Hoofdmenu

Nog een torretje

Gestart door Elise_Jacobs, juni 20, 2006, 23:49:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elise_Jacobs

En deze?
Groetjes Elise

GerardL

Hallo Elise,

Op internet vond ik 2 namen :
waterleliekever- Donacia clavipes    bij http://www.wildphoto.nl/
Rietkever  Donacia cf semicuprea    bij http://www.kralingen.vaxon.nl/insecten/

Nu zijn deze van dezelfde familie, dus hier moet je het ergens zoeken.
Vergelijk eens, en/of wacht tot je hier misschiens iemand helpt met determinatie, ik ben ook maar een leek met deze kevertjes.
Let wel op, ook al lijken ze er erg op, het hoeven niet dezelfde te zijn!


Suc6


Grtzzzz

Gerard


                                         :  

Stippen

#2
Donacia soorten zijn meestal niet van foto te determineren.
Houd het maar op Donacia spec. (Rietkever spec.)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Elise_Jacobs

Bedankt voor de links! Volgens mij was Donacia clavipes te zien aan de foto's! De kevertjes die ik op de foto heb gezet waren echt goud van kleur en Donacia cf semicuprea lijken wat roder (donkerder) van kleur, maar misschien komt dat door de lichtval! Ik zal geduldig afwachten of iemand dit kan bevestigen.... of juist niet   :rolleyes:  
Groetjes Elise

Stippen

CiteerBedankt voor de links! Volgens mij was Donacia clavipes te zien aan de foto's! De kevertjes die ik op de foto heb gezet waren echt goud van kleur en Donacia cf semicuprea lijken wat roder (donkerder) van kleur, maar misschien komt dat door de lichtval! Ik zal geduldig afwachten of iemand dit kan bevestigen.... of juist niet   :rolleyes:
Dag Elise,
De website insecten.kralingen.nl is van mij en ik wil je toch even waarschuwen.
De foto's die erop staan van D. clavipes en D. cf. sempcuprea zijn door Frank Koehler van Koleopterologie.de (zie onder chrysomelidae)  op naam gebracht, op grond van meer foto's en een beschrijving van de biotoop en waardplant.

(Dat cf. betekent al dat Frank zelf niet zeker is)

De verschillen die wel eens van foto tot een determinatie leiden zijn subtiele verschillen in de hoekigheid van de dekschilden en de verhoudingen van delen van de kop en zo. Kleur speelt daar een veel kleinere rol bij, ook al, zoals je zelf al zegt omdat de lichtval een grote rol speelt bij deze beesten. Er zijn nog een tiental andere Donacia soorten die je ook zou moeten vergelijken. Op je foto te zien denk ik dat de kever op riet/rietgras of liesgras zit, en dat is dan net weer een waardplant die geen uitsluitsel geeft over de soort.

Misschien kan Theodoor Heyermans wat meer zeggen, want hij heeft heel veel ervaring en kennis in huis, maar zelf denk ik dat zonder microscopisch onderzoek Donacia spec. een goede keuze is.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Elise_Jacobs

Hoi Kees,
Bedankt voor de informatie! Mooie site heb je trouwens!! Ik zal m onder spec invoeren!
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

Uhm... alleen staat die niet in de lijst!! Is er een andere naam waar ik hem onder in moet voeren op waarnemingen?
Groetjes Elise