Vlinders nabij Mont ventoux

Gestart door hallwalla, augustus 07, 2009, 13:51:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

hallwalla

Hallo,

Nogmaals een paar vraagjes.

http://gallery.me.com/henripeters#gallery

Het gaat om forumvraag 5.

Heb het vermoeden dat ik toe ben aan betere boeken om de soorten te kunnen determineren... ;)

Bij de blauwtjes ga ik bijna aan alle foto's twijfelen,
06739 is trouwens oostelijker gefotografeerd in de Gorges de la Meouge.
Dacht eerst aan een Wikkeblauwtje (Polyommatus amandus) maar mis aantal stippen.
Op de bovenvleugel zat wel een wortelvlek.

7214 is een Rotsvlinder, maar is het soms de Kleine rotsvlinder (Lasiommata petropolitana), de vlinder is beschadigd maar zie op de bovenvleugel drie lijntjes. Dit zou duiden op de Kleine rotsvlinder, graag zekerheid hierover. (Gefotografeerd op ongv. 1200 meter)

7232 is gefotografeerd op ongv. 1100 meter, helaas erg schuw en alleen bewijsplaatje. Leek op Bruin zandoogje maar toch anders. Is dit een grauw zandoogje (Hyponephele lycaon)?

wederom bedankt,

Vriendelijke groet, Henri



Arthur van Dijk

Pff, best lastig! Even de blauwtjes proberen:

5963:Esparcetteblauwtje (P. thersites). Je zou ook kunnen denken aan groot tragantblauwtje, maar de stippen op de ok vv zijn niet zo groot en ik zie ook geen oranje maantjes daar.

6022:Groot tragantblauwtje (P. escheri) of esparcetteblauwtje (P. thersites). Deze keer zou ik voor groot tragant gaan. Op basis van het algemene beeld en de oranje maantjes die ook op de ok vv doorlopen tot aan de vleugelpunt.

6739: Als dit beest een wortelvlek had, is het icarus of vlaggewikkeblauwtje (P.eros). Gezien de erg grijze kleur van de onderzijde zou ik voor vlaggewikke gaan. Al zie je daar vaak wel wat aders doorschemeren op de onderzijde.

Groet, Mireille

Bert van Rijsewijk

6739: lijkt me een wikkeblauwtje man (Polyommatus amandus).

Bert.

Arthur van Dijk

Bert, ik dacht ook aan een wikkeblauwtje, maar als ik Henri goed begreep zou dit beest een wortelvlek hebben ... Dan zou het geen wikke zijn.

hallwalla

Mea culpa,
Hij heeft een middenvlek, geen wortelvlek  :-X.

Een Wikkeblauwtje dus.,

Bedankt