Brandplekschijfje

Gestart door Gulistan, augustus 07, 2009, 22:27:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Bij deze kom ik er nog niet uit. Op vrij verse brandplek. Ik vond weinig vrije sporen, kon ook geen goed preparaat maken, de houtskool bleef me parten spelen. Sporen lijken beetje wrattig, in elk geval niet helemaal glad, breedelliptisch 10,5 x 7,5.
Groeten van Christiane

Ismael

op het eerste gezicht lijkt het op het begin van een ascobolus. Er bestaat een brandplekspikkelschijfje wie weet
Groeten Ismaƫl Wind

Gulistan

Bedankt voor de reactie. Ik vind ook dat hij op een Ascobolus lijkt, maar A. carbonarius heeft veel grotere sporen, 18 - 24 X 12 - 14, en meer Ascobulusse op brandplek ken ik niet
Groeten van Christiane

spanjool

Hoi Christiane, volgens mij heb je foto's geplaatst van twee verschillende schijfjes.
De 1e is nog niet rijp maar is vermoedelijk tot vrij zeker Pyronema domesticum.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Gulistan

Dank je wel, Henk. Die voer ik maar als veldwaarneming in. Die tweede, die staat ook al op de eerste foto, maar dan onderaan, die heb ik onder de microscoop gehad.
Groeten van Christiane

spanjool

#5
op het eerste gezicht lijkt het op het begin van een ascobolus. Er bestaat een brandplekspikkelschijfje wie weet.
Christiane, dat is Ascobolus carbonarius.

Die is het zeker niet want die heeft heel aparte sporen en die zitten hier zeker niet in.
Voorzover ik nu na ettelijke preparaatjes en controles op zoek naar haren en andere kenmerken kan constateren, komt eigenlijk alleen nog Octospora roxheimii in aanmerking. Dit is de enige die ik tot nu gevonden heb met enigszins corresponderende sporen. E&E geeft 17-20 X 13-15 en deze heeft sporen van 16 - 20,5 x 12 -15mu. Ook de vorm, en speciaal genoemd 1 grote druppel inside. Verder noemt E&E nog de brede top van de paraphysen tot 9mu bij deze van 7 tot zelfs 10mu gemeten. Verder komt ook de verdikte top en de vulling met granules overeen. E&E geeft dat ze bij funaria hygrometica voorkomen, deze stonden bij purpersteeltje, een van de eerste mossen die brandplekken koloniseren. Tenzij ik nog andere berichten hoor ga ik voor O. roxheimii en uiteraard graag uw bemerkingen.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Gulistan

Hoi Henk,
Ik heb van die Octospora al Roxheimii gemaakt, die heb ik het eerst onderzocht en zo ingevoerd. Hij heeft wel wat grote sporen voor, maar ala. , verder komt alles overeen, gewoon krulmos, brandplek, etc. Anneke de Ronde maakte me weer aan het twijfelen, zij had er Octospora leucolama, Zilvermosschijfje,  van gemaakt. Zij dacht ook Zilvermos gezien te hebben. Maar het is 100 % krulmos, ik heb alles nog een keer gechekt.
Maar, over het andere dingetje, ik had namelijk nog 2 verschillende andere ascomyceten op die kleine aparte brandplek zonder mos. Die ene daarvan Pyronema domesticum, en die andere weet ik dus niet. Hij had maar een vrije spore, en die was gespikkelt, en die sporen in de asci ook. Maar de maat klopte niet met A. carbonaris.
Het vervelende is dat ik hem niet meer terug kan vinden, ingedroogt of zo. Het zal wel een raadsel blijven.
Groeten van Christiane

spanjool

Atte kwam ook op O. roxheimii uit. Leucoloma zal het denk ik niet zijn omdat die niet zulke dikke paraphysen heeft, bovendien is die spore slanker.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer