heel veel stokken in het water

Gestart door duck, juni 20, 2006, 22:09:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

duck

bij een natuurgebied staan tientallen stokken in het water ik vermoed dat het om
fuiken gaat ze staan langs de oever met de oever mee dus niet haaks op de oever.
ze staan enige meters van elkaar verwijderd maar lijken wel verband met elkaar te hebben ,hierdoor lijkt het wel of de fuiken over een lang gerekt gebied staan.

mijn vraag mag dit zomaar ik kom zelf al vele jaren in dit gebied maar zoveel stokken heb ik nog nooit bij elkaar gezien.
zal dit enige invloed hebben op de vissenstand en op welke vissen wordt gejaagd
is er ook sprake van bijvangst?
hoe zien de fuiken er doorgaans uit?
groetjes,
marcel.
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

tekenaar

Met fuiken wordt vooral gevist op paling en ja, het heeft ongetwijfeld invloed op de visstand. Bijvangsten zijn practisch alle soorten kleinere vis (veel fuiken hebben een soort van 'net' aan de ingang wat grotere vis tegenhoudt) en exoten als wolhandkrabben en Amerikaanse rivierkreeften. Je kan aan het plaatselijke waterschap vragen wie het visrecht heeft. Ook als het geen fuiken zijn, moeten zij op de hoogte zijn van activiteiten. Zij kunnen je dan ook vertellen in hoeverre dit een legale bezigheid is.

Meestal is het legaal, maar soms wordt met fuiken gestroopt op paling en snoekbaars. Fuiken van stropers zijn meestal zo geplaatst dat ze niet erg zichtbaar zijn (kortere stokken die niet boven water uitsteken).

Soms worden fuiken ingezet om grote hoeveelheden brasem en voorn te vangen in het kader van biologisch waterbeheer (minder vis: minder troebel water: meer plantengroei: meer leefmogelijkheden voor andere diersoorten. Zit ene veel langer verhaal aan vast)

Als je met het woord 'fuiken' in google plaatjes zoekt krijg je voldoende afbeeldingen.

Maar mischien wordt wel gewoon een nieuwe oeverbeschoeiing aangelegd of is er sprake van een dammetje-onder-water (waardoor je een glooiende oever kunt maken naast een diepe vaargeul). Dit soort constructies worden veel aangelegd vanuit natuurbeschermingsoogpunt. Ook hiervan zou het waterschap op de hoogte moeten zijn.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

#2
Zijn het stokjes met oranje uiteinden? en staan ze tegen de oever aan?, zoja dan zijn het waarschijnlijk vallen voor muskus en beverratten.

Kun je er mischien foto's van maken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

duck

#3
ja ik zal een foto maken er zitten witte punten op de stokken
ze staan erg opvallend dus niet verborgen of zo.
ze staan een paar meter uit de oever vandaan.
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Jeroen Nagtegaal

dan dnek ik toch dat als ze opvallend staan dat het sowieso legaal is, ik denk oo dta het op vallen gaat om muskus en beverartten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com