jagers de aantallen reeën en gemzen niet onder controle kunnen houden. Vreemd; zijn de aantallen af te schieten reeën en gemzen te laag, of lukt het de jagers niet hun opgelegde aantallen te schieten. Of zijn er niet genoeg jagers? Is dat iets van de laatste tijd? vreemd. Maar goed voor de lynxen, dat ze zo gewaardeerd worden. https://www.blick.ch/news/schweiz/ostschweiz/toggenburger-jaeger-kriegen-nichts-mehr-vor-die-flinte-luchs-du-hast-das-wild-gestohlen-id7615561.html
Niet zo'n vreemd verhaal, de grofwildbestanden en dan met name edelhert, damhert, wild zwijn en ree zijn in een aantal Europese landen na 2007 explosief gestegen daar door de orkaan "Kyrrill" in landen zoals Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk  enorme kaalslagen zijn ontstaan met tot gevolg een enorme groei van vegetatie op deze vlaktes, dus betere voedselcondities. Dit vereiste een grotere jachtdruk om de  (te) hoge afschotcijfers te halen waardoor het wild niet of nauwelijks de dekking van het bos nog verlaat en hierdoor fourageert in loof en naaldboombestanden. Resultaat dat het wild voor de jager ook steeds minder zichtbaar word.
Ook uit stress en/of verveling was er ook een verhoogde schilschade. In feite werd het wild letterlijk het bos "ingejaagd". Ook de steeds grotere recreatiedruk doet hier geen goed aan en wildzichtbaarheid werd een utopie.
Komt nog bij dat een deel van de jachtwereld een omslag moe(s)t maken in de manier van jagen, in bepaalde gebieden moet er nu echt getalsmatig beheerd worden en de tijd dat vooral de wat oudere en behoudende jagers drie weken op de hoogzit zaten voor de "oude achttienender" moet even worden vergeten.
Eveneens nieuw was het feit dat er gewoonweg meer afschot plaats moest vinden in het vrouwelijk wild, de praktijk wijst uit dat er meer afschot plaats vind in het mannelijk wild (geweienjagers),  om de geslachtsverhouding weer 1:1 te krijgen.
De introductie van predatoren vraagt gewoon om lerend beheren en er zal besef moeten komen dat de jagers niet meer de enige jagers in het gebied zijn en de afschotcijfers, vooral onder ree en gems moeten bijstellen.
   
http://franzjosefadrian.com/wp-content/uploads/2016/02/Rotwild_in_NRW_Heute.pdf

   

peterv

Citaat van: ronris op november 21, 2017, 15:03:02 PM
http://franzjosefadrian.com/wp-content/uploads/2016/02/Rotwild_in_NRW_Heute.pdf
Mooi artikel, die storm heeft dan een handje geholpen, maar de trend van sterk groeiende hoefdierpopulaties (en in hun kielzog de roofdieren) doet zich in een groot deel van Europa voor. De belangrijkste oorzaak ligt overal in toename van geschikt biotoop (door verschillende oorzaken, van bewust natuurherstel tot verlaten van landbouwgebieden door vergrijzing van de bevolking) en een handje geholpen natuurlijk door vaak relatief verminderde jachtdruk. In ons land is de situatie niet wezenlijk anders, ook hier wordt gepland afschot van hoefdieren vaker niet dan wel gehaald en is er ook veel natuur bij gekomen in de afgelopen decennia (+ecoducten die verspreiding bevorderen).
Peter Venema

Freek Verkerk

Een lynx verdedigd zijn buit tegen een hond met wandelaar. https://www.hna.de/lokales/northeim/katlenburg-lindau-ort306070/katlenburg-luchs-greift-spaziergaenger-und-hund-an-9399198.html Katlenburg ligt ongeveer 30 km van de Harz. Hier liggen de lynx-territoria.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het gaat goed met de Lynxen in Zwitserland in 1970 zijn 28 dieren uitgezet en dat aantal is nu gegroeid naar 170. Dan kan iedereen wel uitrekenen wat de jaarlijkse groei is. http://www.wochen-zeitung.ch/Details/der-luchs-kommt-zu-besuch Ik moest er ook even een spreadsheet bijhalen.  Een jaarlijks groeipercentage van 4% kwam er uit. Heel bescheiden eigenlijk. Maar ruim boven de Nederlandse bevolkingsgroei van mensen, die onder de 1% ligt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2017, 11:53:12 AM
Het gaat goed met de Lynxen in Zwitserland in 1970 zijn 28 dieren uitgezet en dat aantal is nu gegroeid naar 170. Dan kan iedereen wel uitrekenen wat de jaarlijkse groei is. http://www.wochen-zeitung.ch/Details/der-luchs-kommt-zu-besuch Ik moest er ook even een spreadsheet bijhalen.  Een jaarlijks groeipercentage van 4% kwam er uit. Heel bescheiden eigenlijk. Maar ruim boven de Nederlandse bevolkingsgroei van mensen, die onder de 1% ligt.
Het gaat zelfs zo goed, dat enkelinigen al de rijn zijn overgezwommen om Zuid Duitsland te verkennen. http://www.schwaebische.de/region_artikel,-Dritter-Luchs-taucht-im-Donautal-auf-_arid,10779654_toid,597.html

Ik ben dan weer geinteresseerd om te weten waar die dieren dan exact vandaan komen in Zwitserland. Ik weet dat daar een degelijk monitorings programma loopt. Ze hebben van de meeste dieren camerabeelden van beide zijden zodat ze hen aan hun vlekkenpatroon kunnen identificeren. Mogelijk hebben ze ook DNA-materiaal van alle dieren. Met een 170 is dat nog te doen. In Duitsland geven ze de dieren zelfs namen :) Is eigenlijk ook schattig. Dat helpt overigens zeer goed om bij de plaatselijke bevolking steun te krijgen voor de lynxen. Want het is dan een kleine ramp als een jager Tello doodschiet. Of als een vrachtwagen Willemijn overrijdt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een artikel over de lynxen in de Jura en hoe de jagers daar tegenaan kijken. https://www.grenchnertagblatt.ch/solothurn/kanton-solothurn/das-solothurner-luchsweibchen-bell-fuehlt-sich-wohl-im-deutschen-pfaelzerwald-131971336 Het blijkt dat de natuurbeschermers de jagers geld betalen om een Lynx te laten rondlopen in hun jachtgebied. Het is een beetje de wereld op z'n kop natuurlijk, maar ik neem aan dat de jagers ook wel geld betalen (moeten) om te mogen jagen. De jagers schijnen een soort jachtvergunning te kopen voor een bepaald gebied en dan zijn ze er ook verantwoordelijk voor dat de wildstand laag bijft. Als er zwijnen een maisakker omploegen moeten de jagers betalen, want zij hebben hun plicht verzaakt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er zijn nu jonge lynxen op de video camera gezet in Voralberg: http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2884413/ Dat is in Oostenrijk, tegen de zwitserse grens aan. Bij onze wintersporters een bekend gebied. Mijn inschatting is dat de zwitserse populatie uitbreidt en nu dan zelfs de Oostenrijkse grens is overgestoken. Een goed teken. Oostenrijk is wel een moeilijk gebied voor dit soort dieren vanwege het grote aantal stropers. Het is ook altijd wat natuurlijk. Het leven zit vol uitdagingen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

En de uitbreidende zwitserse populatie is ook in toenemende mate aanwezig in Zuid Duitsland. http://www.badische-zeitung.de/kirchzarten/ein-luchs-erbeutet-bei-kirchzarten-ein-reh-und-traegt-jetzt-einen-sender--147880393.html Ook de duitsers houden de lynxen goed in de gaten. In het artikel wordt dat goed beschreven. Er komen steeds meer mannetjes die natuurlijk hun territoria hebben. De wildstand en de burgers raken gewend aan lynxen. Het wachten is nu alleen nog op de dames, maar die zullen beslist ook komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#551
Er worden zo nu en dan jonge lynxen gevonden waarvan men aanneemt of zeker weet dat het wezen zijn. Hier wordt heel verschillend mee omgegaan. In dit geval is het dier weer uitgezet met een halsband. https://www.onetz.de/friedenfels/vermischtes/luchs-und-wolfsberater-treffen-sich-in-friedenfels-fee-fuehlt-sich-wohl-im-steinwald-d1809327.html De halsband was kennelijk niet goed bevestigd want die is vrijwel direct afgegaan. Vervolgens heeft men 26 camera's geinstalleerd en die werken zo goed, dat men het dier goed kan volgen. Met camera's kan men veel (wild bewaken) ik ben ervoor om in Nederland, te beginnen in sommige gebieden, in elk kilometer blok een camera neer te hangen. Er zal zeker even geexperimenteerd moeten worden wat de beste plaatsen zijn. Ook in het artikel staat dat men 10 camera's weer heeft weggenomen, of op een andere plaats heeft opgehangen.

Territoriale dieren als wolf, jakhals en lynx zijn dan goed te bewaken denk ik. Evenals de andere dieren. men kan gewoon de soorten tellen, en als men dat over langere perioden doet krijgt men een goed beeld van de bestandsontwikkeling.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Herman van der Meer

Freek Verkerk

Er is een lynx waargenomeb bij Gerstungen. http://www.thueringer-allgemeine.de/web/zgt/leben/detail/-/specific/Luchs-in-Westthueringen-gesichtet-892227202  Het dier wandelde een stukje mee met een wandelaar, zonder enige angst te tonen. De wandelaar heeft een video opname gemaakt. Dat is 140 km ten zuid westen van de Harz. https://www.google.nl/maps/dir/Landkreis+Harz,+Duitsland/99834+Gerstungen,+Duitsland/@51.3599481,8.3112687,7z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5a053c8ffe44f:0xa146ef01e5c7f4d3!2m2!1d11.0267438!2d51.7583353!1m5!1m1!1s0x47a3608dc79595e7:0xb8316dc3578a7e7e!2m2!1d10.0671708!2d50.9635794!3e2?hl=nl waar 18 jaar geleden Lynxen zijn uitgezet. Ze verspreiden zich steeds verder van de Harz.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op januari 19, 2018, 12:08:21 PM
Er worden zo nu en dan jonge lynxen gevonden waarvan men aanneemt of zeker weet dat het wezen zijn. Hier wordt heel verschillend mee omgegaan. In dit geval is het dier weer uitgezet met een halsband. https://www.onetz.de/friedenfels/vermischtes/luchs-und-wolfsberater-treffen-sich-in-friedenfels-fee-fuehlt-sich-wohl-im-steinwald-d1809327.html De halsband was kennelijk niet goed bevestigd want die is vrijwel direct afgegaan. Vervolgens heeft men 26 camera's geinstalleerd en die werken zo goed, dat men het dier goed kan volgen. Met camera's kan men veel (wild bewaken) ik ben ervoor om in Nederland, te beginnen in sommige gebieden, in elk kilometer blok een camera neer te hangen. Er zal zeker even geexperimenteerd moeten worden wat de beste plaatsen zijn. Ook in het artikel staat dat men 10 camera's weer heeft weggenomen, of op een andere plaats heeft opgehangen.

Territoriale dieren als wolf, jakhals en lynx zijn dan goed te bewaken denk ik. Evenals de andere dieren. men kan gewoon de soorten tellen, en als men dat over langere perioden doet krijgt men een goed beeld van de bestandsontwikkeling.

Om dieren te monitoren zijn die cameras zeker geschikt, maar als bewaking lijkt het me niet. Als een dier niet meer gezien wordt op de cameras wilt dat niet zeggen dat je weet wat ermee is gebeurd. Vaak zit er ook een grote tijd tussen wanneer er een foto is genomen, wanneer de fotos zijn gedownload en wanneer wat er op de foto staat wordt vastgesteld. Er zijn wel cameras die fotos direct door kunnen sturen via het telefoon netwerk maar die zijn nogal duur en hoelang moet een dier niet gezien zijn tot je overgaat tot actie in het veld? Er zijn ook cameras die zelf onderscheidt maken tussen dier en mens, en bijvoorbeeld mensenfoto's gelijk doorsturen zodat gekeken kan worden of het om stropers of om rangers gaat. Maar dat lijkt me niet erg relevant in bossen waar veel mensen wandelen.
Overigens is de toename van lynxen, wolven, beren, bevers en otters uiterst fascinerend! Ik ben pas recent bij dit suforum terechtgekomen, maar petje af voor al jouw posts Freek!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: egilio op januari 23, 2018, 13:07:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 19, 2018, 12:08:21 PM
Er worden zo nu en dan jonge lynxen gevonden waarvan men aanneemt of zeker weet dat het wezen zijn. Hier wordt heel verschillend mee omgegaan. In dit geval is het dier weer uitgezet met een halsband. https://www.onetz.de/friedenfels/vermischtes/luchs-und-wolfsberater-treffen-sich-in-friedenfels-fee-fuehlt-sich-wohl-im-steinwald-d1809327.html De halsband was kennelijk niet goed bevestigd want die is vrijwel direct afgegaan. Vervolgens heeft men 26 camera's geinstalleerd en die werken zo goed, dat men het dier goed kan volgen. Met camera's kan men veel (wild bewaken) ik ben ervoor om in Nederland, te beginnen in sommige gebieden, in elk kilometer blok een camera neer te hangen. Er zal zeker even geexperimenteerd moeten worden wat de beste plaatsen zijn. Ook in het artikel staat dat men 10 camera's weer heeft weggenomen, of op een andere plaats heeft opgehangen.

Territoriale dieren als wolf, jakhals en lynx zijn dan goed te bewaken denk ik. Evenals de andere dieren. men kan gewoon de soorten tellen, en als men dat over langere perioden doet krijgt men een goed beeld van de bestandsontwikkeling.

Om dieren te monitoren zijn die cameras zeker geschikt, maar als bewaking lijkt het me niet. Als een dier niet meer gezien wordt op de cameras wilt dat niet zeggen dat je weet wat ermee is gebeurd. Vaak zit er ook een grote tijd tussen wanneer er een foto is genomen, wanneer de fotos zijn gedownload en wanneer wat er op de foto staat wordt vastgesteld. Er zijn wel cameras die fotos direct door kunnen sturen via het telefoon netwerk maar die zijn nogal duur en hoelang moet een dier niet gezien zijn tot je overgaat tot actie in het veld? Er zijn ook cameras die zelf onderscheidt maken tussen dier en mens, en bijvoorbeeld mensenfoto's gelijk doorsturen zodat gekeken kan worden of het om stropers of om rangers gaat. Maar dat lijkt me niet erg relevant in bossen waar veel mensen wandelen.
Overigens is de toename van lynxen, wolven, beren, bevers en otters uiterst fascinerend! Ik ben pas recent bij dit suforum terechtgekomen, maar petje af voor al jouw posts Freek!
Bedankt, complimenten zijn welkom natuurlijk :). Bij bewaking dacht ik meer aan het tellen van welke dieren voorbij komen. Het volgen van de ontwikkeling over de jaren heen. In Nederland krijgen we zeer binnenkort te maken met de wilde kat en vooral de wolf, verder de exoten zoals wasberen en wasbeerhonden. Dat zal uitwerkingen hebben op de andere dieren. Niet dat ik daarin wil ingrijpen, maar ik ben gewoon geinteresseerd hoe de nederlandse natuur daarmee omgaat. Wat betekent dat voor Moeflons, reeën, damherten, dassen, vossen, marters etc. Op termijn (2030-2040) zal dan ook nog de Lynx in Nederland verschijnen.  Die kan je uitstekend fotograferen en herkennen. Met camera's kun je de territoria in kaart brengen. Als de dieren dan nog namen krijgen komt er meer draagvlak. Aafke, de lynx van Assen, zoiets. :) Of Bart, de lynx van Barneveld.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Aha, monitoren dus. Wilde katten, en ook wolven wel zolang het er niet zoveel zijn, zijn ook behoorlijk goed individueel te herkennen met camera traps. Dat gebeurt op het moment ook al met leeuwen. De wilde katten lijken redelijk intensief gemonitoord te worden, ik hoop dat er ook een plan voor wolven is mocht een paar zich echt in NL vestigen. Otters werden ook vrij lang heel goed gemonitoord (via DNA van spraints) totdat de Rutte-regeringen de budgetten terugbracht. Wasberen duiken geregeld op maar niemand heeft volgens mij een goed idee hoe die het doen in NL, terwijl er schijnbaar heel veel in Duitsland zijn. Waarom zouden ze het dan niet goed kunnen doen in NL vraag ik me af. Of zijn er al behoorlijk wat maar vliegen ze onder de radar? En men moet ook alert zijn op jakhalzen   
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

grunsven

Wilde katten zitten wel maar in een klein gebied. Dat is nog wel te doen. Heel Nederland vol hangen met cameravallen is nogal kostbaar en volgens mij kan dat geld veel beter besteed worden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: egilio op januari 24, 2018, 10:30:28 AM
...
Wasberen duiken geregeld op maar niemand heeft volgens mij een goed idee hoe die het doen in NL, terwijl er schijnbaar heel veel in Duitsland zijn. Waarom zouden ze het dan niet goed kunnen doen in NL vraag ik me af. Of zijn er al behoorlijk wat maar vliegen ze onder de radar? En men moet ook alert zijn op jakhalzen

Wasberen zijn niet in heel Duitsland algemeen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Waschb%C3%A4r
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: grunsven op januari 24, 2018, 10:35:59 AM
Wilde katten zitten wel maar in een klein gebied. Dat is nog wel te doen. Heel Nederland vol hangen met cameravallen is nogal kostbaar en volgens mij kan dat geld veel beter besteed worden.

Die cameravallen worden steeds goedkoper. Als je ze goed ophangt vertellen ze veel. Misschien niet in elk kilometerblok, maar eerst bijvoorbeeld eens op alle eco-ducten of hoe heten die dingen. Van grofmazig naar fijnmazig zou ik bewegen. Want bijvoorbeeld de wasberen. Als je dat kaartje op Wikipedia ziet dan zie je nog duidelijk waar de bron van de verspreiding was.  Dat breidt zich als een olievlek uit. En je kunt natuurlijk ook al op waarneming.nl zien in 2010 waren er 4 waarnemingen, in 2015 waren dat er 12 pagina's, in 2016 19 paginas. (50% groei). in 2017 26 pagina's. Maar je moet de kennis van die camera's ook niet overdrijven. Ze bevestigen vaak wat je toch al weet uit andere bronnen, maar juist de uitzonderingen zijn interessant. De eerste jakhals in Nederland, de eerste wilde kat boven de rivieren, het edelhert in de betuwe, van die dingen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Echte wilde natuur is het ook niet meer bij de lynxen. https://www.heidelberg24.de/region/mainz-wird-sterben-luchsweibchen-alosa-pfaelzerwald-verletzt-9550879.html Gewoon een poot gebroken en dan opgenomen in een luxe kliniek. Zo gaat dat tegenwoordig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Heel Nederland zit al vol met cameras. Als er een aantal wolven in een gebied zitten zullen er wel af en toe foto's opduiken. De dichtheid van je cameras hangt ook samen met de grootte van territoria. Je wilt niet alle cameras in 1 territorium hebben, maar je wilt ook geen territorium missen. Wildviaducten zijn natuurlijk goede plekken, maar je moet weer uitkijken dat je je cameras niet alleen op zorgvuldig uitgezochte plekken (aka niet random) ophangt om vermoedens te bevestigen. Uitzonderingen zijn natuurlijk interessant, maar uiteindelijk gaat het niet om de anekdotes maar om de trends.
Interessant om te zien dat de waarnemingen van wasberen zo snel toenemen, maar met citizen science is het altijd lastig om eruit te filteren hoeveel daarvan een daadwerkelijke toename is en in hoeverre een toename door toegenomen inspanning en awareness.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Weer een foto opname van een Lynx. https://www.mdr.de/thueringen/west-thueringen/wartburgkreis/luchs-hainich-fotonachweis-100.html In het bericht zeggen ze dat ze al sind 2014 sporen hadden gezien, maar sporen zijn onduidelijk, nu dan eindelijk de foto. H et is 100 km vanuit de Harz waar in 2000 een herintroductie is gestart. 100 km in 18 jaar is niet veel; 5 km per jaar. De Harz ligt 333 km van Hengelo. Als het in dat tempo doorgaat zijn ze daar in 2060-2070. Hopelijk gaat het tempo nog iets omhoog.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er wordt gezegd dat lynxen niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat is ook grotendeels waar, maar hier is dan een artikeltje waarin verteld wordt van een Lynx die een mens aanvalt. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Luchs-jagt-Hund-Frau-vertreibt-Luchs,luchs458.html Geen gewonden. Lynx verdedigde buit, metten heeft men geprobeerd de lynx te vangen door de buit in een vangkast te leggen, maar trapte het dier niet in. Men zoekt lynxen om die een halsband om te hangen zodat men ze kan volgen en beter kan begrijpen hoe ze leven. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op januari 31, 2018, 11:57:36 AM

Er wordt gezegd dat lynxen niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat is ook grotendeels waar, maar hier is dan een artikeltje waarin verteld wordt van een Lynx die een mens aanvalt. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Luchs-jagt-Hund-Frau-vertreibt-Luchs,luchs458.html ...

De lynx viel geen mens aan maar een loslopende hond en de hond bleef ongedeerd. De lynx misschien niet want die werd door het bazinnetje van de hond afgetuigd.
Herman van der Meer

ronris

#565
Citaat van: HPM op januari 31, 2018, 12:17:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 31, 2018, 11:57:36 AM

Er wordt gezegd dat lynxen niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat is ook grotendeels waar, maar hier is dan een artikeltje waarin verteld wordt van een Lynx die een mens aanvalt. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Luchs-jagt-Hund-Frau-vertreibt-Luchs,luchs458.html ...

De lynx viel geen mens aan maar een loslopende hond en de hond bleef ongedeerd. De lynx misschien niet want die werd door het bazinnetje van de hond afgetuigd.
En ook een echte lynx-expert aan het werk, eerst heeft de lynx een "aanvaring" met een bazin van een hond die de lynx door middel van de hondenriem van zich afslaat.
Dan wordt de plek waar de lynx zijn prooi heeft verstopt of geslagen ernstig verstoord en vervolgens weg gesleept. Al met al raar dat de lynx zich niet meer liet zien.  :P 

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op januari 31, 2018, 12:56:07 PM
Citaat van: HPM op januari 31, 2018, 12:17:41 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 31, 2018, 11:57:36 AM

Er wordt gezegd dat lynxen niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat is ook grotendeels waar, maar hier is dan een artikeltje waarin verteld wordt van een Lynx die een mens aanvalt. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Luchs-jagt-Hund-Frau-vertreibt-Luchs,luchs458.html ...

De lynx viel geen mens aan maar een loslopende hond en de hond bleef ongedeerd. De lynx misschien niet want die werd door het bazinnetje van de hond afgetuigd.
En ook een echte lynx-expert aan het werk, eerst heeft de lynx een "aanvaring" met een bazin van een hond die de lynx door middel van de hondenriem van zich afslaat.
Dan wordt de plek waar de lynx zijn prooi heeft verstopt of geslagen ernstig verstoord en vervolgens weg gesleept. Al met al raar dat de lynx zich niet meer liet zien.  :P
Gevaarlijker dat dit wordt het niet bij Lynxen, alhoewel ik ook wel eens gelezen heb dat een lynx met jongen een keer zo uithaalde dat de hond met diverse wonden naar de dierenarts moest. Vaak lopende de honden dan los. Allemaal heel begrijpelijk. En dat met die kooi was te proberen. Ik vraag me met die halsbanden inmiddel wel af wat voor extra kennis er nu wordt opgedaan afgezien van wat we al weten over die dieren. Ik geloof dat er in de Harz nu 2 dieren me een halsband omlopen in de Eiffel allemaal, alle 8 of zo, en in Baden Wurtemburg ook 2. In de Eiffel was er eentje met een gebroken poot wel even uit de natuur gehaald en naar een kliniek gestuurd. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Liechtenstein is een ministaatje tussen zwitserland en Oostenrijk. In Zwitserland zijn in de vorige eeuw lynxen uitgezet en die doen het goed en vergroten hun leefgebied alle kanten op en ook naar het oosten richting Liechtenstein en Oostenrijk. Kennelijk komen za al 10 jaar in Liechtenstein voor zoals het artikel zegt. https://www.volksblatt.li/Nachricht.aspx?src=vb&id=179602 Inmiddels weet ik uit andere berichten dat ze ook al verder oostelijk zitten, in de aangrenzende Oostenrijkse provincie namelijk.  Even camera's ophangen is dan leuk voor de mensen. Goede camera posities kunnen gevonden worden door bij verse sneeuw in de ochtend een wandeling te maken en de sporen van de Lynx op te sporen en te volgen om te zien waar het dier langs loopt. Het zijn ook vaak gewoontedieren, daar kun je gebruik van maken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op februari 01, 2018, 15:17:39 PM
...
Even camera's ophangen is dan leuk voor de mensen. Goede camera posities kunnen gevonden worden door bij verse sneeuw in de ochtend een wandeling te maken en de sporen van de Lynx op te sporen en te volgen om te zien waar het dier langs loopt. Het zijn ook vaak gewoontedieren, daar kun je gebruik van maken.

Als je sneeuwsporen hebt gevonden dan heb je toch geen camera meer nodig?
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op februari 01, 2018, 15:53:45 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 01, 2018, 15:17:39 PM
...
Even camera's ophangen is dan leuk voor de mensen. Goede camera posities kunnen gevonden worden door bij verse sneeuw in de ochtend een wandeling te maken en de sporen van de Lynx op te sporen en te volgen om te zien waar het dier langs loopt. Het zijn ook vaak gewoontedieren, daar kun je gebruik van maken.

Als je sneeuwsporen hebt gevonden dan heb je toch geen camera meer nodig?
Er worden daar kennelijk al jaren waarnemingen gedaan, dus ze weten dat er lynxen zitten, alleen weten ze niet hoeveel en niet welke precies. In zwitserland, het buurland, worden die dieren systematisch gefotogreerd waardoor men een database heeft van lynx foto's. De vlekken patronen zijn uniek, dus kunnen ze die dieren ook een identficatienummer geven (M007, F049). Er is een flinke waarschijnlijkheid dat een deel van de lynxen in Liechtenstein uit het buurland Zwitserland afkomstig zijn. Dus met foto's en het vergelijken met de Zwitserse database, kunnen ze hun dieren in kaart brengen. Liechtenstein is volgens de wikipedia 160 km2 groot. Het normale territorium van een mannetje lynx is geloof ik 300 km2 en van een vrouwtje 100km2, dus dat zullen dan ongeveer 3 lynxen worden. :), die gedeeltelijk ook hun territorium in Zwitserland en Oostenrijk hebben.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk