Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op januari 21, 2017, 11:00:53 AM
Ze kunnen beter zeldzaam blijven. Zeldzame dieren willen we. Daar is draagvlak voor. We hebben al terrorbevers en probleemwolven. Laat de otters en lynxen maar zeldzaam blijven
Zodra ze niet meer zeldzaam zijn en van de rode lijst af zijn kunnen ze ook ingeschaald worden als problematisch en afgemaakt worden. Zoals ratten en muskusratten. En sommige vogelsoorten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Lynxen zijn helemaal niet zeldzaam en niet bedreigd. (Zie IUCN).
Ze doen het prima en nemen ook in Europa toe.
Er zijn veel nuttiger dingen die met dat geld gedaan kunnen worden dan deze lokale hobbyprojectjes.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OJGoreng

Citaat van: Freek Verkerk op januari 21, 2017, 09:03:37 AM
Als ik dit nederlandstalige artikel   lees dan lijkt het erop dat er in Spanje een groot fokprogramma is voor lynxen, die dan vervolgens in de natuur worden vrijgelaten. Goed om te weten dat dit kan, dat kan dan eventueel ook in Noord west europa (Nederland) gedaan worden.

Wat er niet in dat artikel staat (maar wel op de site waar in dat artikel naar verwezen wordt) is dat programma niet voor de "gewone" lynx, maar voor de met onmiddelijke uitsterving bedreigde pardellynx (Iberische lynx) is. Dan wordt een fokprogramma net wat logischer, al kun je je afvragen of het niet al te laat is.
Met vriendelijke groet, Zainal

grunsven

Iberische lynx is natuurlijk een ander verhaal.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Er is een Gelsenkirchen (Duitsland) een Lynx ontsnapt uit de dierentuin doordat een gracht was bevroren. http://www.focus.de/panorama/welt/wildkatze-ausgebrochen-luchs-aus-gelsenkirchener-zoo-entkommen_id_6531722.html Meestal komen die dieren vanzelf weer terug. Ik hou u op de hoogte. In het artikel staat niet om wat voor Lynx het gaat, maar waarschijnlijk de gewone midden europese Lynx en niet de spaanse, scandinavische of amerikaanse lynx. Met dieren in dierentuinen en mogelijke ontsnappingen loopt men altijd het gevaar dat die de locale dierenwereld bedreigen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

De lokale dierenwereld in Gelsenkirchen, haha. Daar zit je midden in het Ruhrgebied.
Als het beest niet doodgereden wordt kan hij ten noordoosten van de dierentuin vast een paar Reeën of Konijnen vinden.

JanHein

Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op januari 23, 2017, 15:50:57 PM
De lokale dierenwereld in Gelsenkirchen, haha. Daar zit je midden in het Ruhrgebied.
Als het beest niet doodgereden wordt kan hij ten noordoosten van de dierentuin vast een paar Reeën of Konijnen vinden.

JanHein

Bedreigen in de zin van dat er hybriden komen als het geen "normale" (midden) europese lynx is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2017, 05:56:32 AM
.... In het artikel staat niet om wat voor Lynx het gaat, maar waarschijnlijk de gewone midden europese Lynx en niet de spaanse, scandinavische of amerikaanse lynx. ...

Wat jij de Scandinavische Lynx noemt zou dezelfde ondersoort moeten zijn als de soort die voorkomt in midden Duitsland. Dit is de gewone Lynx of nominaatvorm (Lynx lynx lynx).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op januari 23, 2017, 20:47:37 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2017, 05:56:32 AM
.... In het artikel staat niet om wat voor Lynx het gaat, maar waarschijnlijk de gewone midden europese Lynx en niet de spaanse, scandinavische of amerikaanse lynx. ...

Wat jij de Scandinavische Lynx noemt zou dezelfde ondersoort moeten zijn als de soort die voorkomt in midden Duitsland. Dit is de gewone Lynx of nominaatvorm (Lynx lynx lynx).
het is een beetje een theoretische discussie want meestal komen de lynxen gewoon weer terug in de dierentuin, of worden ergens gevangen met vallen. Gelsenkirchen ligt inderdaad midden in het Roergebied, dus ook auto's zijn een bedreiging, daarnaast is de eerste volgende wilde vrije lynx ook nog een stukje weg. De Harz is 275 km verderop, maar inmiddels is de helft van de afstand al overbrugd door wilde lynxen. Dus 130 km te overbruggen naar de eerstvolgende soortgenoot. Maar ook alleen als het dier in de juiste richting loopt. 

Over de scandinavisch lynx: Elders, in noord Beieren was een lynx gevangen die een zogenaamde scandinavische vacht had. Een vlekkenpatroon van de vacht dat men kent uit scandinavië. En niet uit Beieren. Daarom denkt men dat het dier mogelijk ontsnapt is uit een privé (illegale) dierentuin. Het ontsnappen / loslaten, uitzetten van lynxen is niet altijd verkeerd maar voegt wel nieuw DNA toe aan de al bestaande populatie. Het is een beetje wat men wil. Het ideaal is dat de natuur het zelf regelt natuurlijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#429
Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2017, 05:56:32 AM
Er is een Gelsenkirchen (Duitsland) een Lynx ontsnapt uit de dierentuin doordat een gracht was bevroren. http://www.focus.de/panorama/welt/wildkatze-ausgebrochen-luchs-aus-gelsenkirchener-zoo-entkommen_id_6531722.html Meestal komen die dieren vanzelf weer terug. Ik hou u op de hoogte. In het artikel staat niet om wat voor Lynx het gaat, maar waarschijnlijk de gewone midden europese Lynx en niet de spaanse, scandinavische of amerikaanse lynx. Met dieren in dierentuinen en mogelijke ontsnappingen loopt men altijd het gevaar dat die de locale dierenwereld bedreigen.
Het dier is nog steeds weg. Omdat men alleen maar heeft kunnen constateren dat hij weg is weet men ook niet hoe hij heeft kunnen ontsnappen. Er staan ook kennelijk geen camera's op de lynx. Misschien wel het mooiste van de lynx is de interactie met de mens, of hoe de mens op de lynx reageert. De Moderne mens. En wat dat betreft is Gelsenkirchen (roergebied) heel erg vergelijkbaar met Nederland. http://www.rp-online.de/nrw/panorama/luchs-entkommt-aus-zoo-ganz-gelsenkirchen-sucht-findus-aid-1.6553483 De aanpak is nu dat er een man met een narcosegeweer klaar staat en dat die uitrukt zodra de lynx gezien wordt. Gelsenkirchen is dicht bevolkt en het is de vraag hoe lang de lynx zich daar schuil kan houden. Op het ogenblik is het een kat en muisspelletje, met de (Lynx) Kat in de rol van de muis :) . Het is ook een uitstekende test om te zien of de lynx in deze met Nederland vergelijkbare omgeving kan overleven. De lynx heeft een aangeboren jachtinstinct en zou in staat moeten zijn om konijnen en vossen te vangen. Gevaren nu zijn de op hem jagende mens en de autos. We zullen zien. Meestal worden ze teruggevonden, vaak al binnen enkele dagen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Bielefeld is een dode ree gevonden die zodanig is aangevreten, dat men denkt dat het een lynx was, alhoewel er ook gesproken wordt over een mogelijke wolf, of een groep uitgehongerde honden, of een ree die een natuurlijke dood gestorven is en aangevreten door een vos. Er is een camera "op" gezet en er moet even gewacht worden of dat nog wat duidelijkheid brengt. http://www.nw.de/lokal/bielefeld/mitte/mitte/21553570_Reh-gerissen-und-gefressen-Wolf-Luchs-oder-Hundemeute-als-Taeter.html Zowel een wolf als ook een Lynx zouden natuurlijk bijzonder zijn, alhoewel de lynx eigenlijk wel in dit gebied al wel zou kunnen voorkomen. Ze zijn in de Harz uitgezet in 2000 en komen per jaar een 10 km naar het westen, dus Bielefeld zou ongeveer hun grens moeten zijn nu. https://www.google.nl/maps/dir/Harz/Bielefeld,+Duitsland/@51.897822,5.0987503,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5104d7a4f43c9:0xfbbccf0e8d7ff95c!2m2!1d10.633333!2d51.75!1m5!1m1!1s0x47ba3d11e19b19f3:0x4c3fb5726cc7c7ce!2m2!1d8.5324708!2d52.0302285!3e2?hl=nl Dat is namelijk 170 km ten westen van de Harz, en 125 km ten oosten van Enschede.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2017, 09:03:13 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2017, 05:56:32 AM
Er is een Gelsenkirchen (Duitsland) een Lynx ontsnapt uit de dierentuin doordat een gracht was bevroren. http://www.focus.de/panorama/welt/wildkatze-ausgebrochen-luchs-aus-gelsenkirchener-zoo-entkommen_id_6531722.html Meestal komen die dieren vanzelf weer terug. Ik hou u op de hoogte. In het artikel staat niet om wat voor Lynx het gaat, maar waarschijnlijk de gewone midden europese Lynx en niet de spaanse, scandinavische of amerikaanse lynx. Met dieren in dierentuinen en mogelijke ontsnappingen loopt men altijd het gevaar dat die de locale dierenwereld bedreigen.
Het dier is nog steeds weg. Omdat men alleen maar heeft kunnen constateren dat hij weg is weet men ook niet hoe hij heeft kunnen ontsnappen. Er staan ook kennelijk geen camera's op de lynx. Misschien wel het mooiste van de lynx is de interactie met de mens, of hoe de mens op de lynx reageert. De Moderne mens. En wat dat betreft is Gelsenkirchen (roergebied) heel erg vergelijkbaar met Nederland. http://www.rp-online.de/nrw/panorama/luchs-entkommt-aus-zoo-ganz-gelsenkirchen-sucht-findus-aid-1.6553483 De aanpak is nu dat er een man met een narcosegeweer klaar staat en dat die uitrukt zodra de lynx gezien wordt. Gelsenkirchen is dicht bevolkt en het is de vraag hoe lang de lynx zich daar schuil kan houden. Op het ogenblik is het een kat en muisspelletje, met de (Lynx) Kat in de rol van de muis :) . Het is ook een uitstekende test om te zien of de lynx in deze met Nederland vergelijkbare omgeving kan overleven. De lynx heeft een aangeboren jachtinstinct en zou in staat moeten zijn om konijnen en vossen te vangen. Gevaren nu zijn de op hem jagende mens en de autos. We zullen zien. Meestal worden ze teruggevonden, vaak al binnen enkele dagen.
De lynx is kennelijk in de directe omgeving gezien. Er worden nu vallen opgesteld. http://www.suedkurier.de/nachrichten/panorama/Luchs-buext-aus-Gehege-aus-Wo-ist-Findus;art409965,9099846
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Kennelijk is het moeilijk voor een uit een dierentuin ontsnapte lynx om ongezien door het roergebied te lopen. Hij wordt overal gezien en overal belt men de politie: Maar tot nog toe is hij niet gevangen. https://www.ikz-online.de/staedte/bochum/aus-zoo-entlaufener-luchs-jetzt-auch-in-bochum-gesichtet-id209392207.html  Ik vind het prachtig. Het is een mooie test om te zien hoe lynxen zich redden in onze stedelijke samenleving. Hij is ongevaarlijk wordt gezegd, ongevaarlijk voor mensen in ieder geval, maar hij wordt wel in staat geacht om zelfstandig eten te vinden. Ongevaarlijk voor mensen geloof ik wel, maar zijn eigen kostje verzamelen weet ik nog niet zo zeker. Er wordt ook gezegd dat deze dieren rustig een week zonder voedsel kunnen. Voordat het dier echt aan voedselgebrek overlijdt duurt het wel een maand denk ik. Maar ik moet nog zien dat het loslopende huiskatten, konijntjes, vossen, eenden, ganzen en honden gaat vangen. We zullen het zien.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het dier wordt overal gezien, maar is nog steeds niet gevangen. Ik blijf hopen dat het levend en op vrije voeten blijft omdat het dan aantoont dat een Lynx hier kan, in deze stedelijke omgeving kan overleven. Desondanks denk ik dat het toch binnen een maand gevangen wordt. Maart haalt het niet als vrije lynx. http://www.wr.de/staedte/gelsenkirchen/darum-ist-es-so-schwer-den-ausgebuexten-luchs-zu-fangen-id209403613.html.  Ik hoor graag andere schattingen???? :) Wat zeggen jullie, de lezers / de experts?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Ik hoop dat ze hem snel vangen. Dan zijn zijn overlevingskansen het grootste. Als je dieren uitzet moet dat een bewuste actie zijn. De dieren moeten goed voorbereid zijn en het uitzetgebied dient zorgvuldig gekozen te worden.
Een lynx in een stedelijke omgeving heeft een vergroot risico verkeersslachtoffer te worden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
Ik hoop dat ze hem snel vangen. Dan zijn zijn overlevingskansen het grootste. ......
Ben ik het mee eens, maar een kort leven in vrijheid is toch beter dan een lang leven in een grote kooi.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Als je dieren uitzet moet dat een bewuste actie zijn. De dieren moeten goed voorbereid zijn ..
het dier was totaal niet voorbereid, maar ik heb de indruk dat voorbereiding bij lynxen ook niet nodig is. Ze moeten eventueel voorbereid worden om zelfstandig voedsel te vinden. En gevonden voedsel te consumeren. Ik weet niet hoe het dier in het verleden voedsel gekregen heeft. Of het gewoon kattenbrokjes gekregen heeft of dat het levende konijnen gevoerd werd. Het zal er wel iets tussenin geweest zijn, maar ik lees dat voedsel niet het probleem is, want het jaaginstinct is sterk bij katten.  Onze huiskatten komen ook met muizen thuis, maar die eten ze niet op voor zover ik weet. Maar we zullen zien wat deze lynxkater ervan maakt. Verder is een voorbereiding mogelijk nodig om to zorgen dat het dier mensen uit de weg gaat en niet gaat bedelen. Dat zullen we ook zien. Tot nog toe is het niet gelukt om het dier te vangen omdat hij de mensen goed uit de weg gaat.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... en het uitzetgebied dient zorgvuldig gekozen te worden. Een lynx in een stedelijke omgeving ....
Een stedelijke omgeving is natuurlijk niet ideaal voor een lynx. Aan de andere kant weten sommige wilde dieren ook in een stedelijke omgeving hun kostje te verzamelen. We kennen eenden, ganzen, zwanen, duiven en reijgers maar ook muizen, ratten, konijnen, eekhoorntjes, vossen en exoten als wasbeer. Aanvullend natuurlijk ook huiskatten en kleine honden.
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Een lynx in een stedelijke omgeving heeft een vergroot risico verkeersslachtoffer te worden.
Op zichzelf rijdt het verkeer in een stedelijke omgeving natuurlijk langzamer dan buiten de stad omdat er rekening gehouden moet worden met plotseling overstekende oude dametjes en jonge kinderen.

Maar inderdaad het wordt spannend wat nu precies het einde van de vrijheid gaat bepalen. Ik vind het een geweldig experiment.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op januari 27, 2017, 15:30:35 PM
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
Ik hoop dat ze hem snel vangen. Dan zijn zijn overlevingskansen het grootste. ......
Ben ik het mee eens, maar een kort leven in vrijheid is toch beter dan een lang leven in een grote kooi.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Als je dieren uitzet moet dat een bewuste actie zijn. De dieren moeten goed voorbereid zijn ..
het dier was totaal niet voorbereid, maar ik heb de indruk dat voorbereiding bij lynxen ook niet nodig is. Ze moeten eventueel voorbereid worden om zelfstandig voedsel te vinden. En gevonden voedsel te consumeren. Ik weet niet hoe het dier in het verleden voedsel gekregen heeft. Of het gewoon kattenbrokjes gekregen heeft of dat het levende konijnen gevoerd werd. Het zal er wel iets tussenin geweest zijn, maar ik lees dat voedsel niet het probleem is, want het jaaginstinct is sterk bij katten.  Onze huiskatten komen ook met muizen thuis, maar die eten ze niet op voor zover ik weet. Maar we zullen zien wat deze lynxkater ervan maakt. Verder is een voorbereiding mogelijk nodig om to zorgen dat het dier mensen uit de weg gaat en niet gaat bedelen. Dat zullen we ook zien. Tot nog toe is het niet gelukt om het dier te vangen omdat hij de mensen goed uit de weg gaat.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... en het uitzetgebied dient zorgvuldig gekozen te worden. Een lynx in een stedelijke omgeving ....
Een stedelijke omgeving is natuurlijk niet ideaal voor een lynx. Aan de andere kant weten sommige wilde dieren ook in een stedelijke omgeving hun kostje te verzamelen. We kennen eenden, ganzen, zwanen, duiven en reijgers maar ook muizen, ratten, konijnen, eekhoorntjes, vossen en exoten als wasbeer. Aanvullend natuurlijk ook huiskatten en kleine honden.
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Een lynx in een stedelijke omgeving heeft een vergroot risico verkeersslachtoffer te worden.
Op zichzelf rijdt het verkeer in een stedelijke omgeving natuurlijk langzamer dan buiten de stad omdat er rekening gehouden moet worden met plotseling overstekende oude dametjes en jonge kinderen.

Maar inderdaad het wordt spannend wat nu precies het einde van de vrijheid gaat bepalen. Ik vind het een geweldig experiment.
Hij is weer gevangen. Hij is gespot, ze hebben de politie gebeld, die is uitgerukt met een verdovingsgeweer, hij is geschoten, ingepakt en weer terug in z'n oude dierentuin. http://www.bild.de/regional/ruhrgebiet/luchs/findus-wieder-da-49998410.bild.html Toch nog sneller dan ik gedacht had. Jammer, einde experiment. Het lijkt erop dat hij totaal onschadelijk is geweest, dat is dan een voordeel. 5 dagen op de vlucht zegt natuurlijk erg weinig. Ik had graag willen weten of hij inderdaad makkelijk zijn eigen voedsel had kunnen verzamelen zoals gezegd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2017, 09:46:56 AM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 27, 2017, 15:30:35 PM
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
Ik hoop dat ze hem snel vangen. Dan zijn zijn overlevingskansen het grootste. ......
Ben ik het mee eens, maar een kort leven in vrijheid is toch beter dan een lang leven in een grote kooi.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Als je dieren uitzet moet dat een bewuste actie zijn. De dieren moeten goed voorbereid zijn ..
het dier was totaal niet voorbereid, maar ik heb de indruk dat voorbereiding bij lynxen ook niet nodig is. Ze moeten eventueel voorbereid worden om zelfstandig voedsel te vinden. En gevonden voedsel te consumeren. Ik weet niet hoe het dier in het verleden voedsel gekregen heeft. Of het gewoon kattenbrokjes gekregen heeft of dat het levende konijnen gevoerd werd. Het zal er wel iets tussenin geweest zijn, maar ik lees dat voedsel niet het probleem is, want het jaaginstinct is sterk bij katten.  Onze huiskatten komen ook met muizen thuis, maar die eten ze niet op voor zover ik weet. Maar we zullen zien wat deze lynxkater ervan maakt. Verder is een voorbereiding mogelijk nodig om to zorgen dat het dier mensen uit de weg gaat en niet gaat bedelen. Dat zullen we ook zien. Tot nog toe is het niet gelukt om het dier te vangen omdat hij de mensen goed uit de weg gaat.

Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... en het uitzetgebied dient zorgvuldig gekozen te worden. Een lynx in een stedelijke omgeving ....
Een stedelijke omgeving is natuurlijk niet ideaal voor een lynx. Aan de andere kant weten sommige wilde dieren ook in een stedelijke omgeving hun kostje te verzamelen. We kennen eenden, ganzen, zwanen, duiven en reijgers maar ook muizen, ratten, konijnen, eekhoorntjes, vossen en exoten als wasbeer. Aanvullend natuurlijk ook huiskatten en kleine honden.
Citaat van: wimtegels op januari 27, 2017, 12:58:12 PM
... Een lynx in een stedelijke omgeving heeft een vergroot risico verkeersslachtoffer te worden.
Op zichzelf rijdt het verkeer in een stedelijke omgeving natuurlijk langzamer dan buiten de stad omdat er rekening gehouden moet worden met plotseling overstekende oude dametjes en jonge kinderen.

Maar inderdaad het wordt spannend wat nu precies het einde van de vrijheid gaat bepalen. Ik vind het een geweldig experiment.
Hij is weer gevangen. Hij is gespot, ze hebben de politie gebeld, die is uitgerukt met een verdovingsgeweer, hij is geschoten, ingepakt en weer terug in z'n oude dierentuin. http://www.bild.de/regional/ruhrgebiet/luchs/findus-wieder-da-49998410.bild.html Toch nog sneller dan ik gedacht had. Jammer, einde experiment. Het lijkt erop dat hij totaal onschadelijk is geweest, dat is dan een voordeel. 5 dagen op de vlucht zegt natuurlijk erg weinig. Ik had graag willen weten of hij inderdaad makkelijk zijn eigen voedsel had kunnen verzamelen zoals gezegd.
En nog de mening van een expert over de vraag of de Lynx in NRW kan overlevev. http://www1.wdr.de/wissen/natur/interview-hucht-ciorga-luchse-100.html Er werd gezegd dat er in lynx was waargenomen in Arnsberger wald. Ik heb dat even op de kaart opgezocht en dat geeft het volgende beeld: https://www.google.nl/maps/dir/Arnsberg,+Duitsland/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/@51.6310686,4.8210216,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47b95fe66fcd5335:0xea9a55e17c50e748!2m2!1d8.052771!2d51.4073375!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!3e2?hl=nl het was nog wel een enkele waarneming. Maar het geeft de richting aan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

Een Lynx in het Arnsberger Wald zal toch eerder uit Hessen komen (waar inderdaad i.i.g. één Lynx uit de Harz voorkomt)?
http://www.luchs-in-hessen.de/
Allemaal een gevolg van uitzettingen (http://www.luchs-in-hessen.de/luchsinhessen.html).
Illegaal gebeurt dat ook, zie: http://www.luchs-in-hessen.de/aussetzung.html

JanHein

Peregrinus

mvg, Frank Huischen

Freek Verkerk

Er schijnt een lynx rond te lopen in Münchenbernsdorf. Als je niet precies weet waar dat ligt kun je op de volgende link klikken. https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/07589+M%C3%BCnchenbernsdorf,+Duitsland/@51.3360948,6.7453421,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47a6c9f5ec2708d5:0xf4e529306e58c544!2m2!1d11.933333!2d50.816667!3e2?hl=nl  Naar mijn schatting een afstammeling van dieren uitgezet in de Harz. Dat is 170 km verderop en klopt vrij aardig met de door mij geschatte verspreidingssnelheid van 10 km per jaar. In dit geval naar het zuiden, richting Tsjechische grens. http://www.otz.de/startseite/detail/-/specific/Die-Suche-nach-einem-Phantom-Im-Raum-Eisenberg-Gera-Triptis-ist-ein-Luchs-unter-749262502 Het is allemaal nog niet 100% zeker. En waarschijnlijk ook een zwerver. Maar het lijkt er wel op dat de lynxen uit de Harz zich steeds verder verspreiden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hierbij een artikel over een lynx die niet schuw is en urenlang in een tuin blijft liggen, waarna de instaties gewaarschuwd worden en het dier verdoofd en gevangen wordt. Bij het medische onderzoek blijkt het een mannetje, 1 a 2 jaar oud en licht gewond:  "...festgestellt wurden dabei eine Ballenverletzung sowie eine leichte Stichwunde. "
http://meine-onlinezeitung.de/gesellschaft/54/13795-2017-02-08-15-47-42

De locatie is Kreis Holzminden, 90 km ten westen van het nationaal park Harz. Op zich niet bijzonder, in dit gebied bevinden zich lynxen. Mogelijk is het mannetje door een ander mannetje verjaagd in een strijd om een territorium , volgens mij is het nu bijna paringstijd, ook de verwonding kandaarop wijzen. Vandaar ook dat het mogelijk de beschutting van mensen zocht.

Het is nog niet duidelijk wat er met het dier gaat gebeuren, maar ik weet al twee projecten waar lynxen uitgezet zouden kunnen worden, namelijk de Pfalz en in Oostenrijk in dat gebied waar steeds lynxen verdwijnen. Meest gebruikelijk is echter om dit soort dieren terug te zetten in het gebied waar ze gevangen zijn. Maar dan heb je het nadeel dat het dier dan kennelijk de territoriumstrijd weer aan moet gaan. En die had het al verloren lijkt het.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op februari 02, 2017, 11:25:22 AM
Citaat van: Peregrinus op januari 31, 2017, 17:17:25 PM
Lynx in Baden-Württemberg, dood meerdere schapen:
http://www.schwaebische.de/region_artikel,-Luchs-Friedl-ist-wieder-da-_arid,10603783_toid,597.html

http://www.morgenpost.de/web-wissen/article209438779/Ex-Forschungs-Luchs-Friedl-reisst-jetzt-Schafe-statt-Rehe.html

Dit doet natuurlijk weer veel stof opwaaien, "eigenlijk doen lynxen dit niet"...
Kennelijk is hij niet de enige Lynx die wel eens een schaap doodt. Maar gelukkig komt het niet al teveel voor.

http://www.nwzonline.de/panorama/luchs-toetet-schafherde-im-kreis-holzminden_a_31,2,1280384587.html

Holzminden ligt 90 km ten westen van de Harz. De lynxen breiden zich dus beslist richting het westen uit. Hoe snel en hoe ver (uiteindelijk) moeten we nog afwachten. Maar ik heb goede hoop dat ze nog eens in Nederland aankomen. https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+38707,+Duitsland/37603+Holzminden,+Duitsland/@51.8576091,5.5269868,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47bae7c9e7d23eb7:0x425ac6d94ac61b0!2m2!1d9.4558926!2d51.8238111!3e2?hl=nl
Er is zu ook een lynx waargenomen in Lippe, dat is nog 40 km verder naar het westen. http://www1.wdr.de/nachrichten/westfalen-lippe/luchs-im-teutoburger-wald-100.html

De afstand Holzminden Lippe lijkt overbrugbaar.  https://www.google.nl/maps/dir/Kreis+Lippe,+Duitsland/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/Holzminden,+Duitsland/@51.5757188,4.960664,6z/data=!4m20!4m19!1m5!1m1!1s0x47ba5d11eefa90a9:0x4b9e3da949ae5226!2m2!1d8.9865279!2d51.9759031!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47bae7c9e7d23eb7:0x425ac6d94ac61b0!2m2!1d9.4558926!2d51.8238111!3e2?hl=nl
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Een televisieprogramma over de Lynx in Zwitserland:  http://programm.ard.de/?sendung=2800773955234
30 Minuten. Ik heb het zelf niet bekeken, dus kan er niets over zeggen. Maar Zwitserland is wel interessant omdat ze daar uitstekend onderzoek doen naar lynxen en de dieren doen het ook goed, in die zin dat ze zich uitbreiden en vanuit Zwitserland ook al verspreidien naar DUitsland, Oostenrijk en Italië.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De Lynx in Oostenrijk (Kalkalpen) blijft een moeilijk verhaal http://www.nachrichten.at/oberoesterreich/Peilsender-sollen-Luchse-vor-Wilderern-schuetzen;art4,2487010 Maar de aanhouder wint wordt gezegd. We zullen zien. Wordt vervolgd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#449
De in de Harz uitgezette lynx vermeerd zich en verspreidt zich als een olievlek over het land. In het jaar 2000 zijn daar een 25 tal dieren uitgezet. Door te kijken waar de waarnemingen zijn probeer ik een beetje uit te rekenen hoe snel het dier zich verspreid. Dat is nog niet makkelijk. Het lijkt er ook op de verspreiding de ene kant op sneller gaat dan de andere kant. Richting het noorden gaat het bijvoorbeeld niet snel. Ik reken tegenwoordig met een verspreiding van 10 - 15 km per jaar. In het volgende artikel wordt gesproken van waarnemingen in de buurt van Frankfurt. http://www.fr-online.de/rhein-main/wildtiere-luchs-im-anmarsch,1472796,35173312.html  Dat is een 250 km van de Harz. https://www.google.nl/maps/dir/Nationaal+Park+Harz,+Duitsland/Usingen,+Duitsland/@51.0953913,5.0616447,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a5163eff7e7445:0x24656c3850444fac!2m2!1d10.5231907!2d51.7798662!1m5!1m1!1s0x47bdab70759eed03:0x18180412fc427f92!2m2!1d8.5320064!2d50.3353122!3e2?hl=nl Dat zijn duidelijk aan de bovenkant van die 10-15 km per jaar verspreidingssnelheid.  details vindt u hier
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk