Hoofdmenu

kleine teunisbloem?

Gestart door hmmuller, augustus 06, 2009, 12:27:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

hmmuller

Je kan de kleine teunisbloem niet invoeren in waarneming.nl. Is dit de kleine teunisbloem of toch een grote/middelste/hybride?

gr. Dirk

Nietspitten

Citaat van: hmmuller op augustus 06, 2009, 12:27:26 PM
Je kan de kleine teunisbloem niet invoeren in waarneming.nl. Is dit de kleine teunisbloem of toch een grote/middelste/hybride?

gr. Dirk

Voorstel, om toch eerst maar een goede flora te raadplegen.
groeten, Gerrit

rapunzel

Citaat van: hmmuller op augustus 06, 2009, 12:27:26 PM

gr. Dirk

De nieuwe standaardlijst kent geen Kleine teunisbloem meer.
Er worden in de laatste Heukels twee soorten genoemd met bloemen < 16 mm t.w. Zand- en Duinteunisbloem. Die zou je op het oog misschien kunnen onderscheiden. Voor de overige soorten zul je moeten determineren : bloemgrootte, positie stijl t.o.v. helmknoppen, verkleving stempellobben, rode of groene knobbels, etc.
Veel succes.

Koos Ballintijn

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

hmmuller

Oeps... oude naamgeving. In de oecologische flora (Weeda e.a.) staat de kleinste teunisbloem vermeld (Oenothera parviflora). Ik heb de Heukels er bij gepakt. Ik zou hem dan determineren op Oenothera deflexa (in Heukels staat eroverigens bij [? O. parviflora L.]) maar dat is ook ingegeven doordat ik hem gevonden heb op het terrein van een oude maasarm en dus niet nabij de zeereep.

gr. en bedankt.

Dirk