Hoofdmenu

Zwanenwater

Gestart door nick, augustus 04, 2009, 21:42:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

Tsja, ik weet niet precies hoe dit netjes aan te kaarten, maar het gaat om het volgende. De afgelopen week is er een waarnemer bezig allerlei plantenwaarnemingen alfabetisch in te voeren voor het Zwanenwater (NH). Dat niet alle waarnemingen gedaan zijn op de data waarop ze worden ingevoerd, moge duidelijk zijn, en is misschien ook niet zo erg. Dat de waarnemer blijkens zijn commentaar van de eerste een of twee invoer-dagen,  de soorten niet zelf lijkt te hebben waargenomen, is wat problematischer. Maar in mijn ogen is het grootste probleem dat er nogal wat waarnemingen tussen zitten, waarvan ik het uiterst onwaarschijnlijk acht, dat ze kloppen. Ik ken het Zwanenwater vrij goed, heb er vaak rondgelopen, in het verleden ook buiten de gebaande paden (ja, mét vergunning), en zie allerlei soorten genoemd worden die, m.i. niet alleen niet in het Zwanenwater voorkomen, maar ook in de wijde omtrek niet voorkomen (ik denk bijv aan Blaasvaren, Kleine Rupsklaver, Kleinste egelskop, Langstengelige Distel, Duinaveruit, , maar ook Getand Vlotgras, Brede Eikvaren, Fijn Hoornblad en Glad Biggenkruid). Het zou mij wenselijk lijken als een admin hier eens een paar voorzichtige vragen gaat stellen.... Natuurlijk moet ik ook toegeven, dat er altijd wat nieuws gevonden kan worden, en ook dat er volop meldingen tussen zitten die ongetwijfeld wél zullen kloppen.Groet, Nick 
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Hinko

#1
@ Nick:
Bedankt voor de melding. We gaan er naar kijken. Ik heb de waarnemer gisteren al een mailtje gestuurd mbt het invoeren op onjuiste lokatie. Ik zal er nog eentje achteraan sturen mbt de overige opmerkingen.

Overigens geeft soortenbank.nl aan de de Kleinste egelskop er ooit wel gevonden is.
Overzicht van de invoer: http://waarneming.nl/user/view/50142
mvgr, Hinko

Hinko

#2
Gert-Jan Smit gaf de volgende reactie:

"Ik doe dit in opdracht van een beheerder van het zwanenwater." (L.Knol van Natuurmonumenten)
mvgr, Hinko

HPM

Citaat van: nick op augustus 04, 2009, 21:42:41 PM
Tsja, ik weet niet precies hoe dit netjes aan te kaarten, maar het gaat om het volgende. De afgelopen week is er een waarnemer bezig allerlei plantenwaarnemingen alfabetisch in te voeren voor het Zwanenwater (NH). Dat niet alle waarnemingen gedaan zijn op de data waarop ze worden ingevoerd, moge duidelijk zijn, en is misschien ook niet zo erg. Dat de waarnemer blijkens zijn commentaar van de eerste een of twee invoer-dagen,  de soorten niet zelf lijkt te hebben waargenomen, is wat problematischer.  [...]

Toen schreef hij telkens: "komt voor in het gebied preciese locatie gegevens my onbekend"
Ik dacht aan de mogelijkheid dat hij tijdens wandelingen alles noteerde zonder de
preciese locatie (te kennen) en dan achteraf alles op gebied "Zwanenwater - Tweede Water" zette.

--
Groeten,
Herman van der Meer.

Herman van der Meer

Nietspitten

Citaat van: nick op augustus 04, 2009, 21:42:41 PM
Tsja, ik weet niet precies hoe dit netjes aan te kaarten, maar het gaat om het volgende. De afgelopen week is er een waarnemer bezig allerlei plantenwaarnemingen alfabetisch in te voeren voor het Zwanenwater (NH). Dat niet alle waarnemingen gedaan zijn op de data waarop ze worden ingevoerd, moge duidelijk zijn, en is misschien ook niet zo erg. Dat de waarnemer blijkens zijn commentaar van de eerste een of twee invoer-dagen,  de soorten niet zelf lijkt te hebben waargenomen, is wat problematischer. Maar in mijn ogen is het grootste probleem dat er nogal wat waarnemingen tussen zitten, waarvan ik het uiterst onwaarschijnlijk acht, dat ze kloppen. Ik ken het Zwanenwater vrij goed, heb er vaak rondgelopen, in het verleden ook buiten de gebaande paden (ja, mét vergunning), en zie allerlei soorten genoemd worden die, m.i. niet alleen niet in het Zwanenwater voorkomen, maar ook in de wijde omtrek niet voorkomen (ik denk bijv aan Blaasvaren, Kleine Rupsklaver, Kleinste egelskop, Langstengelige Distel, Duinaveruit, , maar ook Getand Vlotgras, Brede Eikvaren, Fijn Hoornblad en Glad Biggenkruid). Het zou mij wenselijk lijken als een admin hier eens een paar voorzichtige vragen gaat stellen.... Natuurlijk moet ik ook toegeven, dat er altijd wat nieuws gevonden kan worden, en ook dat er volop meldingen tussen zitten die ongetwijfeld wél zullen kloppen.Groet, Nick

Bovenstaande tekst zou voorgelegd kunnen worden aan beheerder Zwanenwater. (L Knol)
groeten, Gerrit

nick

Ook als het in opdracht van de beheerder gebeurt, blijf ik het niet helemaal kosher vinden. GJSmit heeft de planten niet zelf gevonden, maar voert ze wel in, is dat de conclusie? Kunnen ze dan niet beter op een andere naam ingevoerd worden? En de vraag of alles wel klopt blijft gewoon staan, juist bij de niet al te waarschijnlijke gevallen, toch? Als ik de database beheerde, zou ik wat meer zekerheid vragen. Maar goed, dat is aan de admins. Groet, Nick
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Hinko

Ik heb inmiddels een reactie gehad van Lucien Knol. We bekijken nog even hoe ze hun waarnemingen het beste kunnen invoeren.
mvgr, Hinko

nick

Citaat van: Hinko op augustus 04, 2009, 21:44:41 PM
@ Nick:
Bedankt voor de melding. We gaan er naar kijken. Ik heb de waarnemer gisteren al een mailtje gestuurd mbt het invoeren op onjuiste lokatie. Ik zal er nog eentje achteraan sturen mbt de overige opmerkingen.

Overigens geeft soortenbank.nl aan de de Kleinste egelskop er ooit wel gevonden is.
Overzicht van de invoer: http://waarneming.nl/user/view/50142

Hallo Hinko,
Hoe vind je die info op soortenbank.nl? Ik kom niet veel verder dan wat algemene verspreidingsinfo? Groet, Nick
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Hinko

Citaat van: nick op augustus 06, 2009, 19:53:35 PM
Hallo Hinko,
Hoe vind je die info op soortenbank.nl? Ik kom niet veel verder dan wat algemene verspreidingsinfo? Groet, Nick
Kies het menu 'atlas' en je krijgt kaartjes.
mvgr, Hinko