Traliestinkzwam

Gestart door fungi_nl, juni 22, 2006, 07:02:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

fungi_nl

Beste mensen,

1 van de waarnemers, Piet Dirks, geen idee of Piet ook al op het forum komt, heeft al drie jaar achtereen de traliestinkzwam - Clathrus ruber in zijn achtertuin staan tussen bamboe.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1309837

Hier kun je de vondst bekijken.

Het is een soort die (nog) niet veel wordt waargenomen in Nederland, maar ik denk dat deze zijn opmars aan het maken is. Er is bijvoorbeeld al een melding geweest uit Hulst, Zeeland.

Misschien heeft 1 van julie deze ook al eens gezien.
Het is een broertje van de inktviszwam - Clathrus archeri.

CiteerOvergenomen van de KNNV website --> Vragen en antwoorden(1-11-2005):

Traliestinkzwam (Clathrus ruber)
Op de foto prijkt een Traliestinkzwam (Clathrus ruber), verwant aan de Inktviszwam (Clathrus archeri). Als echte stinkzwammen komen ze allebei uit een wit duivelsei, waarna ze een vieze stank verspreiden. Beide zijn rood, maar de Inktviszwam bestaat uit 5 losse 'armen' terwijl de 'tralies' van de Traliestinkzwam een ruimtelijke structuur met gaten vormen, die gewoonlijk aan de top aan elkaar vastzitten. Op de foto zijn ze bovenaan gedeeltelijk los. De Inktviszwam komt oorspronkelijk voor in Nieuw-Zeeland, Australië en Zuidoost-Azië, is pas sinds begin 20ste eeuw bekend in Europa (waar hij zich uitbreidt langs autosnelwegen, vooral op illegale poepplekjes) en sinds 1973 ook in Nederland. Deze soort is zeldzaam en staat op de Rode Lijst (GE) maar is sterk toegenomen. De Traliestinkzwam is sinds 1735 uit Nederland bekend. Deze soort is zeer zeldzaam en is niet toegenomen maar staat desondanks niet op de Rode Lijst. De verspreidingsatlas (NMV 2000) geeft 16 atlasblokken waar de Inktviszwam waargenomen is (87 meldingen) maar slechts 4 atlasblokken waar de Tralieinktzwam waargenomen is (9 meldingen).

Joop Kortselius

"Niet iedere waarneming zou gemeld kunnen zijn."

Niko Buiten

#1
:huh: Dag John,

Een raadselachtige mededeling die veel vragen oproept: waarom denk je dat de Tralieinktzwam met een opmars bezig is (twee zwaluwen maken nog geen zomer)? Komt-ie mee met tuinmateriaal? Is het klimaatverandering? Wordt-ie aangeplant?

:) Graag wat meer helderheid in je mistige mededeling.

Groet,

Niko Buiten.

(Voor de liefhebbers: Plooivlieswaaiertje is een paddestoel die in Nederland toeneemt als gevolg van klimaatverandering. Het is één van de soorten die in bezoekerscentrum De Zandwaaier (Overveen) in een tentoonstelling over klimaatverandering en de effecten voor de natuur in Zuid-Kennemerland behandeld wordt. Interessante - door vrijwillige natuuronderzoekers gemaakte - tentoonstelling.)
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

Niko,

Uiteraard heb je daar heb je gelijk in.
Het zou best eens kunnen dat deze wellicht door klimaatverandering meer voor gaat komen. Het kan ook zijn dat deze door de aanvoer van buitenlandse gronden / tuinmateriaal mee komt. De gevonden soort in Limburg groeide bij bamboe.
Twee zwaluwen maken inderdaad geen zomer en ik weet ook niet waar nog meer deze soort gevonden wordt in NL. Ik durf er geen uitspraak over te doen zonder dat ik aantallen weet van gevonden exemplaren.

Het is eigenlijk gewoon een vermoeden van mij, overigens nergens op gebaseerd, dat de soort meer waar genomen gaat worden. Mijn vraag was meer of er mensen zijn die deze soort ook gezien hebben. Gezien de waarnemingen binnen deze site zijn dat maar twee verschillende waarnemingen geweest, dus de kans is klein dat de geregistreerde forumlezers dit kunnen melden, maar er zijn altijd nog "gasten" die de berichten lezen en die (nog) geen waarnemingen hebben gemeldt.

Niko Buiten

Dag John.

Ik zie dat je de Traliestinkzwam bij Gouda accepteert . Zelf zou ik graag een foto zien van een uitgegroeid exemplaar; misschien gaat het nu toch om iets anders.

Verder dank voor je reactie.

Groet,

Niko Buiten.


Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

#4
Graag gedaan.

Nee hoor, nog niet geaccepteert, ik wil nog wel foto's zien van uitgegroeide exemplaren.
De waarneming staat op onzeker.
Alleen zie ik bij de foto van het duivelsei wel een duidelijke structuur voor de traliestinkzwam. Maar ja, ik zou niet weten wat er uitgekomen is.
:)

a.houter

Traliestinkzwam werd in 2002 gemeld in Schalkhaar, Overijssel. Dat was toen nog een hele media-hipe. Ook daar was sprake van een tuin met riet / bamboe als ik me goed herinner. Ook de jaren daarna is die op dezelfde plek teruggekomen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Van die waarneming uit Gouda kan ik ook nog niet veel zeggen, John. Eerlijk gezegd doet die mij meer aan een uitdrogend stuifzwammetje denken. Als ik het goed zie is die links boven aangevreten en kun je wit vlees aan de binnenkant zien.

Ben benieuwd...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci