Hoofdmenu

Vreemd geval

Gestart door Marian en Bert, juni 22, 2006, 19:17:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Hoi allemaal,

Mogelijk dat ik een rekenfout heb gemaakt. Ik dacht zelf van niet maar ik ben nog maar pas bezig met de microscoop, dus het kan! Ik heb nu geen materiaal van de zwam in huis. De volgende keer neem ik weer wat mee. Hopelijk zijn er dan wat meer te zien dan de vorige keer en dan vraag ik Bert om mee te kijken naar de afmetingen onder de microscoop. Dus nog even geduld!

De microscoop is geijkt op de microscopiedag.

En dat van die putje kijk ik dan ook even na. Het viel me vanmiddag op dat er geen druppels meer op de zwam zaten maar dat je nog wel kringen kon zien waar ze gezeten hadden.

Groeten van Marian

fungi_nl

#31
CiteerDe maat kan maar bij één objectief correct zijn, bij andere objectieven > of < dan 100 moet er dan toch omgerekend worden?

Gezien de foto ga ik er vanuit dat dit 100 is (1000x). Bij andere vergroting zou je dan de sporen maten ommoeten rekenen.

De microscoop van Marian is inderdaad tijdens de microscopiedag van de NMV geijkt. Was ik even vergeten. :)

Voor zover ik de literatuur kan raadplegen op kaaszwammen zijn de sporen van 12 mu lengte wel errug groot voor een kaaszwam. (normaal 2,5 tot 5 mu)

We wachten de volgende meeting wel af.  B)

a.houter

#32
oke, ben ik met je eens dat de sporen te groot zijn (zowiezo groot, ongeacht de soort), maar naderhand rees bij mij de volgende vraag:
er zijn geen lamellen, poriën, plooien of stekels te zien; hoe en waar werden dan die sporen gevormd?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Citeerer zijn geen lamellen, poriën, plooien of stekels te zien; hoe en waar werden dan die sporen gevormd?

De vraag of er porien waren is volgens mij nooit echt beantwoord. Dat moet toch makkelijk met een loupe te zien zijn? Hoewel ik wel heel nieuwsgierig ben, weet ik voorlopig echt niet in welke richting we het zouden meoten zoeken. Kaaszwam sp. lijkt voor de hand te liggen, maar de sporen doen mij nu twijfelen.

Dinant Wanningen

Citeer

Ik heb een deel van de laatste foto uitgesneden en vergroot. Bedoel je deze plaats met de mogeijke vorming van porieën/stekels Dinant?
Hoi Marian,

Ja inderdaad dit gedeelte van de zwam bedoelde ik ,je kan er nog niet echt iets van maken zelf nog geen stekels zoals ik al noemde dus nog even afwachten ,geduld is een schone zaak,

Wat betreft die sporen die lijken mij niet van deze zwam ,want de zwam is volgens mij nog in ontwikkelig het zijn sporen van een andere soort ik denk een Psathyrella die er bij toeval zijn opgewaaid .
Groet ,Dinant


fungi_nl

Dinant,

Heb jij toevallig een afbeelding van de sporen?

Dinant Wanningen

CiteerDinant,

Heb jij toevallig een afbeelding van de sporen?
Hoi John,

Hoe bedoel je afbeelding van alle soorten sporen of over die waarover jullie discussieren
Groet ,Dinant


fungi_nl

;)  alleen van de vermeende zwetende kaaszwam.
Het is een vrij nieuwe soort in NL.
Zelf heb ik er geen gegevens van zover ik weet.  B)  

Dinant Wanningen

CiteerDinant,

Heb jij toevallig een afbeelding van de sporen?
Hoi John

Helaas heb ik geen sporen afbeelding van Oligoporus guttulatus ook ken ik geen persoon die zich speciaal bezig houd met kaaszwammen anders zouden wij die kunnen vragen het blijft vooralsnog een raadsel
Groet ,Dinant


fungi_nl

#39
Ik heb Peter-Jan Keijzer gemailt hierover. Die heeft de kaaszwammen in de gele bijbel  (paddestoelen ovezicht van NL) verzorgd. Wellicht is hij op vakantie, want ik heb nog geen reactie gehad van hem.

Marian en Bert

#40
Hoi allemaal,

Vanmorgen heb ik weer een foto gemaakt van de "kaaszwam".
Hij zat weer vol druppels. Waterdruppels neem ik aan want het heeft hier inmiddels goed geregend.
De zwam groeit nog wel en is inmiddels wat geler geworden door de droogte maar daar is op de foto niet veel van te zien. Wel had er een slak een maaltje van gegeten en dat was voor mij een reden om er nu toch maar een stukje af te snijden.

Wat de sporen betreft. Net als vorige keer heb ik zomaar een stukje zwam onder de microscoop gelegd want inderdaad poriën, enz. zijn niet te vinden.
Na lang zoeken heb ik deze keer één bruine spoor kunnen vinden met een maat van 6,3  x  3,8 mu. Deze keer heeft Bert meegekeken.

John, gezien ik jouw adres nog heb, kan ik je een stukje van de zwam opsturen.
Misschien dat jij wat onder de microscoop kunt vinden. Graag reactie.
Verder wacht ik nu maar weer af.

groeten van Marian

fungi_nl

Hoi Marian,

Dat mag, maar ik verder geen literatuur van deze zwam, dus ik heb geen idee hoe de sporen er uit zien.

Marian en Bert

Oké, John dan stuur ik een stukje op. Het kan toch ook nog een bekende zwam zijn.

Groeten van Marian

fungi_nl

Misschien dat ik wat kan zien, maar verwacht er niets van. Ik probeer het z.s.m. te doen, want ik heb ook nog een galerina liggen van Cees die ik moet bekijken.  :wacko:  

fungi_nl

Vandaag antwoord gekregen van Peter-Jan Keizer. Die kan de foto niet met zekerheid determineren. Het meest waarschijnlijk vind hij het op een jong  exemplaar van de roodgerande houtzwam. Die kan namelijk ook druppels vormen.
Dus dat is een hele andere richting dan dat wij zoeken. Misschien dat je met deze informatie wat kan. Ga ook eens in die richting zoeken.  B)  

Marian en Bert

Hoi allemaal,

Vandaag hebben we van Leen Bos het artikel dat hij in Coolia heeft geschreven over de zwetende kaaszwam ontvangen.

In de tekst, Caro, staat o.a. dat jonge exemplaren ook wel wat op een platte boompuist lijken! De sporen zijn ca 4,5 x 2,5 mu.

Als dit de betreffende kaaszwam is, krijgt op zijn vroegst pas over een week of drie poriën. Hij moet ook nog platter uitgroeien en krijgt wel of niet een steel.

Conclusie, voorlopig afwachten.

Groeten van Marian
   

fungi_nl

CiteerConclusie, voorlopig afwachten.

Ik wil de optie van de roodgerande houtzwam ook nog niet uitsluiten.
hou dat ook amar in de gaten.

Marian en Bert

Hoi John,

Volgens mij waren we tegelijkertijd een berichtje aan het typen. Dat van die roodgerande houtzwam had ik nog niet gelezen.
We zullen gewoon maar afwachten en zien wat het wordt.

Groeten van Marian

Marian en Bert

#48
Hoi allemaal,

Twee maanden lang heb ik het wel en wee van deze kaaszwam gevolgd en vandaag heb ik bericht van Wim Ligterink, de consul van het NMV voor Overijssel, gekregen dat het hier inderdaad om de
"ZWETENDE KAASZWAM" gaat, zoals André gelijk al suggereerde.

Van diverse mensen had ik verschillende voorstellen gekregen wat het voor zwam zou kunnen worden. Dat maakte me nieuwsgierig en ik ben trouw twee keer per week naar de zwam gefietst. Steeds was de vraag: Staat ie er nog, zweet ie nog en is ie gegroeid? Hij heeft ook een koosnaam gekregen: "Kaasje" en toen het zo ontzettend heet en droog was nam ik ook nog een fles water voor 'm mee.

Vorige week is Wim geweest om hem te bekijken en materiaal mee te nemen.

Nu de determinatie een feit is, zouden  de admins de soort kunnen  invoeren in de database?

Groeten van Marian

Marian en Bert

Foto onderzijde met guttatiedruppels

fungi_nl

Ook deze bekijk ik vanavond voor de database.
Je hoort van me.

fungi_nl

Is toegevoegd aan de database.

fungi_nl

De zwetende kaaszwam is een zeldzame soort in NL, maar is groeiende, d.w.z. hij verspreid zich over NL. Ik had ook nog even anvraag gedaan bij Peter-Jan Keijzer.

Ik zal de soort aanmelden bij mijn collega webmaster van de NMV, Aldert Gutter, die ook de website van de paddenstoelenkartering onder zijn hoede heeft. dan kunnen we de foto, met alle gegevens, zoals o.a de vindplaats en naam van de vindster publiceren. Altijd leuk. :)

Corryabbink

CiteerTwee maanden lang heb ik het wel en wee van deze kaaszwam gevolgd en vandaag heb ik bericht van Wim Ligterink gekregen dat het hier inderdaad om de
"ZWETENDE KAASZWAM" gaat, zoals André gelijk al suggereerde

Dag Marian en Bert,

Prachtige foto's van een hele mooie vondst. Jullie hebben deze maanden gevolgd en wij hebben ervan mee kunnen genieten. Het is net zoals John zei een goed gedocumenteerde vondst. Publicatie is helemaal terecht want wie kent de soort nu nog beter dan jullie?

Gefeliciteerd jullie halen vele bijzonderheden boven water in ons mooie Twente :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#54
Hoi Corry, John en alle andere forumleden,

Uiteraard zijn we dik tevreden met de vondst van "Kaasje". Maar voorlopig is het nog meer geluk dan wijsheid dat we zoveel bijzondere vondsten doen. Er staan hier ook ontzettend veel paddenstoelen (zeker nu) en de omgeving is zeer gevarieerd.
Uiteraard  moet je wel oog hebben voor de dingen die in de natuur aanwezig zijn maar het is aan dit forum te danken dat we zo enthousiast paddenstoelen zijn gaan zoeken en in dit speciale geval heeft André ons op het goede spoor gezet. Het volgen van de ontwikkeling van deze zwam was een kwestie van nieuwsgierigheid en, op een gegeven moment, de overtuiging dat het (na een paar maal contact te hebben gehad met Leen Bos) zeker en vast een Zwetende kaaszwam moest zijn. Wel spannend! Staat ie er nog, zweet ie nog en is ie gegroeid? en uiteindelijk de determinatie door Wim Ligterink, die speciaal is wezen kijken.
Het uiteindelijke resultaat is dus te danken aan een samenwerking tussen Waarneming.nl en NMV en dat is toch ook een mooi resultaat voor de toekomst.

Groeten van Marian en Bert

Arno van Stipdonk

CiteerHet uiteindelijke resultaat is dus te danken aan een samenwerking tussen Waarneming.nl en NMV en dat is toch ook een mooi resultaat voor de toekomst.

Inderdaad, heel leuk! Mooi einde van een mooi verhaal.
Gefeliciteerd.  :duim:
Maar ik moet ook zeggen dat na zo'n lange tijd een zwam zo goed te verzorgen jullie ook wel verdienen dat het een Zwetende kaaszwam is.

a.houter

oef...bloed, zweet en tranen..., niks is de mycologie vreemd. Niet geloven?!?:
Dennenbloedzwam, Zwetende kaaszwam, Tranende franjehoed. :gap:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci