Geluid van onbekend diertje, vermoedelijk reptiel of amfibie

Gestart door Ed Eggink, augustus 07, 2009, 14:23:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ed Eggink

Op vrijdag 7 augustus 2009 om precies 4 uur 55 werd ik wakker van een vreemd geluid.
Het begon met een mooie zware Brrrrr, waardoor ik even dacht aan een brulkikker.
Direct hierna veranderde het en leek op een razendsnel weggeschoten salvo van kwettertjes. Het leek op brandend vet dat spetterde in de pan vermengd met het geluid van waterdruppels die op plastic kletterden en elkaar steeds sneller opvolgden.
Het was mooi, droog weer, dus het kon niet door water veroorzaakt zijn. Het deed me direct denken aan een exotisch diertje en ik wilde dolgraag zien welk dier dit geluid produceerde.
Ik sliep met open raam, maar om mijn hoofd naar buiten te kunnen steken moest ik eerst een insectenhor verwijderen. Hoewel ik dat zo zachtjes mogelijk deed kon het niet geluidloos en waar ik al bang voor was gebeurde, het geluid stopte.
Ik heb daarna nog een kwartier doodstil 'buitenbord gehangen', waarbij ik nauwelijks adem durfde te halen. Ik had het gevoel dat het beestje mij met gespitste oortjes in de gaten hield.
Dat kwartier leek wel een uur te duren, maar ik had het nog veel langer uitgehouden, ware het niet dat een insect ervoor zorgde dat ik een plotselinge armbeweging moest maken. Ik wist dat ik het nu wel op kon geven. Daarna heb ik het geluid inderdaad niet meer gehoord.
Hoewel het volle maan was, was het toch te donker om het beestje te zien.
Jammer. Het was volle maan; misschien een hofmakerij of paring?
Is er iemand die misschien weet om welk dier, diertje, het hier gaat?
m.v.g. Ed Eggink

laatvlieger

Luister eens naar het geluid van een boomkikker:
http://waarneming.nl/soort/info/439

Zou dat het misschien kunnen zijn? 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ed Eggink

Helaas niet, Wouter, daar lijkt het totaal niet op. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Ik begrijp dat alleen een geluid, zonder foto, moeilijk te achterhalen is en misschien komen we er nooit achter, want een dier maakt verschillende geluiden in verschillende situaties.
Toch hoop ik dat ooit iemand hetzelfde geluid hoort, want het was echt fascinerend.

mystacinus

hallo Wouter

het doet mij denken aan de pulsen van echolocatiegeluiden (door jonge mensen ook met het blote oor te horen) die vleermuizen voortbrengen vanaf een vaste hangplek. Het is de tijd van het jaar ervoor. Dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis, grootoorvleermuis, rosse vleermuis en laatvlieger, we kennen het van al deze soorten.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Ed Eggink

#4
Dank je Ludy, dat zou het misschien kunnen zijn, maar als het een vaste hangplek is, dan zou ik dat toch meer dan eens moeten horen? Ik had het nog nooit en heb het daarna ook nooit meer gehoord.
Bovendien ben ik al 60 jaar en het geluid was echt heel hard.
Ed Eggink

ecotex

Doet mij ook denken aan paar/balts gedrag van Ruige Dwerg,Laatvlieger-pulsen van roepende mannetjes zijn overduidelijk hoorbaar.
Heb zelf ook meerdere malen tijdens vleren in augustus/september beesten horen roepen die sexsueel actief waren(o.a.Ruige Dwerg/Laatvlieger).
Probeer eens met bat detector signalen op te vangen?.

Vriendelijke groeten Kees Verschoor.

mystacinus

als het dier tegen de muur vlakbij het raam hangt zal die ook wel goed te horen zijn door mensen met minder scherpe oren. Dat het dier met roepen ophield terwijl je uit het raam hing past ook in het beeld...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen