Tang- en/of Gewone Pantserjuffers ???

Gestart door Tim Raats, augustus 02, 2009, 15:35:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Raats

Hoi,

Door voor mij het verrassende antwoord van Jeroen op de Pantserjuffers deze dan toch eerst maar even hier in het forum. Ik kom op Tangpantserjuffers uit, maar enkel en alleen vanwege het niet helemaal berijpt zijn van S2. Ik heb helaas geen andere opnamens van deze beestjes vanuit andere hoeken. Mee eens of toch Gewone Pantserjuffers?

Groeten,

Tim Raats


mabeline

ik denk dat je wel gelijk hebt, maar vind het ook heel moeilijk deze uit elkaar te houden
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Jeroen Nagtegaal

Ik ben trouwens niet geheel zeker van die andere, heb daarvoor de laatste tijd te weinig gezien. Ze ogen me eerlijk gezegd als Gewone Pantsers...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Raats

Hoi Jeroen,

Ik wacht gewoon even af, maar aangezien ik dit jaar pas serieus met libellen ben begonnen is dit voor mij nog helemaal onbekend en in dit geval 'irritant' gebied  :huh: Mijn persoonlijke ervaring is dat datgene dat je buiten ziet toch never nooit niet op de plaatjes uit de boeken lijkt. Maar in deze gevallen is ook de fotodatabase van waarneming.nl voor mij in ieder geval niet sluitend.

Groeten en bedankt weer voor alle inbreng,

Tim Raats

Goyatlah

Lijken me toch Gewone (maar deze mannetjes zijn de lastigste)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

als je nog niet zo lang met libellen bezig bent en er een irritatiefactor optreed bij de pantsers (en andere juffers), dan kan ik aanraden om gewoon van de vrouwtjes en verse beesten af te blijven. ik doe het na een dikke 8 jaar nog vaak, en het bevalt me prima. wel leer je na een tijdje de soorten beter kennen en herken je soms de redelijk verse beestjes en vrouwtjes ook wel.

als je een plek wilt inventariseren zal dat altijd goed lukken met alleen de mannetjes, want die zijn actief bij het water bezig. het is een keuze die je maakt, wil je elke libel die je ziet op naam brengen, of wil je een zo goed mogelijke indruk van een groter gebied?
ik ga zelf altijd voor het laatste, en omdat ik weinig tijd kwijt ben aan het uitzoeken van lastige juffers kan ik meer gebied bestrijken (al besteed ik de gewonnen tijd ook vaak aan het gewoon lekker kijken en genieten, wat je maar wilt).
als je alleen op geslachtsrijpe mannetjes let zijn de pantserjuffers vrij simpel:

twee stuks (hout en zwervende) hebben geen berijping, drie wel (gewone, tang en tengere).
zonder berijping:
licht stigma en uitstulping=houtpantser
half zwart half wit stigma = zwervende

met berijping:
geen berijping op S2 = tengere

het zijn vooral de laatste twee die iets lastiger zijn, maar door de berijping op S2 kom je er wel uit:
in de berijping een scherp afgetekende uitsparing = tang
is de uitsparing niet scherp of bijna afwezig = gewone
tang is ook forser dan gewone, maar voor dit kenmerk moet je wel wat ervaring hebben, en dan nog moet je ermee uitkijken!

met dit lijstje in mn hoofd ga ik de pantsers altijd te lijf, en dat werkt tot nu altijd heel goed, en me irriteren aan pantsers doe ik allang niet meer :blink:
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en wat concreter, op de bovenste foto staat in ieder geval een gewone pantser, je ziet ook dat de uitsparing op S2 niet scherp is, het is er wat rommelig, gewone dus.
op de andere foto kan ik het niet goed zien (van boven zie je het veel beter), maar dat lijkt me ook een gewone op het eerste gezicht, ook deels omdat hij niet erg fors is.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ojah, ik heb al eens een poging gedaan om het herkennen van sommige libellensoorten voor beginners wat makkelijker te maken, misschien kun je hier wat mee:

http://www.hynstebiter.nl/info1.html

daar staan oa de pantserjuffers tussen.

dit is vooral bedoeld als instap, de veldgids en andere sites zijn meer volledig, ik heb geprobeerd om het zo simpel mogelijk te houden. en ook hierbij gaat altijd op (tenzij anders vermeld) dat je vrouwtjes en verse beestjes beter met rust kunt laten, dat komt later evt wel.
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

Ik denk beide Gewone pantsers Tim: de onderste vrijwel zeker, de bovenste is wat lastiger. De onderste mist elke vorm van berijping op bovenzijde S8, is zeker niet fors en de ogen zijn niet blauw genoeg. De bovenste heeft een smalle maar echt kale streep op S8 en dat zie ik zelden of nooit bij Tang; de ogen zijn alleen op de bovenzijde ècht blauw en ook deze oogt niet echt fors.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronald

grappig, ik vind juist de bovenste een inkopper ;D

groeten, Ronald van Seijen

Tim Raats

Hoi Allemaal,

Bedankt voor alle uitleg/hulp en info. Ronald let wel de natuur irriteert me nooit (nou ja behalve die muggen dan  ;D), maar ik ben en blijf Nederlander en dan moeten we altijd een beetje zeuren toch. De tip om de moeilijke uit de weg te blijven is op zich goed maar....
De uitslag had ik dan ook wel een beetje verwacht, maar anders gehoopt  :wacko: Daarnaast heb ik er vele malen meer gefotografeerd dan hier geplaatst en dat waren met alle hulp ook op andere plaatsen op dit forum Gewone Pantserjuffers (Op basis van de lepeltjes (foto's Frank) die wel zichtbaar waren). Ga deze daar nu bijzetten en de komende week hopen op een Tang ergens. Ronald bedankt voor de link die gaat van pas komen.

Groeten,

Tim Raats

frankneijts

Hé Tim,

Heb wat betreft het zoeken naar pantsers eigenlijk alleen ervaring in ZO-Brabant maar daar valt me heel vaak op dat Tang talrijk is op voedselarme plaatsen, bijv. bij zure vennen. Afgelopen dagen heb ik 's wat in de Peel rondgedard (Deurnese Peel, De Bult, Mariapeel) en ook daar waren ze algemeen. Er zitten ook veel Gewone en hier en daar Tengere (en heel veel Hout..) dus op veel plekken kun je 4 soorten direct vergelijken. Maar wellicht zijn er ook in je eigen omgeving zulke plekken?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: ronald op augustus 02, 2009, 16:28:28 PM
grappig, ik vind juist de bovenste een inkopper ;D

Waaruit weer eens blijkt dat je bij twijfel zoveel mogelijk kenmerken moet checken (mits tangetjes niet zichtbaar). Ik heb bijv. de neiging om dat kenmerk van S2 wat te verwaarlozen omdat ik er voorheen wel eens mee de mist ingegaan ben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Alletwee gewone, allebei op grond van segment 2: geen scherp begrensd vrij groot vlakje groen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Tim Raats

Hoi Frank,

Bedankt voor de tip afgelopen dinsdag onder andere in de Klotterpeel geweest en de tweede was raak. Eindelijk nu het vrouwtje nog  :duim:.

Groeten,

Tim Raats


frankneijts

Citaat van: Tim Raats op augustus 08, 2009, 08:09:39 AM
Hoi Frank,

Bedankt voor de tip afgelopen dinsdag onder andere in de Klotterpeel geweest en de tweede was raak. Eindelijk nu het vrouwtje nog  :duim:.

Groeten,

Tim Raats

Graag gedaan Tim. Een klassieke: diepblauwe ogen (Heeft iemand eigenlijk wel 's opgemerkt hoe schitterend blauw de ogen van een Tangpantser-man zijn? Bij deze dan... B)), vierkant/rechthoekig kaal stukje op S2 en S8 nagenoeg geheel 'bewaasd'. En natuurlijk heel goed dat je de tangetjes er gelijk bij gedaan hebt....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'