discussie - verborgen locaties

Gestart door mystacinus, augustus 05, 2009, 09:52:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

mystacinus

Hallo,

Ik raadpleeg waarneming.nl regelmatig zowel prive als voor mijn werk, en wat ik jammer vind is het grote aantal waarnemingen van amfibieen en reptielen dat verborgen wordt. Het kunnen raadplegen van de vindplaats op kaart naast andere faciliteiten van waarneming.nl is de reden dat ik dit forum verkies boven 'tel.mee'. Het is zo wel een tamelijk saaie groep om te raadplegen. Vergelijk dat eens met de andere soortgroepen! Ik begrijp de reden er achter wel, verzamelwoede van vangers, maar is het nu werkelijk zo dat kwetsbare soorten in kwetsbare situaties zo beter beschermd worden en dat het vervagen van locaties het aantal vangsten beperkt? Is dat wel eens onderzocht?

Ik wil absoluut geen pleidooi houden voor het wegvangen of plukken van dier- of plantensoorten. Zou het een idee zijn om de verborgen waarnemingen voor een groep van natuuronderzoekers die zich 'netjes' kunnen gedragen en zich weten te onderscheiden van het plukvolk dat meent beesten te moeten vangen of achterna te moeten jagen en kwetsbare terreinen plat te lopen, toegankelijk te maken? Eigenlijk een beloning voor goed gedrag. Het is een klein wereldje natuurminnend Nederland/Belgie en vandaar ook wel mogelijk aan te geven wie wel en niet in dit beeld past.

Er zijn nm ook nog natuuronderzoekers die de informatie over de concrete vindplaats juist voor beschermingsdoeleinden heel goed kunnen gebruiken, denk aan beheerders of plannenmakers voor de overheid...

Ik ben benieuwd naar reacties op dit pleidooi voor het vrijgeven van locaties voor een selecte groep waarnemers.

Ludy Verheggen




vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Jeroen Nagtegaal

De gegevens zijn toch allemaal indirect beschikbaar via bijvoorbeeld Ravon?
Dus als onderzoeker kun jij bij hun toch gegevens ophalen, overigens mag er van mij ook meer openheid komen in bepaalde soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mystacinus

dat klopt idd. Ze zijn op te vragen, maar wat is er dan op tegen om ze dan ook via dit forum direct toegankelijk te maken voor de niet-plukkers? 
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

tekenaar

#3
Het gaat lang niet alleen om "vangen" maar daarnaast ook om verstoring door vele waarnemers die graag ook een foto willen maken van dieren, meest allemaal in dezelfde periode's en in dezelfde kleine, kwetsbare populaties. Allemaal met de beste bedoelingen en ieder voor zich niet direct een probleem, maar door de aantallen mensen waarom het gaat wel degelijk een toenemend probleem.

"Onderzocht" is dit niet, het is o.a. een reactie op directe verzoeken van terreinbeheerders die steeds meer mensen tegenkwamen die niet op de paden bleven en aangaven via waarneming.nl te weten waar bepaalde sorten te vinden zijn. Dit ging om o.a. adderconcentraties rond overwinteringsplaatsen.

Besloten is toen om kwetsbare soorten te vervagen, elders op dit forum zijn daarover meer discussies terug te vinden.

Hoe bepaal je wie wel en wie niet gegevens mag zien? Hoe groter de groep, hoe groter het aantal mensen wat misbruik maakt. En hoe groter het aantal mensen wat gaat kijken/fotograferen, al dan niet met de beste bedoelingen ... Ik denk dat je het team achter waarneming.nl in een onmogelijke situatie wilt plaatsen, we willen beslist geen scheidsrechter worden en gaan bepalen wie "braaf genoeg" is...

I.d.d. volledige gegevens gaan naar de natuurstudie-verenigingen (= de verenigingen die aangeven de gegevens te willen hebben, waaronder RAVON), met de kanttekening dat waarnemers zelf kunnen aangeven of ze wel willen dat HUN waarnemingen worden doorgegeven aan deze verenigingen. Voor beheerders/plannenmakers zijn de gegevens dus indirect wel degelijk beschikbaar.

Als je kijkt naar het aantal waarnemers, is het niet meer zo'n klein wereldje ...

Er is nog een andere kant: momenteel voeren waarnemers gegevens in van kwetsbare soorten omdat ze weten dat deze niet zichtbaar zijn voor derden. Wanneer je deze gegevens ineens wel beschikbaar gaat stellen (al dan niet aan "brave goed bedoelende mede-natuurliefhebbers met braafheids-certificaat") dan schend je het vertrouwen wat waarnemers hebben. Het vertrouwen dat ze weten wat met hun gegevens gebeurt. M.a.w. een weg terug naar "open weergeven" is erg tricky en je zou dit feitelijk aan alle waarnemers individueel moeten vragen. Sommigen zullen wellicht besluiten hun waarnemingen weg te halen. De enige situatie waarin ik me dit wel kan voorstellen is wanneer een soort zich zeer sterk uitbreid en daardor niet langer kwetsbaar is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mystacinus

het is een lastige discussie en moeilijk onderwerp, en daarom wil ik 'm ook voeren. De grote meerwaarde van waarneming.nl t.o.v. van andere applicaties is het open karakter, de lage drempel en toegankelijkheid van de waarnemingen. Ik ken geen ander forum met deze mogelijkheden, mijn complimenten dus.

Ondanks de grote schare aan waarnemers blijft het mi een kleine wereld. Een criterium om mensen te selecteren kan zijn dat iemand in kringen van natuurorganisaties een bekend gezicht is, en niet het bekende pluk-gedrag, gejaag en gefotografeer vertoond en de neiging daartoe heeft, dat tot de verguisde verstoring leidt.

'Scheidsrechter' spelen, het lijkt een onmogelijke opgave voor sommigen, maar nmm is het dat niet. Voor een vrijwilligersproject om waarnemingen te valideren in Limburg zijn ook alle waarnemers tegen het licht gehouden, het klinkt zwaarder dan het is hoor, door een comite van 'wijze mannen en vrouwen' (iemand moet het werk toch doen).

Wat het punt van het vertrouwen van de waarnemer betreft dat mogelijk geschonden wordt: de admins hebben toch ook zicht gekregen op de locaties zonder de waarnemer daarom te vragen? Ook dit probleem is te ondervangen door het bekend te maken en tot algemeen beleid te maken van waarneming.nl. Als waarnemers desondanks hun waarneming verborgen willen houden dan moet die optie ook mogelijk blijven.

Misschien kan de groep die uitgesproken gedrag vertoont wel niet groter worden dan een man of 250 in Nederland bijvoorbeeld (over alle soortgroepen verdeeld), maar het is dan wel een uiterst zorgvuldig gekozen gezelschap van natuurliefhebbers die zich aan bepaalde gedragsregels weten te houden. Daarmee blijft de verstoring beperkt, en zal de groep niet veel groter zijn dan de kleine schare aan natuuronderzoekers die over hun gegevens publiceren...

Ludy Verheggen
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

ik reageer hierbij op de reactie van Gerritwelraven:

De discussie is een lastige en laten we deze svp vooral algemeen houden. Als een van de genoemde criteria op jou van toepassing is - tenzij je incognito het veld in gaat en je om de haverklap verstopt zal iemand dat wel kunnen inschatten - dan is daarmee het antwoord op jouw vraag wel te geven.

Verder werk ik idd bij een overheidsinstelling, maar ik ken het traject van de NDDF enigszins en mijn ervaring is dat de nauwkeurigheid van de waarnemingen bij leveringen en bewerkingen beperkt is.

Ludy Verheggen
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Steven Wytema

Citaat van: mystacinus op augustus 05, 2009, 11:44:39 AM
Ondanks de grote schare aan waarnemers blijft het mi een kleine wereld.

'Scheidsrechter' spelen, het lijkt een onmogelijke opgave voor sommigen, maar nmm is het dat niet.

Misschien kan de groep die uitgesproken gedrag vertoont wel niet groter worden dan een man of 250 in Nederland bijvoorbeeld (over alle soortgroepen verdeeld), ..
Ludy Verheggen
Ludy,

interessant dat je juist de aandacht probeert te trekken van vogelaars.
onlangs is bijvoorbeeld 2 paar Kleinst Waterhoen bijna verstoord en gevangen omdat de locatie niet verborgen was.

ik kan je vertellen dat de door jou bedoelde groep niet 250 man is, maar dat zijn er vele duizenden. daarmee is scheidsrechter spelen onmogelijk.

ik ben het daarmee eens met waarneming.nl dat alle besluiten in het voordeel worden genomen van de dieren.
Steven Wytema


mystacinus

Dag Steven

ja dat is knap vervelend en mag niet gebeuren! Die duizenden waar jij het over hebt, dat is waarschijnlijk niet de groep die ik voor ogen heb. je zult toch van redelijk uitgesproken gedrag moeten zijn wil je dit voorrecht krijgen.

Mocht het allemaal te lastig voor waarneming.nl zijn om iets dergelijks in te voeren dan heb ik daar uiteraard vrede mee.

Mijn insteek blijft vooralsnog: verbergen ja, tenzij...

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 05, 2009, 12:06:45 PM
Verder werk ik idd bij een overheidsinstelling, maar ik ken het traject van de NDDF enigszins en mijn ervaring is dat de nauwkeurigheid van de waarnemingen bij leveringen en bewerkingen beperkt is.

Daar zullen ze dan een (goede) reden voor hebben.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Nietspitten

Citaat van: mystacinus op augustus 05, 2009, 12:06:45 PM
ik reageer hierbij op de reactie van Gerritwelraven:

De discussie is een lastige en laten we deze svp vooral algemeen houden. Als een van de genoemde criteria op jou van toepassing is - tenzij je incognito het veld in gaat en je om de haverklap verstopt zal iemand dat wel kunnen inschatten - dan is daarmee het antwoord op jouw vraag wel te geven.

Verder werk ik idd bij een overheidsinstelling, maar ik ken het traject van de NDDF enigszins en mijn ervaring is dat de nauwkeurigheid van de waarnemingen bij leveringen en bewerkingen beperkt is.

Ludy Verheggen

Ik val denk ik af.
Maar waarom denk je zelf bij de 250 uitverkorenen te behoren. Toch niet alleen maar omdat je bij een overheidsinstelling werkt.
groeten, Gerrit

mystacinus

" Daar zullen ze dan een (goede) reden voor hebben ".

Ja een commerciele reden, maar is daar dan alles mee gezegd?

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

Ik val denk ik af.
Maar waarom denk je zelf bij de 250 uitverkorenen te behoren. Toch niet alleen maar omdat je bij een overheidsinstelling werkt.
[/quote]

Nee, dat merkte ik op nav reactie in de telmee-groep (algemene forum) dat ik dan maar lid moest worden van de NDFF. Het kan als een selectiecriterium gebruikt worden, maar dan alleen naast diverse anderen waarvan ik er ook al enkele genoemd heb. Ook vrijwilligers kunnen tot de club behoren.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op augustus 05, 2009, 13:50:44 PM
Nee, dat merkte ik op nav reactie in de telmee-groep (algemene forum) dat ik dan maar lid moest worden van de NDFF.
Wanneer je zakelijk iets met gegevens wil (dat geef je zelf aan!) dan zul je mi bij de NDFF moeten zijn, daar kun je Waarneming.nl niet mee lastig te vallen.

Als je privé of bijv voor studie echt iets met een soort wil, krijg je de gegevens altijd aangeleverd (door Hisko & co, maar ook door diverse PGO's). Ik zie echt het probleem niet.

Als het alleen maar is om de leuke soorten te twitchen, kun je in elk foldertje van bijv de Vlinderstichting lezen waar de zeldzame soorten zitten "de speerwaterjuffers zijn uitstekend te zien vanaf het wandelpad"... En als je een beetje actief bent binnen een soortgroep rol je de zeldzame soorten in je eigen buurt vanzelf wel op.

Ik begrijp wellicht de reden niet waarom je zo graag de exacte plek van die zeldzame soorten wil zien? Een fototjes is toch genoeg???

Gr
Gerard
ps: (Ik hoop wel dat een van mijn vriendjes in die groep zit van 250 ... :angel: :wacko:)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

Als je zorgt dat je goede connecties hebt/krijgt hoor je van hen wel wat waar zit.

Je hebt bijvoorbeeld echt waarneming.nl niet nodig om te weten waar gladde slangen zitten.
hetzelfde geld voor roestplekken van bijvoorbeeld ransuil en broedgevallen van bijvoorbeeld buidelmees of bijeneter

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

mystacinus

Wanneer je zakelijk iets met gegevens wil (dat geef je zelf aan!) dan zul je mi bij de NDFF moeten zijn, daar kun je Waarneming.nl niet mee lastig te vallen.

Als je privé of bijv voor studie echt iets met een soort wil, krijg je de gegevens altijd aangeleverd (door Hisko & co, maar ook door diverse PGO's). Ik zie echt het probleem niet.

LV: de reden is dat ik ze op het scherm wil zien, dat gaat veel sneller

Als het alleen maar is om de leuke soorten te twitchen, kun je in elk foldertje van bijv de Vlinderstichting lezen waar de zeldzame soorten zitten "de speerwaterjuffers zijn uitstekend te zien vanaf het wandelpad"... En als je een beetje actief bent binnen een soortgroep rol je de zeldzame soorten in je eigen buurt vanzelf wel op.

LV: ik ben geen twitcher

Ik begrijp wellicht de reden niet waarom je zo graag de exacte plek van die zeldzame soorten wil zien? Een fototjes is toch genoeg???

LV: de reden is dat ik de locatie wil weten, zodat ik die info kan opslaan in mijn hoofd
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

HPM

Citaat van: mystacinus op augustus 05, 2009, 14:40:47 PM
Wanneer je zakelijk iets met gegevens wil (dat geef je zelf aan!) dan zul je mi bij de NDFF moeten zijn, daar kun je Waarneming.nl niet mee lastig te vallen. [...]


Als je er iets zakelijks mee wil is het niet meer dan logisch dat je niet zomaar vrij over
de gedetailleerde gegevens van anderen mag beschikken, zeker niet als de gegevens
door vrijwilligers zijn verzameld.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

mystacinus

Ik zie waarneming.nl en ieder ander openbaar forum als een kijkvenster om informatie te verzamelen liefst zo nauwkeurig mogelijk, en wanneer deze informatie gebruikt kan worden dan is dat fijn. Voor zakelijke doeleinden gaat dat meestal in de vorm van een aanvraag, geen enkel probleem. Het een sluit het ander niet uit. Waarneming.nl biedt mij de mogelijk vooraf en terloops een goed beeld te vormen van het voorkomen van een kwetsbare soort. Daar hoort natuurlijk meer info bij/interpretatie en bewerking en die kunnen bureau's of PGO's goed leveren tegen betaling.

Het onder embargo publiekelijk maken van gegevens zoals in dit geval natuurdata is een van de faciliteiten die waarneming.nl biedt om kwetsbare soorten en locaties te beschermen. Daar wil ik juist een uitzondering op creeren, zodat niet iedereen van die info verstoken blijft.

Een probleem is dat de databanken van de VOFF nog niet functioneel op elkaar afgestemd, up to date en het kan nog wel even duren voordat dit zover is.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Gerard Troost

Sorry, maar ik ben nog steeds niet mee...

Je zegt "Waarneming.nl biedt mij de mogelijk vooraf en terloops een goed beeld te vormen van het voorkomen van een kwetsbare soort. "

Nou dat is dan toch geweldig? Volgens het 5km hokkenkaartje komt er hier dit of dat voor, let op. Enne volgens mij moet je bijv je maaibeleid niet afstemmen OP die ene zeldzame soort, maar moet je zorgen dat het maaibeleid zo is dat ook als je niet weet dat die ene zeldzame soort er staat alles goed gaat. Dát is de kern van het probleem.

Overigens ben ik wel benieuwd waar jij vandaan haalt dat de databanken van de diverse PGO's (én ook allerlei andere organisaties) niet op elkaar zijn afgestemd... Dat is de NDFF en volgens mij draait die al.

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

De NDFF draait al dat klopt, maar hoe kan het dan dat nog veel waarnemingen er niet in staan en dat zelfs gevalideerde waarnemingen niet blijken te kloppen? Met de NDFF hebben we nog een hele weg te gaan voordat de database up to date is, misschien over 6 maanden, maar het kan net zo goed pas over een jaar zover zijn of het duurt nog langer. Ik kom iig nog geen complete overzichten tegen bij via telmee.nl...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Jeroen Nagtegaal

Je werkt voor een organisatie, moeten onze gegevens dan zomaar beschikbaar zijn omdat het bedrijf er financieel voordeel uithaalt? Een bedrijf kan ook een Ecoloog vragen om alles te inventariseren. Zo up to dat als jij maar wilt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mystacinus

Jeroen, jouw gegevens zijn toch al beschikbaar op het moment dat je ze hebt ingevoerd? En de gegevens verzamelt door vrijwilligers dragen wel degelijk bij aan een compleet beeld van het voorkomen van specifieke soorten in een gebied. Een ecoloog kan een paar weken op pad gaan, maar dat is ook maar een momentopname. Het gaat om het totaaloverzicht en de gegevens van vrijwilligers doen er dan zeker toe.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Jeroen Nagtegaal

Als bedrijven/instellingen echt mijn gegevens direct gaan gebruiken en er zit financieel voordeel aan dan zit ik wel wat met een dubbel gevoel, ik vind het belangrijk dat soorten beschermd worden, maar ben wel van mening dat een bedrijf daar rustig wat aan kan betalen, echter kan WRN.nl het in mijn ogen niet verkopen aan hun gebruikers om hun gegevens te verkopen. Ik snap gerust dat je meer openheid wil, maar een organisatie als bijvoorbeeld Natuurmonumenten heeft een heleboel eigen vrijwillers die voor hun inventariseren en ze zetten daarnaast ook ecologen is, waarom kunnen jullie dat niet ook doen, dit zal waarschijnlijk zelfs meer gegevens opleveren!

Het komt nu op mij over dat jullie snel en makkelijk veel gegevens willen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mystacinus

Jeroen, ok ik begrijp wat je bedoelt. Dat is een hele oude discussie. Als ik een compleet overzicht nodig heb, dan raadpleeg ik daarvoor databanken met gegevens waarvoor betaald is. Dat zal ook voorlopig wel zo blijven. Echter zoals ik al eerder aangaf vind ik het voor mijzelf prettig wanneer ik een forum zoals waarneming.nl raadpleeg om al een indruk te hebben van de waarneemlocatie, en dat is niet om het tegen betaling verkrijgen van gegevens te willen omzeilen. Integendeel het een sluit het ander niet uit, in mijn geval dan...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

ik kan de discussie vanaf 14 augustus weer voorzetten. Tot die tijd zit ik in het buitenland, observado weer wat aanvullen...

trouwens ook ik verberg data van zeldzaamheden of kwetsbare situaties maar doe dat liever niet meer. Een van de deelnemers aan de discussie heeft gelijk, via via zijn deze locaties voor de fanatiekelingen toch wel te achterhalen. Heeft verbergen dan nog zin? 
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Tim Asbreuk

Je kunt van alle soorten uurhok (5x5km) locaties opvragen. Dit is voor mij soms nog veel te nauwkeurig. Als het embargo er voor bepaalde personen af valt ben ik één van die mensen die zijn gevoelige waarnemingen waarschijnlijk gaat verwijderen.

Daarnaast geef ik al mijn bijzondere onbekende waarnemingen door aan de desbetreffende terrein beheerder, zodat ze hier rekening mee kunnen houden.

Wat betreft de admins ga ik er van uit dat ze hier met gepaste verantwoordelijkheid mee omgaan.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

mystacinus

Tim, ik ben benieuwd naar de reden dat je een deel van jouw waarnemingen dan zou willen verwijderen? Kan je dat eens uitleggen?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

HansJWG

Moet geen discussie zijn.
Verborgen locaties zijn met reden verborgen.
Respecteren dus.

(Ik zie dat u 3x in de waarnemerslijst staat, ook met vervaagde lokatie,s)


Met vriendelijke groet, Hans
Groet, Hans

mystacinus

Hans,

3x? Ik heb weet van 2, de tweede is fictief aangemaakt om idd te kijken hoe anderen mijn verborgen waarnemingen te zien krijgen, maar die zal ik verwijderen. De derde zegt mij even niets.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Tim Asbreuk

De reden dat ik mijn zeldzame/bijzondere waarnemingen dan verwijder is het feit dat ik zelf met terreinbeheerders heb gesproken die ernstige verstoring in het gebied hebben gehad. Mensen stampten dwars door de natte heide heen met alle gevolgen van dien. Daarnaast heb ik de nodige stages gelopen bij TBO's in de buurt. Tijdens die stages en daarna heb ik vertrouwen opgebouwd bij deze organisaties dit wil ik graag behouden door zorgvuldig met mijn waarnemingen om te gaan. Zo zet ik bijvoorbeeld ook enkele uilen op embargo om verstoring van nestkasten te voorkomen.
Daarnaast vind ik net als Jeroen dat er geen financieel voordeel uit gehaald mag worden. Voor betere bescherming van de soort wil ik best waarnemingen uitgeven maar dan bepaal ik zelf aan wie en wanneer.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

HPM

Citaat van: mystacinus op augustus 05, 2009, 20:11:28 PM
Hans,

3x? Ik heb weet van 2, de tweede is fictief aangemaakt om idd te kijken hoe anderen mijn verborgen waarnemingen te zien krijgen,  ....

Daarvoor hoef je alleen maar niet in te loggen. Je eigen verborgen waarnemingen
zie je alleen als je bent ingelogd.

--
Groeten,
Herman van der Meer.
Herman van der Meer