Dag allen.
Ook ik moet even wat kwijt. Ik heb net alle berichten gelezen over het wel en wee van Dutch Birding (het tijdschrift dan). Wat mij opvalt is dat er (uiteraard) veel verschillende meningen zijn over de inhoud: veel vinden de huidige inhoud wel goed, anderen vinden juist dat er meer of juist minder artikelen moeten verschijnen (over bv meeuwen).
Wat ik echter mis in het verhaal is dat alle redactieleden en medewerkers dit allemaal vrijwillig doen. De luttlele euro's vergoeding die ze krijgen (om de onkosten zoals internetverbindingen etc te vergoeden) valt in het niets bij het werk dat deze mensen (kijk maar in het colofon om te zien wie er elke keer weer zitten te zwoegen om een nieuw nummer op jullie deurmat te laten vallen) verrichten. 'Klagen' over artikelen die niet verschijnen, maar die lezers wel graag willen zien, kan naar mijn mening simpel worden opgelost: schrijven! De redactie is afhankelijk van aangeleverde kopij (gelukkig zijn ze zelf ook zeer goed in staat om zeer goede, gedegen artikelen te schrijven). Hetzelfde geldt voor het aanleveren van foto's. Laten we niet vergeten dat de kwaliteit van de foto's al jaren één van de paradepaardjes van DB is; gelukkig is hiervoor al sinds dag 1 één iemand verantwoordelijk (nogmaals zie het colofon). Ik vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden: zonder deze redactieleden is DB gewoon niet van de kwaliteit zoals het nu is...
Ik ben zelf ook betrokken bij DB (oa WP reports en andere WP gerelateerde artikelen) en ik doe het elke keer weer met veel plezier en inzet. Ik weet dus hoe moeilijk het is om elke twee maanden een nieuw nummer te moeten vullen. De artikelen die verschijnen zijn inderdaad niet altijd voor iedereen interessant, maar wat wil je ook als je zoveel verschillende leden hebt uit verschillende landen? Zelfs op een forum als deze, lopen de meningen gigantisch uiteen... je kunt gewoon niet iedereen tevreden houden. Wat mij betreft mogen de artikelen over meeuwen ook wel wat minder, maar elk artikel is uniek en daarom van belang. Ik blader altijd gewoon door en lees gewoon het volgende artikel dat wel interessant is. Het meeuwenartikel laat ik over aan degene die daarin wel geinteresseerd is en dat zijn er toch altijd heel wat!
Ik heb zelf ongeveer zeven jaar DB mogen vertegenwoordigen op DB-dagen, Belgische vogeldagen, Vogelfestivals en de Birdfair in Engeland. Ik heb mij altijd met veel plezier ingezet om dit blad te promoten en zal dat altijd, waar ik de kans krijg, blijven doen.