Ik kan me goed voostellen dat solitaire wolven als "individuele probleemdieren" kunnen worden beschouwd. Wanneer een wolf deel uitmaakt van een roedel, is dat een andere zaak. Een roedel zal meestal gezamelijk jagen. Het is dan niet zo belangrijk welke van de alfadieren de "schuldige" is. Wanneer een van de alfadieren wegvalt, is de kans groot dat de hele roedel uit elkaar valt. Gevolg is dat meerdere wolven gaan rondzwerven, en ieder voor zich moeilijker wilde prooien kunnen bemachtigen (in hun eentje) - m.a.w. dat het goed kan dat er meer schade aan landbouwhousdieren optreed, in een groter gebied. Soms is het middel erger dan de kwaal.
Evengoed kan afschot van een alfadier ook een oplossing betekenen: in mijn regio in Slovenie hadden we twee jaar geleden een roedel die wekelijks kalveren en veulens doode. Natuurlijk valt hier veel over te zeggen: vaak ging het om veulens die samen met hun moeder (maar zonder andere volwassen paarden) 's nachts in een stille weide aan de bosrand, achter een enkel schrikdraadje stonden. Maar ook werd een volwassen shetlandpony achter een huis het slachtoffer, en een 's nachts aangebonden buiten staande geit, pal naast een huis. Dom dom dom, natuurlijk. Als gevolg hiervan zijn mensen beter op hun dieren gaan passen; grotere groepen vleesvee en (vlees)paarden hadden overigens geen problemen en staan nog steeds 's nachts buiten. Toch gaf het veel onrust onder de mensen, angst ook: als wolven een enkele honderden kilo's wegend veulen doden, zouden ze dan echt geen mensen kunnen aanvallen? Vanwege de combinatie van schade en angst is besloten tot afschot over te gaan. Na enkele maanden is het gelukt een van de volwassen wolven uit de roedel te schieten (door te posten bij een gedood kalf). Hierna zijn geen veulens en kalveren meer gedood. Er staan her en der nog steeds slecht bewaakte dieren ,s nachts buiten, maar veel en veel minder dan voorheen. Ik denk dat we dit kunnen zien als een leermomentje voor de veehouders. Vorig jaar was er een nieuwe roedel achter oms huis, er zijn 7 wolven gezien. Dit kan eventueel een nieuw paartje met 5 jongen zijn geweest. Vooralsnog is er geen nieuwe schade (er worden hier nauwelijks schapen en geiten gehouden).
Om het in perspectief te zetten: er zijn in Slovenie ongeveer 75 wolven, waarvan er jaarlijks 5 tot 10 werden afgeschoten. Verkeersslachtoffers werden van het afschotquotum afgetrokken. Nadat een dierenbeschermingsorganisatie dit voor het gerecht heeft gebracht, zijn alleen nog afschotvergunningen voor individuele wolven uit "probleemroedels" afgegeven, maar zonder te specificeren welk exemplaar moet worden geschoten. Het laatste woord is hierover niet gesproken, want net als overal elders in de wereld woed een hevige stijd tussen bestrijders en beschermers.