Hoofdmenu

andere libel

Gestart door redmar_woudstra, augustus 06, 2009, 18:22:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Ik heb net een andere libellensoort in de tuin ontdekt (een echte libel), die heel duidelijk geel-zwart getekend is. Nu wil ik gaan proberen zelf achter de soort te komen, maar de foto's helpen me niet echt verder. Van de verschillende heidelibellen, oeverlibel etc zie ik zo snel geen overeenkomsten. Kan iemand me een hint geven?

(Ja Gert, daar ga ik  B) )
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

Het is een forse libel, maar ik vond de kleurstelling (duidelijk geel-zwart patroon) niet passen bij de libellen die ik op waarneming.nl zag.
Ik weet niet hoe variabel die soorten zijn natuurlijk
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Kleuren in naamgeving zijn trouwens niet altijd kloppend. Kijk trouwens ook maar bij de grotere jongens/meiden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

Keizerlibel ed? Het is wel in Heerenveen overigens...
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

zelfde groote andere familie,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

Dankje Jeroen, kom er voorlopig nog niet uit. Nog niet echt een soort gevonden die bij mijn libel past, maar dat komt vast door gebrek aan kennis en verkeerde perceptie van de kleuren. Dat &$&#beest wil maar niet stil blijven zitten. Morgen ga ik proberen foto's te maken. Mocht je zelf op basis van mijn magere beschrijving in idee hebben, geef maar een hint, dan weet ik een beetje waar ik op moet letten.
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citaat van: redmar_woudstra op augustus 06, 2009, 22:07:17 PM
Dankje Jeroen, kom er voorlopig nog niet uit. Nog niet echt een soort gevonden die bij mijn libel past, maar dat komt vast door gebrek aan kennis en verkeerde perceptie van de kleuren. Dat &$&#beest wil maar niet stil blijven zitten. Morgen ga ik proberen foto's te maken. Mocht je zelf op basis van mijn magere beschrijving in idee hebben, geef maar een hint, dan weet ik een beetje waar ik op moet letten.

Kijk eens bij de blauwe glazenmaker (vrouwtje?)

Jeroen Nagtegaal

Was ook mijn eerste indruk, de kleur kan dan heel goed groen/geel zijn, let vooral op het Lantaarntje, kan goed opvallen in vlucht, dus de vlekken op de laatste segmenten zijn versmolten in de breedte en dat ziet er "voller" uit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

Ah Johan, dat is een hele goede optie! Nu hopen dat ik em weer te pakken krijg en de diagnostische kenmerken kan gaan zien.

@Jeroen: lantaarntje is het iig niet, dat is een juffer en dit is een libel.
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Nee, met het lantaarntje doel ik op de laaste segmenten van het achterlijf avn de Blauwe glazenmaker. http://waarneming.nl/waarneming/view/4735595 Daarvan de middelste foto,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: redmar_woudstra op augustus 07, 2009, 12:46:30 PM


@Jeroen: lantaarntje is het iig niet, dat is een juffer en dit is een libel.

Komt net kijken, begint nu al bijdehand te doen ;D
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

redmar_woudstra

Sorry Jeroen!  :angel:

Helaas de libel nog niet weer gezien. Verwacht als ik me er wat meer in verdiept heb nog meer bijdehande opmerkingen ;)
groet,
Redmar

Goyatlah

Ooit, heel, heel lang geleden, (toen elfjes nog kabouters heetten) was Jeroen af en toe ook wat bijdehand...

Maar dat is heel lang geleden...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's