Hoofdmenu

Fitis?

Gestart door Vincent, februari 27, 2005, 13:54:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

Gisteren is er een Fitis waarneming ingevoerd, er is al commentaar op gegeven maar kan het niet een Tjiftjaf zijn? Misschien heeft de waarnemer de kleur van de poten gezien, dan is makkelijk te zeggen of het een Fitis of een Tjiftjaf is, toch?
Vincent

Bram Rijksen

Dag Vincent,

Bedankt voor je reactie.
Zoals je misschien gelezen hebt, heeft de waarnemer de vogel vooral goed gehoord, maar alleen zonder kijker gezien. Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat de waarnemer bekend is met het verschil in zang van Fitis en Tjiftaf..
Het waarnemen van de pootkleur doet dan niet meer zo terzake.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Piter Anjema

Aangezien de waarnemer twijfeld over het geluid van de fitis, kan ik me voorstellen dat degene ook in verwarring kan zijn met een vink, die zijn bij ons momenteel ook aan het zingen.

Vroeger toen ik begon met het herkennen op geluid haalde ik deze 2 ook wel eens doorelkaar.
Tegewoordig is de fitis toch wel heel herkenbaar.

Thijs Fijen

Hoe weet je dat de waarnemer twijfelt over het geluid???

Maar een fitis lijkt toch niet bepaald op een vink. (zelfs zonder vinkenslag niet)
Thijs Fijen

hiskodevries

de waarnemer kan ook het geluid via waarneming.nl beluisteren door in de  soortlijst op het muzieknootje te klikken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Piter Anjema

Citeer
CiteerHoe weet je dat de waarnemer twijfelt over het geluid???

gezien hij meteen zijn cd erbij haalt.
Als je een cd bij het geluid van een Fitis nodig hebt (om te vergelijken), dan twijfel je volgens mij.

Voor de geoefende luisteraar is het geluid van een Fitis onmiskenbaar

CiteerMaar een fitis lijkt toch niet bepaald op een vink. (zelfs zonder vinkenslag niet)

Dat is ook Nico de Haan niet met je eens.

Thijs Fijen

Fitis is toch veel hoger. En is net een leeglopende batterij. Ik kan me voorstellen dat door de wind en het wegdraaien van hoofd van de vink dat het lijkt alsof hij leegloopt.
Thijs Fijen

Jan-Pieter

op cursussen die ik geef typeren wij het zangetje van de Fitis als volgt:
Wat is het mooi weer jammer dat het morgen regent. Dat zeg je dan van vrolijk hoog naar laag en bedroeft.

JP

Piter Anjema

Of:

Het is mooi weer vandaag maar dat blijft niet zo

Piter Anjema

#9
Kruising tussen Fitis en Tjiftjaf

Ik denk dat het deze vogel was HAHA  :D  

Thijs Fijen

Denk het niet... Maar toch leuk. Had er wel eens iets over gehoord dat het mogelijk was. Had het geluidje ook al eens gehoord trouwens (op mp3)
Thijs Fijen

thijs

Leuk geluid :lol:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Fitis Geluid

Vink Geluid

Ik vind het wel verschillend

Thijs
Thijs Fijen

Piter Anjema

Als ik de opname kritisch beluister, denk ik dat er hier flink geknipt en geplakt is.
De achtegrond klopt niet helemaal en soms hoor je duidelijk 2 vogels door elkaar

Thijs Fijen

Welke??? Die van de vink wel denk ik... Maar zal even kijken naar een andere.
Thijs Fijen

Piter Anjema

#15
Nuchtere vink

Die andere vink klink alsof ie dronken is, deze vind ik representatiever

thijs

#16
Ach, het zou kunnen. (ze verwarren)
Ik denk dat je toch vrij snel het verschil wel weet, maar het is mogelijk :mellow:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Thijs Fijen

thijs

Ik hoor niks :huh:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

sorry je moet deze link hebben en dan op dat smilietje drukken
Thijs Fijen

thijs

Die is beter ;)

Thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

CiteerEn is net een leeglopende batterij

Hoe klinken die bij jullie??
bij mij zijn al veel batterijen leeggelopen maar heb er nimmer een gehoord
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

thijs

Prachtige omschrijving, heb eigenlijk geen idee wat ermee wordt bedoeld  :lol:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Je bent een muziekje aan het beluisteren en opeens gaat de batterij van de discman of mp3 speler uit. Langzaam vervaagt dan het geluid. Snappie???
Thijs Fijen

Piter Anjema

#24
Met deze Link hoop ik dan de overeenkomst tussen een Fitis en een Vink aangetoond te hebben.

Ik heb het vroeger zo ervaren en Nico de Haan heeft mijn gevoel bevestigd op zijn cd's.
Dit geluid

Thijs Fijen

Dit noem ik gewoon een vink
Thijs Fijen

Piter Anjema

Luister eens goed !!!!! links = Vink en rechts is Fitis

Thijs Fijen

Wat links en rechts. Als ik hem download dan hoor ik 2 keer de vink en op de achtergrond nog een vink en een koekoek. Als die 2 de ene keer een vink is en de andere fitis is dan ben ik overtuigd...
Thijs Fijen

Piter Anjema

Ok maak ik eerst een Fitis en dan een Vink.

Als je goed luistert zit er echt een vink en een Fitis in, ze zingen praktisch gelijke lang.

Links heb ik de Vink gemixed en Rechts de Fitis. Dus als je Stereo hebt moet je maar eens heen en weer gaan. Is over duidelijk. Ik heb ze doorelkaar gezet om de overeenkomst aan te tonen.

Tot zo met een nieuwe link

jasper

Ik hoor idd wat Thijs zegt twee vinken :(  Ik heb (nog) geen stereo op de computer, vandaar! Misschien met je nieuwe geluid hoor ik (en andere) het beter?!