welke soorten wantsen zijn dit ?

Gestart door maxenjamie, augustus 02, 2009, 22:28:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

maxenjamie

hallo,

ik ben nieuw hier op het forum en zit met een vraag:
ik heb honderden wantsen in mijn tuin zitten, maar ik heb geen idee wat voor een wantsen het zijn, kunnen jullie mij helpen??
heb ook de berkenschildwants in de tuin zitten.


alvast bedankt.
maxenjamie

hedy2411

Ik denk dat het nimfen in verschillende stadia zijn van de Kleidocerys resedae.

Groetjes,

Hedy

maxenjamie

hallo hedy

bedankt voor je bericht!!
heb even gekeken en ze lijken er idd op.
nu nog een andere vraag, wat doet een grondwants en op welke planten zitten deze??

vr gr ineke

thijsdegraaf

Klopt.  Ze leven van de zaden van de berk.
Welkom trouwens op waarneming.
Groeten, Thijs

maxenjamie

dat kan heel goed kloppen, want we hebben een oude berkenboom in de tuin staan en die zit eronder.
heel erg bedankt voor de informatie!!

vr gr ineke

thijsdegraaf

#5
Ik was even te laat.
Familie: Grondwantsen (Lygaeidae) Grondwantsen komen algemeen voor. Het is een grote familie van vaak donker gekleurde wantsen. Ze leven veel op de grond. Bij Kleidocerys resedae klopt dat niet helemaal.

Thijs

Je was weer sneller  :-\ Ik laat het zo maar staan

maxenjamie

de wantsen die wij hebben zitten bijna niet op de grond.
ze zitten voornamelijk op het speeltoestel van onze dochter, op de oude berk, op de bovenkant van de schutting en van de aarbeienplant die we bovenaan de schutting hebben hangen......

ineke

thijsdegraaf

Dat bedoel ik met dat het bij Kleidocerys resedae niet klopt. (kleur, gedrag) De nimfen zie ik vooral onder de berk. De volwassen beestjes kom ik overal in de tuin tegen, maar eigenlijk nooit op de grond.
Thijs

maxenjamie

heb misschien wel een hele domme  :rolleye: vraag, maar kunnen jullie me wat meer vertellen over de
Nysius huttoni, ik (als leek) vind deze ook wel lijken op de wantsen die ik heb in de tuin...
of zie ik dat helemaal verkeerd?? :huh:

ineke

thijsdegraaf

Het is een "buitenlander"  ;D
Ik neem aan, dat je de stukjes ook gevonden hebt. Ik zet ze erbij.
Wel een interessant De nimf in eerste stadium vind ik er anders uitzien. Die van een later stadium lijkt er inderdaad op.
http://www.ilvo.vlaanderen.be/Default.aspx?TabId=230&language=nl-BE&SkinSrc=%5BL%5DSkins%2FPlant%2Fprint&containerSrc=%5BL%5DContainers%2FPlant%2Filvo&dnnprintmode=true

Stukje van o.a. Berend Aukema http://www.repository.naturalis.nl/record/220065

Thijs

hedy2411

Hallo,

Ik wilde nog even aanvullen dat ze wel vaak op de grond, onder bladeren overwinteren!
Wel apart vind ik, dat je er soms maar een ziet en geen andere in de buurt en soms met veel bij elkaar zijn.
Volgens mij zitten ze nu overal in struiken, zelfs in grashalmen.

Groetjes,

Hedy