Dutch Birding en de toekomst

Gestart door Max Berlijn, augustus 10, 2009, 09:00:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

HeleenR

Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar ik vind het jammer dat 'Vogels' hier zo wordt afgekraakt. Het heeft een ander doel, en daarmee een andere doelgroep dan de DB en je kunt het m.i. dan ook niet met elkaar vergelijken, zoals Vincent ook al aanhaalde.
Zelf heb ik de DB een tijdje geleden opgezegd, omdat de soms nogal uitgebreide artikelen over vogels in Verweggistan mij niet meer zo konden boeien, en het slechts bleef bij 'plaatjes kijken'.
Waarschijnlijk behoor ik net als Marina niet tot de DB-doelgroep...

De 'Vogels' lees ik trouwens nog steeds met veel plezier.

groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

Vincent Hart

Even een nuance: Ik vind Vogels geen slecht blad (weet ook niet zeker of Redmar dat bedoelde) maar het spreekt mij persoonlijk niet zo aan. En zoals aangegeven hoeft dat ook niet. Bij Vogels zou mijn vraag inderdaad veel meer zijn of het voor de doelgroep (leden van Vogelbescherming) een boeiend blad is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Ik stel voor de bijdragen weer over Dutch Birding te laten gaan en andere bladen even te laten voor wat ze zijn....

zwarteleeuwerik

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 26, 2009, 09:40:52 AM
Ik stel voor de bijdragen weer over Dutch Birding te laten gaan en andere bladen even te laten voor wat ze zijn....
groot gelijk;  dus dutch birding is zelfs voor de gevorderde vogelaar een beetje saai aan het worden  met al die dode vogels erin en die systematiek en taxonomie, er moeten terug meer dingen in waar men mee in het veld verder kan en die verre reisverslagen hoeven ook niet, beperken tot west paleartic ! 
Erik vb.

hdijk

Citaat van: zwarteleeuwerik op augustus 26, 2009, 00:08:48 AM
Ik ben al enkele jaren lid van dutch birding en ben de laatste tijd teleurgesteld in het tijdschrift :
1) te veel systematiek en taxonomie !

Helemaal oneens!! Graag meer systematiek en taxonomie! Zonder taxonomie zou er volgens mij nauwelijks gevogeld, laat staan getwitcht worden. Lijkt me voor de hand liggen dat dit één van de speerpunten van DB is.

Heb dit ook in de enquete aangegeven.
Hendrik Jan van Dijk

Justin Jansen

Citaat van: zwarteleeuwerik op augustus 26, 2009, 09:44:55 AM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 26, 2009, 09:40:52 AM

(knip) met al die dode vogels erin (knip), (knip) er moeten terug meer dingen in waar men mee in het veld verder kan (knip)


Erik, die (door jou genoemde) dode vogels, staan nu juist bij herkenningsartikelen waar je mee verder kunt in het veld.....
M.v.g., Justin Jansen


Christian

Wellicht had 'ravenmoedertje' dit van tevoren even moeten lezen, http://dutchbirding.nl/page.php?page_id=16 ?
Christian Brinkman

bird_lover

#67
Citaat van: Christian op augustus 26, 2009, 12:35:55 PM
Wellicht had 'ravenmoedertje' dit van tevoren even moeten lezen, http://dutchbirding.nl/page.php?page_id=16 ?
Ja dat is de website, dit topic gaat over het blad.

Maar ik ben eruit: ik neem een abonnement op Vogels. En ik laat de dode vogeltjes graag aan de elitaire niche van het gestaag slinkende ledenbestand.

Christian

Citaat van: ravenmoedertje op augustus 26, 2009, 13:04:12 PM
Citaat van: Christian op augustus 26, 2009, 12:35:55 PM
Wellicht had 'ravenmoedertje' dit van tevoren even moeten lezen, http://dutchbirding.nl/page.php?page_id=16 ?
Ja dat is de website, dit topic gaat over het blad.


CiteerDutch Birding is een internationaal georiënteerd tijdschrift dat beoogt om op zo aantrekkelijk mogelijke en op wetenschappelijk verantwoorde wijze originele informatie te publiceren over in het wild voorkomende vogels. Het tijdschrift richt zich - in volgorde van belangrijkheid - op Nederland, België, West-Europa, het (West-)Palearctische gebied, het Aziatisch-Pacifische gebied en overige gebieden. De inhoud van Dutch Birding omvat in hoofdzaak de herkenning, verspreiding en voorkomen van zeldzame en schaarse vogels, en de systematiek, taxonomie en naamgeving van vogels in het algemeen. Bijdragen kunnen ook betrekking hebben op algemenere soorten en op aspecten als gedrag, historie en bescherming. Het tijdschrift biedt een platform voor auteurs uit Nederland en andere landen om hun kennis en ervaringen te publiceren. Dutch Birding richt zich op ervaren vogelaars met specifieke interesse voor de aangegeven onderwerpen, maar probeert deze onderwerpen voor een breed publiek van vogelaars toegankelijk te maken. Het tijdschrift publiceert in het Engels en Nederlands en zorgt dat zoveel mogelijk essentiële informatie voor niet-Nederlandstalige lezers toegankelijk is.

Christian Brinkman

Max Berlijn

#69
Ik zit het topic nog even na te lezen en verbaas me soms wel over de uitspraken die over DB worden gedaan. Zo bestelt een mevrouw een (!) proefnummer en serveert het af als dat er "alleen maar dode vogels in staan" , noemt het/sommige van ons elitair, en verkneukelt zich over het gestaag slinkende leden bestand. Zonder een waardeoordeel hierover uit te spreken denk ik dat je inderdaad bij je zelf moet nagaan of je op een zelfde manier met de hobby vogelskijken omgaat als dat de huidige lezers van het blad doen. Is dat niet het geval en wil je ook niet op de manier omgaan met de hobby dan is dat geen probleem, maar vervolgens het blad "afserveren" lijkt me niet de goede manier en redelijk arrogant temeer als je je realiseert dat het blad al 30 jaar bestaat. Ik denk dat het inderdaad zoals aangeven is belangrijk is na te lezen welke doelgroep het blad probeert te bereiken. Het kan zijn dat deze doelgroep te klein (aan het worden) is voor een langdurig voortbestaan, maar veel aangebrachte tips (zoals bijv studentenkorting) zijn denk ik zeer bruikbaar.

Betreffende sommige aangebrachte onderwerpen over herkenningsartiklen. vele zijn in de afgelopen 30 jaar behandeld. Het is niet de gewoonte om dit dan nogmaals te doen en oude nummers kunnen natuurlijk tegen een gereduceerde prijs nabesteld worden (indien voorradig). Tevens is veel van de kennis (ook betreffende taxonomie) gepubliceerd in DB, overgenomen in de huidige boeken en veldgidsen, maar oude goede resultaten zijn geen garantie voor de toekomst (ja, ja ik werk in de levensverzekeringen..)

Dank voor de zinnige bijdrage en ga vooral hiermee door.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

MarcelHaas

Dag allen.

Ook ik moet even wat kwijt. Ik heb net alle berichten gelezen over het wel en wee van Dutch Birding (het tijdschrift dan). Wat mij opvalt is dat er (uiteraard) veel verschillende meningen zijn over de inhoud: veel vinden de huidige inhoud wel goed, anderen vinden juist dat er meer of juist minder artikelen moeten verschijnen (over bv meeuwen).

Wat ik echter mis in het verhaal is dat alle redactieleden en medewerkers dit allemaal vrijwillig doen. De luttlele euro's vergoeding die ze krijgen (om de onkosten zoals internetverbindingen etc te vergoeden) valt in het niets bij het werk dat deze mensen (kijk maar in het colofon om te zien wie er elke keer weer zitten te zwoegen om een nieuw nummer op jullie deurmat te laten vallen) verrichten. 'Klagen' over artikelen die niet verschijnen, maar die lezers wel graag willen zien, kan naar mijn mening simpel worden opgelost: schrijven! De redactie is afhankelijk van aangeleverde kopij (gelukkig zijn ze zelf ook zeer goed in staat om zeer goede, gedegen artikelen te schrijven). Hetzelfde geldt voor het aanleveren van foto's. Laten we niet vergeten dat de kwaliteit van de foto's al jaren één van de paradepaardjes van DB is; gelukkig is hiervoor al sinds dag 1 één iemand verantwoordelijk (nogmaals zie het colofon). Ik vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden: zonder deze redactieleden is DB gewoon niet van de kwaliteit zoals het nu is...

Ik ben zelf ook betrokken bij DB (oa WP reports en andere WP gerelateerde artikelen) en ik doe het elke keer weer met veel plezier en inzet. Ik weet dus hoe moeilijk het is om elke twee maanden een nieuw nummer te moeten vullen. De artikelen die verschijnen zijn inderdaad niet altijd voor iedereen interessant, maar wat wil je ook als je zoveel verschillende leden hebt uit verschillende landen? Zelfs op een forum als deze, lopen de meningen gigantisch uiteen... je kunt gewoon niet iedereen tevreden houden. Wat mij betreft mogen de artikelen over meeuwen ook wel wat minder, maar elk artikel is uniek en daarom van belang. Ik blader altijd gewoon door en lees gewoon het volgende artikel dat wel interessant is. Het meeuwenartikel laat ik over aan degene die daarin wel geinteresseerd is en dat zijn er toch altijd heel wat!

Ik heb zelf ongeveer zeven jaar DB mogen vertegenwoordigen op DB-dagen, Belgische vogeldagen, Vogelfestivals en de Birdfair in Engeland. Ik heb mij altijd met veel plezier ingezet om dit blad te promoten en zal dat altijd, waar ik de kans krijg, blijven doen.

JohanvantBosch

Citaat van: MarcelHaas op augustus 26, 2009, 20:22:59 PM
Wat ik echter mis in het verhaal is dat alle redactieleden en medewerkers dit allemaal vrijwillig doen.

Goed dat je ook je zegje doet, dit moet er blijkbaar wel even uit en is ook wel goed om hier te noemen. Hulde, dank en bewondering aan de mensen die dit doen.
Maarrr... daar ging dit topic nu eenmaal niet over, het gaat over wat je hetzelfde of anders zou willen aan het blad DB. Tenzij het een oplossing zou zijn om deze vrijwillige aanpak te veranderen....

Citeer
'Klagen' over artikelen die niet verschijnen, maar die lezers wel graag willen zien, kan naar mijn mening simpel worden opgelost: schrijven! De redactie is afhankelijk van aangeleverde kopij (gelukkig zijn ze zelf ook zeer goed in staat om zeer goede, gedegen artikelen te schrijven).

Dit vind ik wel een goede en ik denk dat daarvoor misschien meer aandacht moet komen. Een goed artikel schrijven kost weliswaar veel tijd en energie, maar in principe kan dus iedereen artikelen aanleveren. Ook iedereen hier op het forum die graag bepaalde onderwerpen terug ziet komen in DB...

martinharskamp

Citaat van: redmar_woudstra op augustus 25, 2009, 23:02:26 PM
Als ik nou iets een matig blad vind, is het Vogels wel. Ik vind de stukjes van Ruud van Beusekom vaak leuk, maar de afwisseling in de artikelen is ver te zoeken. Ik wacht met smart op een enquete van dit blad, daar heb ik minstens 2x zoveel opmerkingen over als over DB.

Eh, je moet de Vogels nog wel effe uit het plastiekie halen hè? Bij het mei/juni/juli nummer ofzo zát een enquete. De volgende zal wel effe duren ;)!

redmar_woudstra

Citaat van: martinharskamp op augustus 27, 2009, 21:36:19 PM
Citaat van: redmar_woudstra op augustus 25, 2009, 23:02:26 PM
Als ik nou iets een matig blad vind, is het Vogels wel. Ik vind de stukjes van Ruud van Beusekom vaak leuk, maar de afwisseling in de artikelen is ver te zoeken. Ik wacht met smart op een enquete van dit blad, daar heb ik minstens 2x zoveel opmerkingen over als over DB.

Eh, je moet de Vogels nog wel effe uit het plastiekie halen hè? Bij het mei/juni/juli nummer ofzo zát een enquete. De volgende zal wel effe duren ;)!
Oeps  ;D  Zo slecht lees ik de Vogels tegenwoordig!
groet,
Redmar

luc hoogenstein

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 26, 2009, 22:21:57 PM
Dit vind ik wel een goede en ik denk dat daarvoor misschien meer aandacht moet komen. Een goed artikel schrijven kost weliswaar veel tijd en energie, maar in principe kan dus iedereen artikelen aanleveren. Ook iedereen hier op het forum die graag bepaalde onderwerpen terug ziet komen in DB...

En daar zit m volgens mij net de crux Johan: ik vrees dat er niet zo heel veel mensen zijn die zichzelf goed genoeg achten om dergelijke artikelen te plaatsen. Daarom "verzandt" db steeds meer in reisverslagen of artikels over vogels uit Verweggistan. Die zijn veel laagdrempeliger om te schrijven (zonder de schrijvers daarvan tekort te doen)  :-\ . Daarnaast, maar corrigeer me alsjeblieft als ik me vergis: een heel groot deel van de nieuwe generatie twitchers lijkt zeer sterk te worden beinvloed door datgene wat via sites als wrn.nl te vinden is. Niet zelf zoeken, maar zo snel mogelijk achter de eerstvolgende melding aan. Dat heeft consequenties voor de ontwikkeling van het kennisniveau, en indirect dus waarschijnlijk ook voor de toekomstige kwaliteit van db. Vanuit dat perspectief is de toekomst van db helaas nog lang niet veilig gesteld vrees ik.... Wellicht een belangrijk aandachtspunt?


Vincent Hart

Het is inderdaad verleidelijk te veronderstellen dat nu twitchen zoveel 'gemakkelijker' is geworden met veel meer, veel actuelere, voor iedereen beschikbare informatie, er een generatie van a la carte-vogelaars aan het ontstaan is. Maar zou dat nu echt zo zijn? Volgens mij komen er hoe dan ook steeds méér vogelaars, waarvan een groot deel met interesse in zeldzaamheden. Dat zou juist goed nieuws voor DB moeten zijn. De vraag is dan (volgens mij Lucs premisse) of álle nieuwe vogelaars meelifters zijn.

Ik zie (ook op dit forum) een aantal jonge vogelaars die zich in een razend tempo ontwikkelen, o.a. met dank aan de weelde van info + online beschikbare experts die je ook nog wel eens op een - papieren! - standaardwerk willen wijzen. Waarschijnlijk zal een bepaald deel van de 'nieuwe generatie' inderdaad van twitch naar twitch rijden zonder een (veel) betere vogelaar te worden. Aan de andere kant heeft deze nieuwe generatie een unieke kans om op een aantal schaarse soorten/zeldzaamheden live te oefenen. Als ze/we daarbij goed opletten, zou de kans dat ze/we er op een dag zelf een ontdekken zomaar eens kunnen toenemen. Meer vogelaars buiten betekent in veel gevallen ook een toegenomen kans dat zeldzaamheden ontdekt worden. Bij CDNA-gevallen is de laatste jaren dan ook regelmatig de opmerking 'ontdekt via foto op waarneming.nl' te lezen.

En dus zijn voor de Toekomst van het Nederlandse Vogelaarsgilde vooral twee vragen van belang: 1) Is het absolute aantal topvogelaars in de dop nu kleiner dan in de voorgaande generatie(s) en 2) Slagen de talenten van nu er in zich tot een even hoog (of hoger) niveau op de werken dan hun voorgangers, of gaan ze/we zoals Luc lijkt te vrezen ten onder aan decadentie?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

carel

In de tijd dat ik op school zat in een klein dorpje werd er helemaal geen aandacht besteed aan de engelse taal.
Nu is dat erg vervelend en daarom heb ik ook helemaal niks aan een blad dat voor meer dan de helft uit engels bestaat.
ik zelf ben nooit lid geweest , maar ken er verschillende die het blad hebben opgezecht vanwegen de engelse artikelen.

met andere woorden voor de niet engels lezende onder ons is het gewoon waardeloos.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Vincent Hart

Tja Carel,


DB mikt (ook) op een internationaal lezerspubliek. Mocht uit de enquete blijken dat er meer mensen afhaken door de Engelse artikelen dan er internationale lezers zijn dankzij diezelfde artikelen dan zou DB er goed aan doen zich daar iets van aan te trekken. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat het geval is ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

zwarteleeuwerik

Citaat van: vincenthart op augustus 31, 2009, 23:05:11 PM
Tja Carel,


DB mikt (ook) op een internationaal lezerspubliek. Mocht uit de enquete blijken dat er meer mensen afhaken door de Engelse artikelen dan er internationale lezers zijn dankzij diezelfde artikelen dan zou DB er goed aan doen zich daar iets van aan te trekken. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat het geval is ...

artikels in het engels zijn het probleem niet, wel de onderwerpen; te veel buitenlandse reisverslagen (lees; "niet west paleartic bestemmingen") en te veel systematiek en taxonomie . 
Erik vb.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Citeerte veel systematiek en taxonomie

Dat valt toch juist reuze mee? Ik zie hier juist graag meer van!

Een voordeel van een gedeeltelijk Engelstalig blad is toch dat je daarmee veel meer potentiële auteurs bereikt.

zwarteleeuwerik

Citaat van: Triturus op september 08, 2009, 16:32:15 PM
Citeerte veel systematiek en taxonomie

Dat valt toch juist reuze mee? Ik zie hier juist graag meer van!

Een voordeel van een gedeeltelijk Engelstalig blad is toch dat je daarmee veel meer potentiële auteurs bereikt.

engels heb ik geen problemen mee... , birding world komt met veel betere artikels en toch minder taxonomie !
Erik vb.

Ben Wielstra

Bedoel je dat de focus meer op het promoten van splits ligt dan op ID?

Vincent Hart

Citaat van: zwarteleeuwerik op september 08, 2009, 16:47:19 PM
engels heb ik geen problemen mee... , birding world komt met veel betere artikels en toch minder taxonomie !
Dan zou DB dus door minder te focussen op taxonomie, (nog) méér in het vaarwater van de concurrentie komen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

Citaat van: zwarteleeuwerik op september 08, 2009, 16:47:19 PM
Citaat van: Triturus op september 08, 2009, 16:32:15 PM


engels heb ik geen problemen mee... , birding world komt met veel betere artikels en toch minder taxonomie !

Dan zou ik toch Dutch Birding eens wat beter lezen, als je stelt dat Birding World betere artikelen heeft...
M.v.g., Justin Jansen


zwarteleeuwerik

Citaat van: vincenthart op september 08, 2009, 18:13:09 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op september 08, 2009, 16:47:19 PM
engels heb ik geen problemen mee... , birding world komt met veel betere artikels en toch minder taxonomie !
Dan zou DB dus door minder te focussen op taxonomie, (nog) méér in het vaarwater van de concurrentie komen ...

ja, met "down to earth"  artikels .
Erik vb.

zwarteleeuwerik

Citaat van: Triturus op september 08, 2009, 17:31:16 PM
Bedoel je dat de focus meer op het promoten van splits ligt dan op ID?

inderdaad, bij dutch birding is dat zo !!
Erik vb.

Ben Wielstra

Veldherkenning moet toch de nadruk hebben, daar ben ik het mee eens. Dat kan best hand in hand gaan met taxonomische updates, daar tref je vaak de moeilijkste/interessantste ID kwesties. Aangezien de gemiddelde DB lezer toch liever naar buiten gaat dan dat ie een museum laatje open trekt of een PCR inzet is het niet onverstandig daar rekening mee proberen te houden.

Vincent Hart

Citaat van: zwarteleeuwerik op september 08, 2009, 19:04:31 PM
Citaat van: vincenthart op september 08, 2009, 18:13:09 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op september 08, 2009, 16:47:19 PM
engels heb ik geen problemen mee... , birding world komt met veel betere artikels en toch minder taxonomie !
Dan zou DB dus door minder te focussen op taxonomie, (nog) méér in het vaarwater van de concurrentie komen ...

ja, met "down to earth"  artikels .
En nu iets concreter ... Wat moet DB wel doen om bestaansrecht te hebben naast BW?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

luc hoogenstein

We zijn ondertussen drie bladzijden ver met deze discussie, maar waar ik benieuwd naar ben is: gaat er iets met datgene gebeuren wat hier allemaal geroepen is? Ik begreep uit de eerste post van Max dat het een privé-actie betrof, maar dat wil niet zeggen dat datgene wat hieruit is gekomen niet richting de rest van het DB-bestuur gaat, lijkt me.