Akkerhommel

Gestart door Joan, juni 22, 2006, 21:50:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joan

Vanavond ontdekte ik een hommelnest onder de bamboe in de tuin. Waarschijnlijk is het een akkerhommel. Hoe lang moet ik rekening houden met mijn gasten met het oog op schoffelen?  :D  

gardensafari

Als het een akkerhommel is, dan heb je pech. De nesten van akkerhommels houden zeer lang stand en het duurt tot eind oktober voordat het volk in elkaar gestort is. Nesten van akkerhommels zijn meestal niet groot (rond de 100 dieren). Misschien kun je de positie vrij goed lokaliseren en er dan rustig omheen schoffelen. Akkerhommels zijn niet heel erg agressief.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Joan

Bedankt voor je snelle reactie. Ach, echt pech vind ik het niet, stiekem laten zitten en af en toe even kijken naar het bijna onzichtbare gerommel in het afgevallen bamboeblad. Het heeft iets geheimzinnigs. Nog tips voor bijen 'ergens' in huis? Ze hebben een soort nooduitgang in het luchtroostertje in het toilet, nog geen idee waar de ingang zit.

gardensafari

#3
CiteerNog tips voor bijen 'ergens' in huis? Ze hebben een soort nooduitgang in het luchtroostertje in het toilet, nog geen idee waar de ingang zit.
Als het echte honingbijen zijn is dat natuurlijk lastig. Overigens hoor je niet vaak van honingbijen in huizen. Als het andere bijen zijn, dan is er minder aan de hand. Vaak zijn het dan bij elkaar broedende solitaire bijen en die zijn er meestal niet langer dan 4 tot 8 weken. Probeer eens een foto te maken of er een te vangen om een goede beschrijving te maken. Ben wel nieuwsgierig wat je in huis hebt. Wespen zijn vrij normaal binnenshuis, bijen zijn dat niet.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.