De KORA heeft 3 rapporten online gezet waarin verslag wordt gedaan naar lynx populaties. De KORA gebruikt een uitstekende methode. Tegenwoordig in verschillende gebieden en in een bepaald gebied elke 3 jaar. Hierdoor kunnen er vergelijkingen getroffen worden. Eerst de link naar de plaats waar de rapporten gevonden kunnen worden.
http://www.kora.ch/index.php?id=132&no_cache=1 Ik heb ze gedownload en gelezen. Mijn conclusies zijn:
Rapport 73, Gebied 1, Central schweiz: in 3 jaar een toename van 15 naar 17 dieren, met een slag om de arm. Volgens mij toch een toename van 2 dieren in 3 jaar op een bestand van 15 is een toename van. 3 % per jaar. Ik denk dan ook dat de lynxpopulatie in dit gebied z'n maximale omvang heeft bereikt en jongen nieuwe gebieden zullen moeten zoeken. Het oudste dier kent men hier al sinds 2009.
Rapport 74, Gebied 2, Nord West Alpen: in 3 jaar een flinke toename. In dit gebied loopt een Lynx rond die men al sinds 2006 kent. Na de jura is dit het meest dichtbevolkst gebied. Er worden ook een paar dieren genoemd die in dit gebied geboren zijn en vertrokken zijn naar andere gebieden waar ze dan zijn waargenomen.
Rapport 75b, gebied 3, Jura Nord, Hier is srake van een teruggang. Het lijkt me wel een gebied dat nog maar recent door lynxen bewoond is. Het oudst bekende dier komt hier ook uit 2010. Opvallend is dat men alle dieren al kende door wat zij opportunistiche monitoring noemen. Waarschijnlijk het opstellen van cameras bij gevonden pas gedode reëen. Opvallend is ook dat er een lynx met een virus is gevangen en gedood.
Per saldo gewoon nog wel een gezonde groei van de populatie.
Er worden allemaal plaatsen en kantons genoemd die ik niet heb opgezocht, maar voor mij is de conclusie dat de lynxen uit Zwitserland nu zuidduitsland binnentrekken, wat een teken is van een gezonde overbevolking.