Hoofdmenu

Vreemd geval

Gestart door Marian en Bert, juni 22, 2006, 19:17:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Hoi allemaal,

Vandaag vonden we deze zwam op de bovenkant van een stronk, een spar.
Een steel was niet te vinden, het geval groeit omhoog en om een mosje heen.
Hij is zo'n 4 cm hoog en 4 cm breed. De guttatiedruppels zijn doorschijnend.

Wie weet wat het is.
Groeten van Marian en Bert
 

Marian en Bert

Tweede foto

Marian en Bert

Detail

fungi_nl

Geen buisjes, plaatjes of stekels aanwezig?

Arno van Stipdonk

Misschien een soort Kaaszwam???

Marian en Bert

#5
Hoi Arno en John,

Verdere gegevens heb ik nu niet. Ik ben er nog afgebleven in de hoop dat de zwam nog wat groter wordt. Hij groeit wel op een boomstronk middenop een bospad dus of ie er nog lang staat???

We hebben wel even gedacht aan een bittere kaaszwam. Maar volgens Gerhardt groeit die pas vanaf augustus en zo te zien op diverse foto's is de bittere kaaszwam zijdelings aan de stam aangehecht.

Ik weet niet of ie nog verder groeit als ik hem beschadig door er een stukje af te halen? Maar ik ga wel weer kijken.

Groeten van Marian

carootje

Het lijkt perfect op een labyrintzwam, maar dan zouden de druppels rood horen te zijn...............hmmm :huh:

Succes verder,

Caro

carootje

Boompuist, dat was het. En dat is dit ook volgens mij. Ik heb hem 2 jaar geleden ook 1 keer zien staan in de buurt van Valthe/Emmen begin juni. Helaas is de foto verloren bij een crash van de harde schijf, maar die was ook nogal druppelig. Wel familie van de kaaszwam dacht ik.

Caro

Arno van Stipdonk

#8
Hallo Caro,

Ik heb ook wel een keer een boompuist gevonden met zulke druppels. Echter waren deze geel en was de zwam toch wat anders:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=24879

Deze doet me ook meer aan Bittere kaaszwam denken.

a.houter

Mag ik Oligoporus guttulatus voorstellen? Bijgevoegd plaatje lijkt er wel erg veel op...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Of wel de ZZ0038 - Oligoporus guttulatus (Peck) Gilb. & Ryv. - Zwetende kaaszwam

Aan het nummer te zien, nog niet zo lang in NL bekend.

a.houter

CiteerOf wel de ZZ0038 - Oligoporus guttulatus (Peck) Gilb. & Ryv. - Zwetende kaaszwam

Aan het nummer te zien, nog niet zo lang in NL bekend.
Kan wel kloppen John, misschien kun je je nog herinneren dat Leo Knol die min of meer introduceerde op de nieuwjaarsbijeenkomst 2 of 3 jaar geleden?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

#12
Vaag. ik heb er helaas een paar door omstandigheden gemist, dus kan het me niet zo goed voor de geest halen. Even terzijde: Heeft Leo overigens een website? Ik ben paddo websites van NMV bij elkaar aan het zoeken voor de NMV website.

Marian en Bert

#13
Vanmorgen ben ik nog even teruggeweest. De zwam zweette bijna niet meer.
In ruil voor wat water heb ik een stukje mee naar huis genomen.

Hij smaakt naar oude brie. Dus toch kaasachtig maar niet bitter (maar mijn smaak is niet zo best en mijn reuk nog minder).
Veel sporen vond ik niet maar ze zijn bruin, ovaal rond met een soort dekseltje (sorry voor de kwaliteit van de foto, ik kan nog steeds geen goede microscoopfoto's maken).
Maat ± 12 micrometer lang en ± 6,8 breed.

Hoe kom ik aan meer informatie over de Oligoporus guttulatus (Peck) Gilb. & Ryv. - Zwetende kaaszwam?

Groeten van Marian


Foto sporen 22 aug. verwijderd omdat die niet bij deze zwam hoort.

fungi_nl

http://www.grzyby.pl/gatunki/Tyromyces_guttulatus.htm

Je Pools is wel in orde denk ik. ;)

Een synoniem is Tyromyces guttulatus

a.houter

Helaas, ik wist dat je 'n taalprobleem zou krijgen, en van Leo Knol zul je ook niet wijzer worden, want die fotografeert alleen maar. Maar ergens moet toch informatie verkrijgbaar zijn, want Leo zuigt absoluut niets uit zijn duim. Zogauw mij nog wat te binnen schiet zal ik het wel laten weten.

Tot dan,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

CiteerVaag. ik heb er helaas een paar door omstandigheden gemist, dus kan het me niet zo goed voor de geest halen. Even terzijde: Heeft Leo overigens een website? Ik ben paddo websites van NMV bij elkaar aan het zoeken voor de NMV website.
Leo is niet zo digitaal geöriënteerd voor zover ik weet John, er is wat materiaal van hem op Mycoweb geplaatst, maar van een website is mij tot nog toe niets bekend.

Groeten,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

#17
Inmiddels ben ik al een paar keer terug geweest naar de zwam en geef hem dan wat water. Tot nu toe doorstaat hij zo de droogte en is zo'n 1,5 cm in de hoogte gegroeid.
Nog steeds zitten er guttatiedruppels op! Zie ook de volgende foto. En ik moet er nog wel bij vermelden dat de foto's mooier zijn dan de werkelijkheid. Het is eigenlijk maar een klein raar gedrocht.

Ik zal proberen via het NMV aan de naam van Leo Knol kan achterhalen.

Groeten van Marian

fungi_nl

Citeer
Ik zal proberen via het NMV aan de naam van Leo Knol kan achterhalen

Wat bedoel je hier mee?

Marian en Bert

Hoi John,

Ik zie het, dat ging even mis!  :wacko: Kennelijk te veel kaas gegeten.

Ik bedoelde dat ik zal proberen het adres te achterhalen want ik ben natuurlijk benieuwd wat voor paddestoel dit nu is.

Groeten van Marian


fungi_nl

#20
Hoi Marian,

Probeer in ieder geval materiaal te bewaren van deze soort.
Ik zal contact opnemen met degene die in de GB de kaaszwammen heeft beschreven.

Marian en Bert

#21
Hoi John,

Ik ben benieuwd wat je kunt vinden.

Op het moment heb ik geen materiaal, want ik wil de zwam eigenlijk nog niet beschadigen.
Hij is inmiddels weer een tikkie gegroeid en heeft ook weer water gekregen.
Ik zal er voor het volgende weekend wat materiaal vanaf halen. want inmiddels begint hij wel op te vallen, en je weet nooit of iemand anders hem plukt.

Beetje knots, nietwaar om een paddestoel water te geven, maar het heeft hier in geen tijden geregend.

Groeten van Marian

Dinant Wanningen

hoi,

Ik zie op de laatste foto het ontstaan van porieen of zullen het stekels worden want het kan voor het zelfde geld een stekelzwam worden we zullen afwachten ben wel heel nieuwsgierig.

Groet ,Dinant


fungi_nl

Ik heb Peter-Jan Keijzer van de week gemailt over deze melding met foto's en beschrijving erbij. Ik heb nog geen antwoord ontvangen.

Marian en Bert

#24
Leuk dat jullie zo meeleven!

Ik heb ook nog geen reactie op mijn email ontvangen van de NMV consul van Overijssel. Wel heb ik een NMV ledenlijst gevonden en Leo Knol aan de telefoon gehad. Hij zelf is fotograaf en degene die de tekst heeft geschreven is dhr. L. Bos. Ook die heb ik aan de telefoon gehad en ik zal hem foto's opsturen. Even zijn reactie afwachten.

Inmiddels is de kleur van de zwam (waarschijnlijk door de hitte) wel wat geler geworden maar hij groeit nog steeds. Vanmorgen heeft ie nog een keer water gehad.

Ik heb een deel van de laatste foto uitgesneden en vergroot. Bedoel je deze plaats met de mogeijke vorming van porieën/stekels Dinant?
Ik zal de volgende keer dat ik er naar toe ga eens goed kijken.

Groeten van Marian

a.houter

#25
Misschien kan ik nog wat informatie geven over O. guttulatus:

Als kenmerkend wordt melding gemaakt van de putjes die de druppels op het vruchtvlees achter laten. Ter plaatse kleurt dat dan wat bruin- / beigeachtig. De verkleuring treedt ook op bij kneuzing en ouder worden.

Over de smaak zijn de meningen verdeeld: de een noemt bitter de ander houdt het op geen smaak. (Smaken verschillen).

Er wordt nergens gewag gemaakt van een opvallende geur, dus we moeten er maar van uitgaan dat de geur vrij neutraal is.

Als de zwam ouder wordt gaat hij porien en (korte) buisjes vormen volgens opgaven, maar ik denk (en niet meer dan dat) dat we er rekening mee moeten houden dat er mogelijk sprake kan zijn van perfecte en imperfecte stadia.

Als laatste, wat waarschijnlijk puur toeval is, viel het mij bij een presentatie op dat er steeds sprake was van groei óp een stronk. Het zal wel niets zeggen, maar ik vond het frappant dat dat hier ook ter sprake was.

Opgaven steevast van naaldhout, zeer zelden van loofhout
Spores elongate-ellipsoid, 3-5 × 2.5-3 µm.


Groeten,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

#26
CiteerMaat ± 12 micrometer lang en ± 6,8 breed.
Dat was de opgaaf van Marian.

CiteerSpores elongate-ellipsoid, 3-5 × 2.5-3 µm.
Dat is de opgaaf van André

Ik denk dat we dan een probleem hebben, conform de ideeen voor een zwetende kaaszwam. De gemeten sporen zijn veel te groot voor een zwetende kaaszwam.

a.houter

Ik wil écht niet zeuren, hoor, maar is de micro geijkt en/of is de correcte omrekenfactor toegepast?  (12:6,8 is praktisch gelijk 5:3)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

#28
Nee hoor, het is zeker niet zeuren. B)

Ik heb geen idee of de microscoop van Marian geijkt is.
Ik heb ook geen verstand van omreken factoren.  :(

We wachten het antwoord van Marian even af.

a.houter

de maatstreepjes van de dradenteller in het oculair zijn ten opzichte van het oculair altijd gelijk (altijd dezelfde afmeting), maar niet ten opzichte van het objectief. De maat kan maar bij één objectief correct zijn, bij andere objectieven > of < dan 100 moet er dan toch omgerekend worden?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci