discussie - verborgen locaties

Gestart door mystacinus, augustus 05, 2009, 09:52:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

mystacinus

met de een kan het ander beantwoord worden, los van de vraag wie ze bezit. Aan het leveren van data zijn voorwaarden verbonden. De consequenties hiervan zijn al uiteengezet. Ik heb hier vrede mee, ook al zie ik liever iets anders. Dus als ik meer wil weten over verborgen locaties ga ik andere wegen bewandelen.

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 20, 2009, 13:46:48 PM
met de een kan het ander beantwoord worden, los van de vraag wie ze bezit. Aan het leveren van data zijn voorwaarden verbonden. De consequenties hiervan zijn al uiteengezet. Ik heb hier vrede mee, ook al zie ik liever iets anders.

Je blijft een beetje "vaag", kun je een concreet voorbeeld geven. Het lijkt mij hoe dan ook niet de bedoeling dat wanneer, in het voorbeeld geval van de Hazelmuis, Waarneming.nl & VZZ geen toestemming geven om iets beschikbaar te stellen er alsnog via een omweg het zelfde bereikt wordt. Volgens mij is het altijd zo dat wanneer een instantie iets nodig heeft ze niet om data vragen (zij weten namelijk normaal gezien niets van de inhoud), maar ze vragen om een interpretatie.

Verder vind ik de discussie wel een beetje lastig omdat je al eerder hebt aangegeven dat je waarneming.nl zowel zakelijk als prive gebruikt.

Het kan niet zo zijn dat jij voor het bepalen van Natura 2000 beleid afhankelijk bent van informatie die je via via binnen krijgt!

Gr
Gerard

ps: nogmaal Ludy het gaat me niet om jou persoonlijk maar ik vind het een "leuke" case
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Gerard, ik denkt het volgende:
We krijgen wel eens de vraag van beheerders "iemand heeft soort xxx  in gebied yyy gevonden is deze wel eens eerder daar gezien ?
dan volstaat het antwoord J/N  zonder dat je iets geheims doorgeeft
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mystacinus

Gerard

Ik weet niet waar je het voorbeeld van de hazelmuis vandaan haalt -speelt helemaal niet!- en wat dat ermee te maken zou hebben!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 20, 2009, 17:29:01 PM
Gerard

Ik weet niet waar je het voorbeeld van de hazelmuis vandaan haalt -speelt helemaal niet!- en wat dat ermee te maken zou hebben!

Ludy, jij gaat nooit op de inhoud van mijn stellingen in. En ik probeer jou een antwoord te laten geven door een voor jou bekende soort te gebruiken! Jij kunt toch gewoon antwoord geven op de vragen, je geeft zelf aan dat e.a. allemaal publiek beschikbaar is.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

gerard,

ik vrees dat de discussie inmiddels nergens meer over gaat... Wat is je vraag precies?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 20, 2009, 18:44:17 PM
ik vrees dat de discussie inmiddels nergens meer over gaat... Wat is je vraag precies?

LoL

Lees een rustig bovenstaande posts door... de kern voor mij is eigenlijk "Het kan niet zo zijn dat jij voor het bepalen van Natura 2000 beleid afhankelijk bent van informatie die je via via binnen krijgt?"
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

natuurlijk niet, maar daar gaat het volgens mij ook niet om. Als ik gegevens nodig zou hebben voor natura 2000 dan wordt een aanvraag ingediend bij de VOFF/natuurbank Limburg en voor eventuele aanvullende gegevens raadpleeg ik dan waarneming.nl. Maar aangezien dan sommige waarnemingslocaties dan wellicht verborgen zijn zal niet alle relevante info beschikbaar komen. Tenzij de VOFF en daarbij aangesloten PGO's hun gegevensbestanden geactualiseerd hebben, maar daar wordt al jaren aan gewerkt en nog steeds...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Bedank voor dit heldere antwoord.

Een ding snap ik nog niet helemaal

Citaat van: mystacinus op augustus 20, 2009, 19:05:58 PM
Maar aangezien dan sommige waarnemingslocaties dan wellicht verborgen zijn zal niet alle relevante info beschikbaar komen.

Jij krijgt info van een PGO/natuurbank Limburg, die informatie is niet op detailniveau aangeleverd (met reden mag ik aannemen). En jij wil dan die extra informatie van een waarneming -> zie daar het voorbeeld Hazelmuis -> (Schinveld, ander topic).
Het lijkt me dat je voor die extra informatie niet bij waarneming.nl moet zijn, maar bij de organisatie waar de gegevens vandaan komen, nu nog de PGO straks de NDFF (waarin ook alle Waarneming.nl informatie beschikbaar komt).

Of zie ik iets helemaal over het hoofd.

En of de PGO's hun gegevens bestanden nu actueel hebben of niet lijkt me er niets toe doen. (En laat ik op het punt dat ze volgens jou niet actueel zijn even niet ingaan)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

en met deze reactie lijkt mij deze discussie wel gesloten. Meningen genoeg, maar aan het verbergen zal niets gewijzigd worden.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

Gerard
Toch nog even reageren op jouw opmerking. Ik ga ervan uit dat in de waarnemingen van waarneming.nl, die ik aanvullend raadpleeg op de gegevensbestanden van de PGO's, ook daadwerkelijk aanvullingen zitten, dus nieuwe locaties. Het is echter lastig dit te controleren als de waarnemingslocaties verborgen blijven. En ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat wanneer een aanvraag bij een PGO gedaan wordt, de data ook compleet zijn, in die zin dat alle beschikbare gegevens (die van waarneming.nl incl.) geleverd worden.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

tekenaar

Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat de PGO's die waarnemingen overnemen van waarneming.nl wel alle gegevens ook "doorleveren". Niet alle PGO's nemen echter waarnemingen over van waarneming.nl.

Incompleet zijn de PGO-gegevens uiteraard ook wanneer waarnemers op waarneming.nl aan hebben gegeven dat hun waarnemingen niet doorgegeven mogen worden aan de PGO's.

Verder is er een vertraging, de allernieuwste gegevens zijn niet steeds al opgenomen in de PGO'-databases, deels omdat gegevens periodiek worden doorgegeven maar vooral ook omdat de PGO's eerst nog eens de gegevens controleren/doornemen voordat ze ze in hun databases opnemen. Uiteraard kost dat tijd.

Verder hebben de PGO's niet alle gegevens die bijvoorbeeld worden verzameld door SBB, maar dat heeft niets met waarneming.nl te maken.

M.a.w. afgezien van deze (relatief geringe) "missende gegevens" krijg je dus wel degelijk te maken met eenm overgrote meerderheid aan "dubbele waarnemingen".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mystacinus

Bedankt voor je reactie. Weet jij of er afspraken met de PGO's zijn gemaakt voor het doorleveren van waarnemingen aan waarneming.nl? Hoe zijn dit soort afspraken geregeld en welk platform zou tzt een compleet overzicht kunnen gaan geven van waarnemingslocaties van soorten in Nederland?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 24, 2009, 11:16:27 AM
Bedankt voor je reactie. Weet jij of er afspraken met de PGO's zijn gemaakt voor het doorleveren van waarnemingen aan waarneming.nl? Hoe zijn dit soort afspraken geregeld en welk platform zou tzt een compleet overzicht kunnen gaan geven van waarnemingslocaties van soorten in Nederland?
Geen idee, vraag het eens aan de PGO waar je zaken mee doet (snap niet waarom je dat hier vraagt!)

Ik weet alleen dat SOVON BSP waarnemingen krijgt van waarneming.nl die nooit doorgeleverd worden, maar SOVON is natuurlijk een heel ander type PGO als de andere PGO's (alleen onderzoek en geen beschermingsdoelstelling -> Vogelbescherming Nederland)

Overigens zag ik ergens (vorige pagina of zo) staan dat bij waarneming.nl de eigenaar van de waarnemingen de waarnemer blijft en dat volgens Hisko bij de PGO's niet zo is, dat is niet juist. Ook bij PGO's blijft de eigenaar van de waarneming de waarnemer zelf (volgens mij zelfs al van voordat waarneming.nl begon te bestaan, en er alleen nog maar Spotvogels waren ;)).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

Ik weet dat bijv de 'VZZ' waarnemers vraagt bij het insturen van waarnemingen impliciet akkoord te gaan met doorlevering ervan en zich te conformeren aan het beleid van de VZZ voor het leveren van gegevens aan derden.

Het heeft natuurlijk geen zin om over en weer met waarnemingen te gaan schuiven, maar wel zo handig zou zijn als er een centraal forum is dat geraadpleegd kan worden voor verspreidingsgegevens. Ik neem aan dat de gegevensautoriteit daar momenteel aan werkt?

Verder lijkt het mij stug wanneer de PGO-ers dit forum niet raadplegen. Zij kunnen dus ook al reageren lijkt mij...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 24, 2009, 15:29:07 PM
Verder lijkt het mij stug wanneer de PGO-ers dit forum niet raadplegen. Zij kunnen dus ook al reageren lijkt mij...

Sorry hoor, wat een onzin, je wil iets van een organisatie, dan moet je het die organisatie vragen. Als ik iets van de belastingdienst wil moet ik het ook daar vragen, en niet op een of ander forum: "er komt vast wel een belastingdienstmedewerker langs".
Wat is er mis met rechtstreeks contact op te nemen???
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

Citaat van: gtroost op augustus 24, 2009, 15:36:56 PM
Citaat van: mystacinus op augustus 24, 2009, 15:29:07 PM
Verder lijkt het mij stug wanneer de PGO-ers dit forum niet raadplegen. Zij kunnen dus ook al reageren lijkt mij...

Sorry hoor, wat een onzin, je wil iets van een organisatie, dan moet je het die organisatie vragen. Als ik iets van de belastingdienst wil moet ik het ook daar vragen, en niet op een of ander forum: "er komt vast wel een belastingdienstmedewerker langs".
Wat is er mis met rechtstreeks contact op te nemen???
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Raymond Creemers-RAVON

Hoi Ludy

Wat jij beschrijft in het ideaalbeeld is een centrale plek voor actuele en goedgekeurde gegevens. Daarin staan dan "losse gegevens" van de PGO's, de gegevens uit hun monitoringsnetwerken, waarneming.nl, de Natuurdatabank van het NHGL, de provincies,  de terreinbeheerders, waterschappen etc.etc.
Dit is nu precies de kern van de NDFF, waar zowel waarneming.nl als de PGO's als het Genootschap nu druk mee bezig zijn om deze in de steigers te zetten.
Dat gaat niet zo snel als we zouden willen, maar het wordt gedegen aangepakt en gaat wel duidelijk de goede kant op. Ook op europees gebied loopt NL daarin voorop. Op de NDFF kunnen verschillende groepen gebruikers aansluiten, die allemaal hun eigen inzage- en gebruiksrechten krijgen in de gegevens. Daarbij wordt gestreefd naar zoveel mogelijk openbaarheid en actualiteit, mits dit maar niet conflicteert met beschermingsdoelstellingen. Zoals Gerard al opmerkte blijven gegevens overigens altijd eigendom van de waarnemer, dat is ook bij de PGO's altijd uitgangspunt.


mystacinus

hoi Raymond

Goed dat je even reageert! Komt er binnen de NDFF dan ook een nieuw portaal voor het raadplegen van gegevens?

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Raymond Creemers-RAVON

Ja, de databank wordt nu gevuld en het uitvoerpportal is er al in een eerste proefversie zonder toeters en bellen. Ik begreep dat er dagelijks nu 1 miljoen records toegevoegd worden en het is de bedoeling dat er eind 2009 minstens 30 miljoen gegevens in zitten (ik denk dat het er nog wel eens veel meer zouden kunne zijn). Kijk voor meer info eens op de wesbiste van de gegevensautoriteit.

mystacinus

Dat ziet er idd veelbelovend uit. En nu maar hopen dat de PGO's hun validatie goed op orde krijgen.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen