Dutch Birding en de toekomst

Gestart door Max Berlijn, augustus 10, 2009, 09:00:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

He Luc,

Laat dat maar aan mij over, bestuur en somige redactie leden lezen mee. Tevens ligt er nu een concreet voorstel voor een optie om te gaan stemmen via de DB site op sommige escape verdachte soorten, met de vraag of ze nu wel of niet voor de nederlandse tellers geteld gaan worden. Ik hoop dat Ben zich nu niet 300x gaat kopieren.. ;D.

Ik ben geen beslisser in dit alles slechts een roepende maar hopelijk niet in de woestijn..

Gr Max (moet nu echt gaan werken..)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Moet je volgens dat voorstel de bewuste vogel gezien hebben om te stemmen?  :wacko:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Citaat van: Maxberlijn op september 09, 2009, 09:27:53 AM
He Luc,

Laat dat maar aan mij over, bestuur en somige redactie leden lezen mee. Tevens ligt er nu een concreet voorstel voor een optie om te gaan stemmen via de DB site op sommige escape verdachte soorten, met de vraag of ze nu wel of niet voor de nederlandse tellers geteld gaan worden. Ik hoop dat Ben zich nu niet 300x gaat kopieren.. ;D.

Ik ben geen beslisser in dit alles slechts een roepende maar hopelijk niet in de woestijn..

Gr Max (moet nu echt gaan werken..)

Nou, dan weet ik in ieder geval al wel welke soort bij mij onmiddelijk op de lijst gaat pronken :angel: Dat tellen zal dan niet, neem ik aan, conform de opgestelde CDNA-criteria gaan. Dan komt de 450 wel sneller in zicht :wacko:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Justin Jansen

Citaat van: Edwin Russer op september 09, 2009, 19:32:47 PM
Citaat van: Maxberlijn op september 09, 2009, 09:27:53 AM
He Luc,

Laat dat maar aan mij over, bestuur en somige redactie leden lezen mee. Tevens ligt er nu een concreet voorstel voor een optie om te gaan stemmen via de DB site op sommige escape verdachte soorten, met de vraag of ze nu wel of niet voor de nederlandse tellers geteld gaan worden. Ik hoop dat Ben zich nu niet 300x gaat kopieren.. ;D.

Ik ben geen beslisser in dit alles slechts een roepende maar hopelijk niet in de woestijn..

Gr Max (moet nu echt gaan werken..)

Nou, dan weet ik in ieder geval al wel welke soort bij mij onmiddelijk op de lijst gaat pronken :angel: Dat tellen zal dan niet, neem ik aan, conform de opgestelde CDNA-criteria gaan. Dan komt de 450 wel sneller in zicht :wacko:

Andersom Edwin, kunnen eigenlijk de ca 15+ dubieuze soorten van de NL lijst af....... Dus een wat langere weg te gaan.
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

De vraag blijft wel (dat bedoelde ik ook met mijn vorige post) hoe je het concreet gaat inrichten. O.a. in hoeverre en hoe je iets zou kunnen doen aan 'misbruik'. Het is wel een manier om erachter te komen hoe onder DBA'ers/twitchers/vogelaars de verhouding alles telbaar : alles escape nou eigenlijk ligt - en dat is zeker interessante info!  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Ik vertrouw er volledig op dat lijstbelangen zo buiten de deur gehouden worden. Maar wordt er dan wel een aparte categorie van die bagger gemaakt, zodat ze niet een redelijkere Nederlandse lijst vervuilen? Misschien per geval een stemronde? Lijkt me hilarisch. Mijn stem is te koop!

zwarteleeuwerik

laatste nummer : alleen het artikel over de stormmeeuw met kenmerken ... was interessant, en enkele korte artikels, maar eigenlijk staat er niet veel in omdat de grootste plaats weeral wordt ingenomen door een resiverslag van een land buiten de west paleartic. Ik zou voorstellen om nog  maar 2 nummers uit te brengen elk jaar zodat het nummer goed gevuld is, nu is het net of ze moeten elk nummer knokken om er toch maar iets in te krijgen .
Erik vb.

Steven Wytema

Ik heb enorm van alle artikelen genoten.

Ik zou voorstellen dat iedereen een determinatie-artikel gaat schrijven over een soort die hij/zij interessant vindt dan heeft de redactie tenminste een enorm aanbod om uit te kiezen.
En kan misschien het aantal nummers per jaar opgeschroefd worden.

Erik, als jij nou eens je gebruikersnaam eer aandoet en bijvoorbeeld een artikeltje schrijft over de herkenning van onvolwassen en vrouwtjes Zwarte Leeuwerik? Daarvan zou er met de momenteel aanhoudende ZO-wind nog wel eens eentje kunnen opduiken!
Steven Wytema


zwarteleeuwerik

In het artikel van de stormmeeuw met kenmerken.... heb ik nog een opmerking of vraag ; waarom zijn er geen foto's  van een "echte" kamtsjatkastormmeeuw bijgevoegd, lijkt mij wenselijk bij zo'n artikels.
Erik vb.

Justin Jansen

Maar, Erik ga je bovenstaande uitdaging van Steven aan?
I.d.d. je hebt gelijk met die meeuw, wel leuk stuk trouwens.
M.v.g., Justin Jansen


zwarteleeuwerik

Citaat van: Justin Jansen op oktober 21, 2009, 18:24:35 PM
Maar, Erik ga je bovenstaande uitdaging van Steven aan?
I.d.d. je hebt gelijk met die meeuw, wel leuk stuk trouwens.

ik ben niet zo goed in artikels schrijven hoor, dat laat ik aan de experts over; ;D 
Erik vb.

Ben Wielstra

Ach, wat zijn experts? Men schat het blad blijkbaar toch wel erg hoogdrempelig in. Maar dat zou schadelijk kunnen zijn voor DB. De charme van zo'n blad is toch dat het niet alleen voor maar ook door vogelaars is geschreven. Dus de wervingscampagne van DB zou misschien een boost kunnen krijgen?

laatvlieger

#102
Ik ben geen lid van DB, maar ik zou een paar artikeltjes zoals in Rare Birds Where and When van Russel Slack wel leuk vinden voor DB. De statistiek is weliswaar gebaseerd op een paar gevallen, maar desondanks geeft het toch een erg leuk beeld wanneer je naar buiten moet om een bepaalde soort te ontdekken.

En waarom niet eens een leuk artikel of themanummer over bijvoorbeeld de sprinkhaanzangers (maar dan wel pas plaatsen in augustus, zodat iedereen er in september mee in het veld aan de slag kan).
- Wanneer zijn ze verwachten? timing van trek en van dwaalgasten.
- welke soorten hebben we in de wereld en waar komen die voor en wat is hun status?
- Welke kunnen we eventueel in de WP verwachten?
- Wat zijn van die soorten de kenmerken en hoe kunnen we de verschillende soorten en de verschillende leeftijdsgroepen uit elkaar houden? Hiervoor de samenwerking met wat ringers zoeken?
- Iets over de trekroutes van de soorten en hun gedrag in het veld. Zowel gedrag in de broedgebieden als tijdens trek.
- wat voor gebieden duiken de dwalers vaak op? Dichte struikvegetaties? laag gras? eilanden?
- Misschien een leuk reisverslag van vogelaars die in de broedgebieden zijn geweest?
-IEts over de zang?
- ondersoorten?
- leuk verhaal over een twitch/ ontdekking van zo'n beest?

Bij zoiets zou ik wel lid worden. DB zit toch een beetje op de grens van wetenschappelijk en populair. Iets meer putten uit info die misschien al bekend is, maar nog niet eerder gebundeld zou volgens mij interessante literatuur opleveren.

Ik zou het voor de sprinkhaanzangers misschien nog wel willen schrijven ook.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Wielstra

Locustella is niet monofyletisch geloof ik. Nog zo iets. Er is zat te verzinnen. Zie maar wat men zich op dit forum al allemaal afvraagt. Verschil Kaspische en Oriental Plover, Amerikaans aandoende Aziatische Goudplevieren. Dat zijn wat voorbeelden van dingen die (samen met sprinkhaanzangers) vandaag door mijn hoofd schoten, terwijl ik eigenlijk andere dingen had moeten doen. Ik ben zelf zelfs bezig een en ander op schrift te zetten. Laten we eerlijk zijn: als ik al wat voor DB schrijf dan kan iedereen dat! Toch leuk om je in een onderwerp vast te bijten?

Ben Wielstra

Ja, een reisverslag, zeker buiten de WP, als hoofdartikel is toch niet de bedoeling lijkt me. Wat niet wegneemt dat het vermakelijk leesvoer maakt en de foto's zijn top: wat een hippe beesten, al die Ant-rakkers. Na die plevier en strandloper is het vat wel leeg inmiddels, dus naar buiten hoeven we nu toch niet meer. In de winter is er toch geen reet te beleven. Tijd om de boeken in te duiken en wat te typen?

JohanvantBosch

Citaat van: Triturus op oktober 25, 2009, 14:31:24 PM
Ja, een reisverslag, zeker buiten de WP, als hoofdartikel is toch niet de bedoeling lijkt me. Wat niet wegneemt dat het vermakelijk leesvoer maakt en de foto's zijn top: wat een hippe beesten, al die Ant-rakkers. Na die plevier en strandloper is het vat wel leeg inmiddels, dus naar buiten hoeven we nu toch niet meer. In de winter is er toch geen reet te beleven. Tijd om de boeken in te duiken en wat te typen?

Daar ben ik het ook mee eens - met buitenland verslag als hoofdartikel (tenzij misschien in de wp), is leuk voor de varia, maar niet als hoofdvulling...

Vat leeg? Tsssss... ik zou nog een maandje naar buiten gaan...  ;D (zei hij die achter de pc zat... :rolleyes:)

Jord

Heeft even niet zoveel met de toekomst van DB te maken maar ik wist even niet zo gauw een plek om hem te plaatsen. Onderstaande las ik op de site van Dutch Birding. Ik heb hem voorgedragen voor de rubriek Ruggespraak van Onze Taal:

38     9475     Kleine Topper     2009-01-16     2009-04-02
      Waterpark Oude Zeug; Wieringermeer NH
      Graag indienen door de waarnemers, 2 mannen, een zonder en een met opvallende kopknobbel

:lol:
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Klaas van Dijk

Ik vond #5 van DB een leuke aflevering en de meeste stukken ondertussen wel gelezen. Het stuk over de vogels van Panama zijdelings bekeken (maar al eens een lezing hierover van Roef bijgewoond). Korte stukken waren goed te lezen en erg informatief. Uiteindelijk moet de redactie van DB roeien met de riemen die ze hebben (ergo de stukken die ze aangeleverd krijgen). Maakt mij weinig uit dat sommige DB's flink vol staan met artikelen uit verre landen (vind ik vaak juist wel heel leuk). Is juist een mooie afwisseling.

Vermoedelijk zijn er geen / nauwelijks goede foto's van zekere heinei & kamtsjatka Stormmeeuwen? Dus foto's uit de broedgebieden van zekere broedvogels. Geldt wel voor meer meeuwen die in (de binnenlanden van) Rusland broeden: denk bv. aan Heuglin's Meeuw (alleen Buzun in BB) en aan Barabameeuw. Iemand ooit een goede foto gezien van een adulte Barabameeuw die in de broedgebieden (dus bij / naast een nest etc.) was gemaakt? Maar verder een erg leuk en gedegen artikel: gewoon heel goed om alles op deze manier goed / nauwkeurig vast te leggen. Juist leuk om iets vast te leggen waar je -vooralsnog- geen duidelijke naam aan vast kunt plakken. Kan dus wel vaker gebeuren.

M.i. is er geen grote drempel om stukken voor DB te schrijven. Zeker de kortere stukken zijn vrij eenvoudig te maken. Wees niet al te bang om stukken te schrijven. En je hebt ook nog eens de keuze om in het Engels of in het Nederlands te schrijven. En het kan over een heleboel uiteenlopende onderwerpen gaan (zie site van DB bij aanwijzingen voor auteurs en artikelen waarnaar DB op zoek is).  Ook opiniërende stukken (dus Ben, ga vooral door!) verschijnen regelmatig in DB. Misschien ga ik ook nog wel eens een opiniërend stuk schrijven over de naamgeving van vogels in DB, want daar valt vaak geen touw aan vast te knopen / die waait met alle winden mee. Mijn 'favorite' is natuurlijk de Kokmeeuw: binnen enkele maanden van 'Black-headed Gull' via 'Common Black-headed Gull' weer 'Black-headed Gull'.

Als niemand wat schrijft, loop je de kans dat DB onvoldoende kopij heeft. En dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Zelf het afgelopen jaar twee artikelen voor DB geschreven: de redactie wil beide stukken graag  opnemen, en ze rouleren op dit moment bij de redactie. En de samenwerking / begeleiding met de redactie loopt prima. Dat geldt niet voor Limosa: weet dan goed waar je aan begint. Ben bezig met een korte notitie: 'tien argumenten om tien maal na te denken voordat je begint met het schrijven van een artikel voor Limosa.' Je wilt niet half weten in wat voor bizarre situaties je terecht kunt komen als je de euvele moed hebt om een artikel bij Limosa in te dienen.

Groetjes, Klaas

Ben Wielstra

Over reisverslagen gesproken: er is nu ook de mogelijkheid om die op de DB site te plaatsen. Als je ideeën hebt, neem dan vooral contact op!

Edwin Russer

Misschien niet het goede topic, maar er is meer bekend over de naderende DB-vogeldag januari 2010. Ook de Vlieland-kwikstaart staat op het programma.

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=319

http://deceptiontours.nl/index.php/X-files/Gele-Kwikstaart-–-Motacilla-spec/Analyse-roep-Gele-kwik.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Leo Heemskerk

De nieuwe zomer collectie van Dutch birding is uit:

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=398


Enkele shirts zullen te zien zijn op de Dutch Birding vogel dag http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=371

Maar kopen is via de Dutch Birding shop http://www.dutchbirding.nl/shop.php
Groet,

Leo Heemskerk

Jos Welbedacht

Vet, dat moet ik maar eens doen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Ik had geen zin dit topic te zoeken, maar ik moet de DB-redactie wel een compliment geven voor de meest recente DB! Leuke, interessante, relevante en leesbare artikelen. Vooral over die Marokkaanse karekieten vond ik intrigerend, ook dat stuk over de Fregatta's. Chapeau!
groet,
Redmar

Justin Jansen

Wederom een topnummer viel gisteren in de bus!
M.v.g., Justin Jansen


Timo Roeke

Zit er toch weer aan te denken lid te worden. De doelen van vogelbescherming Nederland vind ik beter maar het maandblad vind ik te algemeen en 5x per jaar wat weinig. Wat zijn de kosten van het DBA lidmaatschap? En ik neem aan dat ze een maandblad hebben?

Mark Zevenbergen

Citaat van: Timo Roeke op april 04, 2010, 09:26:54 AM
Zit er toch weer aan te denken lid te worden. De doelen van vogelbescherming Nederland vind ik beter maar het maandblad vind ik te algemeen en 5x per jaar wat weinig. Wat zijn de kosten van het DBA lidmaatschap? En ik neem aan dat ze een maandblad hebben?

Nope... 6x per jaar... €36,50 p/j (incl.DVD-jaaroverzicht) MAAR........ Zeker de moeite waard....

grts Mark

Timo Roeke

Zijn dat die jaaroverzichten die normaliter 25 euro kosten? Dan is het namelijk helemaal de moeite waard.

Bas vd Burg

Het is inderdaad een erg goed nummer geworden, complimenten voor de redactie! Ook mooie kwaliteit papier al zeg ik het zelf. In plaats van glanzend papier nu mat en dat komt mijns inziens de leesbaarheid alleen maar ten goede.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2