Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op februari 10, 2017, 22:58:53 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 18, 2017, 11:49:11 AM
De lynxen in het Pfalzerwald leven nog steeds: http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/jugend-schreibt/luchse-wirbel-um-kuder-lucky-14660384.html  en nog een kaart met waar ze tegenwoordig rondlopen: http://luchs-rlp.de/index.php?id=519
En nu is er eentje verdwenen: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/pfaelzerwald-keine-signale-von-luchs-luna/
Nog steeds verdwenen maar het project gaat verder. http://www.swr.de/swraktuell/rp/kaiserslautern/positive-bilanz-luchsprojekt-pfaelzerwald/-/id=1632/did=19054458/nid=1632/2ic31h/ Ik bereken steeds hoe snel die dieren zich verspreiden. Daarvoor heb ik een startpunt nodig. Voor de lynxen uit de Harz was dat het nationaal park. Voor deze lynxen neem ik als startpunt Trippstadt. Dat is gebaseerd op een zin in het artikel namelijk: "Die Luchse wurden im Sommer in Trippstadt freigelassen." Startpunt voor de Lynxen Pfalz analyse is dus; 2017,Trippstadt, 3 dieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het volgende artikel laat zien hoe de wildbeheerders omgaan met een gevonden dode ree. http://www.grenchnertagblatt.ch/solothurn/thal-gaeu/luchs-kommt-jeden-tag-zum-fressen-danach-deckt-er-reh-mit-laub-zu-130999555 Het resultaat is dat men een foto en/of video krijgt van een lynx. Dat kan interessant zijn op het moment dat lynxen nieuw zijn in het gebied en men wil weten of het ree inderdaad het slachtoffer van een Lynx was en welke lynx het dan was. Eventueel kan dan nog geprobeerd worden om DNA te verzamelen zodat mogelijk vader en moeder van de Lynx achterhaalt kunnen worden. Dit soort dingen zijn overbodig om het moment dat men door voldoende andere waarnemingen al zeker weet dat er lynxen rondlopen, die mogelijk ook zo nu en dan gefotografeerd worden zodat men weet welke lynx waar zijn / haar territorium heeft. Lynxen kunnen 15/20 jaar oud worden en blijven in principe in hun territorium tenzij ze dood gaan of verdreven worden door een andere lynx.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2017, 09:46:56 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 27, 2017, 15:30:35 PM
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
Ik hoop dat ze hem snel vangen. Dan zijn zijn overlevingskansen het grootste. ......
Ben ik het mee eens, maar een kort leven in vrijheid is toch beter dan een lang leven in een grote kooi.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Als je dieren uitzet moet dat een bewuste actie zijn. De dieren moeten goed voorbereid zijn ..
het dier was totaal niet voorbereid, maar ik heb de indruk dat voorbereiding bij lynxen ook niet nodig is. Ze moeten eventueel voorbereid worden om zelfstandig voedsel te vinden. En gevonden voedsel te consumeren. Ik weet niet hoe het dier in het verleden voedsel gekregen heeft. Of het gewoon kattenbrokjes gekregen heeft of dat het levende konijnen gevoerd werd. Het zal er wel iets tussenin geweest zijn, maar ik lees dat voedsel niet het probleem is, want het jaaginstinct is sterk bij katten.  Onze huiskatten komen ook met muizen thuis, maar die eten ze niet op voor zover ik weet. Maar we zullen zien wat deze lynxkater ervan maakt. Verder is een voorbereiding mogelijk nodig om to zorgen dat het dier mensen uit de weg gaat en niet gaat bedelen. Dat zullen we ook zien. Tot nog toe is het niet gelukt om het dier te vangen omdat hij de mensen goed uit de weg gaat.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... en het uitzetgebied dient zorgvuldig gekozen te worden. Een lynx in een stedelijke omgeving ....
Een stedelijke omgeving is natuurlijk niet ideaal voor een lynx. Aan de andere kant weten sommige wilde dieren ook in een stedelijke omgeving hun kostje te verzamelen. We kennen eenden, ganzen, zwanen, duiven en reijgers maar ook muizen, ratten, konijnen, eekhoorntjes, vossen en exoten als wasbeer. Aanvullend natuurlijk ook huiskatten en kleine honden.
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Een lynx in een stedelijke omgeving heeft een vergroot risico verkeersslachtoffer te worden.
Op zichzelf rijdt het verkeer in een stedelijke omgeving natuurlijk langzamer dan buiten de stad omdat er rekening gehouden moet worden met plotseling overstekende oude dametjes en jonge kinderen.

Maar inderdaad het wordt spannend wat nu precies het einde van de vrijheid gaat bepalen. Ik vind het een geweldig experiment.
Hij is weer gevangen. Hij is gespot, ze hebben de politie gebeld, die is uitgerukt met een verdovingsgeweer, hij is geschoten, ingepakt en weer terug in z'n oude dierentuin. http://www.bild.de/regional/ruhrgebiet/luchs/findus-wieder-da-49998410.bild.html Toch nog sneller dan ik gedacht had. Jammer, einde experiment. Het lijkt erop dat hij totaal onschadelijk is geweest, dat is dan een voordeel. 5 dagen op de vlucht zegt natuurlijk erg weinig. Ik had graag willen weten of hij inderdaad makkelijk zijn eigen voedsel had kunnen verzamelen zoals gezegd.
En het vervolg, het dier gaat naar een andere dierentuin. http://www.waz.de/staedte/gelsenkirchen/ausbrecher-luchs-findus-verlaesst-gelsenkirchen-id209727383.html Bijzonder vind ik de volgende passage:  Im Gegenzug erhält der Zoom einen Luchskater aus dem Wildpark in der Nähe von Hamburg. Lenny, 2011 geboren, lebte bis jetzt allein. Er kommt zunächst einige Wochen in Quarantäne in Gelsenkirchen und wird dann mit Clara, der Luchskatze, zusammengewöhnt werden. Leider besteht für diesen Kater wie für Findus bis auf weiteres ein Zuchtverbot, da beide, so Haas, keine unterartenreinen europäischen Luchse seien. ,,Nachwuchs wird sich nicht einstellen."   Bijzonder want er staat: Leider besteht für diesen Kater wie für Findus bis auf weiteres ein Zuchtverbot, da beide, so Haas, keine unterartenreinen europäischen Luchse seien. ,,Nachwuchs wird sich nicht einstellen."  Kennelijk wordt er maar een beetje geknoeid in die dierenuinen met hun fokprogramma met als gevolg :  "keine unterartenreinen europäischen Luchse"  Het klinkt wel erg NAZI Duitsland met een fokprogramma, maar los daarvan is het jammer dat dit gebeurt. Als men nu wel de juiste lynxen fokt, dan kunnen die eventueel nog bijdragen aan de instandhouding van de bedreigde diersoort die de Lynx is. Een gemiste kans.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op februari 25, 2017, 12:03:49 PM
En het vervolg, het dier gaat naar een andere dierentuin. http://www.waz.de/staedte/gelsenkirchen/ausbrecher-luchs-findus-verlaesst-gelsenkirchen-id209727383.html Bijzonder vind ik de volgende passage:  Im Gegenzug erhält der Zoom einen Luchskater aus dem Wildpark in der Nähe von Hamburg. Lenny, 2011 geboren, lebte bis jetzt allein. Er kommt zunächst einige Wochen in Quarantäne in Gelsenkirchen und wird dann mit Clara, der Luchskatze, zusammengewöhnt werden. Leider besteht für diesen Kater wie für Findus bis auf weiteres ein Zuchtverbot, da beide, so Haas, keine unterartenreinen europäischen Luchse seien. ,,Nachwuchs wird sich nicht einstellen."   Bijzonder want er staat: Leider besteht für diesen Kater wie für Findus bis auf weiteres ein Zuchtverbot, da beide, so Haas, keine unterartenreinen europäischen Luchse seien. ,,Nachwuchs wird sich nicht einstellen."  Kennelijk wordt er maar een beetje geknoeid in die dierenuinen met hun fokprogramma met als gevolg :  "keine unterartenreinen europäischen Luchse"  Het klinkt wel erg NAZI Duitsland met een fokprogramma, maar los daarvan is het jammer dat dit gebeurt. Als men nu wel de juiste lynxen fokt, dan kunnen die eventueel nog bijdragen aan de instandhouding van de bedreigde diersoort die de Lynx is. Een gemiste kans.

Dat is een bekend probleem. Dierentuinen zijn niet opgericht om fokprogrammas uit te voeren, maar om dieren aan mensen te laten zien. Er is in de loop der tijden heel wat aangeknoeid met dieren in dierentuinen. Vaak zijn dergelijke dieren daarom ook niet bruikbaar in fokprogrammas. Daarom is het ook logisch dat men schrijft dat men die dieren niet gebruikt, omdat ze niet voldoen aan de specificaties voor Europese Lynx. Heeft niets met Nazis te maken.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op februari 25, 2017, 12:17:18 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 25, 2017, 12:03:49 PM
En het vervolg, het dier gaat naar een andere dierentuin. http://www.waz.de/staedte/gelsenkirchen/ausbrecher-luchs-findus-verlaesst-gelsenkirchen-id209727383.html Bijzonder vind ik de volgende passage:  Im Gegenzug erhält der Zoom einen Luchskater aus dem Wildpark in der Nähe von Hamburg. Lenny, 2011 geboren, lebte bis jetzt allein. Er kommt zunächst einige Wochen in Quarantäne in Gelsenkirchen und wird dann mit Clara, der Luchskatze, zusammengewöhnt werden. Leider besteht für diesen Kater wie für Findus bis auf weiteres ein Zuchtverbot, da beide, so Haas, keine unterartenreinen europäischen Luchse seien. ,,Nachwuchs wird sich nicht einstellen."   Bijzonder want er staat: Leider besteht für diesen Kater wie für Findus bis auf weiteres ein Zuchtverbot, da beide, so Haas, keine unterartenreinen europäischen Luchse seien. ,,Nachwuchs wird sich nicht einstellen."  Kennelijk wordt er maar een beetje geknoeid in die dierenuinen met hun fokprogramma met als gevolg :  "keine unterartenreinen europäischen Luchse"  Het klinkt wel erg NAZI Duitsland met een fokprogramma, maar los daarvan is het jammer dat dit gebeurt. Als men nu wel de juiste lynxen fokt, dan kunnen die eventueel nog bijdragen aan de instandhouding van de bedreigde diersoort die de Lynx is. Een gemiste kans.

Dat is een bekend probleem. Dierentuinen zijn niet opgericht om fokprogrammas uit te voeren, maar om dieren aan mensen te laten zien. Er is in de loop der tijden heel wat aangeknoeid met dieren in dierentuinen. Vaak zijn dergelijke dieren daarom ook niet bruikbaar in fokprogrammas. Daarom is het ook logisch dat men schrijft dat men die dieren niet gebruikt, omdat ze niet voldoen aan de specificaties voor Europese Lynx. Heeft niets met Nazis te maken.
Ik weet dat het niets met Nazis te maken heeft, maar dat kwam bij mij op bij het woord :  "unterartenreinen".
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op februari 17, 2017, 09:35:33 AM
De Lynx in Oostenrijk (Kalkalpen) blijft een moeilijk verhaal http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/Peilsender-sollen-Luchse-vor-Wilderern-schuetzen;art4,2487010 Maar de aanhouder wint wordt gezegd. We zullen zien. Wordt vervolgd.
Het idee in Oostenrijk is dat er nieuwe lynxen bijgehaald worden. Die zouden dan in Zwitserland gevangen moeten worden. In principe lijken de afspraken gemaakt alleen lijken er nu geen lynxen in de vallen te lopen en de tijd verstrijkt. Het paarseizoen is al bijna over. http://www.volksblatt.at/regionales/blutauffrischung_fuer_luchse_zeit_laeuft_davon_02032017/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 02, 2017, 15:29:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 17, 2017, 09:35:33 AM
De Lynx in Oostenrijk (Kalkalpen) blijft een moeilijk verhaal http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/Peilsender-sollen-Luchse-vor-Wilderern-schuetzen;art4,2487010 Maar de aanhouder wint wordt gezegd. We zullen zien. Wordt vervolgd.
Het idee in Oostenrijk is dat er nieuwe lynxen bijgehaald worden. Die zouden dan in Zwitserland gevangen moeten worden. In principe lijken de afspraken gemaakt alleen lijken er nu geen lynxen in de vallen te lopen en de tijd verstrijkt. Het paarseizoen is al bijna over. http://www.volksblatt.at/regionales/blutauffrischung_fuer_luchse_zeit_laeuft_davon_02032017/
Als dat zo doorgaat zijn de lynxen in Zwitserland dadelijk op, er wordt wel wat afgezeuld met die beesten zeg!! 

grunsven

Ja er wordt bizar veel op en neer gesleept terwijl het overduidelijk is dat die dieren prima zelf in staat zijn nieuwe gebieden te koloniseren. Verspilling van geld en verstoring van het natuurlijke rekolonisatieproces.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Cygnus

Citaat van: grunsven op maart 02, 2017, 17:14:50 PM
.... verstoring van het natuurlijke rekolonisatieproces.

Dat schijnt nagenoeg geen enkele natuurbeheerder/natuurontwikkelaar/natuurliefhebber iets uit te maken. Dieren zijn als het interieur van je huis, als het je niet aanstaat verander je het gewoon en wel direct. Wel de mond vol over natuurlijke processen en dergelijke maar voor de benodigde dieren in dat plaatje is dat blijkbaar niet van toepassing, die worden eenvoudigweg bijgeplaatst. Een land waar het uitzetten van dieren bizarre vormen heeft aangenomen is het Verenigd Koninkrijk. Als ze vinden dat een soort ergens hoort en deze er nog niet of niet meer voorkomt wordt hij gewoon toegevoegd, zelfs als de soort al bijna op de stoep staat (bijvoorbeeld bij de Kraanvogel). Door het uitzetten van dieren wordt inderdaad het natuurlijke rekolonisatieproces verstoord. Dat is jammer voor de dieren en de natuur zelf, maar ook voor de onderzoekers en geinteresseerden die graag zouden willen zien hoe een uitbreiding van een soort zou zijn verlopen onder natuurlijke omstandigheden. Uitzetten van dieren zou m.i. in principe verboden moeten zijn en alleen onder zeer uitzonderlijke omstandigheden plaats mogen vinden, bijvoorbeeld als een onmiddelijk uitsterven van een soort dreigt. In vrijwel geen enkel geval van de reintroducties van de afgelopen tientallen jaren in Europa is er m.i. sprake van een dringende noodzaak om dieren uit te zetten. Uitzetten heeft alles te maken met ongeduldigheid van bepaalde stakeholders. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

wimtegels

We zijn gewoon bang geworden voor natuurlijke processen. Niet de natuur bepaalt wat er gebeurt, maar de beheerders. Om kinderen gevoel voor de natuur bij te brengen gaan we met de ene groep bomen planten en met anderen de boomopslag in de heide verwijderen. Die stomme natuur weet niet eens waar bomen moeten groeien. Denk je dan dat de natuur wel weet waar lynxen moeten zitten? Zo slim is de natuur niet.........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Het begint een beetje off-topic te worden, maar wel interessant. Ik heb ook wel een nagedacht wat ik zou doen als in natuurbeheerder zou zijn. Ik lees dat er op het ogenblik veel beheerders zijn die bomen planten of heidevelden ontbomen, dieren afschieten, sloten dempen, etc. Erg veel doen dus, ingrijpen in de natuur. Tuinieren zal ik maar zeggen. Ik denk laat de natuur z'n gang gaan en de mens ook maar geef de natuur een kans door grond op te kopen en beschikbaar te stellen voor natuurlijke projecten. Dat gebeurt ook wel, maar na de grondaankoop wordt er dan meteen een aannemer bijgehaald die met grote machines zand gaat verschuiven etc. en allemaal kosten gaat maken. Beetje overdreven vind ik dat. Ik ben er nog wel voor om van aangekochte grond alle menselijke rotzooi op te ruimen, zoals prikkeldraad, hekwerk en al het plastic, asbest etc, maar hout en beton en stenen en dijken en sloten en greppels etc. mogen wat mij betreft al blijven liggen. Laat dat natuur maar z'n best doen, dan komen de bevers die de sloten afdammen en dan komt het vanzelf goed. De mens mag dan ook nog paddestoelen plukken, hutten bouwen, wandelen, fotograferen, hardlopen, paard rijden, tentje opzetten en vuurtje stoken, maar al niet meer jagen. Eventuele behheerders mogen dan alleen nog de prullenbakken legen en het zwerfvuil opruimen. Terug naar de oernatuur.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Dat afgraven van die grond is vaak nodig omdat het enorm overbemest is. De ergste menselijke rotzooi die in dat soort gebieden aanwezig is zijn niet de hekjes maar de fosfaat en stikstof.
Veel beheer zou niet nodig moeten zijn maar is nu noodzakelijk om andere antropogene effecten te compenseren. Vergeet niet dat er een enorme stikstofdepositie in Nederland is in die context is niet beheren het verlies van bepaalde ecosystemen en dus soorten. Dat zou tijdelijk moeten zijn terwijl je de oorzaak aanpakt. Als je onder de huidige omstandigheden zou stoppen met dat beheer verlies je heel erg veel natuurwaarden en met oernatuur heeft wat je dan krijgt niks te maken want de randvoorwaarden zijn volledig anders.
Het idee dat als je niks doet alles vanzelf goed komt hadden we dacht ik al decennia geleden achter ons gelaten maar het blijft als romantische idealisatie van "de natuur" maar de kop op steken.
Het uitzetten van dieren gaat echter verder. Je bepaalt dan niet alleen de randvoorwaarden maar kiest ook de spelers.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

#462
Citaat van: Freek Verkerk op januari 15, 2017, 11:15:47 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 12, 2017, 11:15:02 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 11, 2017, 11:21:29 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 06, 2017, 11:36:19 AM
Er wordt gezegd dat lynxen erg schuwe dieren zijn. Hier een voorbeeld van het tegendeel: https://www.otv.de/tirschenreuth-maennlicher-luchs-eingefangen-259736/.

Uit het artikel kan ik niet de locatie niet halen, maar ik denk zuidelijk Fichtelgebirge / Tirschenreuth . Dat is 270 km van de Harz. daarom denk ik dat het dier uit beierese populatie komt. https://www.google.nl/maps/dir/Tirschenreuth,+Duitsland/Harz/@50.8103817,2.5158641,5z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a05ce141b1ef9d:0x545a50d80110eb32!2m2!1d12.3303441!2d49.8817161!1m5!1m1!1s0x47a5104d7a4f43c9:0xfbbccf0e8d7ff95c!2m2!1d10.633333!2d51.75!3e2?hl=nl Men heeft het over een scandinavisch kleurtekening. Ik denk / hoop dat dit  variant is van de natuurlijke kleuren. Een alternatief zou kunnen zijn dat het dier ontsnapt is / uitgezet uit een (privé) dierentuin. Er wordt onderzoek gedaan en dat is goed want dan kan er duidelijkheid komen over de herkomst van het dier. Mogelijk is het ook al eerder door een camera gelopen zodat het herkent wordt.

Ik denk ook niet dat het klopt dat lynxen schuw zijn. Ik zie ze als grote huiskatten met hetzelfde gedrag. En als er een kat naar mij toekomt om geaaid te worden word ik ook niet bang. Het is de vraag wat ze nu aanmoeten met deze kat. Wat mij betreft had het dier helemaal niet gevangen moeten worden. Het niet schuwe gedrag richting mensen zal het wel afleren op het moment dat het honden tegen komt, of auto's. Anders is dit een goede gelegenheid om het in te zetten in een herintroductieproject. Misschien dat een andere omgeving het dier wat schuwer maakt.

Andere meningen?
Nog een artikel over hetzelfde onderwerp: http://www.mittelbayerische.de/bayern/oberpfalz-nachrichten/luchs-lag-auf-dem-dach-des-schafstalls-21684-art1472555.html Ik heb wel vaker gehoord dat lynxen bij hun buit blijven en die bewaken. Lijkt me ook logisch. In dit geval was de buit een schaap, dat kan want schapen worden ook door lynxen buit gemaakt en dat het dier dan bij het schaap blijft en dus in de menselijke omgeving blijft is in principe niet vreemd. Wat wel vreemd is, is de locatie, namelijk in een gebied Fichtelgebirge, zonder veel lynxen. Ook is het kleurpatroon van de huid van het dier vreemd. Men heeft het over scandinavisch. Alles bij elkaar (gebrek aan schuwheid, scandinavische huid en locatie Fichtergebirge) zorgt ervoor dat ik denk dat het gaat om een dier dat uit een privé dierentuin komt. En dat is wel weer vreemd, want hoeveel scandinavische lynxen worden er eigenlijk in dierentuinen gehouden in Duitsland / europa? Zonder dat er één officieel vermist wordt?  Wat dan weer niet vreemd is, is dat een ontsnapte lynx nog wel in staat is om ondanks geschiedenis van gevangenschap, zichzelf in leven te houden.
En nog een artikel over hetzelfde onderwerp : http://www.frankenpost.de/region/fichtelgebirge/wunsiedel/Der-Pfeil-trifft-aus-sechs-Metern-Entfernung;art2460,5311763 Ook hier wordt gezegd dat het dier waarschijnlijk ergens ontsnapt is. De Lynx is een in Duitsland beschermd dier. Ik vind het vreemd dat kennelijk particulieren dit soort dieren kunnen houden. Wat dat betreft zou de europese regelgeving wel iets aangescherpt mogen worden.
Kennelijk is het ook in Duitsland en mogelijk ook Tsjechië (en Nederland) mogelijk om als privé personen Lynxen te houden. Ik denk de de gevangen lynx uit privé bezit kwam. http://www.focus.de/immobilien/videos/sechs-jahre-in-moskauer-apartment-russische-familie-lebt-mit-ungewoehnlichem-haustier-zusammen_id_6494907.html
Men heeft het DNA geanalyseerd en men denkt nu dat het dier uit een privé dierentuin komt, alhoewel hij nergens als vermist is opgegeven. Men zoekt nu een dierentuin. Gratis af te halen denk ik. http://www.br.de/nachrichten/oberpfalz/inhalt/luchs-schafstall-tirschenreuth-100.html Uit het verhaal begrijp ik ook dat die dierentuin-lynxen gewoon gefokt worden waarbij geen rekening gehouden wordt met welke ondersoort het nu precies is. Kortom, ze zijn niet meer geschikt om uit te zetten in de natuur en het is ook geen reserve meer voor de lynx als bedreigde diersoort. Een beetje zonde eigenlijk. En als ze ontsnappen, wat nogal eens gebeurd, dreigt er een hybridisering van de wilde lynxen. Misschien zijn ze alleen nog geschikt voor een herintroductieproject in de UK.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

En er is weer een lynx ontsnapt:  https://www.soester-anzeiger.de/lokales/warstein/wildpark-vermisst-einen-seiner-fuenf-luchse-7451696.html Kijken hoe lang deze het uithoudt in de buitenwereld. De vorige was in 5 dagen weer gevangen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op maart 03, 2017, 11:20:38 AM
En als ze ontsnappen, wat nogal eens gebeurd, dreigt er een hybridisering van de wilde lynxen. Misschien zijn ze alleen nog geschikt voor een herintroductieproject in de UK.

Nee, dan zijn ze ook niet geschikt voor uitzetten in de UK. Als ze daar een project gaan beginnen willen ze uiteraard geen onduidelijke dieren gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

grunsven

Nogmaals, de lynx is geen bedreigde diersoort. Er is geen reserve nodig. Daarnaast heeft het houden in gevangenschap al binnen enkele generaties allerlei effecten die je niet wilt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Citaat van: grunsven op maart 03, 2017, 12:27:22 PM
Nogmaals, de lynx is geen bedreigde diersoort. Er is geen reserve nodig. Daarnaast heeft het houden in gevangenschap al binnen enkele generaties allerlei effecten die je niet wilt.
Het is wel een beschermde diersoort. Waarom zou men een soort willen beschermen die niet bedreigd is? Ik kan me indenken dat niet iedereen onbedreigde soorten kan doden die voorkomen. Soorten als eenden, zwanen, eekhoorns, muizen, ratten. Of misschien zijn er verschillende niveaus van bescherming. Dat gewone burgers helemaal geen soorten mogen doden, dat jagers wel iets mogen doden, maar misschen per soort nog afhankelijk van het seizoen etc.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Beschermd is een wettelijke status die in praktijk weinig te maken heeft met of een soort bedreigd is.
Alle inheemse vogels zijn in NL in principe beschermd, maar zijn zeker niet allemaal bedreigd. Er zijn sterk bedreigde insecten en planten die niet beschermd zijn.

Als je wil weten of een soort (internationaal) bedreigd is kun je het beste op de IUCN lijst kijken.
http://www.iucnredlist.org/details/12519/0
Hier heeft de lynx de laagste categorie, Least concern.
Het areaal is groot en er zijn er vrij veel, bovendien nemen ze niet in aantal af. Dus geen reden om je zorgen te maken.

Iberische lynx is een ander verhaal: http://www.iucnredlist.org/details/12520/0
Klein areaal, weinig individuen maar neemt wel weer in aantal toe. Daarom is deze sinds kort weer bedreigd en niet ernstig bedreigd. Maar dat is een andere soort dan de gewone lynx.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op maart 03, 2017, 11:31:22 AM
En er is weer een lynx ontsnapt:  https://www.soester-anzeiger.de/lokales/warstein/wildpark-vermisst-einen-seiner-fuenf-luchse-7451696.html Kijken hoe lang deze het uithoudt in de buitenwereld. De vorige was in 5 dagen weer gevangen.
En deze Lynx is ook al weer gevangen. Opvallend is dat het dierentuin dier wel in staat was om een ree te vangen :) Dat jachtinstinct zit diep. https://www.soester-anzeiger.de/lokales/warstein/luchs-wieder-seinem-gehege-7484840.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op februari 22, 2017, 11:13:05 AM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 10, 2017, 22:58:53 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 18, 2017, 11:49:11 AM
De lynxen in het Pfalzerwald leven nog steeds: http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/jugend-schreibt/luchse-wirbel-um-kuder-lucky-14660384.html  en nog een kaart met waar ze tegenwoordig rondlopen: http://luchs-rlp.de/index.php?id=519
En nu is er eentje verdwenen: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/pfaelzerwald-keine-signale-von-luchs-luna/
Nog steeds verdwenen maar het project gaat verder. http://www.swr.de/swraktuell/rp/kaiserslautern/positive-bilanz-luchsprojekt-pfaelzerwald/-/id=1632/did=19054458/nid=1632/2ic31h/ Ik bereken steeds hoe snel die dieren zich verspreiden. Daarvoor heb ik een startpunt nodig. Voor de lynxen uit de Harz was dat het nationaal park. Voor deze lynxen neem ik als startpunt Trippstadt. Dat is gebaseerd op een zin in het artikel namelijk: "Die Luchse wurden im Sommer in Trippstadt freigelassen." Startpunt voor de Lynxen Pfalz analyse is dus; 2017,Trippstadt, 3 dieren.
En er is of wordt er weer een vrijgelaten, een mannetje gevangen in zwitserland : http://www.kora.ch/index.php?id=214&L=0&tx_ttnews%5Btt_news%5D=655&cHash=c6569fd4b1173944742e4ac3d158340c
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Beetje late DNA resultaten van een vonds uit maart 2015. http://www.insuedthueringen.de/region/sonneberg_neuhaus/neuhaus/Graefenthaler-Luchs-stammt-aus-dem-Harz;art83454,5410712 Ik begrijp ook niet waarom het zo lang heeft moeten duren. Mogelijk werkt het DNA instituut alleen maar daaraan als ze tijd over hebben of zo. Ook is het vreemd dat men niet precieser kan zeggen waarom het dier uit de Harz komt. Is het daar al eens waargenomen en waar dan of kent men zijn / haar ouders? Het is interessant om te weten dat het dier uit de Harz komt, omdat het ook mogelijk was dat het uit Beieren komt, of uit een privéverzameling. De afstand vanuit de Harz is 180 km. https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/Gr%C3%A4fenthal,+Duitsland/@51.1905314,6.4329016,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47a3e1b3c4c77519:0x4208ec174357dc0!2m2!1d11.3084565!2d50.5255524!3e2?hl=nl  Dat betekend dat de soort Lynx zich vanaf het jaar 2000 met meer dan 10 km per jaar naar het zuiden heeft verspreid (enkele zwervers weliswaar), maar toch.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Lynxen doden incidentieel ook schapen. http://www.basellandschaftlichezeitung.ch/basel/baselbiet/dieser-luchs-ist-scharf-auf-schafe-131099475 In Zwitserland hebben ze zelfs bedacht dat als er binnen een jaar in een bapaald gebied meer dan 15 schapen gedood zijn door een lynx, dat het dier dan afgeschoten mag worden. Dat is nog niet eenvoudig omdat de terotria van mannetjes en vrouwtjes elkaar overlappen en het vaak net duidelijk is wel dier precies de schapen gedood heeft. Maar het is een theoretisch verhaal want zoveel schapen worden er niet door lynxen gedood.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op maart 07, 2017, 16:38:31 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 22, 2017, 11:13:05 AM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 10, 2017, 22:58:53 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 18, 2017, 11:49:11 AM
De lynxen in het Pfalzerwald leven nog steeds: http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/jugend-schreibt/luchse-wirbel-um-kuder-lucky-14660384.html  en nog een kaart met waar ze tegenwoordig rondlopen: http://luchs-rlp.de/index.php?id=519
En nu is er eentje verdwenen: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/pfaelzerwald-keine-signale-von-luchs-luna/
Nog steeds verdwenen maar het project gaat verder. http://www.swr.de/swraktuell/rp/kaiserslautern/positive-bilanz-luchsprojekt-pfaelzerwald/-/id=1632/did=19054458/nid=1632/2ic31h/ Ik bereken steeds hoe snel die dieren zich verspreiden. Daarvoor heb ik een startpunt nodig. Voor de lynxen uit de Harz was dat het nationaal park. Voor deze lynxen neem ik als startpunt Trippstadt. Dat is gebaseerd op een zin in het artikel namelijk: "Die Luchse wurden im Sommer in Trippstadt freigelassen." Startpunt voor de Lynxen Pfalz analyse is dus; 2017,Trippstadt, 3 dieren.
En er is of wordt er weer een vrijgelaten, een mannetje gevangen in zwitserland : http://www.kora.ch/index.php?id=214&L=0&tx_ttnews%5Btt_news%5D=655&cHash=c6569fd4b1173944742e4ac3d158340c
En ze hebben weer 2 lynxen gevangen, die nu in Quarantaine zijn om straks ook vrijgelaten te worden: http://www.blick.ch/news/schweiz/luchs-luchs-aus-der-waadt-in-deutschland-freigelassen-id6373850.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 16, 2017, 11:40:22 AM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 07, 2017, 16:38:31 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 22, 2017, 11:13:05 AM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 10, 2017, 22:58:53 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 18, 2017, 11:49:11 AM
De lynxen in het Pfalzerwald leven nog steeds: http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/jugend-schreibt/luchse-wirbel-um-kuder-lucky-14660384.html  en nog een kaart met waar ze tegenwoordig rondlopen: http://luchs-rlp.de/index.php?id=519
En nu is er eentje verdwenen: http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/titelseite/artikel/pfaelzerwald-keine-signale-von-luchs-luna/
Nog steeds verdwenen maar het project gaat verder. http://www.swr.de/swraktuell/rp/kaiserslautern/positive-bilanz-luchsprojekt-pfaelzerwald/-/id=1632/did=19054458/nid=1632/2ic31h/ Ik bereken steeds hoe snel die dieren zich verspreiden. Daarvoor heb ik een startpunt nodig. Voor de lynxen uit de Harz was dat het nationaal park. Voor deze lynxen neem ik als startpunt Trippstadt. Dat is gebaseerd op een zin in het artikel namelijk: "Die Luchse wurden im Sommer in Trippstadt freigelassen." Startpunt voor de Lynxen Pfalz analyse is dus; 2017,Trippstadt, 3 dieren.
En er is of wordt er weer een vrijgelaten, een mannetje gevangen in zwitserland : http://www.kora.ch/index.php?id=214&L=0&tx_ttnews%5Btt_news%5D=655&cHash=c6569fd4b1173944742e4ac3d158340c
En ze hebben weer 2 lynxen gevangen, die nu in Quarantaine zijn om straks ook vrijgelaten te worden: http://www.blick.ch/news/schweiz/luchs-luchs-aus-der-waadt-in-deutschland-freigelassen-id6373850.html
Die Zwitsers zijn zo gek nog niet. Op deze manier hou je de lynxpopulatie in Zwitserland aardig binnen de perken. Dieren uit het bestand verwijderen zonder de publieke opinie tegen je te krijgen daar je geen afschot hoeft te plegen en ook de jachtwereld en agrarische sector zal hier niets tegen hebben.

Freek Verkerk

Geinig de 2 gevangen lynxen die al in Quarantaine waren zijn niet nar Ditsland gegaan, maar naar Oostenrijk, omdat de duitsers de administarie zo snel niet rond kregen. :) Stelletje burocraten die duitsers. Een vooroordeel dat bevestid wordt. Eige schuld dikke bult. Later hoop ik nog meer te horen waarom precies de burocratie zo traag was. Dat vind ik namelijk als organsatie deskundige ook erg interessant. http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/Juri-und-Aida-sollen-das-Luchs-Projekt-in-den-Kalkalpen-retten;art4,2514444 Elk nadeel heb z'n eigen voordeel. In de oostenrijkse Kalkalpen wordt de kleine populatie versterkt nadat stropers er flink ingehakt hadden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Flummie is ontsnapt. In Januari 2017 is er een lynx ontsnapt en de lynx dame is nog steeds niet terug. https://www.op-online.de/region/hanau/wildpark-hanau-keine-spur-luchsin-flummi-7823620.html Tot voor kort hadden ze de ontsnapping geheim gehouden. Het dier is ontsnapt in Klein-Auheim. Dat is vlak bij Frankfurt. Klik o de volgende link als je wilt zien waar dat is: https://www.google.nl/maps/place/Klein-Auheim,+63456+Hanau,+Duitsland/@50.0984549,7.8052465,8z/data=!4m5!3m4!1s0x47bd16886eff405b:0xa224352aa8eaff0!8m2!3d50.1005333!4d8.9265675?hl=nl  In die omgevingen lopen (nog) geen andere lynxen rond. Ik hou niet van dit soort ontsnappingen sinds ik weet dat die dierentuuin dieren niet raszuiver zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De zwitsers zijn van plan om de komende winter 12 Lynxen te vangen om daarvan 10 weer in west-Duitsland lost te laten en 2 in Oostenrijk. Verder is er een Katten virus gevonden. http://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=660&cHash=b06c83b3da995beced1960dc41d6aefa
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Twee voor uitzetting gevangen lynxen in Zwitserland worden afgemaakt in verband met een geconstateerd virus.
Bron: Kora-News

citaat:
Bei den zwei Luchsen aus dem Kompartiment Jura Nord wurde allerdings bei der gesundheitlichen Untersuchung Abwehrstoffe gegen ein Virus, genauer gegen das Feline Immunschwächevirus (FIV), nachgewiesen. Bis auf einen männlichen Luchs, der vergangenes Jahr im gleichen Gebiet eingefangen wurde, handelt es sich bei diesen zwei Luchsen nach allen verfügbaren Informationen um die ersten Wildfeliden in Europa, die Abwehrstoffe gegen dieses Virus aufweisen. Die zur Verfügung stehenden Daten weisen auf eine kürzlich erfolgte Einführung des Virus in die Luchspopulation hin. Um zu verhindern, dass die zwei Luchse in freier Wildbahn weitere Luchse anstecken, können diese Tiere nicht umgesiedelt und auch nicht in ihr ehemaliges Streifgebiet zurückgeführt werden und werden euthanasiert. Weitere Abklärungen zum Ursprung und zu den Auswirkungen der FIV-Infektion werden in den kommenden Wochen und Monaten unternommen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ronris

Citaat van: wimtegels op maart 20, 2017, 19:26:44 PM
Twee voor uitzetting gevangen lynxen in Zwitserland worden afgemaakt in verband met een geconstateerd virus.
Bron: Kora-News

citaat:
Bei den zwei Luchsen aus dem Kompartiment Jura Nord wurde allerdings bei der gesundheitlichen Untersuchung Abwehrstoffe gegen ein Virus, genauer gegen das Feline Immunschwächevirus (FIV), nachgewiesen. Bis auf einen männlichen Luchs, der vergangenes Jahr im gleichen Gebiet eingefangen wurde, handelt es sich bei diesen zwei Luchsen nach allen verfügbaren Informationen um die ersten Wildfeliden in Europa, die Abwehrstoffe gegen dieses Virus aufweisen. Die zur Verfügung stehenden Daten weisen auf eine kürzlich erfolgte Einführung des Virus in die Luchspopulation hin. Um zu verhindern, dass die zwei Luchse in freier Wildbahn weitere Luchse anstecken, können diese Tiere nicht umgesiedelt und auch nicht in ihr ehemaliges Streifgebiet zurückgeführt werden und werden euthanasiert. Weitere Abklärungen zum Ursprung und zu den Auswirkungen der FIV-Infektion werden in den kommenden Wochen und Monaten unternommen.
Gelukkig is hier zeer zorgvuldig gehandeld en zijn er voldoende testen uitgevoerd. Eens te meer een teken dat men zeer zorgvuldig en met terughoudendheid om dient te gaan met deze van "hot naar her" projecten.   

grunsven

Ziektes zijn geen onderdeel van de natuur?
Wat zijn dit voor dierentuinen?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)