Complete handleiding maken?

Gestart door matthijsbroere, februari 28, 2005, 10:37:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Die pop-up is prima ja.
Kom maar op met je lay-out eisen Hisko. Dan houd ik er rekening mee.

CiteerOkee, okee, okee. Als je zelfs smeekbedes laat horen. Ik wil best het een en ander doen aan de handleiding. (***Hoor het wel hoe we dingen gaan afspreken?***)

:lol: Ik ben nog net niet op m'n knieën gegaan hoor. Bedankt voor de toezegging alvast, ik mail je nog.
Matthijs Broere

hiskodevries

ik heb ze nog niet,
misschien een balk bovenin in de kleur zoals de tweede balk van boven in waarneming.nl
Daarin de titel "help bij ......"
de rest wit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Freek Verkerk

Ik wil ook wel een bijdrage leveren; bij voorkeur lees ik de teksten wel en kijk of die mij duidelijk zijn en of ik denk dat anderen hier problemen mee krijgen.

In eerste instantie had Matthijs het erover dat de handleiding geschreven zou moeten worden voor mensen die geen verstand hebben van computers. Als Matthijs daar aan denkt dan zullen die mensen er zeker zijn.

Ik zat meer te denken aan mensen die minder verstand hebben van de natuur. Dus per veld uitleggen hoe dit moet worden ingevuld en waarom.

Wat is Fenologie, determinatie, exoot, escape?

Dus niet zeggen; de datum moet worden ingevuld in de vorm dd/mm/jjjj. Ook natuurlijk, maar ook uitleggen dat het een verplicht veld is omdat veel dieren een seizoenpatroon hebben. Mollen kun je het hele jaar waarnemen, maar er zijn ook trekvogels zoals de rode Wouw en Pestvogel die uitsluitend op doorreis hier langskomen. En denk je dat zoogdieren niet trekken? Vleermuizen, walvissen?

Het tijdstip is weer niet verplicht; maar kan ook interessant zijn. Veel dieren hebben een dag / nacht ritme; van slapen, reizen en jagen/eten. Overigens nu ik hier over nadenk mis ik hier overzichten van. Naast jaar, maand of dag statistieken, ook uur statistieken.  Waarin je van Vleermuizen en Heckrunderen kan zien of ze overdag slapen of jagen.  

Over exoten/escape; uitleggen wat een exoot is. Valt de fazant hieronder? het Damhert (door de romeinen geintroduceerd) het Heckrund? (Hier pas enkele eeuwen, de Muntjak (enkele jaren), de Lynx (waarschijnlijk nog niet) Uitleggen wat er met deze informatie gebeurd. Op welke overzichten je dat terug vind

Deze informatie kan bij nader inzien ook heel goed in een trefwoordenlijst gevangen worden omdat die vaker terugkomt, op meerdere schermen.

etc.

Ik vind de vorm er al heel aardig uitzien; Dat kan zo wel vind ik.

Misschien nog wat algemene help toevoegen in het hoofdmenu, met inderdaad de doelstelling (dat stukje van Hisko) kan er zo ingezet worden; dat is toch de doelstelling en duidelijk?



:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Ellen Luijks

Meewerken. Wa schuift da? :P

Ik wil ook wel meehelpen. Zeg maar wat ik moet doen.

Ik begin de laatste tijd steeds meer verstand van de computer te krijgen, dus dit zal me ook nog wel lukken.

Ik hoor het wel, als mailen makkelijker is. ellengijbels@tiscali.nl of natuurwegwijzer@yahoo.com. Op de laatste kijk ik vaker.


Groetjes,

Ellen Luijks
Groetjes

Ellen

Freek Verkerk

Over die Lay out eisen.

Ik zie dat er nu gebruik gemaakt wordt van nummering. Dat voegt niets toe. Handiger is om steeds even de veldnaam te herhalen en dan de toelichting te geven; voorbeeld:


Scherm: Waarneming toevoegen

Provincie
kies een van de provincies uit de lijst

Gebied
Kies een gebied uit de lijst. Als u het gebied niet direct kunt vinden ...etc

Datum en tijd
De datum is verplicht, de tijd niet. De datum moet in het formaat dd - mm - jaar worden ingevoerd. Dit is van belang voor het seizoenpatroon. etc etc


Deze lay-out is wat rustiger en maakt het mogelijk om even vlot over de help te scannen en uitsluitend dat te lezen wat je nodig hebt.

:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

matthijsbroere

Goed punt Freek.

Ellen, het schuift eeuwige roem en een hoop dankbaarheid  ;)  
Matthijs Broere

hiskodevries

#36
Je zou de handleiding moeten splitsen

1. een algemene alfabetische begrippenlijst + iconenlijst, welke als link in elk helpscherm komt
2. een schermbeschrijving
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

matthijsbroere

Dat wilde ik net gaan voorstellen, maar je bent me weer voor  :D

En onder het kopje 'Help', dat nu in het menu staat, kan de link ook opgenomen worden toch?
Matthijs Broere

hiskodevries

sure
maar daar meer een soort inhoudsopgave met verwijzigen naar de begrippenlijst en de help per pagina.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ellen Luijks

Citeer
Meewerken. Wa schuift da? 

Dat was maar een grapje. Maar ik hoor het wel wat ik moet doen.

Groetjes

Ellen

matthijsbroere

Je zou kunnen beginnen met je mail lezen...  :duim:  
Matthijs Broere

Ellen Luijks

Heb ik net gedaan. Lees jij dan jouw mail ook even. ;)  
Groetjes

Ellen

Vincent

Citeerals popup http://www.waarneming.nl/wrn.php
blauw is wel wat te donker
Blauwe achtergrond verwijderd. Matthijs zorgt verder voor de lay-out.
Vincent

Thijs Fijen

Of een soort meest gestelde vragen + antwoorden...  
Thijs Fijen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Ik heb een hekel aan vragen die door anderen voor me worden gesteld, mijne zit er nooit tussen <_< (ben dus ook niet voor een vragen-antwoorden lijst)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

#46
hieronder een voorbeeld van de help pagina zoals is op te roepen uit het huidige menu
De includes boven en onder zijn om het menu mee te nemen.
De naamgeving van zo`n pagina is ........_help.php
je kunt zulke pagina`s allleen op waarneming.nl testen

<h1> geeft groter en vetter lettertype </h1> einde
<h2> idem maar dan cursief </h2> einde
<p> paragraaf begin </p> paragraaf eind
<ul> lijst met bullets </ul> einde lijst
voor alle andere mogelijke tags:
http://home.concepts-ict.nl/~michael1/taglist.htm

<? php -> start php code  ?> einde php code
Citeer

<h1>Help voor nieuwe gebruikers</h1>

<h2>Hoe krijg ik toegang tot Waarneming.nl?</h2>
<p>Iedereen heeft toegang tot Waarneming.nl, maar sommige functionaliteit (zoals het invoeren van waarnemingen) is alleen beschikbaar voor geregistreerde gebruikers.</p>
<p>Registratie is gratis en eenvoudig. De reden dat wij waarnemers vragen om zich te registreren is dat anonieme waarnemingen onmogelijk te controleren zijn, en onherroepelijk blijken te leiden tot invoer van onzin.</p>
<p>Uw gegevens worden alleen gebruikt zoals beschreven in onze <a href="privacy.php">Privacy Policy</a>.</p>

<h2>Registreren als gebruiker</h2>
<p>
<ul>
<li>Ga naar de <a href="registreer.php">registratiepagina</a></li>
<li>Vul het formulier in. Gebruik je echte naam en een geldig e-mail-adres.</li>
<li>Na het invullen en verzenden van het formulier ontvang je je gegevens per e-mail. Nu kun je inloggen.</li>
<li>Log in en klik links in het menu op "Waarneming toevoegen" om een waarneming in te voeren.</li>
</ul>
</p>


<p>Neem contact op met <a href="mailto:info@waarneming.nl">info@waarneming.nl</a>.</p>

<?
   include_once 'lib/wn_page_end.php';
?>
dit is de echte pagina
http://www.waarneming.nl/help_gebruiker.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Gaan jullie hier nooit weg ofzo. Ben ff een dagie buiten, en plop vier pagina's verder. Allememaggies (om een bekend clown maar ff te citeren). Maar tijd voor een taakverdeling lijkt mij. Mail waarschijnlijk? Check ik morgen wel. ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

matthijsbroere

#48
Ter informatie, zodat iedereen een indruk krijgt van de inmiddels gemaakte plannen:

- Helpers: Ellen Luijks, Rick van der Weijde, Vincent Faber, en ik. Met nog enkele personen die de boel controleren op fouten en duidelijkheid.
- Globale tijdsplanning, onder voorbehoud:

16 maart een eerste versie met bijna alle onderwerpen.
23 maart een bijgeschaafde + uitgebreide versie. Dan ook de trefwoordenlijst.
6 april bijna-definitieve versie die nog gecontroleerd moet worden.
13 april wordt de gecontroleerde versie, en dus definitieve versie, geïntegreerd in Waarneming.nl.

Bovenstaande is een ruime planning, met mijns inziens genoeg speling. We zien wel of het haalbaar is, of misschien zelfs te ruim. Het is vooralsnog een 6-weken-plan.
Matthijs Broere

Freek Verkerk

Nog een paar ideeen:

Die FAQ (frequently asked Questions) is een heel goed idee.

Die begrippen of trefwoorden lijst kan worden vastgesteld met behulp van een lijst van in te vullen velden. (Als je begrijpt wat ik bedoel). Die zou Hisko zo kunnen maken.

En maak maar een lijst van wat er moet gebeuren. Welke schermen moete van help worden voorzien:

Ik begin vast;

Alle mutatieschermen (invoeren / wijzigen / verwijderen)
(Daar kun je de tabelnamen voor gebruiken)
- gebruiker
- gebied
- soort (dier of plant)
-  waarneming
- ?? Volgens mij zijn we er al.

Plus alle overzichten;
Hoe start je ze en wat betekenen al die velden die je in moet vullen.

Plus algemene help met doelstelling geschiedenis ambitie (plannen) ,  bijzondere gebeurtenissen, organisatie en financiering. (Een achtergrond verhaaltje om het geheel beter te begrijpen).





B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Thijs Fijen

CiteerNog een paar ideeen:

Die FAQ (frequently asked Questions) is een heel goed idee.

Die begrippen of trefwoorden lijst kan worden vastgesteld met behulp van een lijst van in te vullen velden. (Als je begrijpt wat ik bedoel). Die zou Hisko zo kunnen maken.

En maak maar een lijst van wat er moet gebeuren. Welke schermen moete van help worden voorzien:

Ik begin vast;

Alle mutatieschermen (invoeren / wijzigen / verwijderen)
(Daar kun je de tabelnamen voor gebruiken)
- gebruiker
- gebied
- soort (dier of plant)
-  waarneming
- ?? Volgens mij zijn we er al.

Plus alle overzichten;
Hoe start je ze en wat betekenen al die velden die je in moet vullen.

Plus algemene help met doelstelling geschiedenis ambitie (plannen) ,  bijzondere gebeurtenissen, organisatie en financiering. (Een achtergrond verhaaltje om het geheel beter te begrijpen).





B)
Is hetzelfde als meest gestelde vragen. Is al afgewezen. Sorry
Thijs Fijen

Freek Verkerk

Maar meest gestelde vragen was wel een goed idee;

Is voor nu afgestemd, komt later wel terug wedden?
Eeuwige roem.

Een paar veelgestelde vragen:

Wat is het doel van de site?
Hoe lang bestaan jullie al?
Zijn jullie ook erkend? Gecertificeerd?
Van wie krijgen jullie subsidie?
Hoe is de boel georganiseerd?
Horen jullie ook ergens bij?
Kunnen jullie een link naar onze site opnemen?
Waarom hebben jullie niet alle dieren?
Ik kan de ..paddestoel niet invoeren; wat doe ik verkeerd?
Hebben jullie ook materiaal voor mijn profiel werkstuk van de ... school?
Misschien zijn er al wat kant en klare werkstukken die ik zo kan downloaden?
Als we ons met onze werkgroep bij jullie willen aansluiten, hoe gaat dat en wat zijn daarvan de voordelen voor ons?
Hoe kan ik admin worden?
Zitten er bij ons in .... ook bizondere dieren die op de rode lijst staan?
Ze gaan (willen) bij ons bouwen kunnen jullie daar niet iets tegen doen? Er zitten toch vast wel bedreigde dieren ofzo?
Is het normaal dat er nu al kievitseieren zijn?
Ik heb wat van die bruine eieren gevonden, met spikkeltjes, wat moet ik daarmee?
Wij hebben last van een gans mogen we die wegjagen of afmaken?
Er zit bij ons een nest ...; die vogels maken zo'n lawaai kan ik dat nest gewoon in de vuiniszak doen? Of is het GFT afval?
Onze buurman heeft een kooitje met daarin ... vogels mag dat zomaar?
Zijn er ook nesten van die ruigpootbuizerd en kan ik die ook bekijken?
Ik heb een verzameling eieren hebben jullie daar iets aan?
Er kwam bij ons een schildpad aanlopen, wat moet ik daarmee?
Ik heb een ree aangereden; kan ik die gewoon opeten en zijn daar ook recepten voor?
Kan ik ook mee op een excursie; vleermuizen spotten?
Hebben jullie ook zomerkampen.
weten jullie ook een goede cursus op vogelspotter te worden?

En ik kan nog wel even doorgaan natuurlijk; zeker als ik even de forums doorloop.



:P  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

tsja Freek heeft wel een beetje gelijk want zulke vragen komen idd via de mail wel binnen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Schrijf er anders bij: voor al je andere vragen kan je terecht op het forum?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

in het waarneming invoerscherm staat een icoon
met daaronder het help scherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Krijgt de achtergrond nog een waarneming.nl-blauw kleurtje?
Dan staat het denk ik meer alsof het erbij hoort...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

Onder het kopje 'geavanceerd formulier', staan enkele codes die daar in de tekst niet thuis horen. A.u.b. verwijderen.
Er komt nog een iets gewijzigde versie van dat helponderdeel trouwens.

CiteerIs voor nu afgestemd, komt later wel terug wedden?

En Freek heeft nog gelijk ook. We geven gewoon veel te snel toe aan jullie ideeën.  B)
Ik neem het op in de planning, die hierdoor wel iets zal uitlopen waarschijnlijk.
Matthijs Broere

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Ik kan nu gaan zeuren dat het niet helemaal waarneming.nl-blauw is, maar wel zoiets ja.
Alleen was deze toch al eerder afgekeurd?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

#59
ik stoei nog wel eens wat met de kleuren
wat dachten jullie hiervan
http://www.waarneming.nl/help/help_waarnemingen.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0