Hoofdmenu

Heel klein ding

Gestart door gardensafari, juni 21, 2006, 19:03:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Klein onooglijk ding, nagenoeg ongetekend op wat vlekjes na. Is hier nog iets van te maken?









Alvast bedankt!

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

zakdrager

Dag Hans,

bij zulke moeilijke beesten zou je wat meer informatie moeten geven. Bijvoorbeeld de lengte en aan welke familie je denkt. (Niet dat dat altijd makkelijk is). Veel van dit soort weinig getekende beesten behoren bijvoorbeeld tot de Gelechiden. Je kunt dat bij de meeste soorten heel makkelijk controleren door naar de palpen (staan omhoog, net zoals bij de Oecophoriden) en naar de vorm van de achtervleugels (die op de foto niet zichtbaar zijn) te kijken. Bij de Gelechiden eindigen de achtervleugels in een typische versmalling die eindigt in een punt. (Overigens is dit misschien helemaal geen Gelechide, het is meer algemeen bedoeld hoor).

Henk

han.endt

Hypatopa binotella? Let op de vraagteken.

gardensafari

Goed gevonden, Han. Op het web bijna niets te vinden. In Parenti staat hij ook, maar wat ik daar mis zijn de zwarte stipjes aan de vleugelrand. Door gebrek aan verder materiaal weet ik dus niet hoe variabel deze soort is.
Overigens kwam Teleiodes paripunctella ook bij mij op. Deze foto is zeker niet ongelijk:
Webpage

Maar goed, dat is een foto van een lang geleden overleden beest. Wellicht heb je er ervaring mee en zit ik er geheel naast. Beest is in Nederland immers niet zeldzaam, volgens Küchlein.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Je ziet hier die ondervleugel wat Henk probeerde te verwoorden, meteen duidelijk smaller uiteinde.
Groet,
Tymo

zakdrager

Hans/Han,

volgens mij is het geen binotella en zeker geen paripunctella. Bij beide soorten klopt de vorm van de buitenrand van de voorvleugel niet met de foto's. Op de foto's eindigt de vleugel niet in een punt zoals bij binotella en paripunctella maar juist in een spitse apex met een concave/holle buitenrand ('sinuate' volgens de Engelsen).

Ik denk dat het Brachmia inornatella is. Niet heel gewoon.

Henk

han.endt

CiteerHans/Han,

volgens mij is het geen binotella en zeker geen paripunctella. Bij beide soorten klopt de vorm van de buitenrand van de voorvleugel niet met de foto's. Op de foto's eindigt de vleugel niet in een punt zoals bij binotella en paripunctella maar juist in een spitse apex met een concave/holle buitenrand ('sinuate' volgens de Engelsen).

Ik denk dat het Brachmia inornatella is. Niet heel gewoon.

Henk
Dan mis ik toch de kromme omhoogstaande palpen of hoeft dat niet persé?

gardensafari

Hoewel hij er misschien nog goed uitzag, was het dier op de foto reeds overleden, of stond zeer dicht bij het punt dat te gaan doen. Dat zou kunnen betekenen dat de palpen er niet langer trots bijstaan.... Ik heb het beestje 's morgens van de muur geplukt en tot 's middags bewaard, maar dat was hem wat teveel geworden.

Als ik alle foto's bekijk die ik maar kon vonden over dat beestje, dan lijkt hij er sterk op. Niet alleen de zwarte vlekjes op de vleugel kloppen, ook die aan de rand. Voorts klopt nu ook de vorm van de vleugel. Waardplant zou riet zijn. En gewoon riet groeit ook hier dichtbij aan slootkanten e.d. En de lengte 14 mm. valt ook in de range die voor deze soort wordt opgegeven.

Kortom ik begin voor deze een beetje warm te lopen....

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Alles overziende lijkt mij Brachmia inornatella zeer aannemelijk. De vraag die nu nog rest gaat'ie erop met of zonder vraagteken? Die beslissing laat ik aan jullie over.....

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

zakdrager

Citeer
CiteerHans/Han,

volgens mij is het geen binotella en zeker geen paripunctella. Bij beide soorten klopt de vorm van de buitenrand van de voorvleugel niet met de foto's. Op de foto's eindigt de vleugel niet in een punt zoals bij binotella en paripunctella maar juist in een spitse apex met een concave/holle buitenrand ('sinuate' volgens de Engelsen).

Ik denk dat het Brachmia inornatella is. Niet heel gewoon.

Henk
Dan mis ik toch de kromme omhoogstaande palpen of hoeft dat niet persé?
Hoi Han, hoewel de kromme, omhoogstaande palpen kenmerkend zijn voor de Gelechiden, is dat niet bij alle soorten zo. De vorm van de achtervleugels is belangrijker (hoewel ook dat niet bij alle soorten even geprononceerd is). Brachmia behoort overigens omhoogstaande palpen te hebben, dacht ik .

Hans, de vorm van de palpen is niet afhankelijk van of ie dood of levend is, het heeft niks met slappe spieren of zo te maken. Het is daarom terecht dat Hans op dit punt een vraagteken zet. Ik kon ze zelf ook niet zien, maar ik kon niet beslissen of dat komt doordat ze niet omhoog staan of doordat ze onzichtbaar zijn door de hoek waaronder de foto is gemaakt.

Maar ik hou het op inornatella en ik ben daar redelijk zeker van. Laat Han maar zeggen of hij met een vraagteken moet of niet. Of plaats hem op het ukmicromothsforum zonder suggestie, ik begin zelf ook wel benieuwd te worden of ik goed zit.

Groeten
Henk

gardensafari

CiteerOf plaats hem op het ukmicromothsforum zonder suggestie, ik begin zelf ook wel benieuwd te worden of ik goed zit.

Groeten
Henk
Geplaatst op het micro-forum.
Zowel voor jouw als mijn gemoedsrust, want ik heb graag zoveel mogelijk zekerheid voordat ik iets op mijn eigen site zet.
Na alles wat ik tot dusver gezien heb zou het mij verbazen als je er naast zou zitten...

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.