vreemd vliegdier

Gestart door krienie, augustus 10, 2009, 09:01:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

krienie

Gisteren waren we aan het bbq-en en ineens kwam er een behoorlijk groot vliegbeest de tuin in vliegen.
Ik had nog nooit zoeen gezien. Hij was een cm of 3/4 groot, zwart lijf met rode vliegels.
Ik heb helaas geen foto kunnen maken :'(
In eerste instantie dacht ik dat het een soort vlinder of mot was, maar hij was eigenlijk niet sierlijk genoeg voor een vlinder en had niet de kleuren van een mot. Hij vloog een paar rondjes in de tuin, is 2 seconden lang op een tuinstoel gaan zitten en verdween toen weer.
Ik heb al wat rond zitten kijken bij foto's om te ontdekken wat voor beestje het is maar ik ben hem nog niet tegen komen.
Misschien zegt het jullie iets?

Wim Bakker

Nachtvlinder? Huismoeder? Volgeling?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

Kijk eens op vlindernet bij Bloeddrupjes of Beervlinders
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Date Lutterop

Of een kever? Bijvoorbeeld Rode smalbok.

Groet,

Date


krienie

ik heb op verschillende vlindersites gezocht, bij insektensites maar ik kom er niet achter.
ik dacht zelfs aan een libelle want hij was een soort mix van libelle en vlinder maar ook bij de libellen kom ik geen soort tegen die erop lijkt.
ik ga verder zoeken, mocht iemand een ingeving hebben dan hoor ik het graag, mocht ik hem tegen komen ergens op internet (of nogmaals in de tuin) dan zal ik zeker laten weten wat het precies voor diertje is.

barebigfoot

dan maar beginnen met uitsluiten van families, kijk even  naar Mesembrina meridiana plaatjes bij de ingevoerde waarnemingen, om vliegen uit te sluiten deze heeft ook nog een oranje gezicht, qua grootte kan dit kloppen.

kun je nu vliegen laten afvallen en heb je antenna,voelsprieten kunnen herkennen?
Uwe
samen komen we wel uit

harry60

Ik zag paar dagen terug een spaanse vlag een beervlinder die oranje kleurt als hij vliegt en is zwart met wit/geel als hij zit.

Moelijk zonder foto

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

krienie

een Mesembrina meridiana is het niet, hij was groter, had grotere vleugels en die waren echt knalrood. zijn lijf was pikzwart. een tijdje terug zag ik eens een stinkende kortschild, daar leek hij wel wat op qua grote en vorm lijf, alleen deze had dus knalrode vleugels.
spaanse vlag is het ook niet want hij ging heel even zitten en zijn vleugels veranderden niet van kleur. hij leek ook niet echt op een vlinder zoals de spaanse vlag dat wel doet.
Ingewikkeld he zonder foto :rolleye: maar wel heel cool dat jullie allemaal meedenken en puzzelen!


Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

LakeSide

#9
- Om de wespen, bijen en hommels uit te sluiten: zoemde hij?
- vloog ie in een rechte lijn of fladderde hij?
- had ie lange of korte antennes?
- waren de vleugels doorzichtig rood of ondoorzichtig rood?

Hopelijk kun je deze vragen beantwoorden, dan kunnen we in ieder geval een paar dingen uitsluiten.


Ps: misschien een sint-jacobsvlinder? (of sint-jan)

krienie

het was geen grote beer. (wat overigens wel een hele mooie vlinder is!)

Hij zoemde volgens mij niet.
hij fladerde niet maar vloog idd meer in een rechte lijn. eerst wat rond de tafel en in de tuin, toen vloog hij even de tuin uit en maakte een cirkel boven de tuin van de buren en daarna kwam hij terug, ging heel even op een stoel zitten en vertrok toen.
hij vloog ook sneller dan de gemiddelde vlinder, meer de snelheid van een vlieg of hommel ofzo.
eerlijk gezegd weet ik het niet zeker maar volgens mij had hij geen antennes of hele korte.
de vleugels waren ondoorzichtig rood en als ik het me goed herinner begonnen zijn vleugels niet gelijk bij zijn op maar ongeveer op 1/3e van zijn lijf. (ik weet niet zeker of het lijk onder de vleugels uitstak maar volgens mij wel....zij lijf was in elk geval langer dan zijn vleugels).
zij lijf was vrij dik want dat viel me nog op, niet harig en pikzwart.

barebigfoot

hoi, zo komen we dus stapje voor stapje dichterbij! dus wat Jaco al suggererde de sint jacobsvlinder - http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=imageview&version=popup&cid=0AHCYFCHUZLP&image=64185.jpg
kan ook afvallen.
verder denk ik dat de zwartkopvuurkever ook kan afvallen want die vliegd momenteel niet, want deze heeft rode dekschilden gesprijd is zijn lijf ook helemaal zwart.
Uwe

krienie

ik heb voor de zekerheid een foto opgezocht van de zwartkopvuurkever maar dat was hem idd ook niet.
goh...volgens mij heb ik een beestje gezien wat niet bepaald algemeen voorkomend is hihi.

LakeSide

#13
Citaat van: krienie op augustus 12, 2009, 17:25:03 PM
het was geen grote beer. (wat overigens wel een hele mooie vlinder is!)

Hij zoemde volgens mij niet.
hij fladerde niet maar vloog idd meer in een rechte lijn. eerst wat rond de tafel en in de tuin, toen vloog hij even de tuin uit en maakte een cirkel boven de tuin van de buren en daarna kwam hij terug, ging heel even op een stoel zitten en vertrok toen.
hij vloog ook sneller dan de gemiddelde vlinder, meer de snelheid van een vlieg of hommel ofzo.
eerlijk gezegd weet ik het niet zeker maar volgens mij had hij geen antennes of hele korte.
de vleugels waren ondoorzichtig rood en als ik het me goed herinner begonnen zijn vleugels niet gelijk bij zijn op maar ongeveer op 1/3e van zijn lijf. (ik weet niet zeker of het lijk onder de vleugels uitstak maar volgens mij wel....zij lijf was in elk geval langer dan zijn vleugels).
zij lijf was vrij dik want dat viel me nog op, niet harig en pikzwart.

Dus een sint-jacobsvlinder was het niet?

Ondoorzichtige vleugels kan eigenlijk alleen maar een vlinder zijn. Vliegen, bijen, hommels, wespen, libelles, waterjuffers en kevers hebben allemaal doorzichtige vleugels.

Nog een vraag: toen hij op de stoel ging zitten, hoe hield hij zijn vleugels toen? Dichtgevouwen? Naar achter of naar voren? naar boven toe? Hadden de vleugels een andere tekening op onder of bovenkant?

Ik neig tot nu toen naar een vlinder. Was het niet gewoon een dagpauwoog?  ;D

Iolaire

Rode Smalbok lijkt me toch een goede optie. Of wellicht een Aaskeversoort, één van de Doodgravers? Als het geen vlinder was (St Jansvlinder leek mij ook en goede optie) blijft er niet veel over met ondoorzichtig rode vleugels. Misschien een (vuur)wantssoort?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

krienie

#15
een van onze vrienden heeft een foto genomen die ik inmiddels heb gevraagd. hij is heel onduidelijk hoor maar volgens mij is het toch een sint jansvlinder of sint jakobsvlinder!! (ik had vooral die rode vleugels en het lange zwarte lijf onthouden, maar hij heeft wel degelijk lange antennes en de sint jansvlinder voldoet niet helemaal aan het beeld wat ik heb van de doorsneel vlinder hihi)


LakeSide

Ik ga voor de Sint-J vlinder  ;D

Date Lutterop

Waarbij de J staat voor Jans neem ik aan, en niet voor Jacobs...

Groet,

Date


LakeSide

Citaat van: d.lutterop op augustus 14, 2009, 19:42:40 PM
Waarbij de J staat voor Jans neem ik aan, en niet voor Jacobs...

Ik heb verder geen verstand van vlinders, dus ik denk iemand zal me wel aanvullen. Bij deze  ;D