Hoofdmenu

Vreemde meeuw in....

Gestart door thijs, februari 27, 2005, 18:47:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

jasper

#30
Bram kijk eens hier naar (goed naar het oog kijken!

En deze!

Bram Rijksen

CiteerHee mensen, tussen die foto's stond deze.
Die meeuw daarachter is in adult zomerkleed, met snavelring, lichte iris en grijze poten...
Is dit toch een zilvermeeuw in een door mij ontschoten kleed, of wat anders?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het een zilvermeeuw is, die de snavelring uit zijn juveniele kleed nog heeft? (en ik die ook heb gezien?)
Hopelijk is dit geen blunder om er dan zoveel ophef over te maken :)

Thijs
Dag Thijs,

Om herhaling te voorkomen: lees nog even mijn eerste posting, die over 3e wkl-3e zkl. Zilvermeeuw. ik denk namelijk dat de kans erg groot is dat je die gezien hebt.

De rest van de discussie ontspoorde een beetje. (over de iriskleur van een ondersoort van de Stormmeeuw) Had weinig meer van doen met het eigenlijke onderwerp, excuses daarvor.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

jasper

#32
Zal me bij het onderwerp houden  :duim: vind het anders wel leuk dat uit een vraag een andere discussie ontstaat (tsjah, Bram vind daar niets aan)

thijs

Sorry, overheen gelezen. :rolleyes:
Maar tussen haakjes staat "jizz", wat moet ik me daar bij voorstellen?
En kan jij voor mij even duidelijk de verschillen vertellen, dus verschil in vleugellengte en tertialtekening.
Alvast, de vleugels staken centimeters voorbij de staart...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

Hoi Thijs,

De jizz staat eigenlijk voor de algehele indruk die een vogel maakt (slank, bol, langgerekt, zware kop, zware borst etc.) en heeft alles te maken met proporties, pootlengte, vleugellengte en de verhoudingen hiertussen. Vaak zijn deze 'kenmerken' niet direkt te benoemen als doorslaggevend kenmerk, maar met z'n alle geven ze aan veel soorten wel een uniek uiterlijk. En om dan maar bij de meeuwen te blijven: hoewel de kleedkenmerken veel overeenkomsten hebben, is de jizz van zo'n dikke 'bulky' Grote Burgemeester heel anders dan die van de veel eleganter ogende Kleine Burgemeester.

De witte randen op de terials van een adulte RSM zijn -vergeleken met die van een ZM- smaller en minder contrasterend tov de rest van de lichtgrijze tertials.
RSM oogt langgerekter en 'langvleugelig' in vergelijking met ZM. Check maar 's wat foto's op google, dan zie je wat ik bedoel.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

thijs

Langvleugelig was hij iig zeker, dat viel erg op en hij leek daardoor ook slank.
De rest zal ik met plaatjes ff nazoeken.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Hij lijkt wel op deze, maar ik twijfel eerlijk gezegd ook aan mijn eigen objectieviteit :( .
Toch neemt dat niet weg dat veel dingen overeen komen: verkleuring achter de snavelring, lichte iris en vooral de grijze poten die deze foto laat zien.
Dat was een van mijn grootste bezwaren tegen een RSM <_<

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

De foto is heel erg licht (veel zon) en dan lijkt het dat de vogel grijze poten heeft!

thijs

Weet ik, maar ze zien er echt niet geel uit, hoe overbelicht dit ding ook is.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

CiteerWeet ik, maar ze zien er echt niet geel uit, hoe overbelicht dit ding ook is.

Thijs
Dag Thijs,

Juist dóór die overbelichting worden die poten zo achterlijk grijs, terwijl die bij ook bij deze vogel toch echt gelig geweest zullen zijn. Om 'jouw' meeuw te willen vergelijken met een RSM, kan je dus álle foto's van Google etc. raadplegen, maar déze nou net niet! Poot- en vleugelengte zijn niet te beoordelen en de kleuren van de naakte delen zijn veel te bleek/kleurloos uitgepakt.
Om jouw meeuw op naam te brengen moet je -denk ik- niet net zo lang plaatjes gaan zoeken, totdat je er eentje gevonden hebt waarvan je denk: héé, hier heeft-ie wel wat van weg! Dat is de omgekeerde methode.
Beter is misschien om met een zak brood Madurodam weer in te gaan, het beest te lokken en er een geweldige beschrijving van te maken (schetsen!). Of fotograferen.
Als je bij de kassa e.e.a. uitlegt en je vertelt ze dat, als jouw missie slaagt, het misschien wel 's onverwacht druk kan gaan worden, laten ze je er tegen een gereduceerd bedrag (of gratis!) in...

Succes en vriendelijke groet,

Bram Rijksen


thijs

Ook leuke tactiek.
Maar mijn doel was ook niet om een afwijkende foto te vinden, alleen ik kwam hem tegen tussen nog honderduizend anderen (gezocht op ring billed gull)
Helaas moet ik dan weer helemaal naar Den Haag, terwijl ik alleen op familiebezoek was...
Ik baalde eerst nog omdat je daar wel leuk foto's kan maken, na die meeuw baalde ik nog net ietsje meer :angry:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Gezien de tertialtekening ga ik voor een Zilvermeeuw.
Nouja, weer wat geleerd B)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Zwaaneveld

Thijs, kan het geen adulte Pontische Meeuw zijn geweest? Die hebben een geheel witte kop, kunnen grijsachtige poten hebben, hebben vaak een zwarte tekening op de snavel die op een band kan lijken en een meer of minder gele iris.
Kijk eens naar de plaatjes op http://www.xs4all.nl/~calidris/caspianad2.htm (ik weet niet hoe je zo'n link aanbrengt). Zie vooral de onderste twee foto's!

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

O, het gaat allemaal vanzelf met die links. Deze site zit nog beter in elkaar dan ik al wist  ;)  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

thijs

Dacht ik er net mee klaar te zijn.... :D
Deze lijkt er ook wel op, behalve die iris.
Als jij zegt dat die geel kan zijn, geloof ik je best en zou het er een geweest kunnen zijn.
Alleen is de snavelkleur achter de ring niet anders.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Zwaaneveld

Ja, die iris is een probleem. Bij Pontische Meeuw komt die meestal nogal donker over, maar er zit wel geel in en er is veel variatie.
Als de iris echt felgeel was, betwijfel ik of het een Pontische is geweest. Om met zekerheid vast te kunnen stellen om welke meeuwensoort het ging heb je eigenlijk nog meer kenmerken nodig. Details over vorm, houding, grootte, exacte tekening op de handpentoppen, etc.
Ik ben bang dat we er nooit achter zullen komen welke meeuw je precies hebt gezien  :(

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

thijs

Pfff, ik zal nog even proberen.
Vorm, slank door lage vleugels, ik ben niet zo goed in onderdelen, maar de handpentoppen zijn toch de vleugelpunten?
Die hadden vier vrij grote vlekken waardoor ik er toch geen RSM van heb gemaakt.
De laatste van de vier vlekken lag zover naar achteren dat ie geen zwarte rand meer had, omdat de vleugel daar ophield (snap je dat?)
Nou ik die foto's van jou bekijk, bedenk ik nog iets (misschien cruciaal) groot detail.
Onder de snavelring was duidelijk het begin van een rode gonysvlek te zien, de gonyshoek zelf was klein.
De iris was niet felgeel, maar eerder wit met een gele zweem, erg vaalgeel of hoe je het ook wil noemen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

In het kader van elke stormmeeuw heeft een donkere iris:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=14716&recent=1

Forget it..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bram Rijksen

Hoi Bob,

Dit kan je toch moeilijk een lichte iris noemen...?
Een lichte iris betekent een iris die sterk contrasteerd met de pupil, en dat is bij Stormmeeuw zelden het geval. In ieder geval niet in vergelijking met de iriskleur van Ringsnavelmeeuw of andere 'grote meeuwen-soorten'.

Vriendelijke groet,

Bram

BWoets

Nou ik vond hem toch behoorlijk licht. Viel me meteen op..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Ik vind hem wat roodachtig, maar dat zal al helemaal niet kunnen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

In de regel wordt bij het determineren van meeuwen een iris als 'licht' gedefinieerd, als deze (licht-)geel is, vergelijkbaar met de snavelkleur van een adulte vogel. Mede hierdoor krijgen de vogels de bekende 'strenge' blik.
Vergelijk het eens met bv Griel, Koekoek, Havik etc.; dát is een lichte iris.
Al heel wat jaren scan ik grote groepen Strommeeuwen af of zoek naar RSM; nog nooit vond ik tussen die tienduizenden een SM met een lichte iris, en ik moet de eerste foto nog tegenkomen van een normale L canus met een échte gele iris (dus niet één die door lichtomstandigheden en fotografisch effect een iets lichtere iris lijkt te hebben). Maar... ze schijnen wel te bestaan!
Vriendelijke groet,

Bram