...... Dus als ze met deze snelheid doorgaan zijn ze er over 33 jaar ........ Alhoewel het ook mogelijk is dat ze zich wat sneller gaan verspreiden vanuit het Oosten.
Ja, alles is mogelijk. Ze kunnen zich uitbreiden met 1 kilometer per jaar, ook met 5 of 10 kilometer per jaar. Ze kunnen zich stabiliseren (0 kilometer per jaar). Ook kan het verspreidingsgebied gaan krimpen (-1 of -5 of -10 kilometer per jaar). In de laatste gevallen zullen ze Nederland dus niet bereiken.
Het kan vriezen en het kan dooien. Je hebt gelijk.
Wat ik maar wil zeggen is dat er nu nieuwe waarnemingen binnenkomen op een 130-150 km van het uitzettingsgebied in de Harz. Ik weet niet precies waar ze zijn uitgezet en de Harz is ook geen klein gebied dus ik neem steeds voor de berekening meestal de plaats Goslar. Nu in 2014, 14 jaar nadat ze begonnen zijn met de herintroductie, zijn de dieren dus 140 km opgeschoten. Dat is een gemiddelde van 10 km per jaar. Ze breiden zich als een olievlek naar alle kanten uit. Als het met dit tempo doorgaat duurt het een 33 jaar tot ze de NL grens bereikt hebben. Maar dat is misschien een te negatieve berekening. Ik wil niet al te positief zijn. Maar eigenlijk denk ik dat het wel sneller zal gaan. De uitbreiding wordt veroorzaakt door jonge dieren die een nieuw gebied moeten bezetten. Doordat er tussen de Harz en Nederland veel ongeschikt gebied ligt, kan ik me voorstellen dat ze dat overslaan en sneller die afstand overbruggen. Wat ik ook denk is dat de groep steeds groter wordt. Nu is deze ongeveer 80 dieren groot. Ze zijn begonnen met 26 in 2005, dus groeit dat met een 10 a 20% per jaar. Een grotere groep produceert ook meer jongen zodat er een versnelling van de uitbreiding mogelijk is. Aan de andere kant kan het ook zijn dat de nieuwe gebieden gevaarlijker zijn voor de Lynxen; meer mensen, meer auto's, meer illegale afschot. Dus inderdaad ik weet het niet, dit is de beste schatting die ik kan afgeven.
Dat het verspreidingsgebied gaat krimpen is ook mogelijk helaas. De verspreiding vanuit het zuiden (Frankrijk) gaat heel langzaam, het is mij onduidelijk wat de reden is (illegale jacht denk ik) Dat heeft met de metaliteit van de bevolking te maken. (Elzas, Lotharingen, Wallonië, Eifel)